Ommetje de Kwegt, Nederweert-Eind te Limburg

11 km Wandelroute Ommetje de Kwegt, te Nederweert-Eind

Wandeltocht door Sarsven en de Banen, Natuurparel Philomenahoeve en de Kwegt. In een groot deel van het gebied heeft turfwinning plaatsgevonden. Door de ontvening heeft het landschap een grote verandering ondergaan, zo ontstonden er vennen en plassen die later weer andere doeleinden kregen. Ook de aanleg rond 1926 van het verbindingskanaal tussen de plaatsen Wessem en Nederweert, heeft veel invloed op het landschap gehad, veel van de vennen verdwenen onder het zand dat vrijkwam, het Sarsven en de Banen waren de weinige vennen die overgebleven. Recent zijn er aan beide zijde van het verbindingskanaal vennen hersteld. De wandeltocht gaat rond het grote ven in de Kwegt aan de noordzijde van het kanaal. De omgeving van het Sarsven blijkt ook een van de belangrijkste Nederlandse vindplaatsen te zijn van bewoning uit de Oude en Midden Steentijd (10.0000 tot 3.000 voor Christus). Als bezienswaardigheid komt men in de Natuurparel Philomenahoeve langs de recent gebouwde schaapskooi. 74% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-4-2017, laatst bijgewerkt op: 5-10-2022

Met de rug naar de ingang van de kerk de weg links van de kerk inlopen, “St. Gerardusstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn78.
RD, weg “Vuursteen” aan linkerhand negeren.
T.h.v. woning nr.87 RA, “Visdijk”, kn78 volg 79.
RD pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, kn79 volg 82.
Voorbij brugje, bij kruising RD door klaphek, smal iets verhoogd pad door de rand van het broekbos, wn82.
Bij 3-sprong rechts aanhouden door klaphek, het klaphek aan linkerhand negeren, kn82 volg 11, na verlaten van het smalle bos met bankje het iets verhoogd pad met knuppelbrugjes volgen, voorbij een klaphek buigt het pad naar rechts en volgt brede waterloop aan linkerhand, wn route, bij een bosperceel buigt het pad naar rechts weg van de waterloop, wn11.
Iets voorbij deze bocht, bij 3-sprong met aan rechterhand pad met klaphek richting een vogelkijkhut LA, smal slingerend pad door het bosperceel.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een stuw het smalle pad met bocht naar rechts verder volgen, wn11.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn11 volg 13, direct daarna LA, pad door bosperceel, kn13 volg 15, verderop buigt het pad naar rechts met iets verder een half open natte plek aan linkerhand, wn15, voorbij de half open plek het gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand volgen.
# Zou door begroeiing het pad langs de waterloop niet begaanbaar zijn omkeren en teruglopen naar de verharde weg. Bij de verharde weg LA, verharde weg volgen, kn13 volg 14. Bij kruising LA onverhard pad, kn14 volg 15, het pad volgen tot kn15 routepaaltje. Direct na kn15 routepaaltje RA het bospad inlopen, kn15 volg 16. Ga verder bij punt 2. voorlaatste regel.

Voor bosrand, bij T-splitsing RD, kn15 volg 16, het smalle bospad aan linkerhand inlopen.
Bij T-splitsing RA, kn16 volg 17, het pad dat iets verder overgaat in verharde weg volgen tot kruising met verharde weg, ruim voor deze kruising wordt de wn route verlaten.
Bij deze kruising RD, onverhard pad met verderop een schaapskooi.
Voor de schaapskooi, bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna t.h.v. de schaapskooi RD, smal pad met afrastering aan rechterhand, gras-pad aan linkerhand negeren, wn38, verderop t.h.v. open plek buigt het pad met een ruime bocht naar links en gaat door de rand van de open plek.
Bij kruising met aan overzijde van de weg ingang naar “Dagcamping de Houtsberg”  RA, verharde weg, kn38 volg 46, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, wn46.
RD, gras-/onderhoudspad langs waterloop aan rechterhand negeren, men passeert aan rechterhand een klein parkeerterreintje met SLL bord “De Kwegt”.
Iets voor houten steiger LA, het smalle pad over kade met aan linkerhand eikenbomen inlopen, wn46, na ca. 250m buigt het pad naar rechts, verderop voorbij bosschages buigt het pad naar links richting het bos, wn46, men passeert een hoogspanningsmast.
Voor de bosrand, bij T-splitsing RA, kn46 volg 42, het pad door de bosrand volgen tot metalen afsluitboom met daarachter een picknicktafel.
Voorbij deze afsluitboom rechts aanhouden, breed pad met gescheiden verhard fietspad en met kanaal aan linkerhand, kn42 volg 37 (het routepaaltje staat iets naar links).
Na ca. 1km, voor landbouwgebied RA, grindpad, kn37 volg 36.
Bij kruising met verharde weg RD, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
Voor brede waterloop aan linkerhand LA, gras-/onderhoudspad met eveneens brede waterloop aan rechterhand.
Bij kruising RA het brugje over, wn36, smal bospad dat iets verder over een knuppelbrugje gaat.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een houten brugje rechts aanhouden, kn36 volg 35, het smalle pad door het bos verder volgen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, het gras-/onderhoudspad rechts van SLL bord “Sarsven en de Banen” inlopen met waterloop aan rechterhand, wn35, vervolgens na ca. 60m links aanhouden het smalle bospad inlopen, wn35, iets voor een uitkijktoren buigt het pad naar rechts, men verlaat het bos en gaat over een knuppelbrugje, wn35, ruim voorbij het brugje buigt het pad naar links met afrastering aan rechterhand.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, kn35 volg 34.
Bij T-splitsing LA, kn34 volg 32.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn32 volg 31, de verharde weg met iets voorbij bocht naar rechts kn31 volg 77 volgen tot T-splitsing in bebouwde kom, zijpaden negeren.
# Voor een mooi uitzicht over het Sarsven vanuit een vogelkijkscherm iets voor de bocht naar rechts het smalle pad aan linkerhand inlopen.
Bij deze T-splitsing RA, iets verder LA, “Loyenbos”, wn77.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden het verhard voetpad inlopen, de wn route wordt verlaten, iets verder bij T-splitsing LA, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Pastoor Maesplein 5, 6034 TE te Nederweert-Eind. Plan Route

