Ommetje Dikkenberg, Wellerlooi te Limburg

11 km Wandelroute Ommetje Dikkenberg, te Wellerlooi

Wandeltocht door het Landgoed de Hamert in het Nationaal Park De Maasduinen. Het Landgoed de Hamert is een 1084ha groot natuurgebied. Het gebied bestaat uit heidevelden met opvallende hoge stuifheuvels zoals de Dikkenberg, veenplassen, vennen, loofbossen en naaldbossen. De hoge stuifheuvels bieden op een aantal plaatsen weidse uitzichten. Op de Dikkenberg heeft men een prachtig uitzicht over de Looierheide met het Westmeerven en het Heerenven. Vanuit de Trappenberg heeft men een mooi uitzicht over het meeste bekende ven in dit gebied, het Pikmeeuwenwater. 90% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 14-1-2015, laatst bijgewerkt op: 22-3-2023

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken.
Bij kruising RD, kn15 volg 21, de weg volgen tot onverhard pad aan rechterhand voor de bosrand iets voorbij kombord “Einde bebouwde kom Wellerlooi”, zijwegen negeren.
Bij dit pad RA, kn21 volg 52, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, grindpad, “Bosrandweg”, rode (routepaaltjes met rode ring) en wn route.
Na ca. 160m LA, bospad met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”, rode en wn route, verderop buigt het pad naar links.
Voorbij bankje, bij Y-splitsing RA, rode en wn route.
Na ca. 80m LA, vervolgens na ca. 40m RA, rode en wn route.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 50m bij 4-sprong LA, rode en wn route.
Bij 5-sprong RD (2de pad aan linkerhand), rode en wn route.
Bij 4-sprong RA, kn52 volg 53/51, de rode route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, breed pad, kn52 volg 53, vervolgens bij 4-sprong schuin naar rechts, het smalle pad rechts van informatiepaneel “Welkom in Landgoed de Hamert” inlopen, rode (routepaaltjes met rood geschilderde kop) en wn route, verderop ruim voorbij een klaphek buigt het pad in een klimmetje naar links, rode en wn route.
Bij T-splitsing RA, rode en wn route.
Ca. 60m voorbij flauwe bocht naar rechts RD, pad aan rechterhand negeren, rode en wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
# Aan linkerhand heeft men een prachtig uitzicht over het “Westmeerven” en “Heerenven”.
Voor bosrand het pad met bocht naar links verder richting de houten poort met klaphek in de verte volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route, het omheinde heidegebied via dit klaphek verlaten.
Bij T-splitsing LA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, wn en rode route, verderop voor houten afsluitboom met bordje “Rustgebied” buigt het pad naar rechts, rode en wn route.
Voorbij heuvel het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, rode en wn route, verderop voor bordje “Rustgebied” buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij heuvel het doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, rode en wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden door klaphek, rode route, kn53 volg 58.
Direct na klaphek met informatiepaneel “Vennen in vogelvlucht” aan linkerhand met een pad naar een vogelkijkhut RA, rode route, de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, de rode route wordt verlaten, het pad verder volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, doorgaande pad volgen tot T-splitsing voor hoge heuvelrug, iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, direct daarna RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, het pad met heuvelrug aan rechterhand volgen tot splitsing met in het pad aan linkerhand een veerooster.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, kn56 volg 57, vervolgens na ca. 60m het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, klaphek aan linkerhand negeren, kn57 volg 59, na ca. 100m passeert men aan rechterhand een schuilhut.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, pad met stalletje met in de zomer bijenkasten aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, breed pad.
Het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
In flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, smal pad, de wn route wordt verlaten, na kleine daling stijgt het smalle pad en gaat slingerend verder, voorbij het hoogste punt daalt het pad weer en volgt de voet van de heuvelrug met de heuvelrug aan linkerhand, het pad dat verderop de rode route volgt en voorbij een klein heuveltje naar rechts buigt volgen tot een klaphek, zijpaden negeren.
Voorbij het klaphek RD, pad aan rechterhand negeren, rode route, iets verder gaat het pad over de heuvelrug, verderop buigt het pad naar rechts en daalt.
Iets voorbij deze bocht, bij kruising LA, grindpad, kn54 volg 50, de rode route wordt verlaten.
Grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Voorbij paal met reflectoren rechts aanhouden, direct daarna LA, wn route, grindpad met aan rechterhand woning nr.5.
Voor verharde weg, bij 4-sprong RA, onverhard pad, kn50 de wn route wordt verlaten.
In het bos, bij T-splitsing LA, pad door de bosrand, het pad volgen tot pad aan linkerhand ca. 100m voorbij een houten afsluitboom met SLL bordje, het pad voor de houten afsluitboom aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, smal bospad met G-R route markering op een boom.
Bij splitsing links aanhouden, G-R route, smal slingerend pad.
Na verlaten van het bosperceel, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij bocht naar links van de weg RA, smal bospad, wn route, het pad door bosperceel volgen tot T-splitsing voorbij woning, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, verharde weg, iets verder LA.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA via trapje het voetpad langs begraafplaats inlopen, het voetpad volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.
SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
G-R = Streekpad met geel-rode route markeringen.
Rode, witte en blauwe = SLL routepaaltjes in een van de drie kleuren.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting.

