Naar het Zevendal, Molenhoek te Limburg

13 km Wandelroute Naar het Zevendal, te Molenhoek

Wandeltocht door de Mookerheide, boswachterij Groesbeek en het Zevendal. Het Zevendal staat bekend als een van de mooiste dalen van Limburg op een uitloper van de Nijmeegse stuwwal met flinke hoogteverschillen, het dal ligt ingeklemd tussen de Sint Jansberg en de Mookerheide. Op de Mookerheide heeft men op sommige punten prachtige vergezichten over het land van Cuijk. Tijdens de wandeltocht passeert men twee schansen de Mookerschans en de Heumense schans. De Mookerschans is vermoedelijk in de tweede helft van de zeventiende eeuw gebouwd en bestaat uit een vierkant met een omvang van ongeveer 70 bij 70 meter. De tweede schans de Heumense schans, uit dezelfde periode, is in de vorm van een vijfpuntige ster met een doorsnede van 50 meter gebouwd. Als verdere bezienswaardigheden komt men in de Mookerheide langs een Scottish Barn en het jachtslot de Mookerheide. 96% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 16-9-2019

Het station aan de zijde van de Mookerheide t.h.v. bord “Perron 2” RA verlaten, het smalle onverhard pad met bord “Wandelroute Twee Schansen” inlopen, gele NM route.
Bij splitsing links aanhouden, gele NM route, vervolgens bij T-splitsing voor afrastering LA, gele NM route.
Na ca. 90m, t.h.v. NM bord “Mookerheide” RA via pad met traptreden de helling oplopen, gele NM route, boven aangekomen bij 4-sprong RD, men kruist twee paden, de gele NM route wordt verlaten, vervolgens het doorgaande pad volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RD, vervolgens na ca. 50m scherp LA richting schuur, iets voorbij schuur “Scottish Barn” buigt het pad naar rechts, smal pad.
# De schuur behoort bij het jachtslot de Mookerheide, het jachtslot is in 1902 in gebouwd.
Voorbij vijver “Léau d’Armour” links aanhouden richting jachtslot, direct daarna voor klein parkeerterrein bij het jachtslot, bij T-splitsing LA, breed grindpad.
Bij Y-splitsing scherp RA, verharde weg, men passeert nu de voorzijde van het jachtslot, vervolgens de weg volgen tot Y-splitsing voor parkeerterrein.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, direct daarna bij kruising RA, grindpad met bosrand aan linkerhand, vervolgens het grindpad volgen tot splitsing, men passeert drie kruisingen, voorbij 1ste kruising loopt men door natuurbegraafplaats.
Bij deze splitsing links aanhouden, gele NM route, direct daarna RD pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot kruising met recht pad voor grote half open plek, zijpaden door percelen natuurgraven negeren.
Bij deze kruising RA, gele NM route, vervolgens het pad volgen tot men het bosgebied verlaat, men passeert twee kruisingen met paden die door de percelen natuurgraven gaan.
T.h.v. rand bosgebied RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, gele NM route.
Voor bosrand met bankje, het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, gele NM route, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens de verharde weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
# Voor de kruising passeert men aan rechterhand de gerestaureerde waterput “Alde Put” uit 1913.
Bij deze kruising RD, het onverhard pad links van verharde weg inlopen, ingang van het pad is tussen het rechter bankje en NM informatiepaneel, vervolgens het pad parallel aan verharde weg volgen tot kapelletje met bankje, mooie rustige plek voor een pauze.
Voorbij het kapelletje, bij kruising LA.
Bij kruising met aan linkerhand smal pad RD, pad met geel routepaaltje.
Bij kruising RD, vervolgens na ca. 50m bij 4-sprong eveneens RD, pad met geel routepaaltje, na ca. 50m buigt het pad naar rechts en volgt half open plek aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij de half open plek.
Bij deze kruising RA, direct daarna bij kruising RD.
Bij kruising met brede beukenlaan RD.
Bij T-splitsing in laagte RA.
Bij kruising LA, pad met bosrand aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor uitzichtpunt, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, pad door rand bosgebied.
Bij kruising RD, pad door rand bosgebied verder volgen.
Bij 3-sprong links aanhouden, vervolgens bij Y-splitsing eveneens links aanhouden, breed grindpad.
Iets verder t.h.v. inrit woning nr.52 LA, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing met groot WOII informatiepaneel RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij 3-sprong LA, “Zevendalsebaan”, men verlaat het bosgebied, verderop t.h.v. zwerfstenen buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Iets voorbij deze flauwe bocht RA, pad met NM bord Sint-Jansberg en houten afsluitboom, vervolgens het pad ca. 800m volgen tot pad aan rechterhand langs brede haag richting woning met rode dakpannen, t.h.v. het pad staat een bankje.
Bij dit pad RA, paarse NM route, verderop voorbij houten afsluitboom iets rechts aanhouden, inrit naar woning aan linkerhand negeren, paarse NM route.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, smalle verharde weg, paarse NM route, vervolgens na ca. 45m LA, onverhard dalend pad met NM bordje “Mookerheide”, paarse NM route, het dalend pad volgen tot Y-splitsing in dal, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden, paarse NM route.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m RA, paarse NM route, direct daarna rechts aanhouden richting klaphek.
Voorbij het klaphek, bij 3-sprong LA, het pad buigt naar rechts, stijgend pad.
# Op de heuvel t.h.v. eik met bankje heeft men een mooi uitzicht over het land van Cuijk.
In midden van heidegebied RD, pad aan linkerhand negeren, G-R route
RD, pad door dalletje aan linkerhand negeren, G-R route.
Voor bosrand. bij T-splitsing RA, pad door rand heidegebied, G-R route.
Na ca. 300m LA door klaphek, iets voorbij het klaphek, bij 4-sprong RD, G-R route, direct daarna bij Y-splitsing rechts aanhouden.
Voor klein parkeerterreintje scherp LA, G-R route, dalend pad, let op het pad is tevens een ATB pad!!!
Bij T-splitsing in dalletje RA, direct daarna LA, stevig stijgend pad, G-R route.
Bij kruising RD, pad met NM bordje “Mookerheide”, G-R route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, G-R route, direct daarna RA, smal pad met bosrand aan rechterhand, de G-R route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, grindpad met bosrand aan rechterhand.
Bij kruising LA, verharde weg, “H van Nassaulaan”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, bospad met NM bordje “Mookerheide”.
Na ca. 150m, ruim voor dalletje LA.
In laagte RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD.
Na ca. 170m, t.h.v. geel NM routepaaltje RA, licht dalend pad.
Bij kruising met ATB pad RD.
Voorbij bosperceel met beuken, bij kruising LA.
Voorbij bord “Boomfeestdag 20-3-1991”, bij kruising met ATB pad RD.
Bij kruising RD richting uitkijktoren, vervolgens direct na de uitkijktoren, bij 4-sprong RA de houten vlonder over.
# Men passeert de Mookerschans, vermoedelijk in de tweede helft van de zeventiende eeuw gebouwd.
Voor bosrand, bij 3-sprong links aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij T-splitsing RA, vervolgens het pad ca. 200m volgen tot breed pad aan linkerhand, paden aan rechterhand negeren.
Bij dit pad links aanhouden, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA.
Na ca. 80m RA door klaphek, iets verder pad met traptreden, boven aangekomen het smalle pad door heidegebied volgen.
# Midden op het heidegebied passeert men de Heumense schans, vermoedelijk ook in de tweede helft van de zeventiende eeuw gebouwd in een vijfpuntige ster.
Voorbij klaphek links aanhouden, het linker pad van de twee parallel lopende paden volgen, direct daarna t.h.v. richtingwijzer wandelroutes LA, via pad met traptreden de heuvelrug afdalen, vervolgens aan voet van heuvelrug, bij T-splitsing LA.
Na ca. 100m RA, vervolgens het smalle pad volgen tot het station, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten

