Ommetje De Bunthorst, Oploo te Noord-Brabant

11 km Wandelroute Ommetje De Bunthorst, te Oploo

De wandeltocht gaat door de landgoederen De Bunthorst, Groote Slink en de Krim. De drie gebieden zijn ontgonnen deelgebieden van een veel groter Peelgebied dat ooit in deze omgeving is geweest. Het peelgebied bestond uit een onafzienbare kale vlakte die nergens beschutting bood. Veel van het Peelgebied is ontgonnen tot landbouwgebied. De gebroeders Adam en Jan-Berend Roelvink hebben het landgoed De Bunthorst en de Groote Slink aangelegd. De Groote Slink is aangelegd in Engelse landschapsstijl en bestaat uit een afwisseling van bos, heide en landbouwgrond. Aan het begin en einde van de tocht komt men langs De Groote Slink, een tot een meanderende beek vergraven ven met een ijskelder, die tegenwoordig tot verblijfplaats voor vleermuizen dient. De Bunthorst is een gebied dat met afwisseling van bos, heide en landbouwgrond aangelegd, waar lanen doorheen lopen met Beuk en Amerikaanse eik. Het landgoed De Krim bestaat uit naaldbossen en heidevelden, bij deze “heidevelden” krijgt men een goede indruk hoe het hier ooit heeft uit gezien. 100% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 6-1-2017, laatst bijgewerkt op: 25-1-2017

Met de rug naar het parkeerterreintje LA vertrekken, direct daarna verharde doodlopende weg aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot bosrand.
Na passeren van bosrand RA, bospad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, na enkele meters passeert men een brugje, wn route.
Bij 3-sprong aan einde van het ven links aanhouden.
# Na enkele meters passeert men een ijskelder.
Voor weiland RA, pad door smal bosgebied volgen.
Na verlaten van het bosgebied RA door draaihekje, vervolgens richting draaihekje aan overzijde van het weiland lopen.
# Voordat men het weiland inloopt, een klein stukje RD is een theekoepel een mooi pauze punt.
Na passeren van het draaihekje bij kruising RD, rode route.
Bij T-splitsing RA, rode route.
RD, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. bosrand aan rechterhand RA, pad aan rand van bosgebied volgen, de rode route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 200m volgen tot 3-sprong met drie grote beuken aan linkerhand.
Bij deze 3-sprong LA, beukenlaan.
Bij 4-sprong met aan rechterhand rood route paaltje LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing iets voor metalen hek, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens het brede pad volgen tot kruising voor woning, zijpaden negeren.
#Bij metalen hek is een kleine begraafplaats met de GRAFSTENEN van Adam Roelvink en Christine M. Willink. Adam Roelvink heeft het landgoed Groote Slink laten aanleggen in Engelse landschapsstijl.
Bij kruising voor deze woning RA, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong ca. 60m voorbij woning aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, rand van bosgebied volgen, kn74 volg 72.
Na ca. 400m LA, gras-pad langs bosrand volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, smal pad.
Pad buigt naar rechts, direct daarna bij T-splitsing LA, breed pad met gescheiden fietspad.
Direct na flauwe bocht RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 50m RA, “Limbraweg”.
Na ca. 300m, t.h.v. informatiepaneel en twee picknicktafels LA door klaphek, wn route, vervolgens pad volgen tot kruising aan einde van open plek, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, wn route.
Bij kruising LA, wn route, pad met kastanjebomen aan rechterhand, vervolgens het pad ca. 120m volgen tot kruising met wn paaltje in het pad aan linkerhand.
Bij deze kruising RA, smal pad door een enkel meters brede open strook in bosgebied, de wn route wordt verlaten.
Iets voor open gebied LA, smal pad met wit paaltje, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij draaihekje.
Bij deze T-splitsing LA.
RD, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij Y-splitsing RD richting stallen bij boerderij, bosrand aan linkerhand volgen, wn route.
RD bosrand richting stallen verder volgen, klaphek aan linkerhand negeren, kn45 volg 70.
Na passeren van stallen bij Y-splitsing LA, wn route.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, “Jan Berendweg”, wn route.
#Grenspaal de Bunthorst.
Bij 4-sprong t.h.v. witte woning scherp LA, pad met BL bord “Bunthorst”, kn70 volg 71.
Na ca. 160m RA, breed bospad, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RA.
Bij T-splitsing RA, kn72 volg 71.
Bij kruising LA, kn71 volg 77, vervolgens het pad volgen tot een flauwe bocht naar rechts.
Voorbij deze bocht, na het passeren van houten afsluitboom en BL bordje RA, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 170m LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA, direct daarna bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, pad met bankje, wn route.
Bij kruising LA, kn77 volg 76
Na ca. 100m, t.h.v. bordje “Fietspad Peelkanaal” bij 4-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, wn route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing, zijpaden negeren.
#Langs dit pad staat een informatiepaneeltje “Justitieplaats van de Hoge Vrije Heerlijkheid Oploo 1500-1790”.
Bij deze Y-splitsing RA, wn route, vervolgens t.h.v. bosgebied aan linkerhand, in flauwe bocht LA, smal bospad, kn76 volg 73.
T.h.v. ven aan linkerhand RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot parkeerterreintje aan rechterhand, het startpunt

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
BL = Brabants Landschap.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein van Brabants Landschap, Gemertseweg, 5841 CE te Oploo. Plan Route

Het parkeerterrein van het Brabants Landschap is ca. 100m aan de linkerkant van een grindweggetje. Dit grindweggetje vindt u aan de weg N272 tussen de plaatsen St. Anthonis en Elsendorp. Vanuit St Anthonius ca. 6km aan de linkerzijde van de N272, of vanuit Elsendorp ca. 350m na de afslag van de Bronlaak, aan de rechterzijde van de N272. Bij begin van dit grindweggetje staat een straatnaambordje Gemertseweg 32-38-40-42-44-54.

Met het openbaar vervoer is deze wandelroute helaas slecht bereikbaar. Enkele keren per werkdag rijdt een buurtbus vanaf station Boxmeer en stopt bij de Bronlaak. De Bronlaak ligt op 750m van het startpunt. Vanuit de ingang van de Bronlaak RA het fietspad volgen, na 350m komt U bij het grindweggetje. Ga hier RA. Voor de terugweg kunt u gebruik maken van de bushalte bij de ingang van Bronlaak. Op het informatie bordje staat vermeld op welke tijden de buurtbus via de Bronlaak naar Boxmeer rijdt.

Meanderende Slinkvijver in de Groote Slink Adrie: Meanderende Slinkvijver in de Groote Slink
De Groote Slink Adrie: De Groote Slink
De Bunthorst Adrie: De Bunthorst
Voormalige boswachterswoning in de Bunthorst Adrie: Voormalige boswachterswoning in de Bunthorst
Heidegebied bij de Bunthorst Adrie: Heidegebied bij de Bunthorst
Pad naar de theekoepel Adrie: Pad naar de theekoepel
De theekoepel Adrie: De theekoepel
De ijskelder Adrie: De ijskelder

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-bunthorst.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Mariëlle 13 november 2017 om 09:41

Wat een prachtige wandeling; herfstkleuren, een waterig zonnetje en niemand tegengekomen op zondagmiddag…

2. Johanna 24 maart 2017 om 21:39

Gewoon een leuke boswandeling. De beschrijving is perfect. Bedankt Adrie.