Plein voor de kerk, Catharinastraat 22-24, 5856 AT te Wellerlooi. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Catharinastraat, Wellerlooi. Aanlooproute: Vanuit de bushalte naar horecagelegenheid lopen, vervolgens voorbij de horecagelegenheid LA, Catharinastraat, fietspad met aan rechterhand fietsenstalling. Bij 3-sprong LA, kn17 volg 15, direct daarna RD, Catharinastraat, weg aan linkerhand negeren, de weg verder volgen tot het plein voor de kerk, het startpunt.

Uitzicht vanuit de Dikkenberg Adrie: Uitzicht vanuit de Dikkenberg
Heuvelrug rond Pikmeeuwenwater Adrie: Heuvelrug rond Pikmeeuwenwater
Landgoed de Hamert Adrie: Landgoed de Hamert
Landgeiten Adrie: Landgeiten
Uitzicht vanuit de Dikkenberg maar nu in een ander seizoen Adrie: Uitzicht vanuit de Dikkenberg maar nu in een ander seizoen
Het Pikmeeuwenwater Adrie: Het Pikmeeuwenwater

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-dikkenberg.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Het Centrum

Catharinastraat 18
5856 AT Wellerlooi

1. Sjaak Hendrix Horst 17 oktober 2023 om 22:04

Het is zoals aan aantal mensen zeggen echt een heel mooie wandeling. Deze wandeling kan zelfs als het op sommige plekken te nat is goed gelopen worden. Hele route met GPX gelopen en deze klopt helemaal.

2. Bea en Hans 15 augustus 2023 om 13:48

Wow, hele mooie, afwisselende route, vooral dat uitzicht op de Dikkenberg.
    De hei staat nu in bloei, ook allerlei gele bloemen er tussendoor.

1. Katinka 23 augustus 2023 om 12:05

Inderdaad wow, wat een prachtige en afwisselende route! We hebben deze eergisteren gelopen en hem nog iets uitgebreid door te parkeren aan de overkant van de Maas bij Veerhuys Tante Jet. Na een lekkere kop koffie met vlaai zijn we daar met het voet-/fietsveer de Maas overgestoken. Als je aan de overkant rechtsaf loopt via het fietspad kom je (aan de linkerkant) uit bij een uitkijktoren voor een mooi uitzicht over de Maas en omgeving. De uitkijktoren staat aan het begin van de Catharinastraat, waardoor je al snel het startpunt van de wandeltocht bereikt. Wij vonden het een leuke toevoeging en hebben enorm genoten van deze prachtige wandeling.

3. Arnold Schweren en Hilde Verest 10 augustus 2021 om 15:49

Vandaag 10 aug ’21 dit ommetje gewandeld. Voor de 2e keer maar ook deze keer genoten van het afwisselende landschap, en de heide staat in (beginnende) bloei. Klein foutje in de beschrijving: er staat nu -> Voorbij dit kombord RA, kn21 volg 22, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, grindpad, “Bosrandweg”, rode en wn route.

Het bord ‘bosrandweg’ is verdwenen en ‘kn21 volg 22’ moet zijn -> ‘kn21 volg 52’

Verder gewoon superfijn gewandeld, ondanks wat regen..

1. Adrie 10 augustus 2021 om 16:46

Arnold Schweren en Hilde Verest bedankt voor het melden van het foutje! In de routebeschrijving het nummer aangepast. De straatnaam doorgestreept, misschien dat het straatnaambordje weer teruggeplaatst wordt.

