Naar de Stiphoutse Bossen, Aarle-Rixtel te Noord-Brabant

15 km Wandelroute Naar de Stiphoutse Bossen, te Aarle-Rixtel

Wandeltocht door Aarle-Rixtel, het buitengebied en door de Stiphoutse Bossen een bosgebied op de grens van de drie gemeenten Helmond, Laarbeek en Nuenen, Gerwen en Nederwetten. De wandeltocht gaat in de Stiphoutse Bossen door de deelgebieden de Molenheide en de Geeneindse Heide. De van oorsprong heidevelden en voormalige stuifzanden zijn in de jaren '20 van de 20e eeuw voornamelijk beplant als productiebos met grove den en diverse sparrensoorten. Inmiddels het het gebied omgevormd tot een aantrekkelijk bosgebied met enkele heiderestanten en een aantal vennen. Tijdens de tocht komt men o.a. langs het Kikkerven, het Wasven, het Kromven (Eiven) en het Kulkesven. Na verlaten van de Stiphoutse Bossen gaat de tocht door het landgoed Croy. De eerste vermelding over landgoed Croy is van 1472, en het bestond toen uit een slotje met hoeve en ongeveer 20 hectare grond. In de loop der jaren is het landgoed steeds uitgebreid met een mooi kasteel. Ook in en aan de rand van het dorp komt langs een aantal bezienswaardigheden zoals het voormalige gemeentehuis Couwenberg, het hagelkruis dat in het verleden tot doel had het beschermen van gewassen en Kapel Onze Lieve Vrouw in ’t Zand dat eind van de 16e eeuw is gebouwd en is van oudsher een bedevaartsoord. 77% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-2-2019, laatst bijgewerkt op: 5-2-2024

