Maaskantpad etappe 6, Wellerlooi te Limburg

17 km Wandelroute Maaskantpad etappe 6, te Wellerlooi

Deze etappe van Landgoed de Hamert naar het Arcen gaat o.a. door de natuurgebieden Walbeckerheide, de Dorperheide, het Strealens Broek en Leeremarksche Heide de laatste twee gelegen in Landgoed Arcen. De Walbeckerheide en de Dorperheide zijn natuurontwikkelingsgebieden, de beide plassengebieden zijn ontstaan door zandwinning. De Walbeckerheide is nog niet zolang geleden opengesteld, de Dorperheide al wat langer. Dat de natuur zich in de Dorperheide al wat langer heeft kunnen ontwikkelen is heel goed te zien. Na verlaten van de Dorperheide gaat de etappe de Duitse grens over door een gevarieerd bosgebied naar het kasteel Walbeck aan de rand van het plaatsje Walbeck. Weer terug in Nederland wordt het Straelens Broek bezocht. In het Straelens Broek zijn graslanden afgegraven waardoor het Straelens Schuitwater, een groot ondiep water, is hersteld. Aan de oostzijde van het Straelens Broek is een historisch fenomeen zichtbaar. Hier zijn wallen en grachten te vinden van een schans, Fort Hazepoot, die moest dienen als verdedigingswerk van de Fossa Eugeniana. Dit kanaal werd vanaf het jaar 1625 gegraven op initiatief van de Spanjaarden. Zij hebben het project nooit kunnen voltooien, bij de schans zijn nog restanten van het kanaal zichtbaar. De Leeremarksche Heide is in tegenstelling wat de naam doet vermoeden een gevarieerd bosgebied met als bezienswaardigheid het doolhof “De Dolgaard” een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw en een ijskelder. Aan het einde van de etappe komt men langs kasteel Arcen, het kasteel is zeker een bezoekje waard. 80% van deze etappe is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-5-2015, laatst bijgewerkt op: 27-3-2024

