Naar Evertsoord, Kronenberg te Limburg

16 km Wandelroute Naar Evertsoord, te Kronenberg

De wandeltocht gaat via het Aardsbroek en het bosgebied Heesberg naar Evertsoord om via de bosgebieden Schatberg en Steegberg weer terug te keren naar Kronenberg. Voor wandelaars die de voorkeur hebben voor onverharde paden, bij deze wandeltocht loopt men in de omgeving van Evertsoord circa 3 kilometer over fietspaden en verharde landwegen door het ontgonnen landbouwgebied. Het dorp Evertsoord is ontstaan uit een van de twee werkverschaffingskampen. In deze kampen stonden de onderkomens voor de mensen die vanaf het einde van de jaren dertig van de twintigste eeuw bij de ontginning van het veengebied tewerk waren gesteld. De eerste boerderij is in 1941 opgeleverd daarna volgde er nog 60 die sinds 1959 gezamenlijk Evertsoord vormde. De naam van de plaats is ontleend aan de burgemeester Everts de toenmalige burgemeester. Een echte kern heeft de plaats niet, in de omgeving van het vroegere klooster nu vrouwengevangenis Ter Peel met een bijzondere horecagelegenheid het Bajescafé staan enkele woningen de rest van de plaats bestaat uit een lang lint van boerderijen. In 1949 vestigde de Paters Oblaten zich in de plaats, de kerk die nu onderdeel van de gevangenis is is in 1955 gebouwd. De wandeltocht gaat langs de gevangenis en enkele van boerderijen die tijdens de ontginging gebouwd zijn. Ook komt men langs twee basaltzuilen van de fictieve Wegh van Meijl op Seven. Er staan tussen de plaatsen Meijl en Sevenum negen zuilen op ongeveer 1 mijl (1,487 km) uit elkaar. Deze zuilen verwijzen naar het peelmysterie rond de gouden helm die in 1910 in de Peel gevonden is. Leuk om hierover ook eens de sage op volksverhalen bank te lezen. Verder komt men langs een sculptuur op de plaats van een boortoren die er in de jaren 1913-1915 stond. Er werden toen op die plaats proefboringen gedaan naar steenkool, deze pogingen bleken succesvol, op een diepte van 889,5 meter bleek de eerste laag steenkool te zitten. De exploitatie was vooralsnog niet rendabel en later door de vondst van aardgas niet meer interessant. Ook wordt men op enkele plaatsen aan de Tweede Wereldoorlog herinnert door onder andere twee bomkraters die nog goed zichtbaar zijn in het veld. 63% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 5-3-2023

Met de rug naar ingang van de kerk en met zicht op het parkeerterreintje LA vertrekken, direct daarna bij kruising eveneens LA, “Peelstraat”, kn18 volg 91, de weg volgen tot woning nr.40 rechts van de weg iets voorbij kombord “Einde bebouwde kom Kronenberg”, zijwegen negeren.
Iets voorbij deze woning, in flauwe bocht naar links van de weg LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, wn route.
Voorbij weidemolentje LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, kn91 volg 98.
Na ca. 200m, voorbij metalen afsluitboom RA, onverhard pad, kn98 volg 30.
T.h.v. stalletjes aan rechterhand LA, smal pad tussen houten hek en afrastering, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bos in, het smalle pad verder door het bos volgen tot kruising met breed grindpad.

