Ommetje De Grote Hegge, Ittervoort te Limburg

12 km Wandelroute Ommetje De Grote Hegge, te Ittervoort

Het ommetje is een kleinere variant van de 17 kilometer lange tocht “Langs de Borgitter”. De tocht gaat door het Rivierpark Maasvallei in de omgeving van de grensplaatsjes Ittervoort, het historisch plaatsje Thorn, het Belgische Kessenich en Neeritter met tussen elk van de vier grensplaatsjes kleinere natuurgebieden zoals Koningssteen-Kollegreend, het Vijverbroek en langs een stukje meanderende Itterbeek. Koningssteen-Kollegreend is een nog jong natuurgebied dat na winning van zand en grind weer teruggegeven is aan de natuur. In het gebied lopen Konikpaarden en Galloway runderen die voor het dagelijkse beheer zorgen. Het Vijverbroek is een natuurgebied dat is ontstaan als een oude meander van de Maas, die verlandde toen de Maas naar het oosten opschoof. Een groot deel van het gebied bestaat uit elzenbroekbos en wilgenstruweel. Als bezienswaardigheid komt men door het plaatsje Thorn dat bekend staat als het Witte Stadje. Maar ook de andere plaatsjes hebben het een en ander te bieden aan bezienswaardigheden zoals kasteel Borgitter met hoevengebouwen, een rentmeesterswoning en een watermolen aan de Belgische zijde van de grens en de twee watermolens de Armenmolen en de Schouwsmolen aan de Nederlandse zijde van de grens. De Armenmolen oorspronkelijk een korenmolen is nu woonhuis, de buitenkant is echter nog steeds redelijk authentiek. De Schouwsmolen is eveneens een korenmolen. De naam van het ommetje is ontleend aan een monumentale herenhoeve De Grote Hegge en de door grindwinning verkregen plas met eveneens de naam Grote Hegge beide bij het plaatsje Thorn. 54% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 8-3-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, voetpad aan overzijde van de weg volgen, kn21 volg 22.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route, verhard voetpad pal naast woning, direct daarna rechts aanhouden, smal weggetje met na enkele meters aan rechterhand een begraafplaats, verderop gaat het verhard weggetje over in een onverhard pad.
T.h.v. voetbalveld RD, pad langs het voetbalveld aan linkerhand negeren, kn22 volg 60.
Na ca. 70m, t.h.v. bankje RA, wn route, pad buigt naar links, vervolgens het smalle pad aan voet van de heuvelrug volgen tot brugje aan rechterhand.
T.h.v. dit brugje RD, het brugje aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij bocht naar links RA, smal pad langs akker volgen, wn route, verderop voorbij begraafplaats gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Beekstraat”, wn route.
RD, “Holstraat”, weg aan rechterhand negeren, kn60 volg 23.
Bij 4-sprong RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens voorbij woning nr.29 RA, “Vinkenstraat”.
Bij T-splitsing LA richting de kerk.
Iets voor de kerk, voorbij woning nr.3 RA, “Kloosterberg”.
Bij T-splitsing LA, weg met smal beekje aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, “Waterstraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.6 voorbij beekje.
Voor inrit van deze woning LA, smal pad met beekje aan linkerhand volgen, kn42 volg 43.
Bij kruising met aan linkerhand een brugje RD, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, kn43 volg 50, betonnen trapje oplopen, vervolgens bij 3-sprong RA, verharde weg, de wn route wordt weer verlaten.
In bocht naar rechts met aan rechterhand een metalen slagboom LA, verhard voetpad.
Iets voor brugje scherp RA, vervolgens het grindpad over de dijk met waterplas aan linkerhand volgen tot kademuur, zijpaden aan rechterhand negeren, verderop gaat het grindpad over in een verhard weggetje en daalt iets verder.
Voor deze kademuur RA de trap oplopen, boven aangekomen eveneens RA, direct daarna bij kleine rotonde LA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot splitsing met in het linker pad een metalen poort, ruim voor deze splitsing gaat de verharde weg over in een breed grindpad.
# Bij de splitsing gaat de tocht door een ruigtegebiedje dat in natte jaargetijden drassig kan zijn. Als alternatief bij de splitsing rechts aanhouden, de dijk oplopen, men passeert twee klaphekken met veerooster, vervolgens het brede grindpad over de dijk volgen tot kruising. Bij deze kruising RA, eveneens een breed grindpad. Ga verder bij punt 4. 1ste regel.

