Nederpeel-de kleine tocht, Heibloem te Limburg

13 km Wandelroute Nederpeel-de kleine tocht, te Heibloem

De tocht is een kleinere variant van de 20 kilometer lange Nederpeel-tocht, ook al heeft men de langere tocht reeds gelopen toch valt er op paar plaatsen iets nieuws te ontdekken. De tocht start in het plaatsje Heibloem en gaat door het Spaanse Bos, de Nederpeel, de Kleine Moost en de Waterbloem. Het Spaanse Bos is een klein gebied dat voornamelijk bestaat uit naaldbos. In de Nederpeel wordt een gedeelte van het inmiddels mooi meanderende beekje de Neerpeelbeek gevolgd. Na verlaten van de Nederpeel gaat de tocht langs het nieuw ingerichte gebied de Kleine Moost. Dit gebied maakt onderdeel uit van een lint van oude Peelvenrestanten. De Kleine Moost wordt weer in zijn oude staat hersteld waaronder het ven dat opnieuw is uitgegraven. Vervolgens gaat de tocht door de bossen van Waterbloem, dit gebied vormt een afwisseling van bosgebied, landbouwgronden, bosjes, broekbossen en graslanden. De Waterbloem is in zijn geheel een heel aantrekkelijk wandelgebied. Als bezienswaardigheid komt men in het begin van de tocht langs een oude kloosterboerderij. 86% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 14-7-2017

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna RD weg aan linkerhand negeren, “Schoolstraat”, vervolgens de weg verder volgen tot de rotonde.
Bij de rotonde via het fietspad aan linkerzijde van rotonde de doorgaande weg oversteken, aan overzijde bij T-splitsing RA het fietspad verder volgen, vervolgens na enkele meters LA, het smalle bospad inlopen, direct daarna bij splitsing links aanhouden.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot een kruising, zijwegen richting de gebouwen negeren.
Bij deze kruising RD, kn50 volg 54, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing, voorbij de gebouwen gaat de verharde weg over in een onverhard pad, zijwegen richting de gebouwen en zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
In bocht naar links RA, gras-pad, kn54 volg 53.
# De boerderij voor deze bocht is een kloosterboerderij.
Bij kruising voor bosrand RD, kn53 volg 57, direct daarna bij splitsing links aanhouden, wn route.
Bij kruising LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, verderop passeert men een omheind terrein met stallen.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Iets voor het beekje RA, breed grindpad door het bosgebied, de wn route wordt verlaten.
RD, verbindingspad met metalen afsluitboom aan linkerhand negeren.
T.h.v. rand bosgebied aan linkerhand LA, verderop t.h.v. bosrand passeert men een metalen afsluitboom met SBB bordje “Nederpeel”, vervolgens het bospad volgen tot een duidelijk herkenbare beukenlaan met wn routepaaltje aan linkerhand.
Bij deze beukenlaan LA, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong voor een beekje.
Bij deze 3-sprong scherp RA, kn55 volg 42, vervolgens het pad langs beekje volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, kn42 volg 40.
Bij kruising RA, onverhard pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Nederpeel”, vervolgens het pad ca. 500m volgen tot een open plek (grasland met een poel in de hoek) aan linkerhand in het bosgebied, zijpaden negeren.
Voor deze open plek LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Na ca. 160m RA, “Caluna nr’s 4 t/m 8a even”, kn41 volg 52.
Iets voorbij woning nr.6 LA, onverhard pad met hoge haag aan rechterhand, wn route.
Bij kruising met brede waterloop RA, kn52 volg 13, onderhoudspad met de waterloop aan linkerhand volgen, vervolgens de waterloop volgen tot T-splitsing bij onverhard pad.
# Indien er op het pad door begroeiing lastig lopen is kan men ook als alternatief teruglopen naar de verharde weg. Bij de verharde weg LA. Voorbij de kassen LA, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor het kanaal. Ga verder bij punt 4 met regel Bij T-splitsing voor het kanaal……

Bij deze T-splitsing LA, kn13 volg 31.
Bij T-splitsing voor het kanaal RA, kn31 volg 30, men passeert picknicktafel met twee bankjes.
Iets voorbij het begin van rij bomen langs het kanaal RA, bospad, kn30 volg 14, verderop buigt het pad naar rechts.
Ruim voorbij deze bocht, na verlaten van het bos LA, bospad met houten afsluitboom en SBB bordje “Waterbloem”, kn14 volg 10.
Bij kruising LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot een pad aan rechterhand iets voorbij een ondiepe waterloop.
Bij dit pad RA, wn route, het pad loopt parallel aan de waterloop.
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad langs doorgaande weg volgen, direct daarna RA, kn10 volg 11, let op drukke weg!!, onverhard pad, verderop buigt het doorgaande pad naar rechts, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot een pad aan linkerhand met klaphek en veerooster.
Bij dit pad LA door klaphek, wn route.
Bij kruising RA, kn11 volg 20.
Voor klaphek met wildrooster LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met aan rechterhand klaphek met veerooster RD.
Bij kruising RA door klaphek, pad met veerooster door grote open plek, vervolgens het pad volgen tot bosrand aan rechterhand.
Iets voorbij deze bosrand LA richting kruisbeeld, direct daarna bij T-splitsing voor het kruisbeeld RA, smal pad rechts van rij beuken volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA brugje over, kn21 volg 22/62, direct daarna voorbij het brugje RA, pad langs waterloop aan rechterhand volgen, wn(62).
T.h.v. uitkijkpunt RA het brugje over, direct daarna bij kruising aan overzijde RD, verderop volgt het smalle pad de omheining rond sportvelden.
Aan het einde van de omheining links aanhouden, over grasveld richting verharde weg lopen, vervolgens de verharde weg volgen, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising RA, “P.v.Donstraat”, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Pater van Donstraat 4, 6089 NP te Heibloem. Plan Route

A67, neem afrit 36-Asten. Volg de N279 naar de Schoolstraat in Heibloem. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Station, Roermond. Bus 75 (richting Meijel). Bushalte Meijelseweg 7a/10, Heibloem. Aanlooproute: Ga richting de rotonde. Vanuit de rotonde de Shoolstraat tot de kerk.

Kloosterboerderij Adrie: Kloosterboerderij
Duiventil bij de kloosterboerderij Adrie: Duiventil bij de kloosterboerderij
Runderen in de Nederpeel Adrie: Runderen in de Nederpeel
Meanderende beekje de Neerpeelbeek Adrie: Meanderende beekje de Neerpeelbeek
Pauze plek Adrie: Pauze plek
De Nederpeel Adrie: De Nederpeel
Pad in de omgeving van de Kleine Moost Adrie: Pad in de omgeving van de Kleine Moost
De Kleine Moost Adrie: De Kleine Moost
De bossen van Waterbloem Adrie: De bossen van Waterbloem

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart nederpeel-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Arnold Schweren & Hilde Verest 13 november 2017 om 10:00

Deze keer bracht Adrie Raiijmakers ons naar het peeldorpje Heibloem. Opnieuw en mooie duidelijke wandeling langs een aantal natuurgebieden ‘ingeklemd’ tussen Leudal en Nederweert. Zondermeer de moeite waard!