Ommetje De Bedelaar, Haelen te Limburg

11 km Wandelroute Ommetje De Bedelaar, te Haelen

Wandeltocht door het natuurgebied Leudal en landgoed De Bedelaar, beide bosrijke gebieden. Het landgoed De Bedelaar is in 1906 gekocht door Professor Dubois. Hij liet in 1910 een villa bouwen en transformeerde het landgoed vanaf 1906 tot zijn dood in 1940 tot een natuurpark. De 15 meter hoge uilen en vleermuistoren is in 1937 gebouwd. Pal onder de dakrand bevinden zich een aantal invliegopeningen. Speciaal om het geschikt te maken als winterverblijf voor vleermuizen is er vanaf de begane grond tot en met de bovenverdieping een schoorsteen aangebracht. Deze schoorsteen met op de begane grond een stookgat was bedoeld als verwarmingsinstallatie van de toren. In het natuurgebied Leudal gaat de wandeltocht door het grafveld Busjop, een uitgestrekt grafveld met 17 grafheuvels waaronder een langbed. Als verdere bezienswaardigheden zijn er bij het startpunt het Leudal Museum en het in een modern jasje gestoken restant van de St Elisabethmolen. Aan het begin van de tocht in de kloostertuin van het zorgcentrum Land van Horne een oude achthoekige kapeltoren. 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-6-2019, laatst bijgewerkt op: 18-9-2023

Start bij het bezoekerscentrum Leudal, met rug naar het bezoekerscentrum RD de vlonderbrug aan overzijde van de weg oplopen, kn27 volg 26.
# Indien de poort gesloten is teruglopen naar de verharde weg. Bij de weg LA, de weg met iets verder het parkeerterrein aan rechterhand volgen. Iets voorbij het parkeerterrein, bij kruising LA, “Sint Elisabethsdreef”, de weg volgen tot kruising met aan linkerhand een grindpad. Bij deze kruising LA, het grindpad volgen tot een boerderij. Ga verder bij punt 1 voorlaatste regel.
Voorbij poort, bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het verhard voetpad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD, vervolgens bij Y-splitsing links aanhouden, verharde weg.
Voor parkeerterrein RA, verhard voetpad, voorbij het parkeerterrein verhard voetpad door een tunnel van bomen ‘Berceau’ en voorbij de tunnel door een poort.
Na verlaten van het zorgcentrum terrein, bij T-splitsing LA, kn26 volg 22, grindpad.
Voorbij de boerderij RD, pad met klaphek en veerooster aan rechterhand negeren, kn22 volg 9, verderop passeert men twee klaphekken met veerooster bij doorgang tussen twee percelen grasland.
Voor bosrand aan linkerhand links aanhouden, de wn route wordt verlaten, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, pad met verderop de Tungelroyse beek.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn8 volg 4.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “Speckweg”, kn4 volg 2.
Na ca. 400m, ruim voorbij picknicktafel en bankje LA, onverhard pad door bosrand, kn2 volg 78.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij kruising RD, kn78 volg 71, pad met afrastering aan rechterhand.
Na ca. 80m, in flauwe bocht naar links RA door houten voetgangerssluis, smal bospad met bordje opengesteld, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een hoge stenen toren RA.
# De hoge toren is de 15 meter hoge uilentoren.
Voorbij hoog houten draaihekje, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Iets voorbij bosrand aan rechterhand RA, smal pad door rand van het bosperceel, kn96 volg 94, na verlaten van het bosperceel via klaphek het grasland inlopen richting klaphek aan overzijde,
Voorbij dit klaphek het pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn94, vervolgens na ca. 60m RA, grindpad, kn94 volg 92, verderop passeert men de Rijdtbeek en weer verder bij overgang naar verharde weg de Tungelroyse beek.
Direct na brug over de Tungelroyse beek RA, smal pad met de beek aan rechterhand, kn92 volg 91, verderop buigt het pad naar links weg van de beek.
Bij kruising RD, bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing met aan linkerhand horecagelegenheid De Busjop RA, verharde weg, vervolgens na ca. 40m, voor informatiepaneel “Grafveld Busjop” RA, kn91 volg 92, pad door het grafveld.
Bij 5-sprong RD, de wn route wordt weer verlaten, pad met bosrand aan rechterhand, iets verder buigt het pad met ruime bocht naar links met drie bankjes aan linkerhand, voorbij de bankjes het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, pad met informatiepaneel “Grafveld Busjop”, vervolgens na ca. 30m RA, recht pad door grafveld met een bankje.
Voor omheind grasland, bij Y-splitsing RA, het pad volgen tot 4-sprong iets voor klaphek met veerooster.
Bij deze 4-sprong RA, kn20 volg 21.
RD, pad met klaphek en veerooster aan linkerhand negeren, direct daarna RA, smal bospad met enkele klimmetjes, kn21 volg 91.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een WOII herdenkingssteen scherp LA, pad met bosrand aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Voorbij bankje, bij Y-splitsing rechts aanhouden, breed pad.
Na ca. 80m, voor bosrand aan linkerhand LA, kn9 volg 22, iets verder LA door klaphek, de wn route wordt weer verlaten.
Bij T-splitsing RA, pad met langgerekte heuvel aan rechterhand.
Na. ca. 80m, voor flinke beuk LA, pad door het iets lager gelegen open gebied, wn route.
Aan overzijde, voor bosrand het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, direct daarna RA, wn route.
Na verlaten van het bos, bij kruising RD, wn route, het pad met heide aan rechterhand volgen tot kruising voor bosrand.
Bij deze kruising RD door klaphek met veerooster, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de weg volgen.
Na ca. 90m, tussen 2de en 3de lantaarnpaal LA, het smalle bospad met groen omrand verbodsbord aan overzijde van de weg inlopen.
Bij T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising met eveneens breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, breed pad, kn46 volg 45.
Bij 4-sprong RA, kn45 volg 43, iets verder wordt het pad smaller.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn43 volg 41, iets verder RD, smal pad richting beekdal aan rechterhand negeren, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, dalend pad met verderop een brugje.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een brugje rechts aanhouden, kn41 volg 42.
Met OV, terug naar bushalte: T.h.v. poel in grasland LA, kn42 volg 2, pad met iets verder bosrand aan linkerhand, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg. Bij T-splitsing LA, kn2 volg 38, verderop is aan linkerhand de bushalte het eindpunt voor wandelaars met openbaar vervoer.

