Meerkampen-tocht, Oeffelt te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Meerkampen-tocht, te Oeffelt

Een tocht voor de liefhebber van rivierenlandschappen. De tocht gaat over dijken en door de uiterwaarden van de Maas. In deze uiterwaarden zijn natuurlijke heggen te zien, de maasheggen. Deze heggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns. Als bezienswaardigheden zijn er op de tocht enkele ruïnes van rivierkazematten uit de 2de wereld oorlog te zien. Deze rivierkazematten waren onderdeel van Maaslinie en hadden tot doel de spoorbrug tussen Gennip en Oeffelt te beschermen. Verder het Kruisherenklooster van Sint Agatha. Dit klooster werd omstreeks 1371 opgericht door de Kruisheren. Het klooster is het oudste nog bewoonde klooster van Nederland. Een gedeelte van de tocht gaat door weilanden in de uiterwaarden, waterdichte schoenen zijn daarom zeker een noodzaak. 68% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-10-2014, laatst bijgewerkt op: 8-6-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna voor woning nr.5 aan rand van het plein RA, grindpad voor deze woning inlopen, iets verder voorbij de begraafplaats buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RA, pad met bordje “Wandel- fietspad” volgen, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, smal grindpad, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Op de dijk RD, weggetje aan rechterhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, verhard weggetje, wn route.
Na passeren van brug over de “Oeffelse Raam”, bij 3-sprong RA, kn54 volg 51, de dijk aan linkerhand volgen, direct daarna RA, breed grindpad, de wn route wordt verlaten, men passeert een veerooster.
Na passeren van 2de veerooster, in flauwe bocht naar rechts LA, pad met metalen afsluitboom, vervolgens het pad ca. 700m volgen tot smal pad aan linkerhand met aan beide zijde een afrastering, draaihekjes negeren.
Bij dit pad LA, op hoekpaal zit de wn route markering, smal pad tussen afrasteringen richting de dijk volgen, voor de dijk, t.h.v. metalen hek buigt pad naar rechts en gaat over in een verhard weggetje, wn route.
Op de dijk RD, graspad over de dijk volgen, wn route.
Aan einde van het gras-pad, bij Y-splitsing scherp RA, verharde weg, kn60 volg 48, voorbij bocht naar links gaat de verharde weg over in een onverhard pad, verderop gaat het onverhard pad weer over in een verharde weg.
Ruim voor klooster, bij Y-splitsing voor de dijk scherp LA, weg met de dijk aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg volgen tot splitsing op de dijk t.h.v. boerderij nr.3.
Bij deze splitsing RA, vervolgens bij T-splitsing eveneens RA.
Na passeren van kloostermuur bij 4-sprong RD, “Kloosterlaan”.
Bij kruising RA, “Veerstraat 19-21-23”.
Voorbij de dijk RD, weg aan linkerhand negeren.
Voorbij woning nr.23, bij kruising LA, grindpad, verderop buigt het pad naar links, voorbij stallen gaat het grindpad over in een verharde weg.
Na passeren van de dijk, bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens bij 4-sprong met beeld eveneens rechts aanhouden, “Odiliadijk”.
Na passeren van kombord “Einde bebouwde kom St. Agatha” rechts aanhouden, fietspad over de dijk volgen.
Na ca. 1km, t.h.v. pannenkoekenhuis “de 7 Dwergen”, voor hectometerpaal 128  RA, via betonnen trap de dijk afdalen, voorbij klaphek schuin naar rechts door grasland  richting doorgang in bosschages aan rechter overzijde.
Na passeren van deze doorgang rechts aanhouden, de rechterzijde van het grasland volgen, bij afrastering via overstap volgend grasland inlopen, gras-pad met de Maas aan linkerhand verder volgen, verderop via twee klaphekken smal grasland inlopen, vervolgens gras-pad met de Maas aan linkerhand ca. 1km volgen tot brugje, het brugje over, vervolgens de Maas verder volgen tot men het grasland via een klaphek weer verlaat.
Na verlaten van het grasland, voorbij bankjes RA, grindpad.
Het onverharde pad gaat over in een verharde weg, direct daarna LA, grindpad, kn49 volg 50, verderop t.h.v. metalen hek “De Weert” via draaihekje aan linkerhand grasland inlopen, de rechterzijde van grasland ca. 450m volgen tot draaihekje aan rechterhand t.h.v. een grote boom in de haag.
Bij dit draaihekje RD, kn50 volg 51, rechterzijde van grasland blijven volgen, verderop voor afrastering buigt het gras-pad naar links richting de Maas.
Voor de Maas RA door draaihekje, verderop passeert men dicht na elkaar  twee draaihekjes t.h.v. doorgang naar drinkplaats voor vee aan de Maas, ruim voorbij deze doorgang buigt het gras-pad voor monding beekje naar rechts.
T.h.v. brugje LA het brugje over, kn51 volg 52, nu ook weer de rechterzijde van grasland volgen, verderop passeert men een draaihekje.
Na passeren van 2de draaihekje bij 4-sprong RA, onverhard pad rechts van pad met betonplaten, kn52 volg 53, verderop kruist het pad een pad met de betonplaten, vervolgens brede grindpad volgen tot bocht naar rechts.
In deze bocht LA door draaihekje, gras-pad met beekje aan rechterhand, wn route, verderop voor afrastering schuin naar links het 2de grasland aan linkerhand inlopen, wn route, diagonaal door het grasland naar hoek aan overzijde lopen, bij deze hoek via draaihekje naar volgend grasland lopen, vervolgens de rechterzijde volgen.
Bij hoek RA door draaihekje, wn route, vervolgens diagonaal door grasland naar doorgang aan overzijde lopen, na passeren van deze doorgang de linkerzijde van het grasland volgen.
Iets voor overzijde LA door draaihekje, vervolgens de linkerzijde van grasland volgen, na passeren van volgende doorgang buigt het gras-pad iets naar rechts richting metalen hek met draaihekje.
Na passeren van het draaihekje bij T-splitsing LA, verhard weggetje, kn53 volg 61.
Bij T-splitsing RA, grindpad met de Maas aan linkerhand, kn61 volg 98, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
# Voor een pauze men passeert horecagelegenheid.
Voorbij horecagelegenheid, in bocht naar rechts LA, verhard fietspad, kn98 volg 13.
Na passeren van brug over de Maas RD, grindpad, fietspad aan rechterhand negeren, kn13 volg 14.
Na ca. 600m het pad met bocht naar rechts verder volgen, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RD, kn14 volg 16, via draaihekje het grasland inlopen richting doorgang aan overzijde, na passeren van deze doorgang schuin naar links door grasland richting doorgang in de linkerhoek aan overzijde.
Na passeren van deze doorgang rechts aanhouden, diagonaal door grasland langs linkerzijde van haag in het grasland richting hoek aan overzijde, bijna bij deze hoek passeert men aan rechterhand een poel.
In deze hoek LA door draaihekje, de rechterzijde volgen tot volgend draaihekje, na passeren van dit draaihekje diagonaal door grasland richting draaihekje in hoek aan overzijde, wn route, na passeren van dit draaihekje de rechterzijde van het grasland volgen tot men via een draaihekje het grasland weer verlaat.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, grindpad, kn16 volg 17, direct daarna het pad met bocht naar links verder volgen, verhard fietspad aan rechterhand negeren, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg.
Op de dijk de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, fietspad aan linkerhand negeren, kn17 volg 11, vervolgens aan de voet van de dijk RD, grindpad met de dijk aan rechterhand, paden aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij kruising RD, kn11 volg 56.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Urlingsestraat”, wn route, vervolgens de weg ca. 500m volgen tot woning nr. 11C, zijpaden negeren.
Voorbij deze woning LA, grindpad, wn route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links.
Voorbij deze bocht RD het brugje over, verhard voetpad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

