Naar Ellburg, Swartbroek te Limburg

14 km Wandelroute Naar Ellburg, te Swartbroek

Wandeltocht door de Krang, het Heijkersbroek en Ellburg. De Krang is een natuurgebied dat voor een groot deel nat is zodat er elzenhakhout en elzenbroekbos groeit. Weliswaar heeft men vroeger het gebied trachten te ontwateren, maar tegenwoordig wordt de waterstand weer op peil gebracht. Naast loofbos is er ook naaldbos te vinden, maar ook grasland en oude akkers. In het noorden wordt het gebied doorsneden door de Leukerbeek en in het zuiden door de Tungelroyse Beek. Het Heijkersbroek is een gebied dat hoofzakelijk bestaat uit loofbos, perceeltjes grasland en diverse poelen, door het natuurgebied stroomt eveneens de Tungelroyse Beek. Ellbrug is een klein natuurgebied eveneens langs de oevers van de Tungelroyse Beek met als bijzonderheid de Ellerschans, een eeuwenoude vluchtschans die werd ontdekt bij de herinrichting van de Tungelroyse beek en weer zichtbaar is. Deze schans bestaat uit een stuk grond met een gracht en aan de binnenzijde een meters hoge aarde omwalling. Deze schans werd gebruikt tijdens de 80 jarige oorlog als vluchtschans. De naam van het natuurgebied is ontleend aan het herenhuis Ellburg dat in het gebied heeft gestaan. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 30-7-2020, laatst bijgewerkt op: 31-5-2023

Met rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, het smal grindpad rechts van de begraafplaats inlopen, rd route, vervolgens voorbij de begraafplaats, bij T-splitsing RA, gras-pad, ww74 volg rd, het onverharde pad volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA, verharde weg, iets verder RD, onverhard pad aan rechterhand negeren, rd route, verderop buigt de weg naar rechts.
Bij T-splitsing LA, grindpad, rd route.
Iets voorbij bosrand aan rechterhand, voor bankje RA, smal bospad met NM bordje “de Krang”, ww75 volg rd.
Iets voorbij 3de knuppelbrugje RD het brugje over, gras-/onderhoudspaden langs het beekje negeren, rd route, iets voorbij bocht naar links passeert men aan rechterhand een pad naar een vogelkijkscherm, voorbij dit pad passeert men nog twee knuppelbrugjes.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing LA, breed pad met bosrand aan linkerhand, ww76 volg gr.
Bij T-splitsing LA, gr-route, eveneens een wat breder pad.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg, gr route.
Na ca. 140m LA, onverhard pad door het bos met NM bordje “De Krang”, gr route.
Bij T-splitsing LA, gr route, het pad volgen tot pad aan linkerhand met ww77 routepaaltje en houten afsluitboom.
Bij dit pad LA, ww77 volg bv, verderop gaat het pad door de bosrand.
Iets voor houten afsluitboom met daarachter de verharde weg RA, smal bospad, de bv route wordt verlaten.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een klaphek LA, smal pad met afrastering aan rechterhand, voorbij het bosperceel aan linkerhand buigt het pad naar rechts, men passeert twee klaphekken bij een doorgang tussen twee percelen grasland, smal gras-pad met afrastering aan rechterhand, verderop iets voorbij de volgende doorgang met klaphekken buigt het pad naar rechts, ruim voorbij een bocht naar links via een klaphek het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, verharde weg.
T.h.v. bankje de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, ww72 volg oc, de weg verder volgen tot T-splitsing voor inrit woning nr.4.
Bij deze T-splitsing RA, grindpad, ww70 volg rd, het pad ca. 500m volgen tot smal pad aan linkerhand voor een bosperceel met een bankje iets voor een bocht naar rechts.
Bij dit pad LA, smal pad met het bosperceel aan rechterhand richting brugje, de rd route wordt verlaten, voorbij het brugje, bij T-splitsing RA, wn60, het pad met na ca. 90m een zijarm van de beek aan rechterhand volgen tot 2de betonnen brugje.
RD, het betonnen brugje aan rechterhand negeren, kn60 volg 44, direct daarna buigt het pad naar links, vervolgens voor verlaten van een kleine open plek LA, wn route, iets verder pad met afrastering aan linkerhand en weer iets verder pad over een lage kade.
Bij ruime 4-sprong met aan linkerhand een klaphek RD, wn route, het pad met iets verder een picknicktafel aan rechterhand volgen tot kruising met breed pad.
Bij deze kruising RD, kn44 volg 45, recht pad met metalen afsluitboom.
RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn45 volg 34(0,4km), direct daarna eveneens RD, pad langs  waterloop aan rechterhand negeren.
Na ca. 80m LA het vlonderpad over, na verlaten van het vlonderpad bij T-splitsing LA.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een pad naar verharde weg links aanhouden, kn34 volg 35.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Voor bankje, bij splitsing links aanhouden, men loopt weer door het bos, de wn route wordt verlaten.
Voorbij waterloop, bij kruising RD.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een picknicktafel met uitzicht op een ven (visvijver) LA.
Voorbij metalen afsluitboom RA, het parkeerterreintje oplopen, kn39 volg 38, aan achterzijde van het parkeerterreintje het linker pad inlopen, het pad richting het ven aan rechterhand negeren, wn route, het pad volgt op enige afstand het ven aan rechterhand.
Aan smalle zijde van het ven, bij 3-sprong LA, wn route, het ven wordt verlaten, direct daarna in flauwe bocht naar links RA, smal pad, wn route, vervolgens voor beek, bij T-splitsing RA, kn38 volg 37, pad met de beek aan linkerhand.
Bij 3-sprong LA, iets breder pad, wn route.
Iets voorbij bocht naar rechts met aan rechterhand weer de visvijver LA, kn37 volg 36.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn36 volg 35, het pad met de beek aan linkerhand en verderop kn35 volg 32 volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD door klaphek met NM bordje “Ellburg”, kn32 volg 71, smal pad door smalle strook grasland, verderop voor breder grasland buigt het pad iets naar rechts met een poel aan rechterhand, de rechterzijde van het grasland verder volgen, wn route.
# De begroeide wal aan linkerhand is de Ellerschans, rond een geschikt stuk grond werd een gracht gegraven, met de vrijgekomen grond werd aan de binnenkant een wal opgeworpen waarachter men zich kon verschansen.
Voorbij ingang van de schans, RA door klaphek, pad langs de schans aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij 3-sprong LA, de verharde weg volgen tot 2de bocht naar rechts t.h.v. inrit woning nr.2/3, in deze bocht gaat de “Busstraat” over in “Kampstraat”.
Ca. 70m voorbij deze bocht LA de vlonder over, kn70 volg 71, onverhard pad met NM bordje “Ellburg”, het pad buigt naar links, vervolgens voor veelhoekig gebouwtje, bij 3-sprong RA, wn route, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. informatie paneeltje “Ellburg” RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing LA richting klaphek in de verte, voorbij dit klaphek RD door het grasland richting het klaphek aan de overzijde lopen, na verlaten van het grasland het smalle pad met het landbouwperceel aan linkerhand volgen.
Ca. 180m na verlaten van het grasland RA, kn71 volg Swartbroek, ww71 volg oc, iets verder het vlonderpad en iets verder het brugje over, voorbij het brugje schuin naar rechts door het grasland richting klaphek voor de bosrand lopen.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, oc route, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, rd route, het pad buigt naar links.
Bij 4-sprong LA, verharde weg, ww68 volg oc.
Bij 3-sprong links aanhouden, “Coolenstraat”, oc route, de weg met verderop ww67 volg oc volgen tot T-splitsing voor pleintje, zijwegen negeren.
# Verderop passeert men aan linkerhand molen De Hoop. De molen komt oorspronkelijk uit Vlaardingen waar de molen als pelmolen overbodig was geworden In 1905 is de molen verplaatst en herbouwd tot korenmolen.
Bij deze T-splitsing LA richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten
ww = wandelwisselnummer vergelijkbaar met een knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr= groene rechthoek, oc = oranje cirkel en bv = blauwe vierhoek geven de richting aan.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Sint-Corneliuskerk, Ittervoorterweg 68, 6005 NR te Swartbroek. Plan Route

