Naar het Gasthuiskamp, Liempde te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Naar het Gasthuiskamp, te Liempde

Wandeltocht door het Gasthuiskamp, De Geelders en het Dommeldal. Gasthuiskamp is een klein natuurgebied van 68 ha in de gemeente Boxtel dat bestaat uit loofbos, waaromheen zich akkers bevinden. Het natuurgebied ligt ten noorden van het natuurgebied De Geelders een van de laatste natte leembossen in Nederland. Leembossen zijn zeer vochtige tot natte loofbossen met in de bodem een leemlaag met een hoge soortenrijkdom. Het natuurgebied bestaat uit een afwisselende landschap van hakhoutwallen, loofbos met dreven, populierenbosjes en grasland. In het Dommeldal wordt een deel van het voormalige Duits Lijntje gevolgd. Het traject werd geopend in 1878, opdat het onderdeel kon worden van de snelste verbinding Londen-Berlijn-Sint-Petersburg. Wat nog rest is een laatst overgebleven stuk spoorlijn tussen Boxtel en Veghel. Langs de spoorlijn passeert men een spoorbrug. Na verlaten van de Dommel gaat de wandeltocht in Kasteren langs een dwarsdeelschuur en een historische hoeve Het Groot Duijfhuis met een best bijzondere duiventoren uit 1661. Naast hoeve staat een Vlaamse schuur die in of kort na 1525 gebouwd is. De Geelders is vooral in de winter een behoorlijk nat natuurgebied, stevige wandelschoenen zijn een noodzaak. Bijna aan het einde van de wandeltocht gaat men met het Sint-Jans Pontje, een handbediend kabelveerpont de Dommel over. Als het pontje uit de vaart is volg het alternatief van 14,6 kilometer aan het einde van de routebeschrijving. Meer informatie over het pontje. 78% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-8-2022, laatst bijgewerkt op: 21-6-2023

Opmerking vooraf:
Het natuurgebied De Geelders is een vochtig gebied. Vooral in de winter en het voorjaar zijn goede waterdichte schoenen een noodzaak, alleen voor het natste stuk is een alternatief.

