Naar het Ingendael, Berg en Terblijt te Limburg

13 km Wandelroute Naar het Ingendael, te Berg en Terblijt

Wandeltocht door de Groeve Blom, over het hellingbos Bergse Heide, langs de Meertensgroeve, langs de Geul en door het Ingendael. Groeve Blom bestaat vooral uit kalksteenrotsen met naast enkele kleine poeltjes ook een grote waterplas. In het groeve lopen Nederlandse landgeiten. De Bergse Heide is een steil hellingbos dat bovenop de helling overgaat in een plateaubos. In de Bergse Heide ligt de Meertensgroeve een ‘deuk’ in het landschap met steile hellingen met op de bodem poelen. Ook deze groeve wordt begraasd met Nederlandse landgeiten. De Meertensgroeve is via een ingang aan de Meesweg (zuidzijde) vrij toegankelijk, de wandeltocht komt langs deze ingang herkenbaar aan een draaipoortje met informatiepaneel De stille Meertensgroeve. Het Ingendael heeft zich na de aankoop in 1996 door Het Limburgs Landschap ontwikkeld tot een natuurlijk beekdallandschap. Dankzij begrazing met Galloway-runderen en Konikpaarden is een ruig en gevarieerd terrein ontstaan. Vanuit het beekdal heeft men mooi zicht op Château St. Gerlach en kasteel Geulzicht. Château St. Gerlach, voorheen Klooster St. Gerlach of Sint-Gerlachusstift is oorspronkelijk in de twaalfde eeuw gebouwd als klooster van norbertijnen. In de negentiende eeuw werd het klooster omgebouwd tot kasteelachtig landhuis. Het omvat een rechthoekig hoofdgebouw, een koetshuis en een kasteelboerderij. Kasteel Geulzicht is nog niet zo’n oud gebouw het werd eind van de negentiende eeuw ontworpen, en de bouw kwam aan het begin van de 20e eeuw gereed. Als verdere bezienswaardigheden komt men langs de Geulhemmer watermolen en de Geulhemmergroeve, een oude mergelgroeve met monumentale rotswoningen. Die werden tot 1931 nog bewoond door blokbrekers, mannen die ondergronds mergelblokken uitkapten. 78% van deze wandeltocht is onverhard

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-11-2022, laatst bijgewerkt op: 9-10-2023