Rijd naar de Ittervoorterweg in Swartbroek. Parkeren kan op het Sint Cornelisplein voor de kerk.

Bushalte Kerk.

De Krang, pad door begrazingsgebied Adrie: De Krang, pad door begrazingsgebied
Hetzelfde pad nu in een ander seizoen Adrie: Hetzelfde pad nu in een ander seizoen
Het Heijkersbroek, bijenkasten Adrie: Het Heijkersbroek, bijenkasten
Nat grasland in het Heijkersbroek Adrie: Nat grasland in het Heijkersbroek
Pad door het Heijkersbroek Adrie: Pad door het Heijkersbroek
Visvijver Adrie: Visvijver
Tungelroyse Beek in Ellburg Adrie: Tungelroyse Beek in Ellburg
Ingang van de Ellerschans Adrie: Ingang van de Ellerschans
Molen De Hoop Adrie: Molen De Hoop

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-ellburg.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Plexat

Ittervoorterweg 101
6005 NP Swartbroek

B&B Linje

Antoniusstraat 30
6011 SE Ell

1. Adrie 31 mei 2023 om 18:57

25 mei 2023 de wandeltocht gecontroleerd en iets gewijzigd. In het Heijkersbroek is het vlonderpad opgenomen in wandeltocht. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 3 november 2020 om 13:56

De machines zijn weer verdwenen uit het Heijkersbroek, het alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart. Op enkele plaatsen is aan paden te zien dat er gewerkt is verder zijn de paden ongewijzigd. Veel wandelplezier!

3. Adrie 18 september 2020 om 17:50

Er zijn op 14 september werkzaamheden gestart die circa 5 weken in beslag nemen (afhankelijk van de van de weersomstandigheden). In de routebeschrijving is een tijdelijk alternatief zie hiervoor ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Voor meer informatie over werkzaamheden klimaatbuffer Heijkersbroek.