Nooit Gedacht-tocht, Merselo te Limburg

16 km Wandelroute Nooit Gedacht-tocht, te Merselo

Wandeltocht door de bosgebieden Kemkensberg, de Testrik en de Ballonzuilbossen. Aan het einde van de wandeltocht wordt het Loobeekdal bezocht. De drie bosgebieden ware oorspronkelijk productiebossen maar door een gewijzigd beheer zijn het mooie gevarieerd bosgebieden geworden. Midden in de Ballonzuilbossen ligt het Schieëperkruus, een in het zand uitgegraven kruis. Hier vervulde een schaapsherder ooit zijn zondagsplicht omdat hij met zijn schapen te ver van het dorp was.. Aan het begin van de wandeltocht komt men langs de maalvaardige molen Nooit Gedacht uit 1867 waaraan de naam van de wandeltocht is ontleend. In het Loobeekdal komt men langs de in 2021 door vrijwilligers gebouwde Weverslose volmolen. Dergelijke volmolens werd in het verleden gebuikt om de wol van schapen te veredelen tot vilt. Door waterkracht aangedreven houten hamers pletten de wol urenlang waardoor vilt ontstond. Ook passeert men in het Loobeekdal de Weverslose Schans. Deze schans is een in 2018 nagebouwde boerenschans met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Dergelijke boerenschans was in de middeleeuwen bedoeld als toevluchtsoord voor de boerenbevolking tegen rondtrekkende plunderbendes en soldaten. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-10-2015, laatst bijgewerkt op: 16-2-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken.
Na ca. 70m, t.h.v. woning nr.6 LA, “Coppelenberg”, de weg volgen tot splitsing voorbij een speelveldje aan linkerhand, iets voorbij woning nr. 26, zijwegen negeren.
Bij deze splitsing RA, iets verder buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing RA richting molen, vervolgens voorbij de molen LA, het parkeerterrein oplopen en het onverharde pad aan linker achterzijde volgen.
Direct na bosrand aan rechterhand RD, bospad met bankje aan rechterhand negeren, iets verder voorbij de metalen afsluitboom gaat het pad door het bos.
Voorbij heuvel aan linkerhand RD, pad langs de heuvel aan linkerhand negeren, t.h.v. de bosrand buigt pad buigt naar rechts en volgt bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad langs de bosrand naar links.
Bij T-splitsing RA, breed pad, wn47, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, kn47 volg 46.
Voor bosrand LA, de wn route wordt verlaten, het pad met de bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, iets verder LA, het pad met iets verder de bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing met bankje in het bos, zijpaden negeren, iets voor de T-splitsing buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij deze T-splitsing RA, pad met bordje “Kemkensberg” en houten afsluitboom, vervolgens na ca. 60m LA, breed pad.
Bij T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising met eveneens een breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het pad met houten afsluitboom en bordje “Testrik” ca. 300m volgen tot kruising met aan linkerhand een ATB pad, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA.
Bij T-splitsing LA richting de bosrand.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, kn46 volg 45, verderop buigt het pad voor een bankje naar rechts, het pad verder volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een verharde weg “Testrik”, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route, vervolgens iets voorbij woning het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, paden aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, aan rechterhand passeert men enkele lage schuurtjes.
Bij kruising RA, pad met bordje “Testrik” en houten afsluitboom.
Ruim voor het verlaten van het bos, bij kruising LA, smal bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn44 volg 76, het pad volgen tot Y-splitsing t.h.v. bosrand.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, wn route, het pad met bosrand en bankje aan linkerhand volgen tot kruising met doorgaande weg, iets verder wordt de wn route tijdelijk verlaten, bospaden aan linkerhand negeren.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!, aan overzijde RA, het verhard fietspad door het bosperceel inlopen, wn76, vervolgens aan einde van het fietspad, bij 3-sprong RA, verharde weg, “Kuulenweg”, kn76 volg 58.
RD, “Zwartwater”, weg aan rechterhand negeren, wn route, t.h.v. boerderij nr.2 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, verderop passeert men hoogspanningslijnen, het pad verder volgen tot smal bospad aan linkerhand voor een pad aan rechterhand met kn58 routepaaltje ca. 130m voorbij flauwe bocht naar links, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, smal bospad, kn58 volg 59 (zie achterzijde van het routepaaltje), verderop buigt het pad naar links.