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, de doorgaande weg “Dorpsstraat” die t.h.v. plantsoen overgaat in “Kouwenberg” volgen tot weg “Laarweg” aan rechterhand direct na woning nr.12, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RA, “Laarweg”, de weg volgen tot kruising, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “Laarweg”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens bij 4-sprong RD, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren, iets verder bij kruising voor kombord “Einde bebouwde kom Aarle-Rixtel” LA, onverhard pad met kleine begraafplaats aan rechterhand, kn39 volg 59.
Voorbij klein kruisbeeld, bij kruising RA, de wn route wordt weer verlaten, het pad volgen tot T-splitsing voor kanaal.
# Het kruisbeeld is het oudste in Nederland overgebleven hagelkruis.
Bij deze T-splitsing LA, verhard fietspad met kanaal aan rechterhand.
Na ca. 100m links aanhouden, onverhard pad met bankje, kn38 volg 86.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, doodlopend pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, wn route.
Iets voorbij beek, bij kruising LA, “Kievitlaan”, de weg buigt naar rechts en gaat over in een onverhard pad, wn route.
Voor witte woning, bij kruising LA, “Croylaan”, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 100m, iets voorbij perceel rond de woning RA, voor het bos buigt het pad naar links, iets voorbij bocht naar rechts het pad langs de bosrand ca. 250m volgen tot duidelijk herkenbaar bospad aan rechterhand.
Bij dit pad RA, bospad.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een bankje RD, wn route, het pad volgen tot 4-sprong met breed pad en verhard fietspad.
Bij deze 4-sprong RD, smal grindpad met bankje, “Heicamp”, wn route.
Na verlaten van het bos, bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand inlopen, de wn route wordt verlaten, het pad dat verderop de bosrand aan linkerhand volgt volgen tot bocht naar rechts richting stallen, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Voor deze bocht links aanhouden, iets verder bij Y-splitsing LA, bospad met paaltjes, wn route.
Bij kruising met smal pad RD, wn route, verderop iets voor een breder pad buigt het pad met flauwe bocht naar links en loopt een klein stukje parallel aan het bredere pad.
Bij T-splitsing LA, wn route, iets verder is op enige afstand aan rechterhand een open plek met vennetje (staat vaak droog) te zien.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, het pad met flauwe bocht naar rechts volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, de wn route wordt verlaten, het pad met iets verder de open plek aan rechterhand volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, iets breder pad.
Bij kruising met iets in het pad aan linkerhand een gasunie paal RD richting de bosrand.
T.h.v. de bosrand, bij T-splitsing RA, breed pad.
Na ca. 70m LA, pad met groen metalen afsluitboom en bordje “Opengesteld” tussen twee landbouwpercelen, voorbij klein informatiepaneeltje “Schapengracht” volgt het pad aan linkerhand een smalle stook heide met aan de rand daarvan een smal langwerpig ven.
# Het langwerpige ven de “Schapengracht” aan de rand van de strook heide is volgens onderzoek een smelt watergeul uit de laatste ijstijd.
Voorbij het smalle langwerpige ven, t.h.v. 2de informatiepaneeltje, bij 3-sprong RA.
Bij kruising RD, pad met rij paaltjes en bordje “Opengesteld”.
Bij kruising RA, breed pad met aan rechterhand een gescheiden smal ruiterpad.
Voorbij metalen afsluitboom, bij kruising LA, het brede pad volgen tot 4-sprong iets voor een groot open gebied, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD langs de picknicktafel richting het open gebied lopen, aan de rand van het gebied LA, blauwe (witte routebordjes met blauwe driehoek voor de richting) route, het pad door de rand van het open gebied volgen tot bocht naar rechts met aan linkerhand een picknicktafel.
Iets voor de picknicktafel schuin naar links naar het parallel lopende pad aan linkerhand lopen, blauwe route, vervolgens voorbij de picknicktafel aan rechterhand bij kruising RD, breed pad, blauwe en wn route.
Bij kruising met smal pad LA, blauwe en wn route.
Bij kruising RD, blauwe route, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot pad aan rechterhand ca. 70m voorbij een poel eveneens aan rechterhand.
Bij dit pad RA, blauwe route, het pad dat iets verder door de rand van een open plek gaat met het open plek aan rechterhand volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong RA, blauwe route, het brede pad met de iets lager gelegen open plek aan rechterhand volgen tot kruising.
# Het Kikkerven in de lager gelegen open plek staat meestal droog, in 2014 zijn er herstel werkzaamheden rond het ven geweest.
Bij deze kruising LA, blauwe en wn route, voor ven het Wasven buigt het pad naar links met het ven aan rechterhand, aan overzijde van het ven buigt het pad naar links weg van het ven.
# Verderop gaat de wandeltocht langs het Kromven en het Kulkesven, door de vele regen van de laatste tijd staan de paden rond beide vennen onderwater, tijdelijke omleiding: Bij kruising LA, kn2 volg 60. Bij kruising RD richting metalen afsluitboom verderop, wn route. Ga verder bij punt 7 voorlaatste regel Voorbij de afsluitboom……..

Bij kruising RA, blauwe route, kn2 volg 3.
Na ca. 110m LA, blauwe en wn route, smal pad, voor open plek met ven buigt het pad iets naar links met het ven aan rechterhand.
# Het ven aan rechterhand is het Kromven ook wel Eiven genoemd.
Voorbij de open plek met het ven, bij T-splitsing LA, de blauwe en wn route worden verlaten.
Bij T-splitsing LA, breed pad, direct daarna RA, smal pad richting open plek met ven, voor het ven buigt het pad naar links en gaat met een boog om het ven met het ven aan rechterhand, aan overzijde van het ven buigt het pad iets naar links weg van het ven en gaat iets verder door het bos.
# Het ven is het Kulkesven, volgens kaarten van voor 1950 is dit het restant van een veel groter ven.
Bij T-splitsing LA, recht pad.
Bij kruising RA richting metalen afsluitboom verderop.
Voorbij de afsluitboom, bij 3-sprong rechts aanhouden, breed pad, vervolgens in bocht naar rechts van het brede pad RD, het pad dat verderop de bosrand aan rechterhand volgt volgen tot flauwe bocht naar rechts bijna aan einde van het bos, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad “Geeneindseweg” aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens voorbij het bos, bij 3-sprong LA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing RA, iets verder LA, “Kruisschotseweg”, wn route, het brede grindpad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, onverhard pad, kn60 volg 61, direct daarna bij splitsing links aanhouden, wn route, pad met aan rechterhand een grote schuur, ruim voorbij de 2de schuur buigt het pad naar rechts.
Pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij 3-sprong LA, verharde weg, kn61 volg 30.
De weg met bocht naar rechts verder volgen gras-pad aan linkerhand negeren.
# Als in deze bocht het gras-pad aan linkerhand open is het gras-pad met metalen poort inlopen. Voorbij betonnen brugje, bij T-splitsing RA, gras-/onderhoudspad met beek aan rechterhand. Bij kruising net verharde weg LA. Ga verder bij punt 6 6de regel RD, klaphek aan………..

