Ommetje Halder, Sint-Michielsgestel te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Halder, te Sint-Michielsgestel

Deze tocht staat in het teken van het riviertje de Dommel en de beek Essche Stroom. Vanuit Sint-Michielsgestel wordt al snel het riviertje de Dommel gevolgd richting het landgoed Zegenwerp, om vervolgens richting de Essche Stroom te gaan. Via landgoed Haanwijk gaat de tocht weer richting Sint Michielsgestel. Het gebied rond de Essche Stroom is recent geheel opnieuw ingericht. De beek meandert weer door het landschap, het is een mooi beekdal geworden. Landgoed Haanwijk is een gebied waarin de natuur vrij spel heeft tussen de cultuurhistorie, zo leven er dassen op Haanwijk. Op korte afstand biedt het landgoed een grote afwisseling aan verschillende soorten landschappen, bos, weitjes en statige lanen, het is er allemaal. Als bezienswaardigheden komt men langs de waterkrachtcentrale in de Dommel met een vijzelturbine, huize Zegenwerp, Kasteel Nieuw-Herlaer en het uit 1649 stammende huis Haanwijk. 64% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 7-12-2016, laatst bijgewerkt op: 15-4-2018

Op diverse punten wordt verwezen naar routepaaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Vanuit de Oude Toren, met de rug naar de glazen wand in de toren het plein links van de bushalte aan het plein verlaten, vervolgens RD weggetje aan overzijde van doorgaande weg inlopen, het doodlopende weggetje rechts van woning nr.12, “Schildershof”.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, vervolgens voorbij woning nr.28 RA, “Schijndelseweg 26, 26a”, kn25 volg 26.
Voor metalen poort LA, smal onverhard pad, wn route.
Bij T-splitsing voor ven LA, pad loopt in een grote boog om het ven, wn route.
Bij T-splitsing voor het riviertje de “Dommel” LA, wn route.
RA de stuw over, kn26 volg 58, direct daarna aan de overzijde bij T-splitsing LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts weg van het riviertje
Na passeren van houten brug RD, pad aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. landhuis buigt het pad naar rechts en wordt smaller, wn route.
Bij Y-splitsing LA, kn58 volg 57.
Na ca. 100m RA, wn route, het pad volgt een lage heuvelrug aan rechterhand.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een eikenlaan RD, wn route.
Voorbij bocht naar links bij 3-sprong links aanhouden, wn route, vervolgens het pad volgen tot breed pad op golfterrein, zijpaden negeren.
Bij dit pad RD richting kleine witte woning, pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna t.h.v. picknicktafel rechts aanhouden, smal bospad, kn57 volg 40.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij kruising RD, wn route.
Bij 4-sprong met bankje RA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, men loopt richting open plek met ven, vervolgens voor het ven het pad met een grote boog om het ven volgen.
Links aanhouden, smal pad aan rechterhand negeren.
Voor wn routepaaltje scherp RA, bospad.
Bij T-splitsing LA, breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, wn route.
Bij kruising RD, “Heidijk”, wn route.
Bij kruising RD, verharde weg, “Het Volmeer”, kn56 volg 20.
Op de dijk LA, direct daarna RA, graskade volgen, wn route, iets verder buigt de graskade naar rechts.
Na passeren van stuw links aanhouden, de graskade verlaten, gras-pad met beek aan linkerhand volgen, verderop passeert men dicht bij elkaar twee hangbrugjes.
# Tijdens natte jaargetijden kan men ook de graskade verder volgen, t.h.v. kunstwerk ter herinnering aan een gevonden muntschat komen beide paden weer samen.
T.h.v. kunstwerk links aanhouden, de graskade volgen, verderop buigt het pad naar rechts en gaat over in een verharde weg, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, kn20 volg 5, direct daarna voor woningen LA, wn route.
In flauwe bocht naar rechts LA de brug over, kn5 volg 9, vervolgens aan overzijde RD, onverhard pad, “Haanwijk”, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna na passeren van poort bij 3-sprong LA, kn9 volg 19, verhard weggetje.
RD, pad voor boerderij aan linkerhand negeren, kn19 volg 18.
T.h.v. dijkje aan rechterhand RA, smal hoger gelegen pad met eiken, kn18 volg 8, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn8 volg 7.
RD, weg “Ruimel” aan rechterhand negeren, wn route.
Voor haag met daarachter een loods RA, fietspad, kn7 volg 4, verderop t.h.v. inrit bij woning gaat het fietspad over in een verharde weg.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
RD, “Kapelbergstraat”, weg aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn4 volg 3, vervolgens voorbij benzinestation LA, “Duifhuisstraat”, wn route.
Voorbij woonboerderij nr.1 RA, “Stokhoekstraat”, kn3 volg 2.
Bij kruising RD, “Gildestraat 19, 19A, 21, 23, 25”, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, “Ruwenbergstraat 1,3”, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het weggetje over in een fietspad, vervolgens het fietspad volgen tot kruising direct na brug over de Dommel.
Bij deze kruising LA, het riviertje De Dommel aan linkerhand volgen, kn1 volg 28, vervolgens het riviertje aan linkerhand volgen tot 5-sprong t.h.v. brug, paden aan rechterhand negeren.
Bij deze 5-sprong LA de brug over, de wn route wordt verlaten, vervolgens aan overzijde bij kruising RD, richting de Oude Toren, het startpunt.