4. Adrie 9 februari 2020 om 10:50

Aan de wandelroute is een alternatief bijgevoegd dat gelopen kan worden bij hoog water van de Maas. Het alternatief gaat langs de andere zijde van de Scherpenheuvel en men passeert iets voor deze heuvel een pad aan rechterhand een kruisbeeld dat herinnert aan zeven mannen uit Midden- en Zuid Limburg op 2 mei 1943 in het geheim door een Duits vuurpeloton doodgeschoten zijn.

5. Bep Schmidt 26 februari 2019 om 22:24

We hebben vandaag de wandeling gemaakt, maar helaas kwam de route niet bij het beginpunt uit. We hebben uren extra gelopen waaronder 1 persoon die al slecht ter been was. Een lijdensweg i.p.v. een leuke wandeling!

1. Adrie 27 februari 2019 om 07:20

Bep Schmidt heel jammer dat het mis is gegaan. Vermoedelijk toch ergens fout gelopen, de enige tip die ik kan meegeven is als de aanwijzingen in de routebeschrijving niet meer kloppen teruglopen naar een punt waar de routebeschrijving nog wel klopt en vandaaruit nog eens proberen.

6. Adrie 6 november 2018 om 17:30

Gisteren de wandelroute gecontroleerd, geen grote veranderingen gezien. Momenteel wordt het wandelnetwerk in Landgoed de Hamert verder uitgebreid. Op plaatsen waar de routepaaltjes al aanwezig waren zijn deze in de routebeschrijving reeds verwerkt. Ook wordt er niet ver van de vogelkijkhut “’t Westernest” gewerkt tot 21 december 2018. Deze werkzaamheden hebben verder geen gevolgen voor de wandelroute. De routebeschrijving is weer actueel. Op foto het Pikmeeuwenwater. Veel wandelplezier!

7. Hans van ‘t Hof 1 september 2018 om 16:07

Het Geldernsch Niers-kanaal

8. Hans en José van ‘t Hof 1 september 2018 om 16:01

Wat een super wandeling is dit!! Prachtig glooiend heide gebied. Wij waanden ons in het Salland gebied.
    Door de warme zomer stonden de vennen voor een gedeelte droog. Maar wat een mooie plek zeg.
    Afwisselde route bos, heide langs de maas.
    Het weer speelt natuurlijk ook mee. Ook deze route is voor ons een hit.

Bedankt weer voor deze mooie route
    Hans en José van ’t Hof

9. Gerda 10 april 2018 om 17:27

De schuilhut op de grote foto is onlangs gesloopt.

1. Adrie 10 april 2018 om 17:51

Gerda bedankt voor het melden! Jammer van de schuilhut het was een mooie plek voor een pauze. De verwijzing naar de schuilhut is verwijderd uit de routebeschrijving.

10. Loes en Jan van Orden 23 augustus 2017 om 22:33

Wat een prachtige wandelroute! Heel erg bedankt voor het beschikbaarstellen van de route. We moesten ruim een uur rijden om het startpunt te bereiken, maar dat was de moeite waard. Juist nu de glooiende heidevelden op zijn paarse mooist zijn laat de natuur hier zich van zijn mooiste kant zien. De route is ook zo mooi door de afwisseling in paden, hoogten, uitzichten en landschapselementen. Met de route in gpx-formaat gedownload in onze Garmin vonden we gemakkelijk onze weg. We hebben er zeer van genoten.
    Wel hebben wij een tip:
    Behalve het startpunt van de route zijn er in het gpx-bestand geen andere waypoints opgenomen. Bij andere routes die we liepen was het soms heel nuttig om te kunnen zien waar zich bijv. rustbanken, picknickplaatsen, schuilhutten, uitzichtpunten, e.d. bevinden.

11. Adrie 27 mei 2017 om 09:50

Gisteren 27 mei 2017 in de vroege uurtjes met nog een prettige temperatuur om te lopen de tocht gecontroleerd. Geen echt grote veranderingen gezien, wel enkele kleine veranderingen zoals het fietspad dat een klein stukje gevolgd wordt is van een nieuwe grindlaag voorzien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

12. Gerda. 5 maart 2017 om 12:08

Er is bij punt no.6 sprake van een beekje. Dit is het Gelderns-Niers kanaal. Dit kanaal komt vanuit Duitsland als een recht kanaal de Maasduinen binnen. Van daar uit meandert hij door het gebied en mondt uit in de maas.