T.h.v. poel in grasland RD, pad aan linkerhand negeren, kn42 volg 7.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, licht stijgend pad aan linkerhand negeren, wn route, men passeert een bankje.
Bij T-splitsing LA, kn7 volg 6, het fietspad met verderop een WOII monumentje aan linkerhand langs doorgaande weg volgen.
Voor horecagelegenheid rechts van de weg RA, “Op de Bos 6a-7+7a”, kn6 volg 9, direct daarna rechts aanhouden het onverharde pad met informatiepaneel “Wandelroutenetwerk Leudal” parallel aan de verharde weg inlopen.
Voorbij bankje, bij 3-sprong RA, kn9 volg 11.
In het bos, ca. 40m voorbij brug over beek RA, kn11 volg 13.
Na ca. 250m LA, recht bospad.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij kruising met grindpad en gescheiden rolstoelpad RD, grindpad met informatiepaneeltje “Ribbels en richels”.
Grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad met bankje aan linkerhand negeren, kn14 volg 27, na verlaten van het bos passeert men achtereenvolgens een klaphek, brugje en een 2de klaphek, iets voorbij het 2de klaphek is aan linkerhand het bezoekerscentrum, het startpunt.

Met OV, start: Vanuit de bushalte “Brugstraat” op hoek Brugstraat- Molenweg, aan de “Molenweg” en met de rug naar het kleine parkeerterreintje RA in zuidoostelijke richting vertrekken. Voorbij woning nr.62 RA, kn2 volg 42, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, het pad volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing LA, kn42 volg 7. Ga verder bij punt 7 1ste regel.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Bezoekerscentrum Leudal, Roggelseweg 58, 6081 NP te Haelen. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein naast het bezoekerscentrum.

