Ommetje De Grote Hegge, Ittervoort te Limburg

12 km Wandelroute Ommetje De Grote Hegge, te Ittervoort

Wandeltocht door het Rivierpark Maasvallei in de omgeving van de grensplaatsjes Ittervoort, het historisch plaatsje Thorn, het Belgische Kessenich en Neeritter met tussen elk van de vier grensplaatsjes kleinere natuurgebieden zoals Koningssteen-Kollegreend, het Vijverbroek en langs een stukje meanderende Itterbeek. Koningssteen-Kollegreend is een nog jong natuurgebied dat na winning van zand en grind weer teruggegeven is aan de natuur. In het gebied lopen Konikpaarden en Galloway runderen die voor het dagelijkse beheer zorgen. Het Vijverbroek is een natuurgebied dat is ontstaan als een oude meander van de Maas, die verlandde toen de Maas naar het oosten opschoof. Een groot deel van het gebied bestaat uit elzenbroekbos en wilgenstruweel. Als bezienswaardigheid komt men door het plaatsje Thorn dat bekend staat als het Witte Stadje. Maar ook de andere plaatsjes hebben het een en ander te bieden aan bezienswaardigheden zoals kasteel Borgitter met hoevengebouwen, een rentmeesterswoning en een watermolen aan de Belgische zijde van de grens en twee watermolens de Armenmolen en de Schouwsmolen aan de Nederlandse zijde van de grens. De Armenmolen oorspronkelijk een korenmolen is nu woonhuis, de buitenkant is echter nog steeds redelijk authentiek. De Schouwsmolen is eveneens een korenmolen. De naam van het ommetje is ontleend aan een monumentale herenhoeve De Grote Hegge en de door grindwinning verkregen plas met eveneens de naam Grote Hegge beide bij het plaatsje Thorn. Het ommetje is een kleinere variant van de 17 kilometer lange tocht “Langs de Borgitter”. 54% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 8-3-2018, laatst bijgewerkt op: 28-7-2022

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, voetpad aan overzijde van de weg volgen, kn21 volg 22.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route, het verhard voetpad pal naast woning nr.18 inlopen, direct daarna rechts aanhouden, smalle weg met iets verder aan rechterhand een begraafplaats, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad langs voetbalveld aan linkerhand negeren, kn22 volg 60.
Na ca. 70m, t.h.v. bankje RA, wn route, pad buigt naar links, het smalle pad aan voet van de heuvelrug volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een brugje.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, direct daarna voorbij bocht naar links RA, pad met landbouwperceel aan linkerhand, wn route, verderop voorbij een begraafplaats gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Beekstraat”, wn route.
RD, “Holstraat”, weg aan rechterhand negeren, kn60 volg 23.
Bij 4-sprong RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens voorbij woning nr.29 RA, “Vinkenstraat”.
Bij T-splitsing LA richting de kerk.
Iets voor de kerk, voorbij woning nr.3 RA, “Kloosterberg”, iets verder passeert men een poort.
Bij T-splitsing LA, weg met smal beekje aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, “Waterstraat”, de weg volgen tot smal grindpad aan linkerhand direct na een beekje t.h.v. woning nr.6.
Bij dit pad LA, smal grindpad met het beekje aan linkerhand, kn42 volg 43.
Bij kruising met aan linkerhand een brug RD, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD het betonnen trapje oplopen, kn43 volg 50, vervolgens doorlopen tot verharde weg, bij de verharde weg RA de weg volgen, de wn route wordt verlaten.
In bocht naar rechts van de weg LA, het brede verhard voetpad richting brugje inlopen.
Ruim voor het brugje scherp RA, het grindpad over de dijk met waterplas aan linkerhand volgen tot kademuur, zijpaden aan rechterhand negeren, ruim voor de kademuur gaat het grindpad over in een smalle verharde weg en daalt iets verder.
Voor deze kademuur RA de trap oplopen, boven aangekomen eveneens RA, direct daarna bij kleine rotonde LA, ww8 volg rd, de weg volgen tot splitsing met in het linker pad een metalen poort, iets voor deze splitsing gaat de weg over in een fietspad.
# Iets voorbij de splitsing gaat de wandeltocht door een ruigtegebiedje dat in natte jaargetijden drassig kan zijn. Als alternatief bij de splitsing rechts aanhouden, de dijk oplopen, men passeert twee klaphekken met veerooster, voorbij de klaphekken het brede grindpad over de dijk volgen tot kruising. Bij deze kruising RA, eveneens een breed grindpad. Ga verder bij punt 4. 1ste regel.

