Naar Landgoed De Hoevens, Goirle te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Naar Landgoed De Hoevens, te Goirle

Wandeltocht door Nieuwkerk, langs de Regte Heide, door De Hoevens, Het Ooijevaarsnest en de Halve Maan. Al snel na het begin van deze wandeltocht passeert men voor de eerste keer de Poppelse Leij, die door landgoed Nieuwkerk meandert. Dit landgoed is ontstaan in het begin van de 19e eeuw, maar al in de 13e eeuw bezat de Abdij van Tongerlo hier een hoeve. De naam Nieuwkerk komt van "de nyeuwe kerck van dije van Tilborch", d.w.z. de grenskerk van de Tilburgers. Voordat men landgoed De Hoevens binnenloopt, passeert men de Oude Leij ook wel Lei genoemd. De Hoevens is een particulier landgoed, dat met graslanden, akkers, houtwallen en lanen een Kempisch coulisselandschap vormt. Op het landgoed staan enkele monumentale boerderijgebouwen, waaronder een Vlaamse schuur. Ook zijn er enkele restanten van grafheuvels ontdekt; een bewijs dat hier in de bronstijd al mensen hebben geleefd. De wandeltocht gaat vervolgens door Het Ooijevaarsnest, een bosrijk gebied met aan de rand het beekdal van de Oude Leij met drassige graslanden. Door vernatting van het gebied hoopt Brabants Landschap de al lang gevlogen ooievaars weer terug te lokken. In ieder geval staat er alvast een ooievaarsnest klaar op een authentieke, met riet bedekte schuur. Deze schuur is oorspronkelijk gebouwd als schaapskooi, en er is nog steeds een schaapskudde. In het beekdal van de Oude Leij staan nog enkele oude moerascipressen die in begin 19e eeuw hier aangeplant zijn. Na Het Ooijevaarsnest gaat de wandeltocht door de Halve Maan. Dit bosrijke gebied dankt zijn naam aan het prachtige, gelijknamige ven. Bijna aan het einde van de wandeltocht net voor de Poppelse Leij komt men langs klooster Nieuwkerk en Naturentuin Goirle, een ecologische belevingstuin met o.a. een moestuin, kruidentuin, vijver, kas en vele kleurrijke borders. 97% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-9-2020, laatst bijgewerkt op: 23-2-2023

Het parkeerterrein RA verlaten, het grind-/fietspad aan overzijde van de weg door de bosrand volgen, vervolgens iets voor rotonde, bij verhard fietspad links aanhouden, iets verder RA, de doorgaande weg oversteken richting “Nieuwkerk”, wn route.
Aan het einde van het fietspad RA, vervolgens in bocht naar rechts van de weg links aanhouden de doodlopende weg parallel aan de doorgaande weg volgen, verderop voor poort (inrit naar woning) LA het onverharde pad met houten afsluitboom en BL bordje “Nieuwkerk” inlopen.
In het bos, bij T-splitsing RA, pad door bosrand, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, het pad buigt iets naar links.
Na ca. 150m, iets voor flauwe bocht naar rechts RA, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, rechte beukenlaan.
Bij kruising RD, de beukenlaan verder volgen.
# Voordat men RD gaat op enige afstand is aan linkerhand in het verlengde van het pad een heuvel te zien, in de heuvel is een lege grafkelder van de familie Van Hogendorp uit het jaar 1824.
Voor landbouwperceel aan linkerhand, bij kruising RA, verderop passeert men een betonnen brugje over het beekje de Poppelsche Leij en aan rechterhand een golfterrein, doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, klinkerweg.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 150m LA, direct daarna bij kruising met fietspad RD, breed onverhard pad met bosrand aan linkerhand.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij kruising RA, kn10 volg 60.
In open gebied, bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een picknicktafel LA, wn route.
Bij kruising RA richting vogelkijkhut, kn55 volg 54, voor de vogelkijkhut buigt het pad naar links.
Voor bosrand aan rechterhand LA, pad met iets verder een witte zuil, de wn route wordt verlaten.
# Links van de witte zuil is een grafheuvel uit de Midden-Bronstijd (2000-700 v.Chr.).
Bij T-splitsing RA, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising RD, verderop passeert men bankje met uitzicht over het Riels Laag.
T.h.v. het bankje RD het brugje over, pad aan linkerhand negeren, voorbij het brugje buigt het pad naar links, vervolgens na ca. 60m RA, pad met geel-rood routepaaltje, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RA het knuppelbrugje over richting “Landgoed De Hoevens”, iets voorbij het knuppelbrugje buigt het pad t.h.v. een informatiepaneel naar rechts.
Voor bankje met daarachter een poel, bij 3-sprong LA richting natuurbegraafplaats, kn58 volg 43, het pad volgen tot 4-sprong voor ingang van de begraafplaats.
Bij deze 4-sprong RA, wn route, de brede laan volgen tot metalen afsluitboom iets voor een T-splitsing.
# Bij de metalen afsluitboom gaat de wandeltocht door de natuurbegraafplaats De Hoevens, heeft men de voorkeur om langs de natuurbegraafplaats te gaan bij de metalen afsluitboom doorlopen tot T-splitsing, kn43 volg 59. Bij de T-splitsing LA, breed grindpad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg. Ga verder bij punt 5 1ste regel.

