Nieuwkerk en Regte Heide-tocht, Goirle te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Nieuwkerk en Regte Heide-tocht, te Goirle

Deze tocht is een kortere westelijke variant van de Nieuwkerk-tocht. De tocht gaat door het stroomgebied van de Poppelse Leij en de Leij. De Poppelse Leij heeft nooit sterk gemeanderd en is daarbij ook nog eens door mensenhand naar de rand van het beekdal verlegd. De beek is veel meer een overloop van een serie vennen en moerassen aan de rand van de Regte Heide. De Leij is een beek die vlakbij de Poppelse Leij ontspringt, deze beek is nergens met de Poppelse Leij verbonden. De tocht gaat door Landgoed Nieuwkerk, het stroomgebied van de Poppelse Leij, de Regte Heide en het Riels Laag met het beekje De Leij. Het landgoed Nieuwkerk is ontstaan in het begin van de 19e eeuw, maar reeds in de 13e eeuw had de Abdij van Tongerlo hier een hoeve in bezit. De naam Nieuwkerk komt van "de nyeuwe kerck van dije van Tilborch" ofwel de grenskerk van de Tilburgers. Het Riels Laag, dat over een grote lengte direct aan de Regte Heide grenst vormt een mooie overgang van beekdal naar de heide. De Regte Heide is een vrij heuvelachtige heide plekken met mooie uitzichten. Het heidegebied bestaat uit zowel hoge en droge als natte plekken. Op het hoger gelegen deel komt men langs een reeks goed zichtbare grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.). 95% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 23-4-2017, laatst bijgewerkt op: 5-7-2019

Het parkeerterrein RA verlaten, het grind-/fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Iets voor rotonde, bij verhard fietspad links aanhouden, direct daarna RA, de doorgaande weg oversteken richting “Nieuwkerk”, vervolgens aan einde van het fietspad RD, het smalle pad rechts van het brede pad volgen, wn route, verderop komen beide paden weer samen.
Bij kruising RA, pad met BL bordje “Nieuwkerk” langs bosrand volgen, kn9 de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, het pad buigt iets naar links.
Na ca. 150m, iets voor flauwe bocht naar rechts RA, direct daarna LA.
T.h.v. begroeide heuvel met daaromheen een smalle gracht RA.
# Onder de heuvel is een lege grafkelder van de familie Van Hogendorp uit het jaar 1824.
Bij kruising LA, beukenlaan.
Voor landbouwperceel (weiland) aan linkerhand, bij kruising RA, verderop passeert men het beekje de “Poppelse Leij” en aan rechterhand een golfterrein.
Bij T-splitsing RA, smalle klinkerweg.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 150m LA, direct daarna bij kruising met fietspad RD, breed onverhard pad met bosrand aan linkerhand.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij kruising RA, kn10 volg 60.
Bij T-splitsing voor open gebied LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij 3-sprong RA, pad met picknicktafel.
Bij 4-sprong het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, kn56 volg 1, vervolgens het pad volgen tot kleine witte zuil, iets voorbij grafheuvels.
Bij deze witte zuil RD, pad aan rechterhand negeren, kn1 volg 27.
# Grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.).
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij informatiepaneel “Regte Heide” eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, kn27 volg 26, verderop passeert men het beekje de “Leij”, en weer verder gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, kn26 volg 59, “Het Hoefke”, verderop t.h.v. boerderij nr.6 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts met aan linkerhand inrit naar woning, zijpaden aan rechterhand negeren.
Ca. 200m voorbij deze bocht LA, eveneens een breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong met aan linkerhand houten voetgangerssluis met bord “Landgoed De Doevens”.
Bij deze 5-sprong LA door de voetgangerssluis, kn59 volg 58.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens het pad volgen tot splitsing voorbij poel met bankje.
Bij deze splitsing links aanhouden, kn58 volg 57, verderop buigt het pad t.h.v. informatiepaneel naar links en passeert men een knuppelbrugje over de “Leij”.
Na passeren van het knuppelbrugje, bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 60m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 60m RA smal brugje over, wn route, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, wn route.
T.h.v. open gebied RA, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men een grafheuvel.
# Voordat men RA gaat, een klein stukje RD is een vogelkijkhut.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij 3-sprong scherp RA.
Bij kruising LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, de wn route wordt verlaten.
# Aan rechterhand heeft men mooi zicht op de ven de Halve Maan.
Bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed pad, verderop voorbij het ven passeert men een houten voetgangerssluis.
Bij deze kruising LA, wn route.
Voor klooster Nieuwkerk, t.h.v. uithangbord “Le Trappe” RA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, grindpad met gescheiden verhard fietspad, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RA, kn61 volg 62, breed pad, vervolgens het pad ca. 700m volgen tot kruising t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop passeert men kn62 volg 9.
Bij deze kruising RD, kn9 volg 64, smal pad door bosschages links van het brede pad volgen.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, iets verder is aan linkerhand het parkeerterrein van de natuurpoort, het startpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Natuurpoort Roovertsche Leij, Gorps Baantje 1, 5051 PX te Goirle. Plan Route

