Ommetje Gorp en Roovert, Goirle te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje Gorp en Roovert, te Goirle

Wandeltocht door het landgoed Gorp en Roovert. In het landgoed wordt de Roovertsche Leij gevolgd en gaat door het buurtschap Gorp. Landgoed Gorp en Roovert is een uitgestrekt landgoed (1200 ha) met oude loof-, naald- en gemengde bossen, cultuurgronden, heide, vennen, door het gebied stroomt de Rovertsche Leij. De Rovertsche Leij is weinig vergraven en slingert nog geheel natuurlijk door het bos. Tijdens de wandeltocht passeert men een herdenkingsplaats Nederlandse oorlogsgraven. In de vroege ochtend van 15 augustus 1942 werden door de Duitsers vijf personen op de huidige herdenkingsplaats gefusilleerd. Als eerder in gijzeling genomen Nederlanders werden zij gefusilleerd als represaille voor de sabotage op 7 augustus 1942 aan een spoorlijn in Rotterdam. 99% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 26-7-2019

Het parkeerterrein LA verlaten, het grind-/fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Voor bankje RA, bospad met bordje “Opengesteld” en “Honden aan de lijn”, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied.
Bij deze T-splitsing LA, kn63 volg 69.
Voorbij waterloop aan linkerhand RA richting bosperceel, kn69 volg 3.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad, bij 4-sprong RD, bospad met waterloop aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing LA, breed pad door rand bosgebied, kn3 volg 2, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, breed pad met bosrand aan linkerhand, wn2.
Na ca. 250m LA, bospad, kn2 volg 91, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
# Men passeert langs het pad een herdenkingsplaats Nederlandse oorlogsgraven.
Bij deze T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed pad, verderop passeert men een ven aan linkerhand, t.h.v. het ven wordt het pad smaller, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, breed pad.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met metalen afsluitboom en bordje “Prive” aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong in bocht naar rechts van het doorgaande pad, ca. 50m voorbij brugje, iets voor het brugje passeert men aan rechterhand een woning.
Bij deze 4-sprong LA, verderop volgt het pad aan linkerhand het beekje.
Bij kruising RD, het beekje aan linkerhand verder volgen, wn route.
Bij kruising LA het brugje over, iets voorbij het brugje RA, smal bospad, kn91 volg 92, verderop beekje aan rechterhand.
RD, pad langs de waterloop aan linkerhand negeren, wn route, het beekje verder volgen.
Na passeren van waterloop, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, vervolgens het pad met beekje aan rechterhand verder volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren, iets voor de T-splitsing wordt de wn route verlaten.
Bij deze T-splitsing RA, men passeert beekje, vervolgens het grindpad volgen tot driesprong van brede grindpaden met ANWB paddenstoel 21310/001.
Bij deze 3-sprong LA richting “Gorp”, “Gorp en de Leij”, wn route, vervolgens het brede grindpad volgen tot woning aan linkerhand.
Voor deze woning LA, kn93 de wn route wordt verlaten, t.h.v. het erf buigt het pad naar links.
T.h.v. inrit bij woning RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn94 volg 67.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na verlaten van het bosgebied bij T-splitsing LA, kn67 volg 68.
Na ca. 250m, aan het einde van weiland aan linkerhand LA, langs rand weiland richting houten voetgangerssluis met bankje bij bosrand lopen, direct daarna bij T-splitsing in bosgebied LA, verderop buigt het pad met ruime bocht naar rechts, voorbij deze bocht passeert men een smal brugje van balken, weer verder voor grote open plek aan rechterhand buigt het pad naar links, iets voorbij deze bocht gaat de pad door rand van kleinere open plek, voorbij deze open plek buigt het pad naar rechts en volgt een beekje aan linkerhand, na passeren van draaihekje en horecagelegenheid het brede grindpad (beukenlaan) volgen.
Bij deze T-splitsing schuin naar links de parkeerstrook aan overzijde van breed grindpad langs informatiepaneeltje “Paradijs” oplopen, de wn route wordt verlaten, voorbij de parkeerstrook het bospad met bordje “Opengesteld” aan overzijde het grind-/fietspad inlopen.
Bij Y-splitsing RA, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
T.h.v. rand bosgebied, bij kruising RA, breed pad.
Bij kruising met grind-/fietspad RD, direct daarna bij kruising LA, breed grindpad, vervolgens het grindpad volgen tot parkeerterrein van de natuurpoort, het startpunt.

Wandelnetwerk Noord-Brabant en Antwerpse Kempen:
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Natuurpoort Roovertsche Leij, Gorps Baantje 1, 5051 PX te Goirle. Plan Route

Parkeren kan op het grote parkeerterrein bij de natuurpoort.

Lijn 450 Tilburg - Poppel – Turnhout, halte Goirle Natuurpoort Roovertsche Leij

Herdenkingsplaats Nederlandse oorlogsgraven Adrie: Herdenkingsplaats Nederlandse oorlogsgraven
een van de vennetjes Adrie: een van de vennetjes
Woning op het landgoed Adrie: Woning op het landgoed
Pad door het landgoed Adrie: Pad door het landgoed
Een van de voormalige boerderijen op het landgoed Adrie: Een van de voormalige boerderijen op het landgoed
De Roovertsche Leij Adrie: De Roovertsche Leij
Roovertsche Leij Adrie: Roovertsche Leij
De Nieuwe Hoef Adrie: De Nieuwe Hoef
Laan bij de Nieuwe Hoef Adrie: Laan bij de Nieuwe Hoef

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-gorp-en-roovert.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eet- en Drinkerij De Roovertsche Leij

1. Corien 10 juni 2020 om 08:06

Prachtige route, alles goed omschreven. En dat 5 km van mijn huis

2. Rian 29 april 2020 om 17:27

Weer genoten!! Wij hebben de laatste weken verschillende routes gelopen. Niet 1x verdwaald!