Ommetje Ellburg, Ell te Limburg

13 km Wandelroute Ommetje Ellburg, te Ell

Een wandeltocht door de natuurgebieden het Heijkersbroek, de Krang en de Ellburg. Het aantrekkelijke Heijkersbroek is een populierenbos die door gewijzigd beheer een mooi gevarieerd bos is geworden. De Krang is zowel historisch als natuurlijk een rijk gebied, rondom de boerderijen (nu deels buiten gebruik) liggen de bolle akkers die zo kenmerkend zijn voor dit gebied. Het natuurgebied de Ellburg heeft als bijzonderheid een eeuwenoude vluchtschans die werd ontdekt bij de herinrichting van de Tungelroyse Beek. De schans bestaat uit een stuk grond met een gracht en aan de binnenzijde een meters hoge aarde omwalling. De schans werd gebruikt tijdens de 80 jarige oorlog als vluchtschans. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 23-5-2016, laatst bijgewerkt op: 1-12-2022

Met de rug naar ingang van de kerk onder de kerktoren LA vertrekken, “Niesstraat”, de weg volgen tot woning nr.8, zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning, voor bushalte links aanhouden, het verhard voetpad met begraafplaats aan linkerhand inlopen.
Aan einde van het voetpad, bij Y-splitsing links aanhouden, verhard fietspad, het fietspad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, verharde weg.
RD, “Brederkamp”, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, “Molenveldweg”, vervolgens voorbij bosschages RA, de rechterzijde van grasveld met enkele speeltoestellen oplopen, aan rand van het grasveld passeert men een klaphek.
Voor waarschuwingsbord “Wilde zwijnen”, bij T-splitsing LA, wn route.
RD, pad richting weg aan linkerhand negeren, kn34 volg 45 (0,4km).
Na ca.250m RA het knuppelbrugje over, na verlaten van het knuppelbrugje, bij T-splitsing RA.
RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, direct daarna RA, kn45 volg 36.
Bij kruising RD, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn36 volg 37, het pad volgt op enige afstand de Tungerroyse beek aan rechterhand.
Voor ven (visvijver), bij T-splitsing RA, kn37 volg 38, het pad buigt naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, wn route, voor de beek buigt het pad naar links met de beek aan rechterhand, het pad met verderop kn38 volg 60/(Swartbroek) volgen tot brugje over de beek, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit brugje RA het brugje over, wn(Swartbroek), aan overzijde het pad RD volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, het brede pad ca. 1,4km volgen tot 3-sprong bij verharde weg, #halverwege passeert men theetuin “De Tungelroyse Beek”, beperkt open of op afspraak.
Bij deze 3-sprong RA, vervolgens na ca. 40m LA, “Dupesweg”, verderop voorbij “Ingelshof” gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, pad met ruiter routepaaltje 105 richting 108.
In flauwe bocht naar links, t.h.v. klein geel KB-GAS 1261B paaltje RA, smal pad door bosperceel, iets voor rand van het bosperceel buigt het pad naar links en gaat door bosrand.
Na verlaten van het bosperceel, bij T-splitsing RA, voor het landbouwperceel buigt het pad naar links, vervolgens voor volgend bosperceel, bij 3-sprong links aanhouden, ruiterroute 108, het pad met de bosrand aan rechterhand volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, gr route, het pad volgen tot pad aan rechterhand iets voor flauwe bocht naar links.
Bij dit pad RA, pad met NM bordje “Krang” en houten afsluitboom, ww76 volg gr.
Voorbij twee knuppelbrugjes RD, pad richting vogelkijkscherm aan linkerhand negeren, gr route, iets verder passeert men een brugje over een beek, voorbij het brugje het smalle pad met knuppelbrugjes door het bos verder volgen, gr route.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, ww75 volg bv.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, bv route.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met NM bordje “De Krang”, bv route, direct daarna RD, smal pad aan linkerhand negeren, verderop in het bos buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, ww77 volg bv.
Ca. 35m voorbij pad aan rechterhand met NM bordje rustgebied LA door klaphek, de bv route wordt verlaten, in een ruime bocht naar links met het ven aan linkerhand richting het klaphek aan overzijde lopen, via het klaphek het grasland weer verlaten.
Direct na het klaphek, bij splitsing rechts aanhouden, pad met afrastering aan rechterhand, voorbij het bosperceel aan linkerhand buigt het pad naar rechts, men passeert twee klaphekken bij een doorgang voor vee, voorbij de doorgang smal gras-pad met afrastering aan rechterhand, verderop iets voorbij volgende doorgang voor vee met klaphekken buigt het pad naar rechts, ruim voorbij een bocht naar links het grasland via een klaphek weer verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, de verharde weg volgen tot T-splitsing voor inrit woning nr.4, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Hulsweg”, onverhard pad, ww70 volg oc.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs verharde weg, oc route.
Voorbij brug, bij kruising LA door klaphek met NM bordje “Ellburg” aan overzijde van de weg, kn32 volg 71, gras-pad door smalle strook grasland, verderop bij breder grasland buigt het gras-pad iets naar rechts met een poel aan rechterhand, voorbij de poel de rechterzijde van het grasland verder volgen, wn route.
# De begroeide wal aan linkerhand is de Ellerschans, rond een geschikt stuk grond werd een gracht gegraven, met de vrijgekomen grond werd aan de binnenkant een wal opgeworpen waarachter men zich kon verschansen.
Voorbij ingang van de schans, het gras-pad met bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren, wn route, ruim voorbij de schans buigt het gras-pad t.h.v. de beek naar rechts, voorbij deze bocht smal pad met landbouwperceel aan rechterhand.
RD, pad richting knuppelbrugje aan linkerhand negeren, kn71 volg 70.
Voorbij het landbouwperceel RD door klaphek, het grasland oversteken richting klaphek tegen de bosrand.
Ca. 150m voorbij het klaphek RA, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
T.h.v. informatiepaneeltje “Ellburg” RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij splitsing met aan rechterhand veelhoekig gebouwtje links aanhouden, wn route, iets verder buigt het pad naar rechts, direct daarna voorbij vlonder, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn70 volg 11.
Bij smal jong bosperceel LA, smal bospad met metalen afsluitboom, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong met bankje rechts aanhouden, het pad volgen tot men het bosperceel verlaat, zijpaden aan linkerhand negeren, vervolgens de bosrand aan linkerhand volgen tot metalen poort met rechts daarvan een bankje met bord “Lemmenhof”.
RD langs de metalen poort, het gras-pad aan linkerhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts en gaat t.h.v. de boerderij over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, de weg volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RA, kn11 volg 31, de weg volgen tot de kerk het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, bv = blauwe vierhoek en oc = oranje cirkel geven de richting aan.
Wandelnetwerk.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Niesstraat 1, 6011 RB te Ell. Plan Route