Met de rug naar de parkeerplaats en de spoorwegovergang aan rechterhand het onverharde pad met gele poort aan overzijde van de weg inlopen, voorbij de poort passeert men een metalen afsluitboom, pad aan linkerhand negeren, het pad ca. 400m verder volgen tot pad met een vervallen metalen poort aan linkerhand iets voorbij een blauw-wit SBB routepaaltje.
Bij dit pad LA, het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het pad ca. 400m volgen tot pad aan linkerhand voor percelen grasland gescheiden door knotwilgen.
Bij dit pad LA, wn route, pad met de percelen grasland aan rechterhand.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, wn route, iets verder LA het brede onverharde pad aan overzijde van de weg inlopen, let op drukke weg!!!, “Gasthuiskamp”, wn route.
Voor perceel grasland aan linkerhand, in flauwe bocht naar rechts van het pad LA, pad met houten afsluitboom, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men aan rechterhand een poel, iets voor een klaphek buigt het pad naar links met iets verder voorbij bocht naar rechts aan beide zijde van het pad een afrastering, t.h.v. poortje in de beukenhaag bij boerderij buigt het pad naar links en wordt breder met verderop een bosperceel aan rechterhand.
Voorbij klaphek links van metalen poort, bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de weg volgen, let op drukke weg!!!.
Na ca. 170m RA, onverhard pad met SBB bord “Welkom in De Geelders” en aan rechterhand een parkeerterreintje, het pad volgen tot 3-sprong direct na een flauwe bocht naar links,
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, voorbij de beuken passeert men een veerooster, het pad verder volgen tot pad aan rechterhand direct na een  grote beuk (bij dit pad is aan linkerhand een bijna dichtgegroeid pad), overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, het rechte pad volgen tot smal bospad aan linkerhand direct na een houten afsluitboom.
Bij dit pad LA, smal pad door de bosrand, verderop voorbij 2de greppel buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, verderop volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Na houten afsluitboom LA langs volgende afsluitboom, kn15 volg 14, verderop passeert men een klaphek en ruim daarna een klein brugje, iets voorbij het brugje buigt het pad voor open grasland naar rechts richting een houten poort met klaphek, het begrazingsgebied via het klaphek verlaten, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn14 volg 28.
Voorbij boerderij nr.7 RA, “Donkerstraat”, kn28 volg 27, voorbij volgende boerderij gaat de weg over in een onverhard pad.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn27 volg 8.
Iets voor woning links van de weg RA, onverhard pad met bosschages aan linkerhand, het pad buigt naar links, t.h.v. knotwilgen aan linkerhand wordt het pad smaller en buigt naar rechts, verderop volgt het pad de Dommel aan linkerhand, rekening houden met ATB rijders.
Bij kruising met verhard fietspad LA de brug over, verhard fietspad.
Iets voorbij de brug, bij 3-sprong LA, verhard fietspad, “Laarakkerweg”, het fietspad verderop weg volgen tot pad aan linkerhand met BL bordje “Dommeldal” ca. 200m voorbij de brug over de Dommel.
Bij dit pad LA, iets verder passeert men een poort (het bordje “Verboden Toegang” op de poort negeren de visvijver is vrij toegankelijk)
Voor de visvijver, bij 3-sprong links aanhouden door het draaihekje, pad met de vijver aan rechterhand, voor kleinere vijver rechts aanhouden, het pad met de grotere vijver aan rechterhand verder volgen tot pad aan linkerhand halverwege de lange zijde van de visvijver richting een draaihekje in de hoek van het grasland, het draaihekje staat iets in de bosschages.
Bij dit pad LA richting het draaihekje, voorbij het draaihekje het brugje van balken over, pad met een geul aan linkerhand, verderop via traptreden de spoordijk oplopen.
Op de spoordijk, bij T-splitsing LA, smal pad met spoorlijn aan linkerhand.
Voor spoorbrugje RA, de talud afdalen smal pad tussen afrastering en de Dommel, iets verder RD het grasland inlopen richting draaihekje rechts van bosschages, via het draaihekje het grasland weer verlaten, pad met visvijver aan linkerhand.
Bij kruising met verharde weg RD, het pad buigt naar rechts met afrastering aan linkerhand, verderop voor verharde weg het smalle pad in berm links van de weg volgen.
Voorbij kombord “Liempde”, in bocht naar rechts van de weg LA, breed onverhard pad, “Smaldersestraat”, kn4 volg 3, verderop passeert men een bankje, ruim voorbij het bankje gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg volgen tot pad aan linkerhand met bordje “St. Janspontje” direct na gebouwtje Rioolgemaal Liempde, staat bij het pad een bord dat het pontje uit de vaart is volg het alternatief aan de einde van de routebeschrijving.
Bij dit pad LA, “Dommelsteegje”, kn3 volg 5, verderop met het pontje de Dommel over.
Bij T-splitsing LA, kn5 volg 6, verderop t.h.v. woonboerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg “Hoevedreef”, verderop buigt de weg naar rechts.
# Men passeert een dwarsdeelschuur, een bijzondere duiventoren en de hoeve Het Groot Duijfhuis met Vlaamse schuur.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, de weg volgen tot smalle klinkerweg aan linkerhand t.h.v. overgang van verharde weg naar onverhard pad.
Bij deze klinkerweg LA, verderop gaat de klinkerweg over in een onverhard pad en passeert men een metalen afsluitboom.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, de verharde weg volgen tot het Café Het Groene Woud met aan overzijde van de spoorlijn de parkeerplaats, het startpunt.

Pontje uit de vaart:
De weg verder volgen tot 4-sprong voorbij woonboerderij 10-12, Bij deze 4-sprong LA, grindpad, “Kerkakkers”, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg. In bocht naar rechts van de weg RD, onverhard pad, “Kerkakkers”. Bij T-splitsing LA, beton-/fietspad, verderop passeert men een brug over de Dommel, voorbij het brugje het fietspad verder volgen tot bocht naar rechts. Ca. 80m voorbij deze bocht LA, breed onverhard pad. Bij T-splitsing LA, wn route. In bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden richting bos, kn67 volg 68, het pad volgen tot T-splitsing bij bosrand. Bij deze T-splitsing LA, kn68 volg 5, het pad volgen tot het overgaat in een verharde weg met aan rechterhand een smalle klinkerweg, zijpaden negeren. Bij deze klinkerweg RA, ga verder bij punt 6 voorlaatste regel 2de deel van de zin.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Café 't Groene Woud, Kasterensestraat 23, 5298 NV te Liempde. Plan Route

Parkeren kan bij het Café 't Groene Woud op een klein parkeerterreintje van SBB aan overzijde van de spoorwegovergang, er zijn beperkte parkeerplaatsen. Het parkeerterreintje t.h.v. het café voor de spoorwegovergang is gereserveerd voor bezoekers aan het café.