Bushalte Brugstraat hoek Molenweg/Brugstraat, Roggel. Aan einde van de routebeschrijving is "Met OV, start:" beschreven.

Ingang van oude achthoekige kapeltoren Adrie: Ingang van oude achthoekige kapeltoren
De oude achthoekige kapeltoren Adrie: De oude achthoekige kapeltoren
Pad langs boerderij Kloosterhof Adrie: Pad langs boerderij Kloosterhof
Pad door landgoed De Bedelaar Adrie: Pad door landgoed De Bedelaar
De Uilentoren Adrie: De Uilentoren
Natuurgebied het Leudal Adrie: Natuurgebied het Leudal
Bijna droogstaand heideven Adrie: Bijna droogstaand heideven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-de-bedelaar.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

St. Elisabeth’s Hof

Op de Bos 6
6088 NA Roggel

1. Heimen Morelissen 16 november 2023 om 14:52

Vandaag (16-11-2023) deze mooie route gelopen, edoch op twee plaatsen was hij niet door te lopen door de hoge waterstand ( had je een boot nodig),
    Dat was met name het geval bij hoofdstuk 3 (kn92 volg 91 bij de Tungelroyse beek. Om te lopen via de harde weg.
    Hetzelfde gold bij hoofstuk 6, na kn 43 tussen de twee genoemde brugjes, ook daar alles onder ondoorwaadbaar water, ook daar moesten we terug en omlopen.
    Weliswaar was er de afgelopen tijd extreem veel regen gevallen, maar ja.

2. Adrie 12 augustus 2023 om 18:58

Donderdag 10 augustus 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Een nieuw pad was er ontstaan dat mogelijk voor wat verwarring kon zorgen verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier1

3. Veronie vd Broek 4 december 2022 om 17:42

Donderdag 1 december deze route gelopen, ondanks het grijze weer toch genoten van de mooie natuur.Bij blok 4 hebben wij flink moeten zoeken hoe we verder moesten, we vonden de beschrijving niet duidelijk. En ook het eerste stuk van blok 7 vonden wij niet erg duidelijk.

1. Adrie 4 december 2022 om 18:13

Veronie vd Broek bedankt voor de reactie! De routebeschrijving bij beide punten eens goed bekeken. Bij punt 4 nog wat aangevuld met extra herkenningspunten. De opmerking dat men door het grafveld loopt uit de routebeschrijving verwijderd kan voor wat verwarring zorgen omdat de lage grafheuvels niet goed herkenbaar zijn. Bij punt 7 ook de horecagelegenheid vermeld die men daar passeert, maakt het misschien wat duidelijker. Toch vind ik een beetje vreemd dat dat deel lastig was, alleen al het volgen van de wandelnetwerknummers zou al voldoende zijn.

4. Aad 28 oktober 2022 om 14:54

Zaterdag 22 okt. 2022
    Deze mooie en gevarieerde route door het Leudal gelopen.
    Genoten van het zonnetje en de prachtige herfstkleuren.
    De routebeschrijving klopt helemaal.

5. Mark 10 juli 2021 om 16:47

Mooie gevarieerde route aan de ‘rustige’ kant van het Leudal. Ondanks grote drukte bij het bezoekerscentrum, merk je daar op deze route weinig van. Jammer dat de Busjop grafheuvels waren afgesloten wegens begrazing. Daarom rechtstreeks van punt 4 naar 5 gelopen.

6. Jacqueline 1 juni 2021 om 11:34

Wij wandelen al een paar jaar in deze omgeving, maar met deze route toch weer nieuwe stukjes gelopen. Erg leuke, afwisselende route. Ondanks de zondag redelijk rustig. In deze periode (eind mei) met korte broek te wandelen.

7. I.W. 8 oktober 2020 om 13:04

Prachtige route met veel afwisseling. Erg leuke paden gevonden en bijna niet over asfalt gelopen.
    We genieten van dit prachtige stukje Limburg.