San Salvator kerk, Kerkplein 3, 5441 BE te Oeffelt. Plan Route

A73, neem afrit 5-Haps. Ga verder op de N264. Rijd naar de Kerkplein in Oeffelt. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Station Boxmeer. Buurtbus 238 (richting Grave). Bushalte Raadhuisplein, Oeffelt. Aanlooproute naar startpunt: Ga in noordwestelijke richting naar Lietingsestraat. Sla rechtsaf naar de Lietingsestraat. Sla linksaf naar de Kerkplein.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Kerk in Oeffelt Adrie: Kerk in Oeffelt
Maasheggen Adrie: Maasheggen
Maasheggen maar nu in de bloei Adrie: Maasheggen maar nu in de bloei
Ruïne rivierkazemat Adrie: Ruïne rivierkazemat
Meerkampen, begrazingsgebied Adrie: Meerkampen, begrazingsgebied
Zicht op vesting 't Genneperhuis Adrie: Zicht op vesting 't Genneperhuis
In de verte kruisherenklooster van Sint Agatha Adrie: In de verte kruisherenklooster van Sint Agatha
De Maas met zicht op de kerk van Cuijk Adrie: De Maas met zicht op de kerk van Cuijk
Het Maasheggengebied Adrie: Het Maasheggengebied

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart meerkampen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant 't Veerhuis Oeffelt

Veerweg 2
5441 PL Oeffelt

Pannenkoekenhuis de 7 Dwergen

Odiliadijk 6
5435 XA Sint Agatha

1. Adrie 8 juni 2018 om 17:39

De wandelroute 7 juni 2018 gecontroleerd tevens iets gewijzigd. Aan het begin van de wandelroute wordt Oeffelt via een leuk smal pad verlaten en bij het klooster in Sint-Agatha is een ander route gekozen waardoor men een mooier zicht op het klooster heeft. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 13 mei 2016

Vandaag 11 mei 2016 nog eens gaan kijken of de werkzaamheden in het gebied afgerond zijn, tevens de routebeschrijving gecontroleerd. Op een plaats was men nog bezig met de afrastering. Echt nieuwere paadjes zijn er niet bijgekomen Bij de monding van een waterloop in de Maas is de lastige passage met stapstenen in de waterloop vervangen door een leuk brugje. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 23 januari 2016

Er vinden momenteel in de Oeffelter Meent werkzaamheden plaats. De loop van de Oeffeltsche Raam is op verschillende plekken vergraven en gedempt zodat een nieuwe meanderende beek is ontstaan. Ook is de Virdsche Graaf in het gebied gedempt. Het oorspronkelijk pad langs de Virdsche Graaf liep is hierdoor komen te vervallen. De graafwerkzaamheden zijn afgerond, wel is men nog bezig het gebied waarin de graafwerkzaamheden plaatsgevonden hebben opnieuw in te richten. Routebeschrijving, kaart en GPS track zijn aangepast aan de huidige situatie. In de lente ga ik eens kijken of er nog nieuwe leukere paadjes bijgekomen zijn.

4. Antoon en Marijke 19 april 2015

Met de meidoorn in bloei een prachtige wandeling langs de maasheggen gemaakt. Een bijzonder gebied waar veel gebeurd om het maasheggen landschap in zijn oude glorie te herstellen

5. Lennard 27 oktober 2014

Gisteren gelopen met rustig, grijs en droog weer. Ik vond het een fijne route door het rivierenlandschap. Dankzij de vele heggen doet het in de delen door de weilanden toch niet kaal en open aan.