Munnikenland-tocht, Rijswijk te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Munnikenland-tocht, te Rijswijk

Daar waar de Waal en de Afgedamde Maas samenkomen ligt het Munnikenland. Een bijzonder gebied, van water, cultuur en natuur en sinds 2016 geschikt gemaakt voor waterberging in het kader van Ruimte voor de Rivier. Voordat men de tocht gaat lopen deze eerst goed voorbereiden, kijk naar de vaarschema van de voet-fietsveer Woudrichem en Riveer veren en watertaxi. Ook moet men rekening houden met de waterstand van de Waal, het is tenslotte een waterbergingsgebied. De tocht start in Rijswijk en gaat direct na de start door het binnendijkse deel van de Struikwaard, een gebied speciaal ingericht voor de patrijs. Na verlaten van het gebied gaat de tocht over de dijk richting het vestingplaatsje Woudrichem, in dit deel wel rekening houden met wat dijkverkeer. Aangekomen in Woudrichem worden de stadwallen gevolgd, op diverse plaatsen heeft men vanuit de wallen een mooi uitzicht over het plaatsje. Altijd leuk om even de stadswal te verlaten voor een kort bezoek aan het centrum of het scheepvaartmuseum om vervolgens weer terug te keren naar de stadswal om de tocht verder te volgen. Na verlaten van het plaatsje Woudrichem gaat de tocht met het voet-/fietsveer de afgedamde Maas over waarna er in het Munnikenland gestruind wordt langs de Waal. Het gebied voorbij het imposante slot Loevenstein oogt nog wat kaal door de werkzaamheden in 2015 en 2016 die er hebben plaatsgevonden. Via de Boezem van Brakel, Poederoensehoek en de Struikwaard gaat de tocht weer terug naar Rijswijk. Als bezienswaardigheden komt door het pittoreske plaatsje Woudrichem, slot Loevenstein en langs de Batterij onder Brakel, een fort dat deel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. 58% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 8-5-2017, laatst bijgewerkt op: 19-9-2022

Opmerking vooraf:
Een gedeelte van deze tocht gaat door de uiterwaarden langs de Waal, tevens wordt er gebruik gemaakt van een voet-fietsveer en is men afhankelijk van de dienstregeling. Als alternatief kan men ook gebruik maken van de veerdienst Gorinchem. Ook moet men rekening houden met de waterstand van de Waal, vooral in de wintermaanden kunnen de uiterwaarden langere tijd onder water staan.

Het voet-fietsveer Woudrichem:
Het gehele jaar op zaterdagen en zondagen, in de maanden april t/m oktober van dinsdag t/m vrijdag. Tijdens vakantieperiodes ook op maandag. Rekening houden met de kerstdagen, oud- en nieuwjaarsdag dan vaart het voet-fietsveer niet.
Mei t/m september alle weekeinden, in juli en augustus zeven dagen per week.

Met de rug naar de ingang van het kerkje LA vertrekken, de dijk volgen, direct daarna voor woning LA, onverhard pad.
Voorbij waterloop, bij T-splitsing LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, verderop voorbij een stuw met houten gebouwtje buigt het pad naar links richting de dijk.
Op de dijk, bij Y-splitsing links aanhouden, verhard fietspad over de dijk.
Bij T-splitsing RA, kn2 volg 60, de verharde weg over de dijk met verderop kn60 volg 67 volgen tot weg aan rechterhand voorbij werf, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RA, kn67 volg 62, verderop aan einde van parkeerterrein links aanhouden, de doodlopende weg richting “Vesting” volgen tot brugje voor stadswal.
Voorbij het brugje RD, verhard voetpad aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij de stadswal, bij kruising LA, verhard voetpad richting de molen, kn62 volg 63.
T.h.v. molen RD, voetpad aan rechterhand negeren, de stadswal verder volgen.
Bij kruising RD, de stadswal verder volgen, kn63 volg 64.
RD, pad richting brugje aan linkerhand negeren, kn64 volg 62, direct daarna eveneens RD, “Rijkswal”, weg aan rechterhand negeren, wn route, de weg verder volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, wn route, de stadswal verder volgen tot kruising met aan rechterhand een stadspoort.
# Voor een mooier uitzicht over de oude haven kan men in de bocht naar rechts het smalle pad over de dijk volgen.