A58, neem afslag 11-Goirle richting Goirle/Tilburg/Turnhout. Volg N630 (borden naar Goirle/Riel/Turnhout. Neem op de rotonde de 2e afslag naar het Gorps Baantje.

Lijn 450 Tilburg - Poppel – Turnhout, halte Goirle Natuurpoort Roovertsche Leij

Ven op de Regte Heide Adrie: Ven op de Regte Heide
Brugje over De Lei Adrie: Brugje over De Lei
Riels Laag met in de verte de kerktoren van Riel Adrie: Riels Laag met in de verte de kerktoren van Riel
Uitzicht over Riels Laag vanuit vogelkijkhut Adrie: Uitzicht over Riels Laag vanuit vogelkijkhut
Grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.) Adrie: Grafheuvels uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.)
Het ven de Halve Maan Adrie: Het ven de Halve Maan
Het ven de Halve Maan nu in een ander seizoen Adrie: Het ven de Halve Maan nu in een ander seizoen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart nieuwkerk-en-regte-heide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Roovertsche Leij

Gorps Baantje 1
5051 PX Goirle

Boscafé Klooster Nieuwkerk

Nieuwkerk 2
5051 PN Goirle

1. Adrie 5 juli 2019 om 13:12

Het pad dat uitkwam bij een gesloten hek zie opmerking Fam. van de Ven is uit de wandelroute gehaald. Helaas zijn er geen andere goede paden die bij de Turnhoutsebaan uitkomen. Gekozen is om het laatste stukje over hetzelfde pad als de heenweg te laten lopen. Veel wandelplezier!

2. Fam. van de Ven 3 juli 2019 om 21:19

Gisteren deze route gelopen, was zeker een heel mooie en afwisselende tocht. We hebben wel een opmerking: bij punt 6 moet een houten poort worden gepasseerd om daarna de drukke weg over te steken. De poort was helaas met een hangslot gesloten en dus hebben we maar langs de afrastering terug naar het beginpunt van de route gelopen.

1. Adrie 4 juli 2019 om 06:31

Beste Fam. van de Ven bedankt voor het melden! Blijkbaar is er een groter gebied rond de nieuwe faunapassage niet meer toegankelijk. Binnenkort ga ik kijken naar een alternatief. voorlopig op de kruising bij punt 5 5de regel RD, kn9 volg 64, smal pad door bosschages links van het brede volgen. RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising met doorgaande RD, iets verder is aan linkerhand het parkeerterrein van de natuurpoort, het startpunt.

3. Adrie 5 november 2018 om 18:40

Gisteren 4 november 2018 de wandelroute gecontroleerd. In de omgeving van de faunapassage in aanbouw over Turnhoutsebaan waren wat kleine veranderingen. De faunapassage zorgt voor een natuurlijke verbinding tussen Landgoed Gorp en Roovert en de Regte Heide. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Op foto een kleine informatiezuil met daarachter enkele grafheuvels op de Regte Heide. Veel wandelplezier!