Naar de Oude Bakelsedijk, Milheeze te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Naar de Oude Bakelsedijk, te Milheeze

Wandeltocht vanuit de natuurpoort Nederheide door het natuurgebied de Stippelberg. De Stippelberg bestaat uit twee delen, het oostelijk deel bestaat uit fraaie lanen die horen bij het landhuis, het westelijke deel bestaat uit dennenbos met hierin stippels in het landschap. Die talloze stippels zijn stuifduinen die ontstonden door zandverstuivingen die In de loop van de 20e eeuw met dennenbos begroeid raakte. De stippels bleven goed herkenbaar in het westelijk deel. De Stippelberg dankt haar naam aan deze heuveltjes. In het oostelijk deel van de Stippelberg gaat de wandeltocht over een gedeelte van een oud pad de Oude Bakelsedijk dat nu alleen nog zichtbaar is als een uitgesleten onverhard pad. Over dit pad werd eeuwenlang turf vervoerd door de bewoners van de Peel. Deze turf werd gestoken in het moerassige veengebied in de buurt en werd als brandstof, stalstrooisel, meststof en voor de verkoop (het laatste vaak illegaal) afgevoerd. De Oude Bakelsedijk was in 1810 een van de slechts twee van voor die tijd grote wegen die door Gemert-Bakel liepen. De weg liep van Eindhoven via Bakel en Milheeze naar Nijmegen. In de buurt van deze weg zijn ook belangrijke archeologische vondsten uit de Steentijd gedaan. De hoeveelheid en aard van de vondsten geeft aan dat er mensen gewoond hebben, duizenden jaren voor deze weg bestond. Verder passeert men langs het pad de fundamentresten van de Freya zoekradar die er tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gestaan. Deze radar maakte onderdeel uit van het Duitse radarstation dat Bazi werd genoemd. Het kamp bestond uit een verzameling barakken. enkele transformatorhuisjes, een garage, eetzaal met keuken, werkplaatsen en een drietal radars. 99% van de wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 24-1-2020, laatst bijgewerkt op: 29-1-2020

Vanuit het parkeerterrein richting ingang bungalowpark Landgoed Nederheide lopen, vervolgens voor de ingang LA, grindpad met gescheiden verhard fietspad, wn36, het pad met fietspad volgen tot kruising met doorgaande weg, ruim voor de kruising passeert men kn36 volg 37.
Bij deze kruising RD de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, smal bospad met houten afsluitboom en NM bordje “Stippelberg” inlopen, wn route, verderop na ca. 170m buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, smalle weg, wn route.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA, breed onverhard pad, kn37 volg 39, verderop landbouwperceel aan linkerhand.
Voorbij het landbouwperceel, bij T-splitsing RA, wn route.
Bij kruising RD, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links met bosrand aan linkerhand.
Voorbij houten afsluitboom met voetgangerssluis, bij kruising RA, pad met bosrand aan linkerhand, het pad volgen tot pad aan rechterhand ca. 300m voorbij bocht naar links, iets voor deze bocht passeert men straatnaambordje “De Wal”, voorbij deze bocht volgt het pad omheind open begrazingsgebied aan rechterhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, pad met de afrastering nog steeds aan rechterhand, het pad volgen tot bocht naar links met aan rechterhand een klaphek en iets verder een uitkijktoren.
# De wandeltocht gaat door het begrazingsgebied, honden zijn er niet toegestaan, als alternatief in deze bocht het pad langs de afrastering met bocht naar links verder volgen, kn18 volg 10. Bij kruising met aan linkerhand de “Krommeweg” RD, wn route. Bij 4-sprong LA, “Middelweg”, kn10 volg 38, ga verder bij punt 4 2de regel Bij kruising RA door…….

