Ommetje de Lethe, Bellingwolde te Groningen

7 km Wandelroute Ommetje de Lethe, te Bellingwolde

Aan de noordoostelijke grens van Westerwolde, pal aan de grens, ligt een bijzonder gebied, de Lethe. De naam verwijst naar de vroegere grensrivier tussen Westerwolde en Oost-Friesland. In de Griekse mythologie is de Lethe een rivier in de onderwereld waaruit de doden dronken om hun aardse leven te vergeten.
In de 18de eeuw werd het nodig geacht om hier vestingwerken te bouwen. Deze plek werd namelijk niet beschermd door het Bourtanger moeras. De Flèche en de Redoute zijn nu gerestaureerd en Staatsbosbeheer heeft er een pad langs gemaakt. Dit ommetje leidt u helemaal rond en door het gebied, over de soldatendijk, bosranden en houtwallen. Af en toe passeert u een huis. Het is hier mooi en vredig, maar u kunt zich wel voorstellen, dat hier vroeger werd gesmokkeld. Dat ging soms gepaard met veel geweld. Tenslotte loopt u nog langs het B.L. Tijdenskanaal, vernoemd naar boer Tijdens, die van 1891 tot 1901, als liberaal, lid van de Tweede Kamer was. 90% van deze wandeling is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).
Deze wandeling is te combineren met een bezoek aan Museum de Oude Wolden, Hoofdweg 161, Bellingwolde. Er is ook een museumcafé en een terras.
Verder kunt u een bezoek brengen aan Oudeschans, een vestingdorp dichtbij Bellingwolde aan de weg naar Nieuweschans. In het Vestingmuseum komt u heel veel te weten over de vestingen in de provincie. Op onze site is ook een wandeling over de wallen beschreven: Oudeschans, Westerwolde lus 13, 4 km.
Met dank aan Irene de Winter en Wim Andréa en aan Herman Posthumus, Op zoek naar grenspalen.

Opgesteld door: Margriet en Gijs Smeets, op: 4-11-2018, laatst bijgewerkt op: 16-3-2019

1. De start is bij de Wymeerster Brug over het B.L.Tijdenskanaal in Bellingwolde. Ga de brug over richting Wymeer, Duitsland en loop een klein stukje over de asfaltweg. Na ruim 100 meter, bij grenspaal 188-1 tegenover het bord van de gemeente Westerwolde is rechts een gras-pad van Staatsbosbeheer met een infopaneel over de vestingwerken, die in de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn gerestaureerd.
  2. Ga hier RA het pad op. Dit is de vroegere soldatendijk. Even verder is links een huis, de vroegere grenspost. Het pad maakt een bocht naar links en daarna naar rechts en loopt op een gegeven moment langs een vestinggracht. Vervolgens is er een haakse bocht naar rechts met de gracht mee. Even verder is een infopaneel over de Flèche, een speerpunt, een deel van een vesting, aangelegd in de Franse tijd, in 1797.
  3. Hier is het mogelijk om even naar rechts te gaan, naar een bankje met uitzicht over het gebied.
  4. Vervolg het pad. Vóór een bocht naar links is aan weerszijden van de grenssloot grenspaal 187. Hier is na W.O. II een grenscorrectie geweest, waardoor de vestingwerken meer op Nederlands grondgebied liggen.
  5. Het pad buigt naar links. Even verder buigt het pad weer naar links. Loop naar een infopaneel van Staatsbosbeheer over de natuur in de Lethe. De wit – rode tekens van het Noaberpad helpen om de weg te vinden.
  6. Ga hier over de slagboom. Loop over het gras-pad langs een vijver naar een hek bij de Redoute, een schans.
  7. Bij het hek is informatie over de Redoute en een picknicktafel. Ga gerust het hek in – sluiten s.v.p. – om de binnenkant te bekijken. Een rondje over de wal biedt een mooi uitzicht over de omgeving.
  8. Vervolg de route door, met het gezicht naar de schans, bij het hek naar rechts te gaan en loop rechts om de vestingwal en – gracht. Achter de vesting gaat het pad naar rechts. Loop nu RD. Passeer twee huizen.
  9. Steek de oprit van het huis links over en ga LA, een pad van SBB.
  10. Dit pad buigt twee keer naar rechts. Ga dan LA over een dam en RD over een slagboom. Er staat weer een bord van SBB met het wit – rood van het Noaberpad. Het lijkt ingewikkeld, maar blijf gewoon de wit –rode merktekens volgen.
  11. Aan het einde is een slagboom en het bordje Molenpad.
  12. Houd hier rechts aan en blijf daarna RD lopen. Negeer het 1ste pad rechts, de Drenthslaan. Negeer ook de 2de weg rechts, de Oude Laan. Het pad gaat over in een betonweg. Volg deze weg tot huisnummer 5 ( rechts ).
  13. Ga voorbij dit huis en de bosrand RA, de Werkhuislaan, een gras – pad. Links is een veld, rechts de bosrand.
  14. Even verder buigt het pad naar rechts en gaat langs een wei. Het pad buigt nog een keer nar links, dan naar rechts en nog een keer naar rechts en dan weer naar links Gewoon maar blijven volgen tot een asfaltweg. Ga hier RA, het Lethepad.
  15. Ga bij een kruising LA, de Oude Laan, een half verharde weg.
  16. Loop de Oude Laan helemaal af tot het kanaal. Vlak voor het einde is er een bocht naar rechts en naar links.
  17. Ga bij het kanaal RA en loop over het fietspad of de zandweg terug naar de Wymeerster Brug, het startpunt. Vlak voor de brug is aan de andere kant van het kanaal een kazemat, een verdedigingswerk uit W.O.II. In 1940 stond er een hele linie bunkers langs de grens. Deze verdediging bleek nutteloos te zijn.

Bij de Wymeerster brug over het B.L.Tijdenskanaal, Wymeersterweg 17, 9695 XA te Bellingwolde. Plan Route

Bij de Wymeerster brug over het B.L.Tijdenskanaal, vlakbij Wymeersterweg 17, 9695 XA, Bellingwolde. Er is daar niet echt een parkeerplaats, maar de bermen langs het kanaal zijn breed genoeg om te parkeren.

Bushalte : Reiderlandstraat Bellingwolde, bus 12 van Winschoten Station naar Bellingwolde. v.v. Loop over de Hoofdweg in noordoostelijke richting. 2de straat RA, de Boslaan. Vanaf nu kunt u de wit-rode merktekens van het Noaberpad volgen : na het laatste huis RD, een smal paadje door het bos. Aan het einde RA langs een sloot. Na 50 meter LA over een dam en gelijk weer LA aan de andere kant van de sloot. Na 100 meter RA, een gras - pad door het bos. U komt uit bij een kazemat langs een kanaal. Ga hier LA en ga even verder de brug over. U bent bij punt 1 van de routebeschrijving.

Een pad langs de Redoute Irene de Winter: Een pad langs de Redoute
Zicht op de Flèche Irene de Winter: Zicht op de Flèche
De twee grenspalen 187 Margriet Smeets: De twee grenspalen 187
Bij de Redoute Irene de Winter: Bij de Redoute
De vestinggracht in wintertooi Irene de Winter: De vestinggracht in wintertooi
Infopaneel bij de ingang van het bos Margriet Smeets: Infopaneel bij de ingang van het bos
Een paardenweitje Margriet Smeets: Een paardenweitje
De brug over het B.L. Tijdenskanaal Margriet Smeets: De brug over het B.L. Tijdenskanaal

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-lethe.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In Bellingwolde en in Oudeschans.