# Bij de kruising t.h.v. de stadspoort heeft men de keuze uit A: Het voet-fietsveer of B: De veerdienst.
A: Het voet-fietsveer.
Bij deze kruising RD, wn route, de kade volgen.
RD, trap aan rechterhand negeren, de kade verder volgen.
Aan einde van de kademuur, bij 4-sprong LA richting de twee bankjes en het grindpad bij de bankjes volgen, het grindpad volgen tot verhard voetpad met traptreden aan linkerhand.
Bij dit voetpad LA richting voet-fietsveer Woudrichem, met het voet-fietsveer de Afgedamde Maas oversteken, aan overzijde het verhard weggetje volgen.
Voorbij veerooster LA, al struinend richting de Waal lopen, voor de oever van de Waal rechts aanhouden, de oever volgen tot aanlegplaats van het veer, bij deze aanlegplaats het begrazingsgebied richting ingang van slot Loevestein verlaten.
Voor de ingang van slot Loevestein links aanhouden, verharde weg.
Ga verder op C.

B: De veerdienst.
Bij kruising LA richting aanlegplaats van veerdienst.
Met het veer richting slot Loevenstein, vervolgens bij aankomst richting ingang slot Loevenstein lopen, direct daarna voor de ingang links aanhouden, verharde weg.
Ga verder bij C.

C: route vervolg
Links aanhouden, het parkeerterrein oplopen richting klaphek aan de linker achterzijde, vervolgens door het klaphek.
Voorbij het klaphek rechts aanhouden, een klein stukje de afrastering volgen, daarna de iets verhoogde graskade met bosschages aan linkerhand volgen, verderop aan het einde van de graskade RD door het begrazingsgebied lopen met op enige afstand aan linkerhand de Waal en daarna een geul parallel aan de Waal, doorlopen tot een klaphek voor de dijk met een betonnen trap herkenbaar aan de driehoekige vorm tegen de dijk, ruim voor het klaphek passeert men rechts van een metalen poort een overstap en direct daarna een 2de overstap.
Bij het klaphek aangekomen, door het klaphek en de dijk via de betonnen trap oplopen, iets verderop bij 3-sprong links aanhouden, verhard fietspad, het verhard fietspad over de dijk volgen tot kruising iets voorbij een picknicktafel en informatiepaneel “Fietsroute netwerk Rivierendal 20”.
Bij deze kruising t.h.v. A27 routepaaltje RA, gras-pad iets naar links aan overzijde van de verharde weg, gras-pad met klaphek en SBB bordje “Boezem van Brakel”, vervolgens het gras-pad over de dijk volgen tot 5-sprong bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
# Iets verder passeert men de Batterij onder Brakel, een fort dat deel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Bij deze 5-sprong RD, het weggetje rechts van kleine woning volgen, W-R route, iets voorbij de woning RD, weg aan linkerhand negeren, iets verder gras-pad met houten afsluitboom met SBB bordje “Poederoijensehoek”.
Aan einde van het gras-pad RD, “Nieuwendijk” verharde weg, W-R route.
Iets voorbij woning nr.1, bij 4-sprong RA, W-R route.
Bij T-splitsing LA, parallel weg aan overzijde van de doorgaande weg, W-R route, de weg volgen tot smalle verharde weg aan rechterhand iets voorbij de sluis.
Bij deze weg RA, direct daarna schuin naar links de talud afdalen, gras-pad met waterloop aan linkerhand, verderop voor grasland via smal brugje de andere zijde van de waterloop volgen, gras-pad met bosschages aan linkerhand.
RD pad aan linkerhand negeren, kn28 volg 01, verderop buigt het pad naar links, voorbij een klaphek de dijk oplopen tot  T-splitsing op de dijk.
Bij deze T-splitsing RA, verhard fietspad, kn01 volg 02.
Na ca. 350m, iets voorbij bankje, bij veerooster LA de dijk afdalen richting pad links van bankje en insectenhotel, het pad dat verderop overgaat in een verhard pad volgen tot waterloop ruim voor de dijk.
Voor deze waterloop RA, het gras-/onderhoudspad met de waterloop aan linkerhand volgen tot pad aan linkerhand, brugjes over de waterloop negeren.
Bij dit pad LA richting de dijk.
Op de dijk, bij T-splitsing RA, iets verder is men weer bij de kerk het startpunt.

W-R = LAW route met wit-rode routemarkeringen als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting.