In bocht naar links met iets verder een uitkijktoren RA door klaphek, kn18 volg 11, smal pad door heide, verderop verlaat men omheind gebied via een klaphek, voorbij het klaphek buigt het pad naar links.
Voorbij klaphek RD, “Oude Bakelsedijk”, pad aan linkerhand negeren, men loopt weer door het omheind begrazingsgebied.
# Na ca. 400m passeert men aan rechterhand op enige afstand fundament resten op een heuvel. In WOII heeft er een grote zoekradarpost met de naam Freya gestaan.
Voorbij klaphek RD, pad langs afrastering aan linkerhand negeren, kn11 volg 19, het pad volgen tot houten hek met klaphek, ruim voor het houten hek wordt de wn route verlaten.
Voorbij het klaphek LA, pad met afrastering aan linkerhand, het pad volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, het klaphek staat iets rechts van het houten hek.
Bij deze T-splitsing LA, pad met afrastering aan linkerhand.
Na verlaten ven het begrazingsgebied via klaphek, bij 4-sprong RA, kn10 volg 38, “Middelweg”, pad met afrastering aan rechterhand.
Bij kruising RA door klaphek, wn route, pad met afrastering aan rechterhand.
Na ca. 300m LA, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, direct daarna passeert men een bankje aan rechterhand, verderop voor buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, wn38, smaller pad dat met een ruime bocht naar links om het oude versperde pad heen gaat, na ca. 100m kruist men het oude pad weer en gaat iets verderop over een knuppelbrugje.
Na verlaten van het knuppelbrugje bij T-splitsing RA, breed pad, wn route.
Bij kruising LA richting houten hek in de verte, wn route.
Voorbij klaphek, bij kruising LA, wn route.
RD, smal bospad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD richting villa in de verte.
Ruim voor villa, iets voorbij straatnaambordje “Villaweg”, bij kruising RA, eikenlaan, verderop voorbij grasland passeert men aan linkerhand een insectenhotel.
Bij T-splitsing LA, beukenlaan met waterloop aan linkerhand.
Bij 4-sprong met kn38 routepaaltje RD, het pad kruist een grindpad.
Bij kruising RA, “Begrafenislaan”, laan met coniferen, voorbij de coniferen buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, grindpad, het grindpad volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!!!, kn34 volg 71, het parkeerterrein oplopen.
Halverwege het parkeerterrein RA richting NM bordje lopen.
Na passeren van het bordje, voorbij de waterloop, bij T-splitsing RA, direct daarna t.h.v. NM routepaaltje links aanhouden, smal pad.
Bij Y-splitsing met aan rechterhand houten afsluitboom en NM bordje links aanhouden, breder pad.
Bij 4-sprong RD, direct daarna rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising RD, kn30 volg 71.
Na ca. 230m, in flauwe bocht naar links LA, de wn route wordt verlaten, iets verder stijgend pad met traptreden, op top van heuvel passeert men aan linkerhand een bankje.
Bij T-splitsing RA, direct daarna t.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m het pad flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad langs waterloop aan rechterhand negeren, verderop passeert men aan linkerhand een kleine open plek met poel.
Bij kruising RA, het pad volgen 4-sprong voor lage heuvelrug, iets voorbij straatnaambordje “Bergweg”.
Bij deze 4-sprong RD, de lage heuvelrug met twee bankjes en picknicktafel over, aan overzijde RD, pad aan rechterhand negeren, het pad ca. 170m volgen tot pad met bordje “Opengesteld” aan linkerhand.
Bij dit pad LA, smaller pad met resten van een afrastering aan rechterhand.
Na ca. 200m, bij 4-sprong RA, men volgt nog steeds de resten van een afrastering aan rechterhand.
Ruim voor rand bosgebied, het pad met bocht naar links verder volgen, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising met brede verharde weg RD, eveneens smal bospad.
Bij T-splitsing RA, grindpad met verhard fietspad, het grindpad volgen tot parkeerterrein van de natuurpoort, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats Natuurpoort Nederheide, Kaak 11, 5763 PK te Milheeze. Plan Route

De natuurpoort is gelegen aan de weg Stippelberg tussen De Rips en Milheeze. Parkeren kan op het verhard parkeerterrein van de natuurpoort of op het grotere onverhard parkeerterrein links van de weg iets voor de natuurpoort.

Bushalte Boswachterij, De Rips. Het parkeerterrein tegenover de boswachterswoning oplopen. Start de routebeschrijving bij punt 5 laatste regel.

Uitkijktoren De Stip Adrie: Uitkijktoren De Stip
Uitzicht vanuit de voormalige uitkijktoren Adrie: Uitzicht vanuit de voormalige uitkijktoren
De Oude Bakelsedijk met in verte een klaphek Adrie: De Oude Bakelsedijk met in verte een klaphek
Bij het klaphek maar nu in een ander seizoen Adrie: Bij het klaphek maar nu in een ander seizoen
Op de heuvel rechts op foto stond in WOII de Freya radarpost Adrie: Op de heuvel rechts op foto stond in WOII de Freya radarpost
In omgeving van de Oude Bakelsedijk Adrie: In omgeving van de Oude Bakelsedijk
Mooi gelegen knuppelbrugje Adrie: Mooi gelegen knuppelbrugje
Nogmaals het knuppelbrugje Adrie: Nogmaals het knuppelbrugje
Eikenlaan in de buurt van het landhuis Adrie: Eikenlaan in de buurt van het landhuis
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
Een van de statige lanen Adrie: Een van de statige lanen
Een van de paden door de Stippelberg Adrie: Een van de paden door de Stippelberg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart naar-de-oude-bakelsedijk.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.