Ca. 50m voorbij bocht naar rechts, voor informatiepaneel RA, wn route, het pad met aan linkerhand een kruis in het zand buigt naar links, voorbij deze bocht bij kruising RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
# Het kruis in het zand is het Schieëperkruus dat door een schaapsherder in het zand gegraven omdat hij de zondagsmis niet kon bijwonen. De schaapsherders bleven de hele zomer op de hei omdat de kudde niet alleen gelaten kon worden.
Bij T-splitsing LA, eveneens een breed pad.
Bij kruising met breed pad RD.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, smal pad met bordje “Ballonzuil”, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een bankje RA, kn57 volg 56, het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!, het smalle bospad aan overzijde van de weg inlopen, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn56 volg 55, vervolgens bij 3-sprong LA, kn55 volg 54, breed onverhard pad, iets voorbij bocht naar links gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn54 volg 47.
Voor bosperceel aan linkerhand LA, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts en gaat door de bosrand.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na verlaten van bos, bij T-splitsing RA, doorlopen tot pad aan linkerhand direct na heuvel in het bos iets voorbij de metalen afsluitboom.
Bij dit pad LA, pad met de heuvel aan linkerhand, wn route, verderop voor een omheining buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong met aan rechterhand stijgend pad naar heuveltop LA, wn route.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand, kn48 volg 51, het pad volgen tot landbouwperceel aan rechterhand, smal zijpad negeren.
Voor dit perceel LA, smal bospad, kn51 volg 49, verderop passeert men een bankje en aan rechterhand een poel.
Bij kruising met verharde weg RD, bospad, wn route, het pad volgen tot overgang naar verharde weg met aan linkerhand een woning.
Bij deze overgang RA, onverhard pad, kn49 volg 39.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, ATB pad aan rechterhand negeren, wn39/LL, vervolgens na ca. 40m LA, smal bospad, wnLL, wn39 wordt verlaten, men passeert aan rechterhand een boogvormige poel.
Iets voorbij deze poel LA, wnLL, let op het pad is tevens ATB pad, verderop passeert men aan rechterhand een poel en een klein perceeltje grasland.
Voorbij metalen afsluitboom, bij T-splitsing RA, wnLL, het pad dat ca. 40m voorbij de bosrand aan linkerhand naar links buigt volgen tot T-splitsing voor ingang van een mini camping, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn41 volg 42/LL.
Voorbij het campingterrein, direct na informatiepaneel LA, smal onverhard pad met SBB bordje “Loobeekdal’ door het smalle bosperceel, kn42 volg 30/LL, verderop t.h.v. poortje naar het campingterrein buigt het pad met flauwe bocht naar rechts weg van de camping.
Voor bankje, bij 3-sprong RA, smal pad langs landbouwperceel, kn30 volg 31.
Aan einde van het smalle pad LA langs de volmolen, kn31 volg 27, voorbij de molen het gras-/orderhoudspad met de beek aan rechterhand volgen, verderop passeert men dicht na elkaar twee klaphekken, voorbij de twee klaphekken de beek verder volgen.
# De Weverslose volmolen is door vrijwilligers gebouwd. Dergelijke volmolens werd in het verleden gebuikt om de wol van schapen te veredelen tot vilt. Door waterkracht aangedreven houten hamers pletten de wol urenlang waardoor vilt ontstond.
Bij kruising met verharde weg RD, kn27 volg 26, de beek aan rechterhand verder volgen.
# Aan linkerhand is de Weverlose Schans een boerenschans te zien. De boerenschans was in de middeleeuwen bedoeld als toevluchtsoord voor de boerenbevolking tegen rondtrekkende plunderbendes en soldaten. De schans is in 2018 nagebouwd met een hoefijzervormige gracht en een verdedigingswal van drie meter hoog. Voor een bezoek bij kruising met de verharde weg LA, iets verder is aan rechterhand een pad naar de ingang.
Bij kruising met aan rechterhand een schuilhut LA door het klaphek, kn26 volg 4, het grasland inlopen met waterloop/greppel aan linkerhand richting klaphek aan overzijde, via het klaphek het grasland verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Voor omheining het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Voor kapel, bij 4-sprong RA, verharde weg, “Haag”, kn4 volg 21.
Bij 3-sprong links aanhouden, “Haag”, kn21 volg 20.
Bij T-splitsing RA, “Grootdorp”, kn20 volg 7, de weg volgen tot de kerk, het startpunt..

Metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting.

Johannes de Doper kerk, Kleindorp 2, 5815 CL te Merselo. Plan Route

Parkeren kan op de parkeerstrook aan het "Dorpsplein" tegenover de kerk.

Bushalte Kerk, Merselo.

Molen Nooit Gedacht Adrie: Molen Nooit Gedacht
De molen Nooit Gedacht Adrie: De molen Nooit Gedacht
Bosgebied Kemkensberg Adrie: Bosgebied Kemkensberg
Bosgebied de Testrik Adrie: Bosgebied de Testrik
Het Schieëperkruus in de Ballonzuilbossen Adrie: Het Schieëperkruus in de Ballonzuilbossen
De Ballonzuilbossen Adrie: De Ballonzuilbossen
De Weverslose volmolen Adrie: De Weverslose volmolen
Het beekdal van de Loobeek Adrie: Het beekdal van de Loobeek
De Loobeek Adrie: De Loobeek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart nooit-gedacht-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café den Tommes

Grootdorp 40
5815 AE Merselo

1. Peter 5 augustus 2023 om 16:59

Vandaag de route gelopen.
    Vanwege maai werkzaamheden en het natte weer is het pad na de volmolen erg slecht begaanbaar.
    De rupsbanden van de maaimachine hebben flinke sporen getrokken en het is drassig.
    Tot de enkels zakt men af en toe weg in de modder of in het water.
    Pad vervolgt via de Zandweg en Weverslo.
    Daar de route weer op willen pikken maar bij de oversteek bij Weverslo is het hetzelfde verhaal, ook maai werkzaamheden.
    Dus via Weverslo en Haag de route vervolgd.

2. Adrie 17 februari 2023 om 17:00

Maandag 13 februari 2023 de wandeltocht gecontroleerd en vernieuwd. Omdat de oorspronkelijke wandeltocht door drie bosgebieden ging dit deel wat ingekort en het mooie Loobeekdal met de Weverslose volmolen en Weverslose Schans een nagebouwde boerenschans in de wandeltocht verwerkt. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Petra 28 maart 2021 om 18:15

Vandaag deze route gelopen. Veelal door het bos, genoeg bankjes om van de natuur te genieten. Geen vennen in de route alleen de mooie visvijver. We hebben genoten en Adrie bedankt voor de route.

4. Adrie 23 februari 2021 om 16:56

Gisteren 22 februari 2021 de wandeltocht gecontroleerd. Een bospad dat nauwelijks nog toegankelijk is uit de wandeltocht gehaald, tevens de wandelroute op twee andere plaatsen herzien. De wandeltocht volgt nu wat vaker de bosrand waardoor men een beter indruk krijgt van de omgeving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 17 mei 2018 om 17:01

Vandaag 17 mei 2018 de wandelroute gecontroleerd tevens iets gewijzigd. In het bosgebied Kemkensberg zijn boswerkzaamheden geweest, een pad was nauwelijks nog als pad herkenbaar, dit pad uit de wandelroute gehaald en vervangen door een beter te belopen pad. Verder waren er enkele kleine wandelnetwerk wijzigingen, de routebeschrijving is hierop aangepast. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Lennard 28 oktober 2015

Eergisteren gelopen met prima wandelweer.

Ik vond het een mooie en vooral ook afwisselende tocht met, zoals Johanna terecht opmerkt, veel mooie herfstkleuren.

Hier en daar is de route door drukke verkeersaders niet bijzonder rustig gelegen. Desondanks is de route toch zeker de moeite van het lopen waard!

7. Johanna 26 oktober 2015

Leuke wandelroute. Veelal in de bossen.
    Nu, eind oktober, met prachtige herfstkleuren.
    Routebeschrijving perfect.
    Bedankt Adrie en ga beslist door met het uitzetten van routes.
    Je doet ons, en vele anderen, er veel plezier mee.