Ommetje de Voorn, Heerewaarden te Gelderland

8 km Wandelroute Ommetje de Voorn, te Heerewaarden

Een tocht voor de liefhebber van rivierlandschappen. De tocht gaat door de uiterwaarden van de Waal ook wordt er een stukje gestruind langs de oevers van de Waal. Verder loopt men over de voormalige verdedigingswal van het fort de Voorn, ook wel Fort Nassau genoemd. Het fort de Voorn werd in de 16e eeuw (1588) aangelegd, alleen de contouren van de vijfpuntige verdedigingswal herinneren nog aan het fort. In het laatste deel van de tocht wordt het plaatsje Heerebeek zelf bezocht met zijn mooie dorpskern. 43% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 24-5-2017, laatst bijgewerkt op: 27-8-2017

Met de rug naar de ingang van het bezoekerscentrum “De Grote Rivieren” LA vetrekken, vervolgens de weg volgen tot kruising iets voorbij woning nr.4.
Bij deze kruising LA, “Burgemeester Woltersstraat”, vervolgens de weg volgen tot rotonde.
Voor deze rontode links aanhouden, vervolgens na ca. 30m RA doorgaande weg oversteken, aan overzijde de “Variksestraat” inlopen, de weg links van woning nr.3.
In bocht naar links RA via betonnen trap de dijk oversteken, vervolgens aan overzijde RD, “Molendijk”, weg aan linkerhand negeren.
# Bij volgende regel gaat de tocht struinend langs de oever van de Waal, als alternatief kan men de weg met bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot kruising op de dijk. Bij deze kruising LA, fietspad over de dijk volgen. T.h.v. van een weg aan linkerhand LA, de dijk via betonnen trap afdalen, beneden RD richting woningen. Bij 3-sprong voorbij deze woningen rechts aanhouden, “De Kop”. Vervolgens de routebeschrijving verder volgen bij punt 2. laatste regel.

In bocht naar rechts RD onverhard pad.
Na ca. 50m RD, gras-pad met na enkele meters bord “Vissen alleen toegestaan met vergunning”, vervolgens na passeren van bosschages via overstap grasland oversteken richting overstap met SBB bordje “Land van Maas en Waal Sint Andries”.
Voor de Waal rechts aanhouden, vervolgens de Waal aan linkerhand volgen tot verhard fiets-/voetpad t.h.v. een kleine steiger.
Bij dit verhard fiets-/voetpad RA, het verhard fiets-/voetpad volgen.
Bij 3-sprong t.h.v. woning LA, “De Kop”.
Na passeren van woning nr.10, voor bocht naar rechts LA, via overstap smal pad richting de Waal volgen, direct daarna voor de Waal rechts aanhouden.
Na passeren van overstap en smalle doorgang het smalle strandje oplopen, verderop voor pier iets rechts aanhouden en hoger gelegen pad met de Waal aan linkerhand volgen, vervolgens het pad volgen tot splitsing voorbij verhard terreintje met enkele betonnen golfbrekers.
Bij deze splitsing het linker pad volgen, verderop buigt het pad naar rechts.
Na passeren van twee smalle brugjes bij kruising op de dijk RD richting woning, smal verhard weggetje.
Bij 3-sprong t.h.v. woning rechts aanhouden, vervolgens RD, “Overlaatweg”, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg volgen tot weg aan linkerhand voorbij woning nr.40.
Bij deze weg LA, “Veluwe”, smal weggetje.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad.
Voor metalen hek LA door klaphek, graskade met NM bordje ”Maasuiterwaarde” volgen, vervolgens de graskade volgen tot T-splitsing bij verhard weggetje voorbij 3de klaphek.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens het weggetje volgen tot weg aan linkerhand voorbij woning nr.9.
Bij deze weg LA, “Voorne 1-3-5-7-7A”, verderop voorbij woning nr.1 gaat de verharde weg over in een gras-pad en passeert men een klaphek, vervolgens het gras-pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong LA, “Heerewaardsestraat”, men kan ook het lager gelegen gras-pad links van de weg volgen.
Bij T-splitsing LA, “Hogestraat”.
Bij kruising RD, vervolgens voor de kerk LA, “Maasstraat”, verderop voor de Maas buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing RA, “Veerstraat”, men loopt weer richting de kerk.
Bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts voorbij woning nr.35.
In deze bocht de 2de weg aan linkerhand volgen, na enkele meters gaat de weg over in een verhard voetpad ”Art Baggermanspad”.
Aan einde van het pad bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA.
Rechts aanhouden, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot het bezoekerscentrum, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
SBB = Staatsbosbeer

Bezoekerscentrum De Grote Rivieren, Langestraat 38, 6624 AB te Heerewaarden. Plan Route

A2/E25, neem afrit 17-Zaltbommel vanaf de A2/E25. Volg de N322 naar de Langestraat in Heerewaarden. Parkeren kan bij het bezoekerscentrum.

Station Zaltbommel. Buurtbus 267 richting Ammerzoden, Bushalte De Vaste Burcht, Rossum, Bus 165 richting Druten. Bushalte De Buke Heerewaarden. De route kan gestart worden bij alinea 1. 3de regel.

Zicht op buurtschap Adrie: Zicht op buurtschap
Uitzicht over de Waal met in de verte de kerktoren bij Varik Adrie: Uitzicht over de Waal met in de verte de kerktoren bij Varik
Uitzicht over wat ooit onderdeel was van vesting De Voorn Adrie: Uitzicht over wat ooit onderdeel was van vesting De Voorn
Kanon op een van de wallen Adrie: Kanon op een van de wallen
Nu verscholen onder een boom Adrie: Nu verscholen onder een boom
Uitzicht over de Maas Adrie: Uitzicht over de Maas
Bloemrijke uiterwaarden Adrie: Bloemrijke uiterwaarden
Straatje in Heerewaarden Adrie: Straatje in Heerewaarden

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-voorn.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Veerhuis Heerewaarden

Veerstraat 14
6624 BG Heerewaarden

Brasserie de Buke

Van Heemstraweg 1
6624 KJ Heerewaarden

1. Denise 13 mei 2019 om 15:54

Heerlijke, mooie, rustgevende route

2. Wilma 2 september 2018 om 19:14

Prachtige route met duidelijke omschrijving. Lekker rustig.

3. Arco Boer 5 juni 2018 om 14:50

Leuke route, prima beschrijving. Wel verstandig om een lange broek te dragen ivm vele brandnetels en bramenstruiken op sommige stukjes