Station Mook-Molenhoek, Lindenlaan, 6584 AC te Molenhoek. Plan Route

Parkeren kan bij het station aan de Bovensteweg.

Station Mook-Molenhoek

Scottish Barn Adrie: Scottish Barn
Jachtslot Mookerheide Adrie: Jachtslot Mookerheide
De gerestaureerde waterput Adrie: De gerestaureerde waterput "Alde Put" uit 1913
Zwerfstenen Adrie: Zwerfstenen
Koeien in het Zevendal Adrie: Koeien in het Zevendal
Uitzichtpunt over het land van Cuijk Adrie: Uitzichtpunt over het land van Cuijk
Uitkijktoren bij Mookerschans Adrie: Uitkijktoren bij Mookerschans
Pad met traptreden naar Heumense schans Adrie: Pad met traptreden naar Heumense schans

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-het-zevendal.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Herberg restaurant 't Zwaantje

Groesbeekseweg 106
6585 KH Mook

1. Peter en Erna 23 november 2019 om 23:22

Hele mooie route.

2. Margreet 19 september 2019 om 19:43

Vandaag (tijdens herdenking Operation Market Garden!!) deze wandeling gelopen, met enigszins fris, maar zonnig najaarsweer, perfecte wandelomstandigheden. Zoals ik inmiddels van Adrie gewend ben een schitterende, en prefect beschreven wandeling! Wat een mooi jachtslot! Inderdaad heel wat op-en-neer, zodat de 13 kilometers goed in de benen gingen zitten. Supergoed bereikbaar met OV. Hartelijke dank weer, voor deze prachtige tocht!