Voorbij beek de Goorloop RD de weg verder volgen, gras-/onderhoudspaden langs de beek negeren, kn30 volg 54.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, kn54 volg 53.
Voor horecagelegenheid links aanhouden, de twee zijwegen aan rechterhand negeren, kn53 volg 52.
Bij T-splitsing LA “Croylaan”, direct daarna t.h.v. oprijlaan naar kasteel RA, grindpad, kn52 volg 32, iets verder voorbij het klaphek loopt men door een begrazingsgebied.
# In het begrazingsgebied zijn honden niet toegestaan, als alternatief kan men t.h.v. de oprijlaan RD, de weg verder volgen, kn52 volg 59. Na ca. 200m RA, onverhard pad, “Croylaan 1a-1b-1c”, kn59 volg 39. T.h.v. plantsoen RA, het verhard voetpad volgen tot brugje aan rechterhand, zijpaden negeren. Bij dit brugje RD het brugje aan rechterhand negeren, het voetpad verder volgen tot volgend brugje. Ga verder bij punt 9. 4de regel Bij dit brugje RA……

Bij splitsing links aanhouden, de wn route wordt verlaten, pad met een bankje.
Iets voorbij klaphek, bij 3-sprong RA, verhard voetpad, vervolgens RD, brugje aan rechterhand negeren, het voetpad verder volgen tot volgend brugje.
Bij dit brugje RA het brugje over, verderop gaat het verhard voetpad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing voor inrit het smalle onverharde pad met houten voetgangerssluis aan overzijde van de weg rechts van de inrit inlopen, verderop voor een woning buigt het pad naar rechts.
Bij verharde weg LA.
Bij T-splitsing LA, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg “Broekelingstraat” aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Janssensstraat”, wn route.
Bij kruising RA, “Bosscheweg”, wn route.
# Men passeert kapel Onze-Lieve-Vrouw in ’t Zand, deze kapel dateert van omstreeks 1500.
Voorbij de kapel LA, “Kapellaan”, kn32 volg 99.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, iets verder voor woning nr. 7 LA, smal verhard voetpad met aan beide zijde een haag.
Bij T-splitsing RA, direct daarna voorbij KPN gebouwtje LA, eveneens een smal verhard voetpad.
Bij doorgaande weg LA richting de kerk, het startpunt.

RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Dorpsstraat 5, 5735 EA te Aarle-Rixtel. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Bushalte Dorpsstraat, Aarle-Rixtel. Aanlooproute: Met de rug naar het plantsoen RA vertrekken, de doorgaande weg volgen tot de kerk het startpunt.

