Oetert-route, Lierop te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Oetert-route, te Lierop

Tocht door de Oetert, Lieropse Heide en de Strabrechtse Heide. De tocht start in het plaatsje Lierop en gaat via de Oetert naar de Lieropse Heide en de Strabrechtse Heide. De Oetert is een aaneenschakeling van broekbossen, wat drogere eiken-berken-elzenbossen en schraalgraslandjes. Het natuurgebied is ontstaan toen de Zuid-Willemsvaart werd gegraven, het nieuwe kanaal sneed een bocht in het riviertje de Aa af. Het gebied was zo vochtig, dat het nauwelijks geschikt was voor landbouw. Op de Lieropse Heide gaat de tocht langs het Beuven en langs de resten, een gemetseld fornuis, van het onderduikerskamp Dennenlust. Dit kamp heeft onderdak geboden aan zo'n 30 onderduikers en 15 geallieerde piloten. Na het verlaten van het bosgebied gaat de tocht door een stukje Strabrechtse Heide waar in juli 2010 een flinke brand heeft gewoed. Er hebben herstelwerkzaamheden plaatsgevonden, het is een openstuifzandgebied geworden met op diverse plaatsen nog herinneringen aan deze brand. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 24-12-2013, laatst bijgewerkt op: 21-1-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, de weg rechts van de kerk richting bushaltes inlopen, “Somerenseweg”.
Voorbij woning nr.11 LA , “Heesvenstraat”, kn38 volg 69.
Bij kruising RA, “Duinerweg”, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong LA, “Schutterstraat”, wn route, verderop buigt de weg naar rechts.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna LA, “Hemelaar”, wn route.
Bij 4-sprong RA, “Balisboom”, wn route, iets verder buigt de weg naar links.
In bocht naar rechts van de weg RD, verhard fietspad, men verlaat de bebouwing, wn route, vervolgens het fietspad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, vervolgens voor waterloop LA, het gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand volgen tot doorgaande weg.
Bij de doorgaande weg rechts aanhouden, fietspad volgen.
Na passeren van woonboerderij nr.42 RA, onverhard pad, kn69 volg 68.
Na ca. 330m, t.h.v. bosschages LA, kn68 volg 40, gras-pad met SBB bordje “Oetert”.
Bij kruising voorbij houten brug RA, wn route, vervolgens pad met brede waterloop aan rechterhand volgen tot stuw.
Ca. 100m na passeren van deze stuw LA, pad met smallere waterloop aan rechterhand, wn route.
Na verlaten van bosgebied RA, pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot woning nr.69.
Iets voorbij deze woning RA, onverhard pad met waterloop aan linkerhand.
Bij bosgebied rechts aanhouden, bospad met SBB bordje “Oetert”, wn route, verderop buigt het pad naar links, iets voorbij deze bocht passeert men open plek aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, pad door smalle strook bos, wn route.
Bij T-splitsing met bankje LA, breed pad, kn67 volg 18.
T.h.v. smal bosperceel RA, de wn route wordt verlaten, pad met ANWB informatiepaneel “Natuurschoon in Someren”, verderop na passeren van brugje buigt het pad naar links richting klaphek.
Bij kruising met doorgaande weg RD, knuppelbrugje oplopen.
Na passeren van het knuppelbrugje, bij T-splitsing LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, wn route, direct daarna t.h.v. stuw RA de stuw over, pad met bosrand aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links in groot bosgebied.
Voorbij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna RA, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links, in deze bocht is aan rechterhand uitzichtpunt met bankje.
Voor omheining, bij T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad.
Na ca. 90m, voorbij ANWB routebordje “Bontvenroute” LA, smal slingerend bospad.
Bij 4-sprong RD, pad door rand bosgebied.
Na ca. 100m LA, smal slingerend bospad, kn62 volg 63.
Bij kruising met gras-pad RD, het smal slingerend bospad verder volgen.
Aan einde van het pad rechts aanhouden, direct daarna bij 5-sprong RD, pad aan overzijde van de verharde weg links van het bankje inlopen, wn route.
Na ca. 50m, bij 2de pad aan rechterhand RA, smal slingerend bospad met ANWB routepaaltje “Bontvenroute”, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing voor open plek met enkele picknicktafels LA, vervolgens het pad volgen tot kruising voor metalen afsluitboom.
Bij deze kruising LA, grindpad.
Iets voorbij smal veerooster, bij kruising RA, grind-/fietspad, kn63 volg 57.