Bij deze splitsing rechts aanhouden, de dijk oplopen men passeert klaphek met veerooster, vervolgens iets voorbij 2de klaphek met veerooster RA door houten voetgangerssluis, de talud afdalen, iets verder buigt het pad naar links met afrastering aan rechterhand, rd route, verderop passeert men aan linkerhand een vogelkijkhut en weer iets verder een knuppelbrugje, voorbij het knuppelbrugje buigt het pad naar links, het pad verder volgen tot men het begrazingsgebied via een klaphek verlaat.
Na verlaten van het begrazingsgebied, bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg, ww16 volg rd.
Voor betonnen brugje met houten hek, bij 3-sprong LA, ww16 volg rd, het pad met het beekje aan rechterhand volgen 3-sprong voorbij een klaphek, ruim voor de 3-sprong wordt t.h.v. een voetgangerssluis op de dijk de rd route tijdelijk verlaten.
Bij deze 3-sprong RA, men volgt nog steeds het beekje aan rechterhand.
Voorbij klaphek, bij kruising RA het brugje over, verhard fiets-/voetpad, rd route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, rd route.
Bij kruising RD richting “Thorn”, “Kerkstraat”, rd route.
Bij T-splitsing LA, rd route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, rd route, vervolgens voorbij kapelletje rechts van de weg RA, “Vijverbroekstraat”, rd route.
Voor een iets naar achtergelegen bos aan rechterhand RA, onverhard pad met iets verder de bosrand aan linkerhand, rd route.
RD, pad met stenen brugje aan linkerhand negeren, ww14 volg gr, verderop buigt het pad naar links.
Ca. 160m voorbij deze bocht RD, het rechte pad aan rechterhand negeren, de gr route wordt weer verlaten, verderop passeert men een klaphek.
Ca. 50m voorbij het klaphek LA, bv route, verderop iets voorbij een vlonder aan linkerhand naar een poel met bankje en informatiepaneeltje “Voor amfibieën” buigt het pad naar links en in een bocht naar rechts passeert men een klaphek.
RD, pad aan linkerhand negeren, ww4 volg bv.
Bij T-splitsing RA, smalle verharde weg, bv route.
Bij kruising RD, bv route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Kleine Kasteelstraat”, bv route.
Bij T-splitsing RA, bv route.
RD, “Kasteelstraat”, weg “Lakerweg” aan linkerhand negeren, bv route.
Na ca. 110m LA, grindpad, “Kasteelstraat no 19 tem 24”, bv route, bordje “Verboden toegang voor onbevoegden” negeren, gevolgd wordt het wandelnetwerk, het pad is opengesteld voor wandelaars.
Direct na woning nr. 21 RA door poortgebouw, bv route, voorbij het poortgebouw gaat de verharde weg over in een onverhard pad, iets verder buigt het pad t.h.v. een metalen poort naar links.
Bij verharde weg RA, bv route, vervolgens na ca. 60m RA, onverhard pad richting woningen, de bv route wordt verlaten.
Voor houten schutting, bij T-splitsing LA, pad langs achterzijde van de woningen, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising met verharde weg RD, smalle onverhard voetpad aan overzijde van de weg inlopen.
Bij kruising met verhard fietspad RD, het pad volgen kruising met een verhard voetpad, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, verhard voetpad, iets verder gaat het voetpad over in een smalle verharde weg.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, “Philippestraat”.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, direct daarna LA, “Vijverbroekstraat”, de weg volgen tot beekje.
# Aan begin van de straat passeert men een oude waterput, verderop voor de brug passeert men aan rechterhand watermolen de Armenmolen.
Iets voorbij het beekje, t.h.v. woning nr.16 LA, onverhard pad, wn route.
Voorbij haag LA door klaphek met NM bord “Uffelse Beek”, kn53 volg 51, het begrazingsgebied inlopen met iets verder het beekje aan linkerhand, verderop het begrazingsgebied t.h.v. een watermolen  via een klaphek verlaten.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, kn51 volg 17.
# Watermolen de Schouwsmolen. In 1630 werd op deze plaats een watermolen gebouwd en in 1830 werd de molen vergroot. De huidige molenaarswoning is van 1822.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Margarethastraat”, de weg met iets verder kn17 volg 21 volgen tot 3-sprong bij doorgaande weg, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
Rivierpark Maasvallei wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek en bv = blauwe vierhoek geven de richting aan.
Wandelnetwerk met rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Margarethastraat 2, 6014 AE te Ittervoort. Plan Route

Parkeren kan aan de Anemoonstraat naast de kerk.