Legenda
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

De Oude Toren op het Petrus Dondersplein, Torenstraat 4, 5271 AA te Sint-Michielsgestel. Plan Route

Volg de A2 naar de Bosscheweg/Gestelseweg in Boxtel.Neem afrit 25-Boxtel-Noord vanaf de A2/E25 Volg de Gestelseweg en Esscheweg naar de Schijndelseweg in Sint-Michielsgestel.

Station s-Hertogenbosch Bus 156 (richting Eindhoven) Bushalte Petrus Dondersplein

Uit 1649 stammende huis Haanwijk Adrie: Uit 1649 stammende huis Haanwijk
Plaats van de in 1962 gevonden Romeinse muntschat Adrie: Plaats van de in 1962 gevonden Romeinse muntschat
Voorbeeld Romeinse munt Adrie: Voorbeeld Romeinse munt
Beekje de Essche Stroom Adrie: Beekje de Essche Stroom
Spannend hangbrugje over de Essche Stroom Adrie: Spannend hangbrugje over de Essche Stroom
De Oude Toren op het Petrus Dondersplein Adrie: De Oude Toren op het Petrus Dondersplein
Huize Zegenwerp Adrie: Huize Zegenwerp
Laan met imposante bomen in landgoed Zegenwerp Adrie: Laan met imposante bomen in landgoed Zegenwerp
Kasteel Nieuw-Herlaer Adrie: Kasteel Nieuw-Herlaer

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-halder.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Sint-Michielsgestel

Koffie- en Theehuis 't Haantje

Haanwijk 3
5271 VG Sint-Michielsgestel

1. Erna Poulussen. 4 februari 2018 om 21:55

Vandaag deze route gelopen. Prachtig! Veel afwisseling.

2. Adri 14 december 2017 om 18:43

Een prachtige wandeling, met veel afwisseling. Lanen met hoge bomen, dan weer een stukje langs de rivierdijk en door mooie gehuchtjes. Echt de moeite waard.

3. Rob 21 augustus 2017 om 09:18

Fantastisch!!
    Wat een mooie route.
    Als je van mooie plaatjes houd, vaak aan het water, dan is dit zeer aan te raden.
    Als vogelliefhebber is dit helemaal geweldig.
    Behalve roofvogels en spechten waren er ook futen en zelfs ijsvogels te bewonderen. Uitzonderlijk mooie en gevarieerde wandeling.

4. Johanna 31 maart 2017 om 22:17

Doen! Deze prachtige afwisselende wandelroute. Wij hebben genoten. Onderweg nog vele schapen en lammetjes gezien.
    De beschrijving is perfect. Bedankt Adrie.