Voor bosgebied het grind-/fietspad met bocht naar links verder volgen, bospad aan rechterhand negeren, wn route.
Na passeren van bankje RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
T.h.v. veerooster het grind-/fietspad met bocht naar links verder volgen, wn route, vervolgens het grind-/fietspad verder volgen tot kruising met aan rechterhand bos.
# Bij 1ste bocht naar rechts is een vogelkijkhut, voor een bezoekje het smalle pad aan linkerhand inlopen.
Bij deze kruising LA, kn57 volg 56, direct daarna RA, slingerend pad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA.
Bij kruising RA, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Bij kruising LA, wn route.
Na ca. 150m, voor open gebied RA, smal pad met aan linkerhand een vennetje, wn route.
T.h.v. kei het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, ruiterpad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca.40m RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
#Voor een bezoek aan de resten van het onderduikerskamp Dennenlust, een klein stukje het pad aan rechterhand inlopen.
Bij kruising RD, wn route.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten.
Voor brandweerpaal 23, bij T-splitsing RA, breed pad door open gebied.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, breed pad met SBB bordje “Strabrechtse Heide”, wn route.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 450m RA, pad met op enige afstand aan linkerhand een weiland, kn51 volg 50, verderop t.h.v. een houten poort buigt het pad naar rechts.
Bij Y-splitsing RA, pad met grind-/fietspad, de wn route wordt verlaten, vervolgens pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, het grind-/fietspad verder volgen.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA, het fietspad verder volgen, verderop gaat het pad door het bos, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij rand bosgebied, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, pad met gescheiden grind-/fietspad, direct daarna voorbij bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn59 volg 60, bosrand aan rechterhand volgen.
T.h.v. loods, in flauwe bocht naar links het 2de aan rechterhand inlopen, bospad met brandweerpaaltje 22, de wn route wordt weer verlaten.
Bij kruising LA.
Bij kruising RD, vervolgens voorbij metalen afsluitboom LA, pad door rand bosgebied, wn route.
Iets voor boerderij het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, pad met aan linkerhand een fietspad.
# De boerderij aan linkerhand is boscafé Pastoorke van Moorsel, voor een bezoek iets verder bij verharde weg even LA.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, verharde weg, de wn route wordt verlaten, iets verder LA, bospad met SBB bordje “Strabrechtse Heide, Lieropse Heide”, direct daarna RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, het pad buigt naar rechts.
Iets voor flauwe bocht naar rechts scherp LA richting rand bosgebied, vervolgens t.h.v rand bosgebied, bij 3-sprong RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 100m rechts aanhouden, bospad, wn route, vervolgens het bospad volgen tot 3-sprong iets voorbij terrein van hondenvereniging, bij deze 3-sprong staan aan linkerhand twee stenen zuilen als toegangspoort, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, wn route, vervolgens RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Ruim na verlaten van het bosgebied, bij T-splitsing LA, wn route.
Bij kruising RA, verharde weg, “Hogeweg”, wn route.
Na ca. 300m RA, “de Wertstraat”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij boerderij nr.20 LA, onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens na ca. 40m RA, verhard voetpad.
# Voorbij de kinderopvang gaat de route door een parkje, honden zijn er niet toegestaan. Als alternatief ga voorbij de kinderopvang RD, verhard voetpad door parkje negeren, na ca. 80m buigt voetpad naar links. Bij T-splitsing RA, vervolgens weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Voorbij kinderopvang nr.9A RA, verhard voetpad door parkje.
Bij kruising LA, vervolgens voetpad met bankje volgen tot 4-sprong met stenen zuil aan rechterhand.
Bij deze 4-sprong RD.
Aan einde van het verhard voetpad LA richting de kerk, het startpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

H. Naam Jezus kerk, Somerenseweg 1, 5715 AM te Lierop. Plan Route

Rijd naar de Offermansstraat. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Kerk, Lierop.