Parkeren kan op het Scheijmansplein bij de kerk.

Bushalte Niesstraat, Ell.

Brugje over de Tungelroyse Beek Adrie: Brugje over de Tungelroyse Beek
Vervallen boerderij Adrie: Vervallen boerderij
Knuppelbrugje in de Krang Adrie: Knuppelbrugje in de Krang

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-ellburg.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eetcafé de Prairie

Hulsweg 2
6005 PL Tungelroy

1. Adrie 1 december 2022 om 16:39

De wandeltocht is vernieuwd. Het brug ligt er al een poosje, zie mij vorige reactie is verwerkt in de wandelroute. Nieuw is ook een pad dat parallel loopt aan de Tungelroyse beek met op diverse plaatsten mooie doorkijkjes naar de beek. Veel wandelplezier!

2. Adrie 3 november 2020 om 13:25

De machines zijn weer verdwenen uit het Heijkersbroek, de wandelroute kan weer gelopen worden. Op enkele plaatsen is aan paden te zien dat er gewerkt is verder zijn de paden ongewijzigd. Momenteel wordt het gewerkt aan een nieuw knuppelbrugje. Veel wandelplezier!

3. Adrie 18 september 2020 om 17:58

De wandelroute is tijdelijk gesloten. Er zijn op 14 september werkzaamheden gestart die circa 5 weken in beslag nemen (afhankelijk van de van de weersomstandigheden). Voor meer informatie over werkzaamheden klimaatbuffer Heijkersbroek.

4. Winfried 23 juni 2019 om 17:04

Vandaag 23 juni 2019 met vijf personen als eerste training voor de Heuvellandvierdaagse deze wandeling gelopen. Aan het begin wat moeite met de routebeschrijving; later ook overgeschakeld naar de Google-Mapsversie, wat goed hielp.
    Regel 5 t/m 7 onder punt 4 routebeschrijving: het hoge grasland brengt gemene stekels in sokken en schoenen; lange broek en hoge sokken en schoenen aan te bevelen. Twee mensen hebben de tocht daardoor moeten vervolgen op blote voeten! De gebieden waar je door komt, zijn prachtig.

5. Kenneth 14 januari 2019 om 18:27

Afgelopen zaterdag (12/01) deze wandeling gedaan. Ik vond het een mooie en afwisselende route. De wegbeschrijving klopte volledig. Voor Lemmenhof lijkt nog een extra ommetje door het bos mogelijk, maar dat heb ik zelf niet getest.

6. Adrie 15 november 2018 om 15:27

Het is alweer een tijdje geleden dat er in De Krang aankondigingen stonden dat de vlonderpaden vervangen zouden worden, inmiddels is het zover ze zijn vernieuwd. Een hele verbetering! Het alternatief is uit de routebeschrijving verwijderd. Veel wandelplezier!

7. Adrie 9 september 2017 om 15:55

De wandelroute op 7 september 2017 gecontroleerd. Het Kempenbroek wandelnetwerk gebruikt wandelwisselnummers (vergelijkbaar met knooppuntnummer). In de routebeschrijving zijn deze nummers vermeld op plaatsen dat ze een bijdrage leveren als extra herkenningspunt. Het alternatief voor het pad met een aantal knuppelbrugjes blijft voorlopig gehandhaafd. Er staat nog steeds een bord dat de brugjes in verminderde staat zijn. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

8. Lennard 29 juni 2016

Een paar dagen geleden gelopen met grijs, overwegend droog weer.

Ik vond het een leuk en afwisselend ommetje door een natuurrijk, vochtig gebied. Op één punt liet de overvloedige regen van de afgelopen tijd zich merken in de vorm van onder water gelopen pad. Hiervoor is aan het eind van de route inmiddels een alternatief toegevoegd.

Waterdicht schoeisel is in dit gebied overigens altijd aan te bevelen.