Vanuit de bushalte in noordelijke richting met de gebouwen aan linkerhand vertrekken, voor dal met Geldernsch-Niers kanaal RA, grindpad, wn route, verderop buigt het pad met flauwe naar links en volgt op enige afstand een verharde weg aan rechterhand.
Ruim voorbij deze bocht RA, het pad aan overzijde van de verharde weg inlopen, wn route, pad met metalen afsluitboom en SLL bordje.
T.h.v. metalen poort het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 300m, voorbij 2de flauwe bocht naar links LA, wn route, verderop iets voorbij open strook met hoge heuvels buigt het pad naar rechts.
Ca. 150m voorbij deze bocht LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot kruising.
Bij deze kruising RA, smalle verharde weg, wn route.
Voorbij metalen afsluitboom LA, wn route, smal grindpad met iets verder een smal veerooster.
# Voordat men LA het grindpad inloopt, een klein stukje RD is een plateau met mooi uitzicht over het plassengebied.
Na verlaten van het gebied, bij T-splitsing RA, “Heerenvenweg”, fietspad langs verharde weg, wn route, verderop kruist het fietspad de weg, “Heerenvenweg” en gaat over in “Dorperheideweg”, het fietspad ca. 200m verder volgen tot grindpad met houten poort en klaphek aan linkerhand.
Bij het grindpad LA door het klaphek, kn43 volg 41, iets verhoogd grindpad door begrazingsgebied, verderop buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Voor poel, bij 3-sprong LA, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Voor houten poort met klaphek het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren, het pad ca. 130m verder volgen tot 3-sprong voorbij 2de poel aan rechterhand.
Na ca. 130m, bij 3-sprong RA, iets verder bij splitsing rechts aanhouden, het pad volgen tot grote waterplas aan linkerhand, de waterplas aan linkerhand met ruime bocht naar links volgen tot klaphek aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij het klaphek RA door klaphek, direct daarna bij kruising RD, smal bospad, vervolgens na ca. 40m bij 4-sprong RD.
Bij 4-sprong RD, iets verder open plek aan rechterhand met lage begroeiing.
Voorbij de open plek, bij T-splitsing LA, bospad.
Voorbij een grote boom die dicht bij de grond opsplitst meerdere stammen, bij kruising RD, het pad volgen tot T-splitsing voor een metalen poort, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met houten omheining aan rechterhand, op enige afstand is de achterzijde van schloss Walbeck te zien.
Bij T-splitsing RA, de omheining aan rechterhand verder volgen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, men passeert de voorzijde van het kasteel.
# Schloss Walbeck, ook Haus Walbeck genoemd, is een waterburcht in Walbeck. In 1403 wordt voor het eerst Haus Walbeck vernoemd.
T.h.v. ingang van het kasteel RD, “Am Schloss Walbeck”, weg aan linkerhand negeren.
Voorbij woning aan linkerhand, bij 4-sprong RA, iets verder buigt de smalle weg naar links, de weg ca. 250m verder volgen tot breed grindpad aan rechterhand door het bos.
Bij dit pad RA, “In den Honnen”, het brede grindpad ca. 800m volgen tot 3-sprong van brede paden voorbij twee bankjes, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden.
Bij kruising RD richting “Arcen 4,4km”, “In den Honnen”.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Voor landbouwperceel aan linkerhand, bij 4-sprong RA, het bospad volgen tot kruising direct na een metalen afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, “Grensweg 9-11-15”, het pad dat verderop voorbij een bungalowpark naar rechts buigt volgen tot kruising met verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, “Dorperheideweg”, fietspad langs verharde weg, wn route.
Voorbij witte woning nr.18, bij kruising LA, breed grindpad, “Walbeckerweg 37-39”, kn41 volg 73.
Doorgaande grindpad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Ruim voor witte woning RA, smal bospad, wn route.
Voor omheining rond bungalowpark, bij T-splitsing LA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, de weg volgen tot onverhard pad voor bosrand aan linkerhand ruim voorbij woning nr.8, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, kn73 volg 36, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, het pad volgen tot bocht naar links in het bos, zijpad aan rechterhand negeren.
In deze bocht RD, pad met houten afsluitboom en SLL bordje, blauwe (SLL routepaaltjes) en wn route, iets verder eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Voorbij laag gelegen brugje, op de heuvel het pad met bocht naar rechts verder volgen, blauwe en wn route, verderop daalt het pad.
# De waterplas aan rechterhand is Fossa Eugeniana, een kanaal dat vanaf het jaar 1625 gegraven is op initiatief van de Spanjaarden, maar nooit is voltooid.
Voor hoge heuvel, bij T-splitsing LA, blauwe en wn route, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad met hoge heuvel aan rechterhand verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
# De hoge heuvels langs dit pad zijn de resten van een Spaans fort, dat is aangelegd in 1626, plaatselijk staat het bekend als Fort Hazepoot. De enige zichtbare restanten zijn de dubbele aarden wallen met vier bastions en droge grachten. Voor een bezoek aan het fort, voorbij bocht naar rechts is een pad naar de heuveltop.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, rode (SLL routepaaltjes) en wn route, de blauwe route wordt verlaten.
In flauwe bocht naar rechts van de weg LA, onverhard pad met houten afsluitboom en SLL bordje, rode en wn route.
# Na ca. 150m is aan linkerhand een pad naar een uitzichtpunt met bankje over het Straelens Broek.
Voorbij houten afsluitboom, bij 3-sprong RA, rode en wn route, het pad buigt naar links.
Voorbij grenspaal 486 RD, verbindingspad aan linkerhand negeren, rode route.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad met grenspaal 485D aan linkerhand negeren, rode route, kn36 volg 35.
Iets voor betonnen brug RA, gras-pad met beekje aan linkerhand, rode en wn route, verderop voor de houten poort het beekje oversteken en de andere zijde volgen.
Voorbij klaphek RD, de verharde weg of het gras-pad rechts van de weg volgen, weg aan linkerhand negeren, rode route, kn35 volg 34.
Iets voorbij uitkijkplateau de weg met bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, rode route, kn34 volg 79.
Iets voorbij flauwe bocht naar rechts van de weg LA, zanderig pad met SLL bordje en houten afsluitboom door half open strook in het bos, rode route, kn79 volg 67, verderop t.h.v. de lage heuvel buigt het pad naar links met heuvels aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, rode en wn route, het pad volgen tot T-splitsing, ruim voor de T-splitsing wordt de wn route verlaten.
Bij deze T-splitsing LA, rode route.
Bij kruising RA, rode route.
Bij 4-sprong LA, rode route, het pad volgen tot 5-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong 3de pad aan linkerhand inlopen, rode route, kn67 volg 65, pad met wit metalen afsluitboom.
RD, stijgend pad aan rechterhand negeren, rode route, de wn route wordt weer verlaten.
Bij 6-sprong 1ste pad aan rechterhand inlopen, rode en wn route, stijgend pad, men passeert een heuvel.
Voor bosperceel met zandwalletjes, bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met doolhof (het bosperceel met de zandwalletjes) aan linkerhand, rode en wn route, verderop voorbij het doolhof buigt het pad naar links.
# Het doolhof “De Dolgaard” aan linkerhand is het restant van een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw. De paden in het doolhof worden gescheiden door zandwallen.
Iets voorbij deze bocht, direct na bankje RA, rode route, kn66 volg 65, het pad volgen tot T-splitsing bij breed pad met gescheiden grind-/fietspad.
# Ruim voor de T-splitsing passeert men aan linkerhand een ijskelder.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met gescheiden grind-/fietspad, rode en wn route.
Voor rotonde LA via fietspad de doorgaande weg oversteken, kn65 volg 54, let op drukke weg!, aan overzijde RD, kn54 volg 55, de “Lingsforterweg” volgen tot 4-sprong voorbij kasteelgracht.
Bij deze 4-sprong RD, kn55 de wn route wordt verlaten, de weg buigt naar rechts.
Na ca. 90m, in flauwe bocht naar rechts van de weg LA, “Lingsforterweg”.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, “Koestraat”, de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA voor eindpunt bushalte Koestraat richting Nijmegen of LA voor eindpunt bushalte Koestraat richting Venlo.

