Ommetje de Beerze, Spoordonk te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Ommetje de Beerze, te Spoordonk

Het ommetje is de noordelijke lus van de 21 kilometer lange tocht “Door het Dal van de Beerze”, voor degene die de 21 kilometer lange tocht reeds heeft gelopen zal niets nieuws ontdekken. Het ommetje staat voor een groot deel in het teken van beek de Beerze. Vanuit Spoordonk wordt de Beerze gevolgd naar de Kampina. Voor de Kampina ligt een 170 hectare grote overstromingsvlakte dat ongeveer honderd dagen per jaar onder water staat. Het overstromingsgebied heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een interessant vogelgebied. In de Kampina komt de tocht door de landbouwenclave Balsvoort. In 2015 is een van de fundamenten van de vijf boerderijen die ooit de enclave vormde weer zichtbaar gemaakt in het landschap. Rond de gebouwen lagen akkers, poelen en houtwallen. Als men goed om zich heen kijkt zijn deze landschapselementen nog steeds herkenbaar in dit deel van de Kampina. Via de Beerze gaat de tocht weer terug naar Spoordonk. 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-12-2016, laatst bijgewerkt op: 18-9-2019

Vanuit de kerk RD richting doorgaande weg lopen, vervolgens bij doorgaande weg LA, overzijde van doorgaande weg volgen.
Voorbij woning nr.125, rechts aanhouden richting watermolen/horecagelegenheid “Wijers oude jenever”.
Voorbij houten brug RA, onverhard pad met NM bordje “Dal van de Beerze” en kleine natuurpoortsleutel, smal pad met de beek aan rechterhand, wn route, vervolgens de beek aan rechterhand volgen tot smalle metalen brug.
Bij deze brug het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, de smalle metalen brug aan rechterhand negeren, kn50 volg 26.
Iets voorbij hoogspanningslijnen rechts aanhouden het houten brugje over, gras-pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn26 volg 8.
Bij kruising RA, “Langendonksedijk”, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad, vervolgens het grindpad volgen tot 2de klaphek aan rechterhand, het klaphek iets voor kruising met verharde weg.
Bij dit klaphek RA door klaphek, kn8 volg 25, vervolgens de brede graskade aan rand van het gebied volgen tot volgend klaphek.
Via dit klaphek het gebied verlaten, direct daarna bij T-splitsing aan overzijde van de verharde weg LA, gras-pad parallel aan verharde weg, iets verder buigt het gras-pad naar rechts, wn route, men volgt graskade.
Bij 2de bocht naar rechts LA de graskade verlaten, kn9 volg 82, verderop t.h.v. bankje buigt het pad naar links, ruim voorbij bocht naar rechts passeert men een klaphek.
T.h.v. bosgebied het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, bospad met houten afsluitboom aan rechterhand negeren, direct daarna RA, kn82 volg 32/83, bospad.
Bij kruising RA door klaphek met NM bordje “Kampina”, verderop aan rand van het bosgebied buigt het pad naar links en gaat door half open gebied.
Voor verhard fietspad rechts aanhouden, smal pad parallel aan fietspad inlopen.
T.h.v. NM routepaaltje bij T-splitsing RA, verderop t.h.v. volgend routepaaltje buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA door breed klaphek.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad met NM bordje aan linkerhand negeren, wn route.
Bij Y-splitsing op graskade links aanhouden, t.h.v. bankje staat op graskade kn70 volg 24.
Voorbij stuw met brugje RD, gras-pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot stuw aan rechterhand.
Voorbij deze stuw RA, pad over graskade.
T.h.v. rand bosgebied het pad over de graskade met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, vervolgens de graskade volgen tot verharde weg, iets voor verharde weg buigt het pad naar links.
Bij de verharde weg RD door klaphek aan overzijde van de weg, kn23 volg 26, voorbij het klaphek links aanhouden, de brede graskade aan rand van het gebied volgen, verderop het gebied via klaphek weer verlaten, vervolgens pad met de beek aan rechterhand volgen.
Bij kruising met verharde weg RD, gras-pad met de beek aan rechterhand verder volgen, kn26 volg 51, vervolgens het pad ca. 1km volgen tot smalle metalen brug.
# Na ca. 350m passeert men aan linkerhand een pad naar viskwekerij De Stroom.
Bij deze smalle brug RA de brug over, kn51 volg 50, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing LA, kn50 volg 27.
In 2de flauwe bocht naar links, ruim voor bankje RA, smal pad, het pad buigt naar links, iets verder passeert men aan linkerhand een waterplas.
Bij Y-splitsing voor beek rechts aanhouden, pad met beek aan linkerhand.
Bij smalle weg LA de houten brug over.
Bij Y-splitsing links aanhouden, doorgaande weg, vervolgens de weg volgen tot de kerk aan rechterhand, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bernadettekerk in het centrum van Spoordonk, Bernadettestraat 2, 5688 KN te Spoordonk. Plan Route

A58, neem afrit 9-Moergestel. Volg de Schoolstraat, Oirschotseweg en Spoordonkseweg naar de Bernadettestraat in Spoordonk. Parkeren kan langs het plein aan de Bernadettestraat.

Vanuit Tilburg Centraal Station buslijn 141 richting Best. Bushalte Bernadettestraat, Spoordonk.

Het Dal van de Beerze Adrie: Het Dal van de Beerze
Weyers oude Jenever, watermolen Adrie: Weyers oude Jenever, watermolen
De kerk van Spoordonk gezien vanuit het beekdal Adrie: De kerk van Spoordonk gezien vanuit het beekdal

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-beerze.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Horeca in de plaats Spoordonk

Viskwekerij De Stroom

Broekstraat 25A
5688 JX Spoordonk

1. Adrie 19 mei 2018 om 06:22

16 mei 2018 de wandelroute gecontroleerd tevens iets gewijzigd. Aan het einde van de wandeltocht wordt nu een smal pad gevolgd zodat men in het laatste deel slechts gedeeltelijk over hetzelfde pad terugloopt als de op de heenweg. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Anne-Marie Persijn 7 mei 2017 om 09:42

Op 5 mei deze route gelopen samen met ervaren wandel vriendin. We waren erg onder de indruk van de prachtige natuur, de stilte, de goed aangegeven route zowel in taal als op plattegrond. We hebben er uiteindelijk 2 uur en 45 min. over gedaan, op ons gemak. Om te kunnen genieten. Aanrader!