Voor de metalen afsluitboom LA door klaphek, grindpad, kn43 volg 95, iets verder RD, “Patrijzenpad”, grindpad aan linkerhand negeren, wn route, het grindpad aan rechterzijde van de natuurbegraafplaats volgen tot houten poort met klaphek en een informatiepaneel aan rechterhand, via dit klaphek de natuurbegraafplaats weer verlaten.
Na verlaten van de natuurbegraafplaats, bij T-splitsing LA, breed grindpad, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg.
Bij deze 4-sprong LA, “Goorstraat 1-2-3”, kn95 volg 96, het brede grindpad volgen tot smal pad aan rechterhand met een brugje van balken iets voorbij flauwe bocht naar links, twee grindpaden naar woningen en schuren aan rechterhand negeren.
# Aan rechterhand passeert men een Vlaamse schuur en een bakhuisje.
Bij dit pad RA het brugje over, het smalle pad buigt naar links met iets verder een poel aan linkerhand, verderop passeert men een smal metalen brugje, voorbij het brugje buigt het pad iets naar links en gaat langs percelen grasland met bosschages aan linkerhand, voorbij de percelen grasland gaat het pad door een smal bosperceel.
Voor perceel grasland, bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens voorbij het perceel voor een grote beuk, bij 3-sprong LA, smal pad tussen bosschages en afrastering met de afrastering aan linkerhand, kn96 volg 42.
Voor bosrand met bankje op een heuvel LA, het pad door de bosrand volgen tot bocht naar rechts t.h.v. twee bankjes bijna aan het einde van een poel.
Bij deze bocht het pad met bocht naar rechts verder volgen, brede beukenlaan, smal pad langs perceel grasland aan linkerhand negeren, wn route, het pad verder volgen tot T-splitsing, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, beukenlaan met perceel grasland aan linkerhand, wn route.
Voorbij houten afsluitboom, bij kruising RA, breed pad, wn route.
Voorbij beekdal RD, pad met houten voetgangerssluis aan rechterhand negeren, kn42 volg 53/57, vervolgens na ca. 30m LA door houten voetgangerssluis, wn57, pad met beekdal aan linkerhand, verderop voor een poel buigt het pad naar rechts.
# In het beekdal staan er enkele moerascipressen. De bomen zijn geplant in opdracht van graaf Jacques van Hogendorp die dit gebied in het begin van de negentiende eeuw omvormde tot een landgoed met elementen van de Engelse landschapsstijl.
Voorbij de poel RD, kn57 volg 54, pad langs de poel aan linkerhand negeren, pad door bosrand met grasland aan rechterhand.
Voorbij het grasland RD, kn54 volg 53, direct daarna bij 5-sprong 1ste pad aan rechterhand volgen, wn route.
Voor landbouwperceel, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, iets verder passeert men twee brugjes, voorbij de brugjes smal pad met aan linkerhand bosschages door landbouwgebied.
Bij kruising RA, breed pad, “Goorstraat”, wn route.
T.h.v. parkeerterreintje met informatiepaneel “Regte Heide” RD, kn53 volg 42.
Voor schaapskooi scherp LA, pad met houten afsluitboom en BL bordje “Ooijevaarsnest”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij percelen grasland, bij 4-sprong LA.
RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
In bocht naar rechts van het pad schuin naar links langs houten afsluitboom naar het brede pad lopen, de wn route wordt verlaten, bij het brede pad rechts aanhouden het brede pad volgen.
Na ca. 120m, in flauwe bocht naar rechts LA, pad met houten voetgangerssluis en BL bordje “Ooijevaarsnest”, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan linkerhand, het pad volgen tot kruising voorbij woning nr.8/6.
Bij deze kruising RD, wn route, pad met bordje “Landgoed Nieuwkerk”.
Voorbij houten afsluitboom met BL bordje “Halve Maan”, bij kruising RA, wn route, verderop na ca. 250m buigt het pad naar links, het pad verder volgen tot kruising met breed pad voorbij een open plek met ven de Halve Maan.
Bij deze kruising RA, pad met open plek met ven aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RA, wn route, men heeft nog steeds de open plek aan rechterhand met iets verder mooi uitzicht over het ven, verderop voorbij de open plek passeert men een bankje en een houten voetgangerssluis, het pad verder volgen tot kruising met breed pad,.
Bij deze kruising LA, wn route.
Voor uithangbord “Le Trappe” met iets verder het klooster Nieuwkerk RA, de wn route wordt verlaten.
# Iets voorbij het parkeerterrein passeert men aan linkerhand Naturentuin Goirle, met o.a. een moestuin, kruidentuin, vijver, kas en vele kleurrijke borders.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad met gescheiden verhard fietspad, het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RA ANWB 24700 richting “Goirle, “Nieuwkerksbaantje”, kn61 volg 62, het brede pad  met bij het beekje de Poppelsche Leij grenspaal No. 211 en verderop kn62 volg 9 ca. 700m volgen tot een landbouwperceel aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn9 volg 64, het smalle pad door bosschages links van het brede pad inlopen.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising met doorgaande RD, iets verder is aan linkerhand het parkeerterrein van de natuurpoort, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