Legenda
SLL = Stichting Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Bushalte Walbeckerweg, Hamert, 5856 CL te Wellerlooi. Plan Route

Bushalte Koestraat, Raadhuisplein te Arcen.

Startpunt: Parkeerterrein P1 bij Landgoed de Hamert aan de Twistedenerweg in Wellerlooi. Dit parkeerterrein is in directe omgeving van de bushalte.
Eindpunt: Parkeren kan op het parkeerterrein langs de Schans aan de rand van het dorp, dit parkeerterrein is in directe nabijheid van de bushalte.

Startpunt: Bushalte Walbeckerweg, aan de weg Hamert (N271) in Wellerlooi.
Eindpunt: Bushalte Koestraat aan de weg Raadhuisplein in Arcen.

Nieuwe natuur op de Dorperheide Adrie: Nieuwe natuur op de Dorperheide
Nu in een ander seizoen Adrie: Nu in een ander seizoen
Konik paarden op de Dorperheide Adrie: Konik paarden op de Dorperheide
Kasteel Walbeck Adrie: Kasteel Walbeck
Poortgebouw van kasteel Walbeck Adrie: Poortgebouw van kasteel Walbeck
Restant van kanaal Fossa Eugeniana Adrie: Restant van kanaal Fossa Eugeniana
Het Straelens Broek Adrie: Het Straelens Broek
Landgoed Arcen Adrie: Landgoed Arcen
IJskelder in landgoed Arcen Adrie: IJskelder in landgoed Arcen
Poortgebouw kasteel Arcen Adrie: Poortgebouw kasteel Arcen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-6.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Omgeving van het startpunt en in de plaats Arcen

