Ommetje de Mepper Hooilanden, Gees te Drenthe

8 km Wandelroute Ommetje de Mepper Hooilanden, te Gees

Deze wandeling bij het es- en zanddorp Gees gaat door de Boswachterij Gees en helemaal rondom de Mepper Hooilanden, een eldorado voor liefhebbers van vogels en water. De hooi- of onlanden zijn na de eeuwwisseling afgegraven en heringericht voor de waterberging en om de Geeserstroom weer haar natuurlijke loop terug te geven. Het resultaat is een indrukwekkend gebied van plassen en lage, schrale graslanden van bijna 100 ha., het domein van vele vogels en grote kuddes Schotse Hooglanders. Zelfs de zeearend voelt zich hier thuis. Deze enorme vogel vindt zijn kleinere soortgenoten heel lekker. Halverwege is er een alternatief toegevoegd voor degenen, die niet door het natte begrazingsgebied willen lopen. Aan het einde passeren we de inlaatsluis Bollema vlakbij de Geeserstroom. In de jaren 30 van de vorige eeuw is de Boswachterij ontstaan, doordat er toen bomen geplant werden op de heidevelden. Gees telt ongeveer 600 inwoners. Het is een eeuwenoud karakteristiek brinkdorp, gelegen op de hogere zandgronden van Zuidoost Drenthe. Hier zijn de oude Saksische boerderijen van het 'hallenhuis' type met hun hoge rieten daken nog in hun oorspronkelijke staat gebleven. En er is geen nieuwbouw. Een wandeling door het dorp, voor een deel beschermd dorpsgezicht, is dan ook aan te bevelen, evenals een wandeling door de beeldentuin, 7 ha., geopend van eind april t/m eind september, Beelden in Gees. Dit jaar verandert de naam in BIG ART & GARDEN. 73% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Margriet Smeets en Alie Breeschoten, op: 25-4-2022, laatst bijgewerkt op: 6-3-2024

Soms zijn er merktekens vermeld. De merktekens dienen slechts als extra herkenningspunt. Soms verandert er iets.
kn. = wandelknooppuntpaaltje met een cijfer. Bij punt 12 is een alternatief beschreven.

1. Loop vanaf de parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan de Tilweg naar achteren naar de ingang van het bos bij een bord van SBB.
  2. Ga RD tot kn.54 en ga hier weer RD, een smal bospad.
  3. Ga ook RD bij een kruising van paden. Daarna buigt het pad buigt naar links. Ga aan het einde RA.
  4. Ga aan het einde van dit rechte pad LA, een breed pad tussen de bosrand en een begrazingsgebied rechts.
  5. Loop zo’n 700 meter RD tot een kruising en ga dan vóór een fietspad RA. Dit pad loopt rechts van het fietspad en gaat nu vlak langs het natuurterrein van de Mepper Hooilanden, een waterrijk gebied met veel vogels en enorme kuddes Schotse Hooglanders.

2. Ga RD tot kn.54 en ga hier weer RD, een smal bospad.
  6. Loop ongeveer 2 km. RD. Er zijn hier veel uitzichtpunten met bankjes.
  7. Houd bij een splitsing rechts aan en ga verderop bij een kruising bij kn.66 RA naar kn.84.
    De wandelaar die bij kn.66 RD loopt komt uit bij de Anne de Vrieshoek, een parkeerplaats van Staatsbosbeheer. Anne de Vries is de Drentse schoolmeester en schrijver die zijn romanfiguur Bartje tot een symbool voor Drenthe heeft gemaakt. Er staat geen standbeeld. Wij zijn gewoon RA gegaan.
  8. Het pad naar kn.84 loopt over een bosrand langs het natuurterrein. Ga aan het einde bij kn.84 RA naar kn.50.
  9. Dit is weer een pad langs een bosrand. Links is bouwland. Ga bij kn.50 RD naar kn.51.
  10. Bij kn.51 bij een kruising RD naar kn.44.
  11. Ga bij kn.44 RA* naar kn.43, een beton-pad, dat verderop overgaat in een zandweg en verderop een pad door een nat begrazingsgebied.
    *Voor degenen die niet over een nat pad met koeien willen lopen, volgt hier een alternatief, de fietsroute, ongeveer even lang, de blauwe lijn op de kaart:

• Ga bij kn.44 LA, een betonweg, naar kn.45.
    • Ga bij kn.45 RA, ook een betonweg, de Marsseweg, die verderop naar rechts buigt.
    • Aan het einde na ongeveer 1 km. LA, een fietspad.
    • Ga verder bij punt 15.
  12. Ga verderop een hek door naar het begrazingsgebied en loop dan naar links in de richting van een bruggetje.
  13. Ga de brug niet over, maar ga voor de brug bij kn.43 LA, een smal soms drassig pad langs het water. Er staan hier bankjes met uitzicht over het vogelrijke overloopgebied van het waterschap. Dit pad gaat naar kn.35.
  14. Ga aan het einde even naar links een hek door en ga dan direct RA, een fietspad.
  15. Passeer bij kn.35 het gemaal Bollema en ga RD naar kn.40. Rechts is het overloopgebied, waar in zeer droge periodes het water helemaal verdwenen is.
  16. Ga aan het einde bij een splitsing RA, een asfaltweg. Even verder is rechts een vogelkijkwand.
  17. Deze weg maakt een bocht naar links en gaat dan over in een zandpad met fietspad langs bungalowpark Tilkamp.
  18. Aan het einde RA bij kn.49 en ga RD tot het punt waar de Tilweg naar links buigt. Hier is het startpunt, de parkeerplaats van Staatsbosbeheer.

Parkeerplaats van Staatsbosbeheer, Tilweg, 7863 te Gees. Plan Route

Vanaf de A37 richting Oosterhesselen. Bij Oosterhesselen niet naar het dorp maar LA, Geserweg. Wordt in het dorp de Dorpsstraat, RA de Tilweg bij een bord P Staatsbosbeheer. Doorrijden tot voorbij bungalowpark Tilkamp. In een bocht naar links is de parkeerplaats.

Een doorkijkje langs de bosrand Alie Breeschoten: Een doorkijkje langs de bosrand
In de boswachterij Margriet Smeets: In de boswachterij
Zwemles Alie Breeschoten: Zwemles
Langs de bosrand Margriet Smeets: Langs de bosrand
Pootje baden Alie Breeschoten: Pootje baden
Een van de vele vergezichten Margriet Smeets: Een van de vele vergezichten
De Mepper Marsen Margriet Smeets: De Mepper Marsen
Nieuwsgierig Margriet Smeets: Nieuwsgierig
Uitzicht vanaf de vogelkijkwand. Margriet Smeets: Uitzicht vanaf de vogelkijkwand.
Langs bungalowpark de Tilkamp Alie Breeschoten: Langs bungalowpark de Tilkamp

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-mepper-hooilanden.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

IJssalon Talenti, terras, ook voor lunch en koffie

Dorpsstraat 1
7863 Gees

1. Gijs en Margriet Smeets. 7 maart 2024 om 10:48

Zondag 3 maart, een voorproefje van de lente en een herinnering aan 2 jaar geleden toen wij samen met een vriendin uit Drenthe deze route gepubliceerd hebben. Nu is hij door ons gecontroleerd. Er is een vogel-kijkwand bijgekomen in de buurt van het gemaal Bollema. De plassen waren nu veel groter. En er waren heel veel vogels. Twee jaar geleden was het heel droog en warm. Toen stond de plas daar bijna helemaal droog. En toen gingen de koeien elders met hele families massaal zwemmen.