Naar de Posbank, Velp te Gelderland

13 km Wandelroute Naar de Posbank, te Velp

Wandeltocht door het Landgoed Biljoen, langs de Beekhuizerbeek en door het Herikhuizerveld in het Nationaal Park Veluwezoom op de Veluwe. Deze lijnwandeling is een ingekorte Door de Onzalige Bossen lijnwandeling. Landgoed Biljoen is een oud landgoed met een imposant kasteel. Vanaf 1530 bouwde Karel van Egmond, hertog van Gelre, hier een kasteel dat later geregeld verbouwd is. Het landgoed zelf is een landgoed met veel oude bomen, er stroomt beek de Beekhuizerbeek door en er zijn diverse waterpartijen. In het verleden was de Beekhuizerbeek een bronbeek die ontstond uit een bron, waarbij het water vanuit de bron richting de IJssel stroomde. Om de beek geschikt te maken voor watermolens heeft men de beek uitgediept en ook hoogteverschillen gecreëerd. Zo zijn er in 1813 werkzaamheden verricht om de beek uit te graven. Daarnaast zijn er ook sprengkoppen gegraven om de watertoevoer te vergroten. Een sprengkop is een gegraven gat dat zo diep is dat het in contact komt met een natuurlijke bron. Men noemt de Beekhuizerbeek nu dan ook een sprengenbeek. Het Herikhuizerveld is een heuvelachtig heidegebied genoemd naar de nabijgelegen voormalige boerderij Herikhuizen. Het Herikhuizerveld wordt ook wel de Posbank genoemd naar de stenen Pos-bank geplaatst in 1918 ter ere van ANWB-pionier en tweede voorzitter van de ANWB, G.A. Pos. In het gebied lopen IJslandse paarden en een kudde van het Veluws heideschaap. Als bezienswaardigheden het eerder genoemde kasteel Biljoen, een uitzichtpunt met uitzicht op de voormalige landbouwenclave met de ruïne van boerderij Herikhuizen, schaapskooi Heuven en de Posbank. 90% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 16-3-2023