Hervormde Kerk Rijswijk, Maasdijk 27, 4284 VB te Rijswijk. Plan Route

Er zijn enkele parkeerplaatsen t.o.v. het kerkje op de Maasdijk en e.v.t. op ca. 100m loopafstand aan de Dorpsstraat.

Bushalte Rijswijk, Almweg. Aanlooproute: Vanuit de bushalte zuidoostelijk richting rotonde lopen. Bij rotonde LA, "Rijswijksesteeg". Dorpsstraat met bocht naar rechts verder volgen, direct daarna LA, "de Stoep", vervolgens de weg volgen tot het het kerkje.

Molen Nooit Gedagt Adrie: Molen Nooit Gedagt
Molen Nooit Gedagt met de toren van de Sint-Martinuskerk Adrie: Molen Nooit Gedagt met de toren van de Sint-Martinuskerk
Sint-Martinuskerk Adrie: Sint-Martinuskerk
Stadspoort Adrie: Stadspoort
Uitzicht over de Waal Adrie: Uitzicht over de Waal
Slot Loevenstein Adrie: Slot Loevenstein
Dit bankje is bezet Adrie: Dit bankje is bezet
Slot Loevenstein weer achter ons gelaten Adrie: Slot Loevenstein weer achter ons gelaten
Konikpaard, wat valt er te zien Adrie: Konikpaard, wat valt er te zien
Mooi uitzicht over de Waal Adrie: Mooi uitzicht over de Waal
Fort Batterij onder Brakel Adrie: Fort Batterij onder Brakel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart munnikenland-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Woudrichem

Taveerne Slot Loevenstein

Loevestein 1
5307 TG Poederoijen

In de plaats Rijswijk

1. Adrie 19 september 2022 om 18:05

Vandaag 19 september 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Op twee plaatsen zijn er werkzaamheden. Bij punt 4 1ste regel is het pad over de dijk in Boezem van Brakel afgesloten. Er worden bomen gesnoeid en nieuwe aangeplant de werkzaamheden lopen door het najaar. Als tijdelijke omleiding kan men de verharde weg rechts van de dijk inlopen, deze weg loopt parallel aan de dijk. Verder wordt er aan de oever van de Afgedamde Maas gewerkt. Als gevolg hiervan is het pad bij punt 5 1ste regel afgesloten. Hier doorlopen tot fietspad over de dijk aan rechterhand. Bij dit fietspad RA, kn26 volg 29. T.h.v. bankje RA de dijk afdalen richting het klaphek aan de voet, kn29 volg 28, voorbij het klaphek iets rechts aanhouden en verderop het brugje over. Na verlaten van bosschages, bij T-splitsing LA, kn28 volg 01 Ga verder bij punt 5 2de regel 2de deel. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

1. Anton Megens 12 oktober 2022 om 21:12

Adrie,
      Ik lees net dat de omleiding voor de Nieuwendijk via het fietspad De Kaveling gedurende 4 weken wordt afgesloten.
      Een omleiding van de omleiding via de “Wakkere Dijk” wordt gesuggereerd. Net nu ik deze route volgende week met groep gepland heb!

2. Adrie 13 oktober 2022 om 06:46

Anton Megens bedankt voor het melden dat het alternatief ook gesloten wordt! De enige keuze die dan nog over is, wat ook in de Bommelerwaardgids beschreven is is het fietspad over de dijk ga bij punt 3 laatste regel op het fietspad RA i.p.v. links aanhouden. Het fietspad uitlopen tot een kruising. Op de kruising LA deze weg uitlopen en aan het eind daarna links aanhouden. Aangekomen bij de doorgaande weg ziet men snel genoeg hoe de wandeltocht bij punt 4 bij de 5-sprong weer opgepikt kan worden. Vanuit de dijk heeft men een mooi uitzicht over het gebied. Het Fort onder Brakel mist men maar dat was ook al bij het eerdere alternatief. De wandeltocht is via dit alternatief ongeveer een kilometer langer.

3. Anton Megens 13 oktober 2022 om 13:34

Dank voor de snelle response, Adri. Na bestudering van de kaart vond ik nog een alternatieve omleidingsroute die ik heb aangegeven op ingesloten kaartje. Gebaseerd op uw kennis van het gebied, is dat een mogelijk en goed alternatief? Deze alternatieve route is 1 km korter dan via de Wakkere Dijk. En omdat ik ook nog over de Groesplaat (aan de andere kant van Woudrichem) zou willen wandelen, zou ik de lengte van de route willen beperken.