Parkeren kan op of langs het Pastoor Maesplein voor de kerk.

Bushalte Steutenweg, Nederweert-Eind. Aanlooproute: Ga in noordelijke richting op Eind naar Steutenweg. Sla rechtsaf naar Steutenweg. Sla linksaf naar Meester Petersstraat. Vervolgens weg volgen tot de kerk.

Vogelkijkhut in de Banen Adrie: Vogelkijkhut in de Banen
Broekbos in de Banen Adrie: Broekbos in de Banen
De Banen Adrie: De Banen
Schaapskooi in natuurparel Philomenahoeve Adrie: Schaapskooi in natuurparel Philomenahoeve
De Kwegt Adrie: De Kwegt
De Kwegt maar nu in een ander seizoen Adrie: De Kwegt maar nu in een ander seizoen
Uitkijktoren bij het Sarsven Adrie: Uitkijktoren bij het Sarsven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-kwegt.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nederweert-Eind

1. Jose Cox 15 maart 2024 om 10:10

13 maart 2024 deze mooie route gelopen. Echter hebben we een omweg moeten nemen vanwege de hoge waterstand agv van de vele regen. Na de eerste knuppelbrug eindigden we in het water en daar we geen laarzen aan hadden, moesten we omdraaien.
    Ook waren er weinig vogels te zien.

2. Adrie 5 oktober 2022 om 13:48

Maandag 3 oktober 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien, de routebeschrijving op een paar puntjes war verbeterd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Jan en Tonny van der Els 13 mei 2020 om 22:56

Vandaag deze hele mooie route gelopen. Route klopte helemaal.
    Prachtige natuur met hele mooie uitzichten. Overal hoorden we vogeltjes en er heerste een heerlijke rust. De moeite waard om deze route nog een keer te lopen.

4. Maria en Huub 5 augustus 2019 om 16:16

Wij hebben deze schitterende wandeltocht gelopen, helemaal door de natuur, veel langs het water, over knuppelbruggetjes en smalle bospaadjes.
    op deze warme dag best een schaduwrijke route, dus goed te doen.
    het enige punt wat minder was, was onder punt 2 van de routebeschrijving over een smal pad van kn 15 naar kn 16 was dichtgegroeid met bramenstruiken en brandnetels, dus zijn we door de wei gaan lopen die rechts langs het pad liep

1. Adrie 6 augustus 2019 om 06:51

Maria en Huub bedankt voor de reactie! Bedoelt wordt waarschijnlijk het gedeelte tussen kn13 en kn15, men loopt daar over een schouw- of onderhoudspad dat een of twee keer per jaar gemaaid wordt vaak in het voorjaar en in de herfst. Vooral in de zomer als de begroeiing op zijn hoogste is kan dit pad lastig te belopen zijn. In de routebeschrijving is een alternatief opgenomen.

2. Maria en Huub 12 augustus 2019 om 17:35

Dank je voor je reactie, weet niet of ik het verkeerd had met de knooppunten, weet wel dat we uit die wei kwamen en toen naar kn. 17 richting verharde weg.

3. Adrie 13 augustus 2019 om 14:39

De genoemde knooppunten klopte niet toch was de reactie duidelijk genoeg welk deel van de wandeltocht bedoelt was. Van kn15 naar kn16 loopt men over een smal pad door een bos. Het gedeelte tussen kn13 en kn15 is door een stukje bos en over een smal pad tussen waterloop en grasland. Een mooi pad dat jammer genoeg in de zomermaanden lastig te belopen is door de begroeiing.

5. Adrie 29 juni 2019 om 16:51

27 juni 2019 de wandelroute gecontroleerd. Inmiddels heeft de omgeving rond het herstelde grote peelven een officiële naam gekregen. Het gebied is vernoemd naar de weg Kwegt die in het verleden door het huidige peelven liep. De naam van ommetje dat rond het peelven gaat is nu vernoemd naar de huidige naam. Verder is een pad dat aan het dichtgroeien is uit de wandelroute gehaald en vervangen door een beter begaanbaar pad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Hans en Rianne Vogels 1 mei 2017 om 06:38

Gisteren deze wandeltocht gelopen door een nagenoeg nieuw aangelegd gebied. Hele verrassende uitzichten. De moeite van het lopen zeker waard. Een prachtige wandeling, klopt helemaal.