Ommetje De Vilt, Beugen te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje De Vilt, te Beugen

Het ommetje start in de plaats Beugen en gaat voor het grootste gedeelte door het natuurgebied De Vilt om vervolgens via het maasheggengebied de Oeffeltse Weiden weer terug te keren naar Beugen. In het natuurgebied De Vilt ligt de meest gave oude meander van de Maas in Nederland. Deze meander is zo'n vijftienduizend jaar geleden ontstaan. Ook gaat men in natuurgebied de Vilt over een wat hoger gelegen pad met mooie doorkijkjes, het pad is een spoordijk die in verleden onderdeel geweest is van het Duits lijntje, een spoorverbinding uit 1878 die het Nederlandse Boxtel met het Duitse Wezel verbond. Als men in Beugen komt moet men ook het Maasheggenlandschap gezien hebben, het laatste deel van het ommetje gaat door dit gebied. De maasheggen vormen een uniek cultuurhistorisch landschap, al tijdens het Romeinse Rijk was er in dit gebied al een heggenlandschap. De heggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns. Wil men meer zien van het Maasheggenlandschap dan kan men ook de wat langere tochten zoals de Bougheimroute van 20 km of de Vilttocht van 16 km lopen, beide tochten starten ook in het plaatsje Beugen. 65% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-5-2017, laatst bijgewerkt op: 9-5-2020

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, de weg volgen tot weg “Brouwersstraat” aan linkerhand direct na woning nr.16.
Bij deze weg LA, “Brouwersstraat”.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens bij kruising RD, “Brouwersstraat”.
Voorbij kapelletje, bij 5-sprong RA, gras-pad met klaphek, gras-pad diagonaal door grasland volgen.
Voorbij klaphek, bij 3-sprong RA, het doorgaande pad volgen tot 4-sprong voor woning.
Bij deze 4-sprong LA, smal pad, “Kerkepad”, kn86 volg 77, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij woning nr.11 RA, onverhard pad met BL bordje “De Vilt” en bosrand aan linkerhand, wn route.
Vootbij houten afsluitboom, t.h.v. bosschages aan rechterhand LA, bospad, kn77 volg 87.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Voor lage heuvelrug het pad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad richting rand bosgebied aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, de weg volgen tot bocht naar links voor inrit kleine woning nr.1, zijweg negeren.
In deze bocht RA, onverhard pad met houten afsluitboom en BL bordje “De Vilt”, men passeert twee picknicktafels, na ca. 200m buigt het pad naar links, verderop ruim voorbij weidemolentje buigt het doorgaande pad naar rechts.
Ruim voorbij brugje RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising LA, verharde weg, kn29 volg 28, de weg volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing LA, kn28 volg 27, verderop passeert men de “Oeffeltse Raam”.
Bij kruising RA door metalen voetgangerssluis, onverhard pad met BL bordje “de Vilt”, kn27 volg 59, het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg, verderop passeert men een brugje, voor het brugje wordt de wn route verlaten.
# Het pad dat men nu volgt is de spoordijk van het voormalige Duits Lijntje.
Bij deze 3-sprong RA, verharde weg.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, wn route.
RD, weg “Hoogveld” aan rechterhand negeren, kn10 volg 11, direct daarna LA het grindpad aan overzijde van de doorgaande weg links van de witte woning inlopen, wn route.
Bij Y-splitsing scherp LA, wn route.
Bij kruising RA, smalle verharde weg met de dijk aan linkerhand, kn11 volg 17, verderop gaat de smalle weg over in een grindpad, het grindpad langs de dijk volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong links aanhouden, de dijk oplopen, verharde weg, vervolgens op de dijk de weg met bocht naar links verder volgen, fietspad aan rechterhand negeren, kn17 volg 16.
T.h.v. overgang naar grindpad het pad met bocht naar rechts verder volgen, fietspad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna voorbij de bocht RD, draaihekje aan linkerhand negeren, kn16 volg 15.
Bij T-splitsing RA, kn15 volg 84.
Bij T-splitsing RA, smalle verharde weg, kn84 volg 85, vervolgens bij kruising op de dijk RD, direct daarna eveneens RD weg aan linkerhand negeren, kn85 volg 86.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Hagelkruisstraat”.
Bij kruising RA richting het plein voor de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Plein voor de kerk, Kerkplein 5, 5835 AT te Beugen. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Hagelkruisstraat, Beugen. Aanlooproute: Ga westelijke op Hagelkruisstraat richting Boxmeerseweg. Sla rechtsaf naar de Kerkplein.

Meidoorn volop in bloei Adrie: Meidoorn volop in bloei
De Vilt in 2005 Adrie: De Vilt in 2005
De Vilt na herstelwerkzaamheden Adrie: De Vilt na herstelwerkzaamheden
In verte een ooievaarsnest Adrie: In verte een ooievaarsnest
't Lèste Vèrke Adrie: 't Lèste Vèrke
Het Kerkepad Adrie: Het Kerkepad
De Vilt met in de verte een weidemolentje Adrie: De Vilt met in de verte een weidemolentje
Maasheggenlandschap Adrie: Maasheggenlandschap
De kerk van Beugen Adrie: De kerk van Beugen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-vilt.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Beugen

1. Piet en Ineke 3 mei 2020 om 19:15

Wat hebben we genoten van deze prachtige, afwisselende route. Een oase van witte fluitekruidpaden, gele boterbloemvelden de heerlijk geurende meidoorn in de Maasheggen, prachtive waterpartijen . Zelfs 2 gezellig spelende lepelaars gespot onder toeziend oog van een reiger in de Vilt. Daarbij nog eens mooie blauwe luchten met wolkenpartijen…… we waren op het juiste moment op de juiste plaats.

2. Corry en Jan de Kruijf 7 april 2019 om 13:03

Heerlijk gewandeld .
    Mooie afwisselende route over goed begaanbare paden.
    Een opmerking vervolg nummer 5 staat 2xkn 16 volg 15,
    Dat moet zijn in 15 volg 84.

1. Adrie 7 april 2019 om 13:44

Corry en Jan de Kruijf bedankt! Inderdaad een foutje, de routebeschrijving is aangepast.

3. Emmy 19 mei 2018 om 21:23

Heerlijk gewandeld. Mooie route. Prima beschrijving. Heel duidelijk. Dus niet een keer verkeerd gelopen. Aanrader!!!

4. Riet Jacobs 3 mei 2018 om 11:58

Op 29 april 2018 deze route gelopen. Heerlijke wandeling met overal bloeiende planten, zoals meidoorns en pinksterbloemen. Zeer gevarieerd gebied, met Maasheggen, Vilt en bos. In deze streek geboren en getogen, maar toch nog stukjes gelopen, waar ik nog niet eerder geweest was. Aanrader in de lente!