Bij deze kruising RD door wit klaphek, pad met wit metalen afsluitboom “De Kroeënbergse Bös” door de bosrand.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Iets voor bosrand het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad richting de bosrand met daarachter een waterloop aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong links aanhouden, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder splitst het pad, het maakt niet uit welk pad gevolgd wordt verderop komen beide paden weer samen met iets verder een greppel/waterloop aan linkerhand.
Bij 3-sprong LA door greppel en aan overzijde door het witte klaphek, voorbij het klaphek eveneens een smal bospad.
Voorbij bankje, bij 5-sprong het 2de pad aan rechterhand volgen, wn route, het brede pad met verderop de bosrand aan rechterhand en iets verder kn33 volg 32 volgen tot smal pad aan rechterhand met bordje “Welkom in dit bosgebied” iets voor een pad door landbouwgebied aan linkerhand richting attractiepark, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, smal bospad met bordje “Welkom in dit bosgebied”, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA door wit klaphek, wn route, direct na het klaphek LA, wn route, pad met greppel aan linker- en op enige afstand aan rechterhand een breed ruiterparcours, aan einde van het smalle pad de linkerzijde van het brede ruiterparcours volgen tot eilandje met een bomkrater (er staat een klein informatiepaneeltje bij het eilandje) in het parcours, voorbij het eilandje RA met het eilandje aan rechterhand het smalle bospad aan andere zijde van het brede parcours inlopen, wn route, het pad loopt parallel aan het parcours, men passeert een 2de bomkrater, voorbij deze bomkrater RD het smalle slingerende pad verder door de bosrand volgen.
Bij 4-sprong met bankje RD, wn route, de rand van het parcours richting witte afsluitboom met klaphek volgen.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, breed grindpad, kn32 volg 36.
Bij kruising RA, verharde weg, wn route.
Bij 4-sprong LA, het fietspad langs de weg volgen, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg N277 en aan rechterhand een rotonde RD richting “Evertsoord”, “Patersstraat”, wn route, het fietspad verder volgen, verderop passeert men aan rechterhand gevangenis Ter Peel met horecagelegenheid “Bajescafé”.
Iets voorbij het gevangeniscomplex LA, “Wertemerweg”, wn38, verderop buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing LA, kn38 volg 46.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad, wn route, direct daarna links aanhouden, bospad met wit metalen afsluitboom (5), wn route.
Bij kruising LA, kn46 volg 45.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA, vervolgens na ca. 40m eveneens LA, smal pad met bankje, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens na ca. 60m bij kruising LA, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een bankje RA, smal bospad, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing voor een bungalowpark, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met het bungalowpark aan rechterhand.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!, het bospad met bordje “Welkom in dit bosgebied” aan overzijde van de weg inlopen, vervolgens bij 4-sprong met aan rechterhand een bankje LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, kn44 volg 58, vervolgens bij kruising met in het pad aan linkerhand in de verte een witte afsluitboom RD, wn route, het pad volgen bosrand met een informatiepaneel “Gelderheide” en een bankje voorbij een open strook door het bos.
Bij deze bosrand RD, smal pad langs de bosrand aan rechterhand negeren, kn58 volg 47, vervolgens bij splitsing links aanhouden, wn route, iets verder RD, pad aan rechterhand negeren, kn47 volg 48.
Bij kruising met verhard fietspad RD.
# Bij deze kruising staat bij de bosrand aan linkerhand basaltzuil VII van de fictieve “Wegh van Meijl op Seven”, deze in totaal negen zuilen staan op een afstand 1 mijl (1,487 km). Aan andere zijde van het fietspad staat een sculptuur dat de plaats aangeeft van een boortoren die er op die plek heeft gestaan.
Voor waterloop, bij T-splitsing RA, pad met waterloop aan linkerhand, kn48 volg 49.
Bij kruising met ruiterpad RD, wn route, vervolgens bij splitsing links aanhouden, de wn route wordt verlaten, de waterloop verder aan linkerhand volgen, voorbij de stuw aan linkerhand gaat het onverharde pad over in een gras-/onderhoudspad.
Bij kruising LA, verharde weg.
Na ca. 250m, voor flauwe bocht naar links van de weg en aan linkerhand een bankje LA, breed onverhard pad met bordje “Welkom in dit bosgebied”, wn route.
Bij kruising RA, kn68 volg 67, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn67 volg 23/51, men passeert boerderijterras “Bergerhof”.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens na ca. 40m LA, wn route.
Na ca. 130m LA, wn23/24/51, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens iets voor de groene loods RA, smal pad door de bosrand, “Bedelaarspad”, kn51 volg 24/50, verderop loopt het pad parallel aan de verharde weg.
# T.h.v. het 1ste  bankje passeert men een schietbaan, te herkennen aan de rechte strook in het bos met in het verlengde een heuvel en t.h.v. het 2de bankje aan linkerhand een “dodenakker”, een begraafplaats voor ongelovige of anders denkende.
Aan einde van het pad links aanhouden, verharde weg, wn route.
Bij kruising LA, breed pad richting het bos, kn50 volg 23.
Voor bosrand aan rechterhand scherp LA, smal bospad, de wn route wordt verlaten.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, slingerend pad met enkele kleine klimmetjes.
Voorbij bocht naar links op het laatste heuveltje RA.
Bij T-splitsing LA, breed pad, direct daarna bij splitsing met in het linker pad een basaltzuil rechts aanhouden, kn23 volg 22 (het routepaaltje staat iets voorbij de basaltzuil), vervolgens het pad met aan flauwe bocht naar rechts langs PHV De Bedelaer terrein met clubgebouw verder volgen.
# De basaltzuil VIII is de achtste zuil van de fictieve “Wegh van Meijl op Seven.
Iets voorbij de ingang van het PHV terrein rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising LA, kn22 volg 35, het pad volgen tot pad aan rechterhand voor een bankje met daarachter een kruisbeeld.
Bij dit pad RA, kn35 volg 34, het licht slingerende pad volgen tot T-splitsing voorbij een wit metalen afsluitboom.
Bij deze T-splitsing RA, kn34 volg 21, breed grindpad met aan rechterhand een grote visvijver.
Bij kruising LA, verharde weg, kn21 volg 20.
Bij splitsing links aanhouden, “Kronenbergweg”, wn route.
Voor kapel, bij 4-sprong de weg met bocht naar rechts verder volgen, kn20 volg 18, de weg verder volgen tot de kerk aan linkerhand, het startpunt

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Peelstraat 2 te Kronenberg. Plan Route

Parkeren kan op het pleintje voor de kerk.

Bushalte Peelstraat (Kronenberg).

Pad door het Aardsbroek Adrie: Pad door het Aardsbroek
Nog goed zichtbare bomkrater uit WOII Adrie: Nog goed zichtbare bomkrater uit WOII
Voormalige kloosterkerk nu met een horecagelegenheid Adrie: Voormalige kloosterkerk nu met een horecagelegenheid
Een van de boerderijen Adrie: Een van de boerderijen
Basaltzuil VII van de fictieve Wegh van Meijl op Seven Adrie: Basaltzuil VII van de fictieve Wegh van Meijl op Seven
Op deze plek heeft een boortoren gestaan Adrie: Op deze plek heeft een boortoren gestaan
Boerderij uit 1831 Adrie: Boerderij uit 1831
Basaltzuil VIII van de fictieve “Wegh van Meijl op Seven”, Adrie: Basaltzuil VIII van de fictieve “Wegh van Meijl op Seven”,
Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Raadkapel Adrie: Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Raadkapel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-evertsoord.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Bajescafé

Kronenbergweg 19
5976 NV Kronenberg

1. Petra 10 april 2023 om 15:51

Een mooie wandeling, zandpaden, bos en soms asfalt. Een landelijke route, voor ons dicht bij huis en toch kom je op plekken die nieuw zijn. Zeker ook de moeite waard om in de kapel te gaan kijken van het vroegere klooster, nu bajescafe. Adri bedankt.