Maaskantpad etappe 9, Venlo te Limburg

13 km Wandelroute Maaskantpad etappe 9, te Venlo

Deze etappe start bij het station in Venlo en gaat door de natuurgebieden Jammerdaalse Heide en Holtmühle naar Tegelen. Na de spoorlijn in Venlo enige tijd gevolgd te hebben komt men in het natuurgebied Jammerdal. Oorspronkelijk was dit gebied een zanderig en heuvelachtig terrein dat aan het einde van de 18e eeuw tot de jaren dertig van de vorige eeuw werd ontgonnen om er klei en grind te winnen. Deze klei- en zandwinning is mede verantwoordelijk voor de vorm van het huidige landschap. De klei- en zandwinning gebeurde eerst handmatig, later machinaal. Hierdoor ontstonden grotere en kleine plassen, in een heel bijzonder landschap. Na verlaten van het gebied gaat de etappe langs een trappistenklooster richting het natuurgebied de Holtmühle. In dit gebied, ook rijk aan klei en grind, zijn een viertal groeves waarvan er twee nog gedeeltelijk in bedrijf zijn. In de groeves die geheel of gedeeltelijke geëxploiteerd zijn wordt nieuwe natuur ontwikkeld met als resultaat een heel gevarieerd aantrekkelijk gebied. De tocht gaat in het natuurgebied door een van deze groeves met nieuwe natuur. 67% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-4-2015, laatst bijgewerkt op: 6-10-2017

Met de rug naar het station RD richting grote rotonde vertrekken.
Voor deze rotonde RA, ”Kaldenkerkerweg”, weg parallel aan spoorlijn aan rechterhand volgen, vervolgens deze weg ca. 900m volgen tot rotonde, zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze rotonde RA, “Vierpaadjes”, ook nu de spoorlijn aan rechterhand volgen.
RD, twee keer spoorwegovergang aan rechter- en fietspad aan linkerhand negeren, de spoorlijn verder volgen.
Verharde weg gaat over in een onverhard pad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, stijgend pad met spoorlijn aan rechterhand.
RD, smal pad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, pad met traptreden naar beneden volgen, vervolgens beneden bij Y-splitsing met aan rechterhand een spoorwegovergang LA, kn60 volg 59.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, pad met dal aan rechter- en heuvelrug aan linkerhand volgen.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand stijgend pad RA, smal pad, iets verderop buigt het pad naar links, vervolgens het pad verder volgen tot 3-sprong voor spoorlijn, smalle zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze 3-sprong LA, vervolgens het pad parallel aan de spoorlijn volgen tot verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze verharde weg RD richting spoorwegovergang, kn59 volg 58.
Ca. 100m na passeren spoorwegovergang RA, verhard fietspad richting “Restaurant de Bovenste Molen”, vervolgens het fietspad ca. 330m volgen tot kruising met aan linkerhand een klaphek.
Bij deze kruising LA door klaphek, smal pad.
Bij Y-splitsing voor dal rechts aanhouden, het dal aan linkerhand volgen, verderop t.h.v.  kleine open plek met heide buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot men het gebied via een klaphek weer verlaat.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, verhard fietspad, vervolgens het fietspad ca. 150m volgen tot breed pad met houten hek en klaphek aan linkerhand.
Bij dit pad LA door het klaphek, vervolgens het brede pad volgen tot T-splitsing voor heuvel.
Bij deze T-splitsing LA, pad met waterplas aan linkerhand volgen.
Bij splitsing op heuvel links aanhouden, pad met dal aan linkerhand verder volgen.
Na passeren van klaphek bij splitsing rechts aanhouden, breed pad, vervolgens na ca. 30m RA, smal bospad met SLL bordje.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Na passeren van metalen afsluitboom bij Y-splitsing LA, direct daarna het doorgaande pad langs bosrand met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Voor omheining het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn72 volg 73.
In bocht naar links RA, pad met ommuring rond kloosterterrein aan linkerhand volgen.
T.h.v. poort RA, verharde weg, direct daarna aan einde van metalen omheining LA, “Lucie Coutazweg”, vervolgens de weg volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing LA richting klooster.
Voorbij het klooster, in bocht naar links RA, onverhard pad, het pad buigt naar links, men passeert grenspaal 452.
RD viaduct oversteken, verharde weg, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, vervolgens de weg door kassencomplex volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verhard voetpad langs doorgaande weg volgen.
Na passeren van woning nr. 185 RA, onverhard pad.
In bocht naar rechts RD, gras-pad richting bosgebied volgen.
Bij kruising in bosgebied LA, breed pad, men passeert gele “Ferngas” paal Nr.2.
Bij kruising met gele “Ferngas” paal met stikker “A1” RA.
Bij kruising RD, het brede pad verder volgen.
T.h.v. grote open plek met landbouw het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad langs omheining aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 50m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, verderop t.h.v. grote open plek buigt het pad met flauwe bocht naar links en volgt bosrand.
Iets voor het einde van de open plek buigt het pad naar links het bosgebied weer in, direct daarna bij 3-sprong RA.
Na ca. 60m LA, smal pad bij doorgang in lage heuvelrug, men loopt een leuk dalletje in vervolgens het pad ca. 60m volgen tot 3-sprong met aan linkerhand een stijgend pad naar rand van de heuvelrug, smalle zijpaadjes richting het dalletje negeren.
Bij deze 3-sprong RA, dalend pad langs heuvelrand, vervolgens het pad met een ruime bocht naar rechts terug naar het bredere pad volgen.
Na verlaten van het dalletje bij T-splitsing LA, het brede pad weer volgen, direct daarna voor bocht naar links RA, kort verbindingspad tussen twee zandhopen inlopen, men passeert de grens, bij het pad aan de Nederlandse zijde van de grens RA, vervolgens na ca. 25m LA, kn88 volg 87.
Bij 4-sprong RD, wn route, vervolgens pad verder volgen tot 3-sprong voorbij waterplas, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, kn87 volg 86, vervolgens het pad langs de waterplas ca. 600m volgen tot 4-sprong voor bosrand.
Bij deze 4-sprong LA, bosrand aan rechterhand volgen, kn86 volg 42.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na passeren van grote betonnen duikers bij T-splitsing RA, bosrand aan rechterhand volgen, de wn route wordt verlaten.
Aan einde van weiland LA, bosrand aan rechterhand volgen.
Bij T-splitsing RA, na enkele meters gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, smal bospad aan rechterhand negeren, vervolgens voor grasland aan rechterhand LA, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, vervolgens na ca. 45m RA, smal bospad.
Bij 3-sprong voor dalletje LA, het dalletje aan rechterhand volgen.
Bij kruising RA, dalletje aan rechterhand verder volgen, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens het pad ca. 80m volgen tot dalend pad met traptreden aan rechterhand t.h.v. kn40 paaltje.
T.h.v. dit pad LA, kn40 volg 89, iets verder volgt men een diep dal aan rechterhand.
Bij 3-sprong op heuveltop RA, pad met traptreden afdalen, wn route.
#In het dal kan het pad een klein stukje drassig zijn, als alternatief kan men bij de 3-sprong ook LA, dalend pad, de wn route wordt verlaten. Na klein klimmetje bij 3-sprong RA. Bij Y-splitsing RA, vervolgens het pad volgen tot kruising. Ga verder bij punt 8 3de regel Bij kruising met kruisbeeld……….
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met kruisbeeld RD, pad tussen twee lage heuvels volgen, vervolgens het pad ca. 400m RD volgen tot 4-sprong voor visvijver, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong rechts aanhouden, het iets hoger gelegen pad parallel aan de visvijver volgen.
Bij T-splitsing LA, voetpad langs doorgaande weg volgen, vervolgens het voetpad volgen tot rotonde.
Bij deze rotonde RD, “Glazenapstraat”.
Bij kruising RD, “Calveriestraat”, vervolgens de weg volgen tot het station, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Venlo, Stationsplein 1, 5913 AA te Venlo. Plan Route