Op het “Stationsplein” met de rug naar het station RA vertrekken, de weg met fietsstalling en verderop parkeerterrein P+R aan rechterhand volgen tot T-splitsing, zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA de spoorwegovergang over, “Gasthuislaan”, de weg volgen tot onverhard pad aan linkerhand t.h.v. woning nr.12 voor deze woning passeert men aan rechterhand twee appartementencomplexen en zijweg “Reinaldstraat”, overige zijwegen en zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, onverhard pad met bordje “Landgoed Biljoen”, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting de vijver lopen, iets verder voor de vijver LA, het pad pal naast de vijver met de vijver aan rechterhand volgen T-splitsing bij verharde weg direct na een klaphek.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Na ca. 100m RA door poort, onverhard pad.
Bij kruising met verharde weg en aan rechterhand oprijlaan naar kasteel Biljoen RD.
Bij Y-splitsing RA, direct daarna voor poort LA, pad met waterloop aan rechterhand.
Na ca. 129m, voor klein watervalletje links aanhouden, de waterloop wordt verlaten.
Voorbij poort, bij T-splitsing RA, verharde weg, iets verder de spoorwegovergang over, voorbij de spoorwegovergang het onverharde pad rechts van de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijwegen en zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg “Zutphensestraat” volgen.
Voorbij bosschages aan linkerhand LA, onverhard pad met houten afsluitboom en bordje “Landgoed Biljoen” en met een landbouwperceel aan rechterhand.
T.h.v. bosrand, bij 4-sprong RD, het smalle pad aan overzijde van het brede pad inlopen, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, iets verder bij routepaaltje scherp RA, direct daarna bij Y-splitsing scherp LA, vervolgens bij kruising RA, kn30 volg 79, pad met traptreden.
Voorbij de traptreden, bij T-splitsing LA, wn79, stijgend pad met heuveltop aan rechterhand.
Bij kruising met aan rechterhand een pad naar de top RD, wn79, het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
# De heuvel met aan rechterhand de top is de Keienberg.
Bij deze kruising LA, kn79 volg 2, vervolgens bij kruising RD, wn2.
Bij kruising RD, dalend pad met traptreden en verderop nogmaals enkele traptreden.
Voorbij deze traptreden, bij 4-sprong RD, het pad met beekje aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg voorbij een houten afsluitboom.
Bij deze T-splitsing RA, wn59, iets verder buigt de weg naar links en gaat over in een grindpad met gescheiden verhard fietspad.
Voor plas Beekhuizen, bij 4-sprong LA, kn59 volg 15, het grindpad met de plas aan rechterhand volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een watervalletje.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden het brugje over, wn15, iets verder passeert men dicht na elkaar twee brugjes.
Voorbij deze twee brugjes, bij 3-sprong links aanhouden, wn15, iets verder eveneens links aanhouden, wn15.
Na ca. 80m rechts aanhouden, stijgend pad, de wn route wordt verlaten, vervolgens bij Y-splitsing links aanhouden, pad met verderop een hoog klaphek.
Bij T-splitsing RA, kn15 volg 45.
Bij T-splitsing LA, wn45, vervolgens na ca. 60m RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een houten poort met klaphek LA, direct daarna eveneens LA, verderop buigt het pad voorbij drie traptreden naar rechts met voorbij deze bocht een bordje “Beekhuizense bossen”, iets verder gaat het onverharde pad t.h.v. een ijskelder over in een grindpad.
# De oude ijskelder van voormalig hotel Beekhuizen fungeerde vroeger als koelkast voor bederfelijke waar uit het hotel. Thans is het een onderkomen voor vleermuizen.
Ruim voorbij de ijskelder RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens bij 3-sprong met aan linkerhand een brugje rechts aanhouden.
Na ca. 200m, in bocht naar links van het grindpad RA door klaphek, onverhard pad, verderop voorbij een heuvel buigt het pad in een dalletje naar rechts en stijgt weer, ca. 50m voorbij deze bocht buigt het pad naar links en stijgt verder naar de top van een heuvel, na een stevige daling buigt het pad naar rechts en passeert men een klaphek, voorbij het klaphek het pad met verharde weg aan linkerhand verder richting een klein parkeerterreintje volgen.
Op het parkeerterreintje RD richting klaphek aan achterzijde, ruim voorbij het klaphek passeert men aan linkerhand een plas (spreng) met bankje.
T.h.v. het bankje RA, stijgend pad.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn23.
Na ca. 100m, in bocht naar links van het pad rechts aanhouden, kn23 volg 8, verderop buigt het pad naar links met iets voor deze bocht aan rechterhand een uitkijkpunt, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot 3-sprong bij een verhard fietspad.
# Uitkijkpunt met uitzicht op voormalige landbouwenclave en boerderij Herikhuizen. Tot 1991 werd hier nog landbouw bedreven. Nu is de ruïne het domein van kerkuilen en andere holenbroeders.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, grindpad met verhard fietspad, vervolgens bij kruising met verharde weg RD, ANWB paddenstoel 25331/001 richting “i Natuurmonumenten”, kn8 volg 4.
Bij 4-sprong met ANWB paddenstoel 25330/001  RD, wn4, het zigzag pad met traptreden richting heuveltop oplopen.
Op de heuvel (uitzichtpunt mat bankjes) RA, dalend pad, kn4 volg 16, verderop door klaphek.
Iets voorbij het klaphek, bij 3-sprong rechts aanhouden richting de schaapskooi in de verte, kn16 volg 35.
Bij 3-sprong rechts aanhouden door klaphek, wn35, vervolgens voor schaapskooi bij kruising LA door klaphek, kn35 volg 31, iets voorbij het klaphek het onverharde pad rechts van de weg inlopen met afrastering aan rechterhand.
# Schaapskooi Heuven van de Stichting Rhedense Schaapskudde, opgericht in 1963. Officieel erkend fokcentrum van het karakteristieke Veluws heideschaap.
Voorbij het weiland, in bocht naar rechts van de weg LA, het onverharde pad aan overzijde van de weg inlopen, de wn route wordt verlaten, iets verder links aanhouden, pad met verderop traptreden.
Voorbij de traptreden, bij kruising RA, pad met een plas(spreng) aan linkerhand, wn33.
# De plas is Spreng op Heuven, een spreng, sprang of sprengebeek is een door mensen gegraven of verlegde beek met zodanige gegraven bronnen dat er onder druk staand grondwater aan de oppervlakte wordt gebracht.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn33, direct daarna bij 3-sprong links aanhouden, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, kn33 volg 2, verderop onder een brugje door.
Voorbij het brugje RD, pad met traptreden aan linkerhand negeren, kn2 volg 95, vervolgens na ca. 50m RD door klaphek, pad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een pad over een dijkje met aan beide zijde berkenbomen rechts aanhouden, kn75 volg 70, stijgend pad.
Iets voorbij bocht naar rechts met bankje RD, pad aan linkerhand negeren, kn70 volg 1.
Iets voorbij klaphek links aanhouden richting de verharde weg lopen, kn1 volg 24/54, op de weg bij 3-sprong van de verharde wegen het onverharde pad met houten reling en NM bordje aan overzijde van de “Schietbergseweg” inlopen, het pad met de houten reling volgen tot klaphek aan rechterhand iets voorbij 2de bankje.
# Paviljoen De Posbank (horeca/gehele week geopend) met een stenen Pos-bank geplaatst in 1918 ter ere van ANWB-pionier en tweede voorzitter van de ANWB, G.A. Pos.
Bij het klaphek RA door het klaphek, wn54 (zie achterzijde van het routepaaltje).
Direct na bocht naar links, t.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn54 volg 93.
Voorbij klaphek, voor klein parkeerterreintje RA, wn93, pad met afrastering aan rechterhand.
Voor Koepel de Kaap, bij 4-sprong RA de trap af, kn93 volg 27, beneden door klaphek.
# Uitspanning/theehuis Koepel De Kaap (sinds 1899) met schitterend uitzicht.
Ca. 60m voorbij het klaphek, bij 3-sprong RA, kn27 volg 6, het dalende pad.
Voorbij bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn6 volg 14.
T.h.v. hoek in de afrastering, bij 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten, iets verder rechts aanhouden richting klaphek.
Voorbij het klaphek, bij kruising met verharde weg RD, het pad buigt naar rechts met afrastering aan linkerhand en loopt parallel aan de weg.
Bij 3-sprong LA door klaphek, iets verder het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn38 volg 26.
Op heuveltop, bij 3-sprong links aanhouden, kn26 volg 57, dalend pad.
Aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA, breed pad, kn57 volg 31, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
T.h.v. horecagelegenheid De Ruif & De Deel (zwart gebouw) RA, iets verder LA ANWB paddenstoel 25333/001 richting “Rheden”, wn31.
Bij kruising met verharde weg RD, grindpad richting “Bezoekerscentrum”, iets verder links aanhouden, doorlopen tot ingang van het bezoekerscentrum.
Iets voorbij het bezoekerscentrum RD, kn20 volg 78, het pad verder volgen smal pad aan linkerhand tussen weilanden ruim voor woning links van het pad, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, wn78, smal pad met afrastering aan linkerhand en verderop bosschages aan rechterhand.
Bij 3-sprong RA richting fietspad, vervolgens het fietspad richting rotonde volgen.
Bij de rotonde RD de Groenstraat aan overzijde van de doorgaande weg  “Arnhemsestraat” inlopen, iets verder is de spoorwegovergang met links en rechts een perron, het eindpunt.

