Nooit Gedacht-tocht, Merselo te Limburg

16 km Wandelroute Nooit Gedacht-tocht, te Merselo

Wandeltocht door de bosgebieden Kemkensberg, de Testrik en de Ballonzuilbossen. Oorspronkelijk waren dit productiebossen maar door een gewijzigd beheer zijn het mooie gevarieerd bosgebieden geworden. Midden in de Ballonzuilbossen ligt het Schieëperkruus, een in het zand uitgegraven kruis. Hier vervulde een schaapsherder ooit zijn zondagsplicht omdat hij met zijn schapen te ver van het dorp was. Verder komt men langs een monument De Ballonzuil, het eerste luchtvaartmonument van Nederland en herinnert aan de landing van de ballon: La Poste de Paris;. Deze ballon is tijdens de Frans-Duitse oorlog vertrokken uit Parijs op 18 januari 1871, om hulp te zoeken. In plaats van Bordeaux kwam de ballon in Merselo terecht. Zowel aan het begin van de tocht als aan het einde komt men langs de maalvaardige molen Nooit Gedacht uit 1867 waaraan de naam van de wandeltocht is ontleend. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-10-2015, laatst bijgewerkt op: 6-11-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken.
Na ca. 70m, t.h.v. woning nr.6 LA, “Coppelenberg”.
RD, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren, direct daarna bij splitsing voorbij speelveldje RA, iets verder buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing RA richting molen, vervolgens voorbij de molen LA, parkeerterrein oplopen en het onverhard pad aan linker achterzijde volgen.
Direct na passeren van bosrand aan rechterhand RD, bospad aan rechterhand negeren, men passeert bankje, iets verder voorbij metalen afsluitboom gaat het pad door het bosgebied.
Voorbij heuvel RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt pad buigt naar rechts en volgt bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 90m, in flauwe bocht naar rechts RA, bospad, kn51 volg 49, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD, “Bakelsedijk”, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, direct daarna LA, het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing met bankje in het bosgebied, zijpaden negeren, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, men passeert bordje “Kemkensberg” en houten afsluitboom, vervolgens na ca. 60m LA, eveneens breed pad.
Bij T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising met eveneens breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, pad met houten afsluitboom, het pad ca. 300m volgen tot kruising met aan linkerhand een ATB pad, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA.
Bij T-splitsing LA richting rand bosgebied.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, kn46 volg 45, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, verharde weg “Testrik” aan rechterhand negeren, wn route.
Iets voorbij woning het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, paden aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, aan rechterhand passeert men enkele lage schuurtjes.
Bij kruising RA, pad met bordje “Testrik” en houten afsluitboom, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Bij 3-sprong met bankje rechts aanhouden, pad met bosrand aan linkerhand verder volgen.
Voor flauwe bocht naar rechts LA, bospad met bordje “Testrik” en houten afsluitboom, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een gedeeltelijk dicht gegroeid pad RD, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij 4-sprong met aan linkerhand smal pad met wn routepaaltje RA, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!, direct daarna RA, verhard fietspad inlopen, wn76.
Aan einde van fietspad, bij 3-sprong RA, verharde weg, “Kuulenweg”, kn76 volg 58.
RD, “Zwartwater”, weg aan rechterhand negeren, wn route, t.h.v. boerderij nr.2 gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route, men passeert hoogspanningslijnen.
Ca. 150m voorbij flauwe bocht naar links LA, smal bospad, kn58 volg 59, verderop buigt het pad naar links.
Ca. 50m voorbij bocht naar rechts, voor informatiepaneel rechts aanhouden, wn route, het pad buigt naar links.
# Aan linkerhand ziet men in het zand het Schieëperkruus.
Bij kruising RD, eveneens smal bospad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, breed pad, wn route.
Bij 4-sprong met bankje RA, kn59 volg 92.
Na ca. 90m RD, smal pad aan rechterhand negeren direct daarna LA, wn route.
Bij kruising RA, kn92 volg 60, breed pad, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts voor brede waterloop, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het doorgaande pad met een bocht naar rechts verder volgen, smal ATB pad en brugje aan linkerhand negeren, kn60 volg 62.
Doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising LA, wn route, verderop voor een lage heuvelrug buigt het pad met bocht naar rechts.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal ATB pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij splitsing links aanhouden, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met verharde weg, paden richting visvijver aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn62 volg 63.
Voorbij monument “de Ballonzuil”, bij 4-sprong RA, breed grindpad, kn63 volg 57, het grindpad volgen tot kruising voorbij informatiepaneel “Cooperbaan”, smalle ATB paden negeren.
# Het monument “de Ballonzuil” is het oudste luchtvaartmonument van Nederland en herinnert aan de landing van de ballon “La Poste de Paris”.
Bij deze kruising LA, smal bospad met bordje “Ballonzuil”, wn route, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, wn route.
Bij kruising RA, wn route.
Bij 4-sprong RD, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing met bankje LA.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!, smal bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn56 volg 55, vervolgens bij 3-sprong LA, kn55 volg 54, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn54 volg 47.
Voor bosgebied LA, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts en gaat door rand bosgebied.
Bij T-splitsing LA, eveneens smal bospad.
Na verlaten van bosgebied, bij T-splitsing LA richting molen.
Aan einde van onverhard pad RD het parkeerterrein oplopen, na verlaten van het parkeerterrein bij kruising RA, verharde weg, de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.54, zijwegen negeren.
# Korenmolen “Nooit Gedacht” is in 1867 gebouwd.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, de weg verder volgen tot de kerk, het startpunt.

Metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Johannes de Doper kerk, Kleindorp 2, 5815 CL te Merselo. Plan Route

Parkeren kan op de parkeerstrook aan het "Dorpsplein" tegenover de kerk.

Bushalte Kerk, Merselo.

De molen Nooit Gedacht Adrie: De molen Nooit Gedacht
De molen Nooit Gedacht, nu in de verte Adrie: De molen Nooit Gedacht, nu in de verte
Bosgebied Kemkensberg Adrie: Bosgebied Kemkensberg
Bosgebied de Testrik Adrie: Bosgebied de Testrik
Het Schieëperkruus in de Ballonzuilbossen Adrie: Het Schieëperkruus in de Ballonzuilbossen
Monument de Ballonzuil Adrie: Monument de Ballonzuil
De Ballonzuilbossen Adrie: De Ballonzuilbossen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart nooit-gedacht-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café den Tommes

Grootdorp 40
5815 AE Merselo

1. Adrie 17 mei 2018 om 17:01

Vandaag 17 mei 2018 de wandelroute gecontroleerd tevens iets gewijzigd. In het bosgebied Kemkensberg zijn boswerkzaamheden geweest, een pad was nauwelijks nog als pad herkenbaar, dit pad uit de wandelroute gehaald en vervangen door een beter te belopen pad. Verder waren er enkele kleine wandelnetwerk wijzigingen, de routebeschrijving is hierop aangepast. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Lennard 28 oktober 2015

Eergisteren gelopen met prima wandelweer.

Ik vond het een mooie en vooral ook afwisselende tocht met, zoals Johanna terecht opmerkt, veel mooie herfstkleuren.

Hier en daar is de route door drukke verkeersaders niet bijzonder rustig gelegen. Desondanks is de route toch zeker de moeite van het lopen waard!

3. Johanna 26 oktober 2015

Leuke wandelroute. Veelal in de bossen.
    Nu, eind oktober, met prachtige herfstkleuren.
    Routebeschrijving perfect.
    Bedankt Adrie en ga beslist door met het uitzetten van routes.
    Je doet ons, en vele anderen, er veel plezier mee.