Bij de weg “Monulphusplein” en met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, vervolgens bij 4-sprong LA, de weg volgen tot smal steegje aan linkerhand direct na woning nr.24, overige zijwegen negeren.
Bij dit steegje LA, smal steegje.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Mesbergweg”, voorbij pand van een dierenspeciaalzaak gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een draaihekje LA door het draaihekje, het grasland oversteken richting het draaihekje aan de overzijde, voorbij dit draaihekje rechts aanhouden door grasland met afrastering aan rechterhand, aan smalle zijde van het grasland door het draaihekje aan linkerzijde verlaten en het volgde perceel grasland inlopen met nu de afrastering aan linkerhand, verderop bij een metalen poort via een draaihekje het grasland verlaten en het onverharde pad volgen.
# Aan einde van het pad gaat de wandeltocht richting groeve Blom met aan het begin een steil dalend pad, voor het mijden van het steile pad: Aan einde van het pad RD door het hoge klaphek aan overzijde weg. Iets voorbij het klaphek LA, onverhard pad parallel aan de weg inlopen met verderop een hoog klaphek. Ga verder bij punt 2 5de regel Voorbij volgend………..
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij 4-sprong LA, “Lindenstraat”.
Iets voorbij bord “Einde grondwater beschermingsgebied” LA, onverhard pad met SLL bord Groeve Blom, iets verder door hoog klaphek met veerooster, let op iets voorbij het klaphek is een steil dalend pad.
RD, pad richting metalen poort aan linkerhand negeren, verderop passeert men een hoog klaphek.
Voorbij volgend hoog klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, “Rijksweg”.
Voorbij appartementencomplex aan linkerhand LA, “Fonterstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Valkenburgerstraat”, vervolgens voorbij de openbare basisschool RA, “Bossgaet”, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Langen Akker”.
Voorbij perceel grasland omzoomd met een haag LA, “Vogelenzang”, de weg ca. 270m volgen tot pad aan rechterhand met SLL bord “Bergseheide” ruim voor flauwe bocht naar links, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, onverhard pad met iets verder een houten afsluitboom met SLL bordje.
Bij 3-sprong rechts aanhouden.
RD, pad aan linkerhand negeren, het licht stijgend pad met het dal aan rechterhand verder volgen, vervolgens bij splitsing rechts aanhouden richting draaihekje met klaphek, iets voorbij het draaihekje bij kruising LA, pad door de rand van het open gebied.
RD, draaihekje aan linkerhand negeren, de rand van het open gebied met afrastering aan linkerhand verder volgen tot houten poort met klaphek, bij deze poort door het klaphek.
Ca. 120m voorbij het klaphek, bij 5-sprong LA richting metalen poort, smalle weg, bij de poort RD door het smalle draaipoortje rechts van de poort, de smalle weg verder volgen tot kruising met een ATB pad ruim voor de volgende metalen poort  en met aan linkerhand doorkijk naar een grasveld omzoomd met een haag.
Bij deze kruising LA, richting het grasveld, direct daarna bij T-splitsing LA, pad met het grasveld aan rechterhand, voorbij het grasveld RD, pad langs het grasveld aan rechterhand negeren, iets verder eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, het pad met verderop aan rechterhand een voetbalveldje volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, vervolgens bij 4-sprong LA, iets verder draaipoortje aan rechterhand richting “De stille Meertensgroeve” negeren, het pad met de omheining rond de groeve aan rechterhand volgen tot 5-sprong met aan rechterhand inkijk in de groeve en verderop woningen.
Bij deze 5-sprong scherp LA, het dalende pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, stijgend pad.
RD, pad met SLL bordje aan rechterhand negeren.
Na ca. 200m, ruim voor 2de perceel grasland aan rechterhand scherp LA, pad met iets verder een SLL bordje, voorbij het bordje stijgt het pad, verderop buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht, bij 4-sprong RD richting bosrand, vervolgens bij T-splitsing LA, pad met in bocht naar rechts mooi uitzicht over Valkenburg, het pad verder volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een verharde weg en aan linkerhand een horecagelegenheid.
Bij deze 4-sprong LA, onverhard pad met houten afsluitboom en met het Geuldal aan rechterhand, iets verder door een klaphek.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het Geuldal verder aan rechterhand volgen.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een brugje links aanhouden door het klaphek.
Bij 3-sprong RA, het riviertje verder aan rechterhand volgen.
Direct na metalen poort met klaphek RA door klaphek het begrazingsgebied inlopen met het riviertje aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links doorlopen tot brugje aan rechterhand.
# Verderop is in de verte tegen de heuvel kasteel Geulzicht te zien. Het is nog niet zo’n oud gebouw het werd eind van de negentiende eeuw ontworpen.
RA het brugje over, aan overzijde buigt het pad naar rechts met verderop het riviertje weer aan rechterhand, voorbij klaphek buigt het pad naar links met afrastering aan linkerhand, voorbij de afrastering rond het grasveld buigt het pad nogmaals naar links met nu de afrastering op enige afstand aan linkerhand, doorlopen tot kruising met aan linkerhand een houten poort met klaphek.
Bij deze kruising LA door het klaphek, voorbij het klaphek bij 4-sprong RD, verharde weg  richting het kasteel.
# Château St. Gerlach, voorheen Klooster St. Gerlach of Sint-Gerlachusstift is oorspronkelijk in de twaalfde eeuw gebouwd als klooster van norbertijnen.
Bij 1ste grindpad aan rechterhand RA, vervolgens 2de bij grindpad aan linkerhand LA richting het kasteel.
Bij 2de kruising RA, vervolgens bij 4-sprong LA richting de kerk.
Voor de kerk, bij T-splitsing RA, iets verder het grindpad met bocht naar links richting verharde weg volgen, zijpad negeren.
Bij de verharde weg RD, weg aan rechterhand negeren, de weg met begraafplaats aan linkerhand volgen tot T-splitsing voorbij een kapel.
Bij deze T-splitsing LA, “Onderstestraat”, vervolgens voorbij woning nr.54 RA, “Past. Ribbenbergstraat”, de weg volgen tot een trap aan linkerhand in bocht naar rechts van de weg.
Bij de trap LA de trap afdalen, beneden rechts aanhouden het smalle pad met omheining rond speelveldje aan linkerhand inlopen.
Bij T-splitsing RA, iets verder buigt het pad naar links.
Iets voorbij flauwe bocht naar rechts LA, pad met afrastering aan rechterhand.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong LA het brugje over, iets verder passeert men de Geulhemermolen aan rechterhand, doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, iets verder de weg met bocht naar links verder richting “Berg en Terblijt” volgen, weg aan rechterhand negeren.
# De monumentale rotswoningen aan linkerhand werden tot 1931 bewoond door blokbrekers, mannen die ondergronds mergelblokken uitkapten.
T.h.v. hotel  nr.27 LA richting “Geulhemmergroeve”, direct daarna voor bordje “Verboden toegang” RA.
Bij T-splitsing LA, langs metalen afsluitboom, het brede pad dat verderop naar rechts buigt volgen tot pad aan linkerhand in 3de bocht naar rechts met zicht op de omheining rond een sportveld, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, direct daarna RD, dalend pad met enkele traptreden aan linkerhand negeren, iets verder rechts aanhouden richting sportvelden.
Vervolgens voor de sportvelden, bij Y-splitsing links aanhouden, pad met de sportvelden aan rechterhand, het pad buigt voorbij de sportvelden naar rechts met aan linkerhand zicht op grasland en daalt.
Iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar links verder volgen, het pad stijgt weer met dal aan linkerhand.
Nu even opletten, iets voorbij het hoogste punt LA, dalend pad dat naar rechts buigt met voorbij enkele traptreden aan beide zijde van het pad percelen grasland, verderop traptreden in het pad.
Iets voor verharde weg RA, stijgend pad.
Na een kort stevig klimmetje, RD richting de woningen die tussen de bomen door te zien zijn, pad aan linkerhand negeren, iets verder voorbij de flinke boom aan linkerhand buigt het pad naar links met traptreden in het pad, boven aangekomen het pad helemaal uitlopen tot T-splitsing bij verharde weg iets voorbij een poortje.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, “Past. Pendersstraat”.
Bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt, voor een mooi zicht op de kerk voor de kerk het plantsoentje inlopen en met een boog om de kerk lopen.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap

Kerk, Monulphusplein 2, 6325 AB te Berg en Terblijt. Plan Route

Parkeren kan achter de kerk.

Bushalte Berg Kerk aan de Rijksweg in direct nabijheid van de kerk.
Station Houthem-Sint Gerlach Aanlooproute: Vanuit het perron naar de spoorwegovergang lopen. Bij de spoorwegovergang LA. Bij T-splitsing RA, direct daarna links aanhouden richting “Geulhem”, iets verder de weg met bocht naar links verder volgen, “Sint Gerlachstraat”, de weg die verderop t.h.v. een kapel overgaat in “Onderstestraat” volgen tot weg “Past. Ribbenbergstraat” aan rechterhand direct na woning nr.54 start vervolgens bij punt 7 1ste regel 3de deel de weg volgen tot trap……..

Het Ingendael met in de verte kasteel Geulzicht Adrie: Het Ingendael met in de verte kasteel Geulzicht
Hol pad Adrie: Hol pad
De Geul Adrie: De Geul
De Geulhemmer watermolen Adrie: De Geulhemmer watermolen
Monumentale rotswoning Adrie: Monumentale rotswoning

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-het-ingendael.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Horeca in de plaats Berg en Terblijt.

Boscafé Tivoli

Plenkertstraat 63
6301 GL Valkenburg

In de plaats Sint Gerlach

1. Jet 24 juni 2023 om 19:58

Het was een prachtige wandeling!
    Mooi kasteel met kunstwerken in de tuin.

Langs de geul wandelen, een hapje eten bij Boscafe Tivolie.

Bedankt Adri voor alweer een mooie route!

2. Lara Loopt 1 februari 2023 om 10:38

Hele fraaie en afwisselende tocht! Door en langs groeves, watermolen, grotwoningen,
    hellingbossen, de prachtige gebouwen van Ingendael en de Gerlachuskerk die absoluut een bezoek waard is met alle muur- en plafondschilderingen. Ik kon er met hond helaas niet naar binnen. Veel meer afwisseling kan er niet meer bij. Ook in de winter prima te doen, de hoeveelheid modder viel mee. Af en toe stijgen en dalen. Er zitten op 2 plaatsen veeroosters met een dichte afrastering ernaast en zonder klaphek, die voor grote honden lastig kunnen zijn om overheen te komen. Mijn herdershond kwam er met moeite overheen. Deze tocht gaan we in de zomer zeker nog eens herhalen. Toproute!