Omgeving Beuven Adrie: Omgeving Beuven
Lieropse Heide Adrie: Lieropse Heide
Gebied na de grote brand in 2010 Adrie: Gebied na de grote brand in 2010
Stuifzandgebied ontstaan na de grote brand in 2010 Adrie: Stuifzandgebied ontstaan na de grote brand in 2010
Omgeving Beuven Adrie: Omgeving Beuven
Haarmos Adrie: Haarmos
Herfst op de Strabrechtse Heide Adrie: Herfst op de Strabrechtse Heide
Gemetseld fornuis, het restant van onderduikerskamp Adrie: Gemetseld fornuis, het restant van onderduikerskamp
Kerk in Lierop Adrie: Kerk in Lierop

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart oetert-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant Herberghe de Coeckepanne

Van Dongenstraat 1
5715 AL Lierop

Boscafé Pastoorke van Moorsel

Moorsel 1
5715 PX Lierop

1. Adrie 21 januari 2019 om 18:36

Vandaag 21 januari 2019 in een winters sfeertje de wandelroute gecontroleerd. Op een aantal plaatsen is het bos veel opener geworden. Door een perceel is een nieuw pad aangelegd dat slingerend door het perceel gaat. Dit pad is in de wandelroute opgenomen. De onderste foto is gemaakt bij het onderduikerskamp Dennenlust. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Willem van Gerwen 22 oktober 2018 om 18:06

Adrie,
    Vandaag maandag 22 oktober 2018 de route gelopen. Leuke wandeltocht met genoeg afwisseling: door bossen, langs bosranden, langs akkers en waterlopen.
    De routebeschrijving is helder en duidelijk.

3. Hans 15 juli 2018 om 16:15

Mooie wandeling door afwisselend landschap. De route is goed beschreven.

4. Edwarx 6 mei 2017 om 22:06

Prachtige wandeling door bossen en langs vennen. Ik heb veel gewandeld in dit gebied maar deze wandeling liet me toch een aantal mooie nieuwe plekken zien. Een aanrader!

5. Adrie 14 januari 2017 om 20:02

12 januari 2017 de wandelroute gecontroleerd. Op twee plaatsen waren er wijzigingen in het wandelnetwerk verder klopte de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Adrie 15 augustus 2015

15-8-2015 de wandelroute gecontroleerd, op enkele kleinigheidjes na was de routebeschrijving nog helemaal actueel. Wat nu zeker een bezoekje waard is is het onderduikerskamp Dennenlust. In het recente verleden was alleen het stenen oventje nog te zien. Nu is rond het stenen oventje ook het gebouw dat als onderduikplaats dienst heeft gedaan te herkennen. Tevens staat er bij het onderduikerskamp een informatiebord over de geschiedenis van deze plaats. Veel wandelplezier!

7. Albert 12 mei 2015

Vandaag deze mooie, afwisselende route gewandeld. Uitstekend beschreven! Hartelijk dank

8. Johanna 9 maart 2014 om 16:33

Mooie afwisselende wandelroute. Routebeschrijving goed.
    Gewoon doen! Bedankt voor deze wandeltocht.

Foto’s van links naar rechts: Vogelkijkhut bij het Bontven en dieren onderweg op de heide.

9. Lennard 26 december 2013

Gisteren gelopen met in de aanloop nog heerlijk stralend weer, daarna kreeg de bewolking de overhand en was er nog maar af en toe een bleek zonnetje. Ik vond het een mooie en afwisselende route. Ondanks dat het eerste kerstdag was waren er aardig wat mensen op de been, m.n. bij de bekendere stukken zoals de Strabrechtse Heide. De route is correct en duidelijk beschreven.