Bushalte Kerk, Ittervoort.

Herenhoeve De Grote Hegge Adrie: Herenhoeve De Grote Hegge
Thorn het Witte Stadje Adrie: Thorn het Witte Stadje
Het beekje Thornerbeek Adrie: Het beekje Thornerbeek
Koningssteen-Kollegreend, vogelkijkhut Adrie: Koningssteen-Kollegreend, vogelkijkhut
Koningssteen-Kollegreend met in de verte de kerk van Kessenich Adrie: Koningssteen-Kollegreend met in de verte de kerk van Kessenich
Kerk van Kessenich Adrie: Kerk van Kessenich
Dorpsgezicht Kessenich Adrie: Dorpsgezicht Kessenich
Kasteel Borgitter Adrie: Kasteel Borgitter
Watermolen bij kasteel Borgitter Adrie: Watermolen bij kasteel Borgitter
Waterput in Neeritter Adrie: Waterput in Neeritter
Watermolen de Schouwsmolen Adrie: Watermolen de Schouwsmolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-grote-hegge.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Ittervoort, Thorn, Kessenich en Neeritter

1. Adrie 28 juli 2022 om 16:56

Gisteren 27 juli 2022 de wandeltocht samen met ommetje Vijverbroek gecontroleerd. Op een plaats was de ingang naar een natuurgebiedje verplaatst en in de buurt van het Belgische Kessenich was een klein begrazingsgebiedje gecreëerd met klaphekken verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Jet 18 september 2021 om 19:21

Weer een heel mooie route! Bedankt Adri.
    Ook leuk om door de dorpjes te wandelen.

3. Rob P 13 augustus 2021 om 16:08

Leuke afwisselende route, en mooie regio bij Thorn. De kaart op google maps viel wel een keer weg net over de grens door wat slechter bereik. Maar kwam wat later vanzelf weer terug.

4. Marloes 6 mei 2021 om 20:12

Kun je deze wandeling wel doen als je over de grens komt? ivm corona-beperkingen in het buitenland.
    groet, Marloes

1. Adrie 7 mei 2021 om 06:20

Marloes bedankt voor de reactie! Het reisverbod voor niet-essentiële reizen van en naar België is sinds 19 april vervallen. Wel is er in België een negatief reisadvies van toepassing voor alle niet-essentiële reizen voor landen in de rode zone hier valt ook Nederland onder. Verder is er de regel voor wie voor meer dan 48 uur in België verblijft, moet het Passenger Locator Form invullen.

5. Anja 20 september 2020 om 14:16

op 18 september deze wandeling gelopen.
    Leuke afwisselende wandeling door open gebied.
    Bij punt 3: de weg gaat niet over naar een grindpad, maar is geheel geasfalteerd.(een recreatiegebied)
    Bij punt 6 het bosperceel is gekapt.Dus nu: eerste smalle pad RA.

1. Adrie 20 september 2020 om 14:43

Anja bedankt voor het melden van de veranderingen! De routebeschrijving is aangepast.

6. Anke 14 juli 2019 om 21:07

Vandaag 14 juli deze wandeling gelopen, prachtig. Af en toe door erg overwoekerde paadjes maar vol bloemenpracht..en wederom genoten van wandeling van jullie site..

7. p. van schaik 16 februari 2019 om 18:32

geachte hoe kan ik de gewone routekaart downloaden om uit te printen.

met vriendelijke groet

p.van schaik

1. Adrie 16 februari 2019 om 19:00

Beste P. van Schaik,
      Als de Google Maps kaart bedoeld wordt kan dit niet, deze kaart heeft onvoldoende details. Bijgeleverd is een topografische kaart die men kan bekijken met een PDF viewer door op de link onder het kopje “Topografische routekaart” te klikken of eerst te downloaden en dan met een PDF viewer bekijken. Elke PDF viewer heeft ook print mogelijkheden.
      Met vriendelijke groet,

8. annette 17 november 2018 om 21:40

we hebben vandaag genoten van deze mooie afwisselende wandeling en vooral van de ontmoeting met de konikpaarden.