Bushalte Raadhuisplein aan de Oude Postbaan in Liempde. Aanlooproute: Naar het voormalige Raadhuis lopen. Met de rug naar ingang de 1ste weg aan rechterhand richting de kerk volgen, kn77 volg 2, “Dorpsstraat”. Na ca. 80m, bij 3-sprong rechts aanhouden, de weg met verderop de kerk aan rechterhand volgen tot het pleintje “Tooseplein”. Bij het pleintje links aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje het smalle onverhard voetpad aan overzijde van de weg links van woonboerderij nr.3 inlopen, het pad “Kerkpad door Smalder” tussen haag en de woonboerderij, iets verder buigt het pad naar links, het pad helemaal uitlopen. Aan einde van het pad RA, de verharde weg de weg volgen tot pad aan linkerhand met bordje “St. Janspontje” direct na gebouwtje Rioolgemaal Liempde. Start bij punt 6 2de regel.

Replica van locomotief met wagon Adrie: Replica van locomotief met wagon
Pad door het Gashuiskamp Adrie: Pad door het Gashuiskamp
Pad door De Geelders Adrie: Pad door De Geelders
Visvijver in het Dommeldal Adrie: Visvijver in het Dommeldal
St. Jans Pontje Adrie: St. Jans Pontje
Dwarsdeelschuur Adrie: Dwarsdeelschuur
Bijzondere duiventoren Adrie: Bijzondere duiventoren
Hoeve Het Groot Duijfhuis Adrie: Hoeve Het Groot Duijfhuis
Vlaamse schuur Adrie: Vlaamse schuur

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-het-gasthuiskamp.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café 't Groene Woud

Kasterensestraat 23
5298 NV Liempde

In plaats Liempde op een kleine loopafstand

1. Daniëlle 28 april 2023 om 10:37

Gister deze mooie route gelopen, idd met natte stukken onderweg wat soms wat uitdaging geeft. Prima te doen, ook met hond.

2. Sandra 15 februari 2023 om 19:09

Vandaag de route gewandeld. Was een super mooie wandeling. Met het pontje over de Dommel aan het eind van de route. Gaaf!!
    Routebeschrijving was erg duidelijk.

3. Ans 12 januari 2023 om 19:32

Hoi Adrie vraagje het pondje is in gebruik wil morgen wandelen zal buiten gebruik zijn alleen bij laag water of kun je dat ergens opzoeken ?????

1. Adrie 13 januari 2023 om 07:12

Hallo Ans, in de laatste regels van de omschrijving is een link opgenomen naar het Sint Jans-pontje op de website van voetveren. Daar staat dat het pontje in de vaart is. Verder geen recente nieuwe berichten gevonden die er op wijzen dat het uit de vaart zou zijn.

2. Ans 15 januari 2023 om 11:08

het is daar heel mooi maar zie foto het pontje is niet bereikbaar door het water en als je omloopt is het toch zekers 16.5 km ik ga het zekers in de zomer nog een keer lopen

4. Isabelle van den Berk 5 oktober 2022 om 08:14

Gisteren deze route gewandeld, prachtig en verrassend, verrassend omdat we daar regelmatig wandelen, maar we liepen op onbekende paden!

1. Sandra 16 februari 2023 om 08:55

Gisteren de route gelopen. Het was een mooie wandeling met het pontje op het einde. Gaaf!!
      Routebeschrijving was duidelijk te volgen.

5. Gonny van Zutven 21 augustus 2022 om 20:06

Prachtige afwisselende route! Heerlijk rustig!
    Goede duidelijke beschrijving !
    Pontje was in de vaart .

6. Toon Habraken 6 augustus 2022 om 14:59

Vandaag 6 aug. 2022 gewandeld. Geweldig mooie route.