4. Adrie 13 oktober 2022 om 14:15

Je kunt vandaaruit niet bij de weg Munnikenlandse Maaskade komen, deze weg ligt buiten het begrazingsgebied. Wat wel kan zie afbeelding. Zodra men bij open gebied is rechts aanhouden vervolgens de bosschages aan rechterhand houden, opgegeven moment komt men uit bij een fietspad dit helemaal uitlopen en vandaar de weg Munnikenlandse Maaskade volgen.

5. Anton Megens 20 oktober 2022 om 07:56

Dank voor weer een mooie wandeling Adri. We vertrokken gisteren vanuit Woudrichem vanaf parking de Sluis, via gps in tegengestelde richting. Met volop zon en een frisse wind. De omleiding via het bruggetje door de Struikwaard is een verrijking van de route (foto). Ook de omleiding via de Wakkere Dijk is de moeite met prachtige 360 graden panorama’s. Wij konden deze omleiding met 1 km verkorten door gebruik te maken van een poort in de afsluiting van het begrazingsgebied aan de Schouwendijk in het verlengde van het rechte stuk van de Wakkere Dijk. Richting Loevestein werd het landschap alsmaar fraaier en interessanter. Na een lunchpauze in het mooie Woudrichem verlengden we nog de route via smalle paadjes door de natuurgebieden De Mosterpot en de Groesplaat ten noorden van de dijk naar Sleeuwijk. Een aanrader voor wie tijd over heeft. Nogmaals dank, Adri!

2. Rene 5 december 2021 om 15:27

Echt een prachtige wandeling door een typisch Nederlands landschap, het rivierengebied. Leuk om met het pontje over te gaan, langs Slot Loevestein, langs de Waal met z’n drukke scheepvaart en dan weer langs de rustige Afgedamde Maas. En niet te vergeten over de vesting van Woudrichem. Als je een buitenlandse toerist iets anders van Nederland wil laten zien dan Amsterdam is deze wandeling een mooie kapstok om wat over Nederland te vertellen!

3. Galjaard 6 juni 2020 om 09:02

Hebben jullie ook fietsroute in dat gebied

1. Adrie 6 juni 2020 om 09:08

Beste Galjaard, een fietsroute hebben wij niet.

4. Lennard 7 juli 2019 om 17:09

Vandaag gelopen met overwegend bewolkt en fris weer (voor de tijd van het jaar).
    Ik vond het een verrassend mooie tocht die zeker de moeite van het lopen waard is.
    Ook de moeite waard is een bezoekje aan slot Loevestein.

5. Annemieke 9 juni 2019 om 16:37

Vandaag, 9 juni, deze wandeling gelopen. Heerlijk gestruind langs de rivier en over de grasdijkjes. Volop bloemen en kruiden in de bermen gezien en vogels die volop zingen. Zo waar ook een zeearend zien overvliegen en zwarte sterns die over het water scheren.
    De beschrijving is helder, geen moeite om de route te volgen.

6. Irene 3 mei 2019 om 16:34

Prachtige wandeling!

7. Lisette 12 augustus 2018 om 18:30

Mooie zeer duidelijk omschreven wandelroute. Alleen de “extra” lus bij Woudrichem was niet te nemen, omdat we dan echt zouden moeten gaan zwemmen 😉
    Het prachtige Woudrichem en Slot Loevestein natuurlijk bezocht, was echt de moeite waard en erg leuk voor kinderen. De verdere route erg mooi door de natuur van het Munnikenland.

1. Adrie 13 augustus 2018 om 07:13

Lisette bedankt voor de reactie! Zwemmen is nu ook weer niet de bedoeling, ik heb het extra lusje uit de wandelroute gehaald. Tijdens mijn vorige bezoek aan het Munnikenland ben ik richting Brakel gelopen om eens te kijken wat er in dat deel veranderd was en niet meer in het deel van de kleine extra lus geweest.

8. Adrie 9 juli 2018 om 07:07

Gisteren weer eens naar het Munnikenland geweest. Nu weer een jaar later na de grootschalige werkzaamheden in 2015 en 2016 is het gebied er mooier op geworden vooral nu door rijkelijk aanwezige bloemen. Zou men in het Munnikenland afwijken van de beschreven struin echt fout gaan kan het niet. Als met het kasteel en de duidelijk herkenbare betonnen trap tegen de dijk als herkenningspunt in de gaten houdt is het gemakkelijk aan te haken op de rest van de wandelroute.