Bij deze splitsing rechts aanhouden, de dijk oplopen men passeert klaphek met veerooster, direct daarna voor 2de klaphek met veerooster RA door houten voetgangerssluis, de talud afdalen, afrastering aan rechterhand volgen, verderop passeert men een vogelkijkhut en weer iets verder een knuppelbrugje, voorbij het knuppelbrugje buigt het pad naar links, vervolgens de afrastering aan rechterhand volgen tot klaphek.
Via klaphek het grasland verlaten, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, breed grindpad, rd route.
Bij 3-sprong voor betonnen brugje met houten hek LA, pad met beekje aan rechterhand, rd route, vervolgens het beekje aan rechterhand volgen tot kruising met verhard fiets-/voetpad en aan rechterhand een brugje, verderop t.h.v. klaphek op de dijk wordt de rd route tijdelijk verlaten.
Bij deze kruising RA het brugje over, verhard fiets-/voetpad, rd route.
Na passeren van voetgangerssluis bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, rd route.
Bij kruising RD richting “Thorn”, “Kerkstraat”, rd route.
Bij T-splitsing LA, rd route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, rd route, vervolgens voorbij kapelletje RA, “Vijverbroekstraat”, rd route.
T.h.v. een iets naar achtergelegen bosgebied aan rechterhand RA, onverhard pad, rd route.
RD, pad met stenen brugje aan linkerhand negeren, ww14 volg gr.
Ca. 160m voorbij bocht naar links RD, het rechte pad aan rechterhand negeren, de gr route wordt weer verlaten, verderop passeert men een klaphek.
Ca. 60m voorbij het klaphek LA, bv route, verderop voorbij poel buigt het pad naar links, iets verder passeert men een klaphek.
RD, pad aan linkerhand negeren, ww4 volg bv.
Bij T-splitsing RA, verharde weggetje, bv route.
Bij kruising RD, bv route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Kleine Kasteelstraat”, bv route.
Bij T-splitsing RA, bv route.
RD, “Kasteelstraat”, weg aan linkerhand negeren.
Na ca. 110m LA, grindpad, “Kasteelstraat no 19 tem 24”, bv route, bordje “Verboden toegang voor onbevoegden” negeren, gevolgd wordt het wandelnetwerk, het pad is opengesteld voor wandelaars.
RA, door poortgebouw, bv route, na passeren van het poortgebouw gaat de verharde weg over in een onverhard pad, iets verder buigt het pad naar links.
Bij verharde weg RA, bv route.
Voorbij bosperceel RA, smal pad langs bosrand volgen, de bv route wordt verlaten.
Bij T-splitsing voor houten schutting LA, pad langs achterzijde van woningen volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, onverhard voetpad links van informatiepaneeltje “De Wal”.
Bij kruising met verhard fietspad RD.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met verhard voetpad RA, iets verder gaat het voetpad over een in verhard weggetje.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, “Philippestraat”.
Bij T-splitsing met doorgaande weg RA, direct daarna LA, “Vijverbroekstraat”, vervolgens de weg volgen tot beekje.
# Aan begin van de straat passeert men een oude waterput, iets verder voor de brug passeert men aan rechterhand watermolen de Armenmolen.
Iets voorbij het beekje, t.h.v. woning nr.16 LA, onverhard pad, wn route.
Voorbij haag LA door klaphek met NM bord “Uffelse Beek”, gras-pad, kn53 volg 51.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, kn51 volg 17.
# Watermolen de Schouwsmolen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Margarethastraat”, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong bij doorgaande weg, zijwegen negeren, men passeert kn17 volg 21.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
Rivierpark Maasvallei wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek en bv = blauwe vierhoek geven de richting aan.
Wandelnetwerk met rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Margarethastraat 2, 6014 AE te Ittervoort. Plan Route

A2/E25, neem afrit 41-Grathem. Volg de Napoleonsweg/N273 naar de Margarethastraat. Parkeren kan naast de kerk.

Station, Weert. Bushalte Kerk, Ittervoort.

Herenhoeve De Grote Hegge Adrie: Herenhoeve De Grote Hegge
Thorn het Witte Stadje Adrie: Thorn het Witte Stadje
Het beekje Thornerbeek Adrie: Het beekje Thornerbeek
Koningssteen-Kollegreend, vogelkijkhut Adrie: Koningssteen-Kollegreend, vogelkijkhut
Koningssteen-Kollegreend met in de verte de kerk van Kessenich Adrie: Koningssteen-Kollegreend met in de verte de kerk van Kessenich
Kerk van Kessenich Adrie: Kerk van Kessenich
Dorpsgezicht Kessenich Adrie: Dorpsgezicht Kessenich
Kasteel Borgitter Adrie: Kasteel Borgitter
Watermolen bij kasteel Borgitter Adrie: Watermolen bij kasteel Borgitter
Waterput in Neeritter Adrie: Waterput in Neeritter
Watermolen de Schouwsmolen Adrie: Watermolen de Schouwsmolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-grote-hegge.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Ittervoort, Thorn, Kessenich en Neeritter

1. annette 17 november 2018 om 21:40

we hebben vandaag genoten van deze mooie afwisselende wandeling en vooral van de ontmoeting met de konikpaarden.