Dorpsgezicht. Adrie: Dorpsgezicht.
Hagelkruis Adrie: Hagelkruis
Pad langs de Schapengracht Adrie: Pad langs de Schapengracht
De Schapengracht Adrie: De Schapengracht
Omgeving Kamerven Adrie: Omgeving Kamerven
Het Kamerven nu in een heel ander seizoen Adrie: Het Kamerven nu in een heel ander seizoen
Kromven Adrie: Kromven
Het Kulekesven Adrie: Het Kulekesven
In de verte kasteel Croy Adrie: In de verte kasteel Croy
De Goorloop Adrie: De Goorloop
Nogmaals de Goorloop Adrie: Nogmaals de Goorloop
Kasteel Croy Adrie: Kasteel Croy

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-de-stiphoutse-bossen.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Aarle-Rixtel

De Croyse Hoeve is gesloten tot nader bericht

Croylaan 9
5735 PB Aarle-Rixtel

1. Adrie 31 januari 2024 om 13:38

In de Stiphoutse Bossen zijn diverse paden opgeheven. Ook staan de paden rond het Kromven en het Kulkesven volledig onderwater door de vele regen van de laatste tijd. De wandeltocht is aangepast wat betreft de opgeheven paden. En voor de paden rond de twee vennen is een tijdelijke omleiding in de routebeschrijving opgenomen zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Veel wandelplezier!

2. Adrie 2 november 2023 om 19:44

Vandaag 2 november 2023 in de ochtend met storm in de namiddag in het vooruitzicht de wandeltocht gecontroleerd. De routebeschrijving op een paar puntjes wat aangepast verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 26 mei 2022 om 17:37

Vanochtend 26 mei 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Na enkele forse buien van de afgelopen dagen staan de vennen nog niet helemaal droog wat de ooievaar wel kon waarderen in het Kulkesven. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Ad,Cor & Nellie 5 januari 2022 om 15:13

Redelijk mooie toch op een paar punten na waren saai maar op de hei was het schitterend het weer zat ook niet mee winderig en koud en een klein beetje regen
    maar de beschrijving was goed van deze tocht

5. Petra 7 juni 2021 om 14:14

Mijn complimenten Adrie om te zien hoe je alles zo netjes bijhoudt!

6. Petra 7 juni 2021 om 10:37

Hallo Adrie,
    Gisteren deze mooie route gelopen. We hebben een paar puntjes in de beschrijving, die mogelijk wat verduidelijkt kunnen worden. Deze zijn:
    Punt 1: Je kan zowel links als rechtdoor richting kouwenberg volgens richtingborden aan lantaarnpaal in aarle rixtel. Je moet dus rechtdoor als vervolg op de dorpsstraat. Verder staat er bij nummer 12 niet (meer) aangegeven dat dit een winkel is. Gewoon dus ra bij laarweg.
    Bij punt 3 zijn we een beetje fout gelopen. Ruim voor de bocht richting de stallen moet je links aanhouden tot aan bospad met paaltjes. Dat bospad moet je in. Als je tot de bocht loopt, kan je mogelijk dus fout lopen wat wij gedaan hebben 🙂
    Verder staat er bij dit punt bijna aan het einde aan rechterhand de open plek met het vennetje. Het betreft dus hetzelfde vennetje als je eerder gezien hebt. Anders ga je mogelijk op zoek naar een ander vennetje.
    Verder helemaal top!
    Groetjes,
    Petra en Eddy

1. Adrie 7 juni 2021 om 12:45

Petra en Eddy bedankt voor de verbetervoorstellen!
      Bij punt 1 heten alle straten rond het plantsoen Kouwenberg inclusief de doorgaande weg. Ik heb de zin iets anders geformuleerd zodat het duidelijker wordt dat de doorgaande weg gevolgd moet worden. De winkel bestaat inderdaad niet meer, ik heb er woning nr.12 met geveltekst “Verbakel Tweewielers” van gemaakt altijd al een begrip geweest in Aarle-Rixel.
      Bij punt 3 zijn jullie vermoedelijk voorbij de bocht LA gegaan. Ik had er “Bij de bocht…..” staan ik heb er “Voor de bocht…..” van gemaakt.
      Bij punt 3. met verwijzing naar het vennetje de zin ook iets anders geformuleerd zodat het duidelijk is dat het om hetzelfde vennetje gaat.