Wandelnetwerk: Veluwezoom, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje/bordje met een genummerde richting.

Station Velp, Stationsplein 5, 6881 WC te Velp. Plan Route

Station Rheden, Dr. Langemeierweg 16A te Rheden.

Startpunt: Parkeren kan bij het station.
Eindpunt: Parkeren kan bij het station.
Alternatief eindpunt: Parkeerplaats bij het Bezoekerscentrum Veluwezoom Heuvenseweg 5a, 6991 JE Rheden.

Startpunt: Station Velp.
Eindpunt: Station Rheden.

Plas op landgoed Biljoen Adrie: Plas op landgoed Biljoen
Kasteel Biljoen Adrie: Kasteel Biljoen
Op de top van de Keienberg Adrie: Op de top van de Keienberg
Uitkijk plateau in omgeving ruïne boerderij Herikhuizen Adrie: Uitkijk plateau in omgeving ruïne boerderij Herikhuizen
IJskelder Adrie: IJskelder
Schaapskooi Heuven Adrie: Schaapskooi Heuven
Pad door het Herikhuizerveld Adrie: Pad door het Herikhuizerveld
De Posbank Adrie: De Posbank
Uitspanning/theehuis Koepel De Kaap. Adrie: Uitspanning/theehuis Koepel De Kaap.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-de-posbank.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Velp en Rheden

Heuvenseweg 5a
6991 EV Rheden

1. Lucie 14 april 2023 om 13:43

Prachtige wandeling Adrie! Wij liepen de wandeling op 2 april j.l. Bij schitterend weer. De gaspeldoorn stond in bloei en maakte sommige hellingen helemaal knalgeel! Met de trein weer terug naar de start is heerlijk relaxed. Gaan deze wandeling zeker nog een keer doen in augustus als de heide in bloei staat. Bedankt voor het uitknobbelen van deze route.