Ommetje Boddebroek, Wanssum te Limburg

9 km Wandelroute Ommetje Boddebroek, te Wanssum

Het ommetje is een korte variant van de 17km lange Boddebroektocht. De tocht staat eveneens in het teken van de klimaatbuffer Ooijen-Wanssum. De klimaatbuffer heeft als belangrijk doel de verbinding tussen de Oude Maasarm en de Maas te herstellen. Bij hoge waterstanden gaat de geul stromen en voert Maaswater af zodat de kans op overstromingen vermindert. Bij extreem droge perioden fungeert de Oude Maasarm als waterberging. De tocht start in Wanssum en gaat via het bosgebied de Hooge Heide naar de Oude Maasarm om vervolgens via Meerlo en het beekdal van de Groote Molenbeek weer terug te keren naar Wanssum. In het beekdal van de Groote Molenbeek komt men langs de Boddebroek, een klein meanderend beekje dat in de zomer niet meer is dan een geul door het beekdal van de Groote Molenbeek. In het beekdal mondt het beekje uit in de Groote Molenbeek. Bij de herinrichting van de Groote Molenbeek heeft men ook het kleine beekje weer laten meanderen, met als resultaat een prachtig stukje beekdal. Als bezienswaardigheid komt men langs het Kasteel van Meerlo of Huis Meerlo. Wat resteert is het poortgebouw, waar het kasteel heeft gestaan is niet bekend. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-12-2016, laatst bijgewerkt op: 28-3-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk RD vertrekken, “Meester Ruttenstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, voetpad aan overzijde van de weg volgen, let op drukke weg!, vervolgens het voetpad volgen tot weg “Meerloseweg” aan rechterhand, de zijweg voorbij het beekdal.
Bij deze weg RA “Meerloseweg”, kn53 volg 19, verderop buigt de weg naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, “Molenhoek”, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Rechts aanhouden, doorlopen tot doorgaande weg, vervolgens RD het weggetje iets naar rechts aan overzijde van de doorgaande weg volgen, “Krekelkamp”, kn19 volg 23.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn23 volg 20, vervolgens voor woning nr.2 RA, onverhard pad , kn20 volg 21.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn21 volg 22.
Iets voorbij bosrand LA, bospad, kn22 volg 11, vervolgens het pad volgen tot men het bosgebied weer verlaat, smalle zijpaadjes negeren.
T.h.v. rand bosgebied RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn11 volg 12, direct daarna voorbij bankje RA, bospad, wn route.
Ruim voorbij bocht naar links RD, pad met bankje aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad met bordje “Hooge Heide”.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD.
Voorbij bankje “Peelen Jan benkske” bij 4-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong bij rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand volgen, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong t.h.v. rand bosgebied aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn66 volg 50.
Bij 3-sprong links aanhouden, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot brugje.
# Indien het gras-pad door te hoge waterstand van de “Groote Molenbeek” te drassig is kan men als alternatief bij het brugje RD, kn50 volg 48, vervolgens de weg verder volgen tot 4-sprong bij doorgaande weg. Bij deze 4-sprong RA, doorgaande weg richting kerk volgen, kn48 volg 49, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.2, zijwegen negeren. Bij deze kruising RA, onverhard pad, wn route. Na passeren van het poortgebouw en de binnenplaats het pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, kn49 volg 92. Ga verder bij punt 4. laatste regel.

Voor dit brugje RA, gras-pad, het beekje aan linkerhand volgen, kn50 volg 49.
T.h.v. betonnen brugje LA het brugje over, wn route.
RD, pad richting binnenplaats aan linkerhand negeren, kn49 volg 92.
# De binnenplaats van het kasteel van Meerlo ook wel Huis Meerlo.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Na ca. 200m LA, “Holstraat”, kn92 volg 84.
Voor smal beekje, t.h.v. houten hek RA door klaphek met SBB bordje begrazingsgebied, wn route, gras-pad met smal beekje aan linker- en afrastering aan rechterhand volgen, verderop voor bredere beek “Groote Molenbeek” buigt het gras-pad naar links, vervolgens bredere beek aan rechterhand volgen, verderop het grasland via klaphek verlaten, voorbij klaphek buigt het pad naar links.
# Iets voor verlaten van het grasland is in het bosgebied aan linkerhand de Sint Goarkapel uit 1662 te zien.
Bij Y-splitsing voor bosrand LA, kn84 volg 85, direct daarna voor rand van het bosgebied scherp RA, smal licht stijgend bospad, de wn route wordt verlaten, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
Voorbij bankje RA, vervolgens voor trimtoestel “Bokkenspringen” (rij palen) LA.
Bij 3-sprong t.h.v. trimtoestel “Opdrukken” links aanhouden.
Na ca. 110m, op heuveltop met trimtoestel “Klimstang” RA richting houten slagboom, direct daarna bij T-splitsing LA, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Gele paaltjes route, SBB route met geel bordje en zwarte pijl als richting aanduiding.
Rood/gele en metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Pastoorstraat 6, 5861 BR te Wanssum. Plan Route

A73, neem afrit 9-Venray. Volg de N270 naar de Pastoorstraat in Wanssum. Parkeren kan bij de kerk of het grote parkeerterrein aan de Venrayseweg (N270)

Station Venray. Bus 30 (richting Well LB). Bushalte Centrum, Wanssum. Aanlooprichting: Vertrek in westelijke richting op de Brugstraat. Deze weg volgen tot afslag Geijsteren, hier RA. Vervolgens 2de weg LA richting kerk.

Huis Meerlo Adrie: Huis Meerlo
Sint Goarkapel Adrie: Sint Goarkapel
Natuurgebied 't Sohr, klimaatbuffer Adrie: Natuurgebied 't Sohr, klimaatbuffer
De Groote Molenbeek met Meerlo op de achtergrond Adrie: De Groote Molenbeek met Meerlo op de achtergrond
Pad langs beekdal van de Groote Molenbeek Adrie: Pad langs beekdal van de Groote Molenbeek
Bloementeelt in Wanssum Adrie: Bloementeelt in Wanssum

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-boddebroek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Oud Meerlo

Pastoorstraat 24
5861 BJ Wanssum

1. Marij Verhoeven 27 maart 2018 om 20:23

Vandaag 27 maart 2018 ommetje Boddebroek nog eens gelopen. Aan het begin van de wandeling bij de jachthaven is de houten brug afgesloten. Wij zijn over de dijk naar de doorgaande weg gelopen. Dan op het eigenlijke punt de weg overgestoken.

1. Adrie 28 maart 2018 om 08:08

Marij Verhoeven bedankt voor het melden! Voorlopig het gedeelte langs het haventje uit de wandelroute gehaald. De doorgang van de Groote Molenbeek wordt aanzienlijk verbreed, in combinatie met deze verbreding wordt zowel de weg als het haventje opnieuw ingericht. Zodra het haventje en de omgeving opnieuw zijn ingericht neem ik het haventje weer op de wandeltocht. Ter illustratie hoe het gaat worden.

2. Marij Verhoeven 9 maart 2018 om 14:46

Vandaag 9 maart 2018 ommetje Boddebroek gelopen. Zeer mooie wandeling en de routebeschrijving klopt perfect.
    Wij zijn voor Meerlo niet rechtsaf geslagen voor de beek, maar even doorgelopen naar het centrum van Meerlo, linksaf gegaan en bij de bakker koffie met gebak gegeten. Daarna weer terug gelopen naar de brug en langs de beek verder gelopen.

1. Adrie 9 maart 2018 om 18:13

Marij Verhoeven bedankt voor de reactie! De bakkerij staat inmiddels ook bij de horecagelegenheden.