1. Adrie 4 maart 2021 om 12:06

Op de Dorperheide hebben de machines voor het winnen van grind, zie foto linksboven uit 2016, plaatsgemaakt voor ontwikkeling van nieuwe natuur. De plek is inmiddels ingenomen door een kudde landgeiten. In de loop van de tijd kan het nog kale deel zich nu ontwikkelen tot het eerder vrijgegeven deel, zie foto rechtsonder. De etappe gaat nu ook door het nieuw vrijgeven deel van de Dorperheide.

2. Anne-Marie 23 oktober 2020 om 20:25

Mooie etappe! En inderdaad is de Fossa Eugeniana heel bijzonder om te zien in het landschap, ook werkelijk prachtig qua natuur. Wederom genoten!

3. adrienne 26 mei 2019 om 17:35

Hoi Adrie.

Ik heb in 5 dagen van Gennep naar Arcen gelopen.Prachtige tocht!!!.
    Als je door het klaphek gaat richting kasteel Walbeck ga je LA bij een bosperceel
    met dennen.Dit perceel is gekapt.
    Bedankt voor de prachtige wandeling.
    Morgen verder naar Velden

1. Adrie 26 mei 2019 om 17:56

Adrienne bedankt voor het melden! Ik heb de opmerking van het bosperceel met dennen uit de routebeschrijving verwijderd. Veel wandelplezier met de rest van het pad!

4. Mariëlle 14 januari 2019 om 21:10

Wederom genoten van deze etappe! Wij hebben ‘m trouwens in tweeën gedeeld want wij vinden 18 km toch net iets teveel. De eerste etappe gelopen tot Resort Arcen en deel 2 gelope van Resort Arcen tot eindpunt; fietsen achterop auto, fietsen neergezet bij eindpunt van de betreffende etappe en aan het eind terug gefietst naar de auto 🙂
    Nogmaals, wat een prachtige en afwisselde etappe met volop bankjes met mooie vergezichten.

5. Frank 11 januari 2019 om 10:40

Hoi,
    Ik heb deze route op 9 januari 2019 gelopen.
    Een fraaie route wederom. Mooi afwisselend en ik houd er wel van om buiten de grenzen te gaan.
    Kasteel Walbeck was dan ook een mooi uitstapje buiten de grens. Een mooi gebied waarbij je het kasteel van alle kanten kunt bewonderen.
    Ook het nieuwe natuurgebied was erg mooi. Veel water, veel ganzen. Maar ik heb ook de przewalskipaarden (tenminste dat denk ik dat het deze waren) gezien. Zij liepen in het gebied bij de afgraving.
    Ik heb de route via mijn navigatie gelopen.
    Voordeel hiervan is dat ik meer tijd heb om rond te kijken en dus meer kan genieten.
    Wat ik wel mis, en dat is met de beschrijving niet zo, is een kleine beschrijving van de bijzonderheden die je tegen komt. De kleine feitjes die je in de omschrijving mee genomen hebt. Erg leuk om te lezen tijdens een tocht.
    Toch kies ik er voor om de tocht via de navigatie te lopen.

Maar wederom een prima route Arie.

1. Frank 11 januari 2019 om 10:41

Oeps…..
      Prima route Adrie

6. Adrie 27 februari 2017 om 19:20

De etappe is vernieuwd. Op de Walbeckerheide, een voormalig zandwinningsgebied, is een deel ingericht als natuurontwikkelingsgebied en opengesteld voor wandelaars. Evenals de Dorperheide is het een plassengebied. Dit nieuwe gebied is in de etappe opgenomen, een langere pad dat door landbouwgebied liep is komen te vervallen. Veel wandelplezier!