Natuurpoort Roovertsche Leij, Gorps Baantje 1, 5051 PX te Goirle. Plan Route

Parkeren kan op het grote parkeerterrein van de natuurpoort.

Lijn 450 Tilburg - Poppel – Turnhout, halte Goirle Natuurpoort Roovertsche Leij.

De grafheuvel Adrie: De grafheuvel
Informatiezuil bij grafheuvel Adrie: Informatiezuil bij grafheuvel
Uitzicht over het Riels Laag Adrie: Uitzicht over het Riels Laag
Schaapskudde Adrie: Schaapskudde
Brugje over de Leij Adrie: Brugje over de Leij
Pad door Landgoed De Hoevens Adrie: Pad door Landgoed De Hoevens
De Grote Hoef Adrie: De Grote Hoef
Hoeve Nuweleynde Adrie: Hoeve Nuweleynde
Moerascipressen in het beekdal van de Lei Adrie: Moerascipressen in het beekdal van de Lei
Beekdal van de Lei Adrie: Beekdal van de Lei
Voormalige schaapskooi Adrie: Voormalige schaapskooi
Naamgever van bosgebied Ooijevaarsnest Adrie: Naamgever van bosgebied Ooijevaarsnest

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-landgoed-de-hoevens.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Roovertsche Leij

Gorps Baantje 1
5051 PX Goirle

Boscafé Klooster Nieuwkerk

Nieuwkerk 2
5051 PN Goirle

1. Ad, Cor en nellie 9 november 2023 om 09:48

Gisteren deze wandeling gedaan. Ondanks dat we twee keer de weg kwijt raakten, wat waarschijnlijk aan onszelf lag, enorm genoten van deze tocht. Wat een mooi gebied om in te wandelen, zoveel afwisseling, prachtige natuur, leuke brugjes en zelfs mooie paarden en stieren gezien onderweg. Echt aan te bevelen.
    Dank weer.

1. Adrie 9 november 2023 om 16:16

Ad, Cor en Nellie bedankt voor de reactie! Fout lopen kan natuurlijk altijd toch ben ik benieuwd naar de regels in de routebeschrijving waar dat gebeurd is mogelijk dat de routebeschrijving op die punten wat te verbeteren is? Graag een reactie of via de contactpagina, bij voorbaat bedankt!

2. Lara Loopt 24 februari 2022 om 15:26

Deze prachtige tocht vorige week gelopen. Toppertje. Heel afwisselende tocht waarbij 2 natuurgebieden en 3 landgoederen aaneen geregen worden. Met een leuk cafeetje in het klooster bijna op het einde.

3. Mariken 18 juli 2021 om 16:15

Vandaag de westelijke lus rond landgoed de Hoevens gelopen als verkenning aangezien afgelopen maandag mijn vader daar begraven is. Wat een prachtige wandeling… wat had hij er graag gewandeld… dus in gedachte wandelde hij mee…

4. Annette 4 oktober 2020 om 19:12

Vandaag deze mooie route gelopen.
    Bij punt 6 even getwijfeld. KNP 42 staat niet meer op het paaltje en 53 moet 57 zijn Dachten wij.
    Verder helemaal duidelijk

Peter en Annette

1. Adrie 5 oktober 2020 om 06:15

Peter en Annette bedankt voor het melden! Inderdaad een foutje langs het beekje ga je richting knooppunt 57, het knooppuntnummer 42 heb ik verwijderd.