Station Tegelen, De Drink 2 te Tegelen.

A67, neem afrit Knooppunt Zaarderheiken. Ga verder op de Eindhovenseweg. Rijd naar het Stationsplein.

Station Venlo

Natuurgebied Jammerdal Adrie: Natuurgebied Jammerdal
Tuin bij trappistenklooster Adrie: Tuin bij trappistenklooster
Trappistenklooster Adrie: Trappistenklooster
Grenspaal Adrie: Grenspaal
Natuurgebied de Holtmühle, voormalige groeve Adrie: Natuurgebied de Holtmühle, voormalige groeve

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-9.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Venlo en Tegelen

Oelespot

Ulingsheide 1A
5932 NA Tegelen

1. Jack Wildhagen 1 oktober 2017 om 19:13

Vandaag deze route gelopen.Het was schitterend weer en hebben bij de abdij een terrasje genomen.Een half uur later in de Duitse bossen een verkeerd pad gekozen.We kwamen toen op een ander punt uit in Tegelen.Toch hebben mijn vrouw en ik erg genoten van het natuurschoon in de herfst.

1. Adrie 2 oktober 2017 om 06:07

Jack Wildhagen bedankt voor de reactie! Ik ga binnenkort kijken of de routebeschrijving in het Duitse deel van de etappe te verbeteren is. De horecagelegenheid bij het klooster had ik nog niet vermeld, deze staat nu ook vermeld bij de horecagelegenheden.

2. Adrie 4 oktober 2017 om 08:40

Ik ben gaan kijken in het Duitse deel van deze etappe. Omdat er in dat gebied geen routepaaltjes zijn die gebruikt kunnen worden als extra herkenningspunten heb ik de omgeving waardoor men loopt wat uitvoeriger beschreven. Hopelijk wordt hierdoor het risico dat men een verkeerd pad kiest wat verminderd.

2. Wim van den Broek 26 september 2016 om 18:32

25 september met partner en vrienden. We wilden een mooie herfstwandeling lopen, maar het was hoogzomer en maakte daardoor de tocht super mooi! Wel de beschrijving erbij houden, maar dat is geen probleem, die is goed beschreven. Uitgezonderd misschien als je Tegelen nadert vanuit de bosomgeving, punt 8. Misschien vermelden bij punt 7, de tweede flauwe bocht. Dit kan ook aan onszelf liggen. Zelfs het gedeelte tussen de kassen na de oversteek van de autobaan heeft wel iets. Al met al, heel tevreden en de moeite waard want de natuur is in al z’n bescheidenheid geweldig mooi.

1. Adrie 13 oktober 2016 om 20:13

Wim van den Broek bedankt voor de reactie! Door de best vele richting veranderingen is het deel bij punt 8. misschien wat lastiger te volgen. Toch daarvoor gekozen omdat men daardoor een goed beeld krijgt van het heuvelachtige karakter in dat deel van het bosgebied. De opmerking ‘tweede flauwe bocht’ bij punt 7. is in de routebeschrijving opgenomen.

3. Adrie 18 augustus 2016

De etappe is iets gewijzigd. Op Duits grondgebied was een smal pad nagenoeg dicht gegroeid. Het smalle pad is vervangen door een wat breder goed beloopbaar pad. De routebeschrijving en kaarten zijn hierop aangepast. Veel wandelplezier!