1. Adrie 5 maart 2017 om 14:21

Gerda U heeft gelijk, eigenlijk mag het geen beekje genoemde worden. Het Geldernsch-Nierskanaal is vroeger gegraven om de Duitse landbouwgebieden te ontwateren. Vanaf de Duitse grens heeft het kanaal vrij spel gekregen. Het water kan er zijn eigen weg vinden met als resultaat een mooi meanderend “beekje”. In de Dorperheidetocht wordt er meer aandacht besteedt aan het Geldernsch-Nierskanaal.

13. Adrie 4 november 2015

Ik ben eens terplekke gaan kijken. Wat mijn oorspronkelijke beschrijving voor de heuvelrug wat lastig maakte is het korte verbindingspad en het stijgend pad dat iets naar rechts de heuvelrug opgaat. Beide "paden" vernoemen maakte het onnodig ingewikkeld. Ik heb de beschrijving aangepast. Het weglaten van de eerste twee regels kan niet er zijn daar heel duidelijke herkenbare paden, is waarschijnlijk ook niet op die manier bedoelt bij het verbetervoorstel. Hans en Rianne Vogels nogmaals bedankt voor het verbetervoorstel!

14. Hans en Rianne Vogels 31 oktober 2015

Wij hebben vandaag deze route nogmaals gelopen. Ditmaal gestart vanaf het P-terrein aan de Provinciale weg. Dit is een mooi alternatief en zo eindig je bij een van de twee genoemde horecagelegenheden. Het was heerlijk herfstweer maar halverwege kwamen we uit bij iets wat bij ons ook al eerder voor verwarring heeft gezorgd. Door de tekst iets in te korten wordt de route wat duidelijker.

Bij T-splitsing LA, doorgaand pad blijven volgen, rode paaltjes route.
    RD door klaphek, pad aan rechterhand negeren, rode paaltjes route.
    T.h.v. vogelkijkhut “’t Westernest” RA, rode paaltjes route.
    RD, pad aan rechterhand negeren, de rode paaltjes route wordt verlaten.
    RD, ruiterpad aan rechterhand negeren.
    Na passeren van klaphek bij T-splitsing LA.
    Bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij 4-sprong LA, vervolgens RD pad parallel aan heuvelrug aan rechterhand volgen.
    Bij splitsing rechts aanhouden, vervolgens na 60m LA door klaphek, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, witte paaltjes route.

Moet worden:
    T.h.v. vogelkijkhut “’t Westernest” RA, rode paaltjes route.
    RD, pad aan rechterhand negeren, de rode paaltjes route wordt verlaten.
    RD, ruiterpad aan rechterhand negeren.
    Na passeren van klaphek bij T-splitsing LA.
    Pad parallel aan heuvelrug aan rechterhand volgen.
    Bij splitsing voor veerooster rechts aanhouden, vervolgens na 60m LA door klaphek, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, witte paaltjes route.

1. Adrie 31 oktober 2015 om 14:28

Hans en Rianne Vogels bedankt voor het verbetervoorstel. Het veerooster vernoemen is inderdaad mooi extra herkenningspunt. Lopen met heuvelrug aan rechterhand is in principe voldoende, door niets van zijpaden te vernoemen is de routebeschrijving niet meer consistent. De eerste 2 regels van punt 4 weglaten lijkt mij niet verstandig, op de twee punten staat het gras in de zijpaden waarschijnlijk zo hoog dat deze paden nauwelijks als pad herkenbaar zijn. Vaak na de winter als het gras nog laag is of door boswerkzaamheden zijn het weer duidelijk herkenbare paden. Ik ga op korte termijn terplekke kijken hoe de situatie nu is en hoe ik de punten duidelijker kan beschrijven.

15. Lennard 1 februari 2015

Gisteren gelopen met wisselend bewolkt en zonnig weer. Gelukkig had de zon de overhand.

Ik vond het een mooie route die grotendeels in overwegend rustig gelegen is. Als je de andere routes in dit gebied wat aan de lange kant vindt, dan biedt deze route een mooi compromis waarin ook veel van de mooie punten aangedaan worden.