Maaskantpad etappe 5, Well te Limburg

20 km Wandelroute Maaskantpad etappe 5, te Well

De etappe start in het plaatsje Well en gaat door het oude pittoreske gedeelte van Well via rustige landweggetjes naar het gehucht Knikkerdorp om vandaar door te gaan naar de Wellse Heide met onder andere het bosgebied de Rode Hoek van het Limburgs Lanschap. Het laatste deel van de etappe gaat door het natuurgebied Landgoed de Hamert dat ook het eindpunt is. Voordat de tocht door het oude gedeelte van Well gaat komt men langs het kasteel Well, een echte waterburcht. Het huidige kasteel werd pas gebouwd in de vijftiende eeuw, maar kreeg pas later, in de zeventiende eeuw, zijn huidige aanzicht. Op de Wellse Heide komt men langs prachtige stuifduinen met een mooi ven. Het ven dat aan de voet van hoge stuifduinen ligt profiteert van het regenwater dat naar beneden stroomt. De Rode Hoek maakt deel uit van de circa 10.000 jaar oude stuifduingordel. Na verlaten van de Wellse Heide gaat de tocht richting Landgoed de Hamert. Het Landgoed de Hamert is een 1084ha groot natuurgebied. Het gebied bestaat uit heidevelden met opvallende hoge stuifheuvels zoals de Dikkenberg, veenplassen, vennen, loofbossen en naaldbossen, ook is er een gerestaureerde oude grafheuvel een z.g. "Vorstengraf". De hoge stuifheuvels bieden op een aantal plaatsen weidse uitzichten. Bij de Dikkenberg heeft men een prachtig uitzicht over de Looierheide met het Westmeerven en het Heerenven en vanuit de Trappenberg heeft men een mooi uitzicht over het meeste bekende ven in dit gebied, het Pikmeeuwenwater. Als laatste gaat de tocht door de Stalberg, hier worden niet echt paden gevolgd maar gaat door een smalle strook ruige natuur langs de Maas dat wordt begraasd met galloway runderen. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-3-2015, laatst bijgewerkt op: 1-7-2019

Loop vanuit een van de bushaltes aan de doorgaande weg N271 naar zijweg richting “Well”, volg vervolgens deze weg “Kasteellaan”, iets verder passeert men aan rechterhand “café restaurant Vink”.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, kn13 volg 34, vervolgens de weg volgen tot flauwe bocht naar links met kruisbeeld, zijweg negeren.
In deze bocht RA, smal grindpad, kn34 volg 33.
Bij T-splitsing voor kasteelgracht LA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woning nr.35B.
# Men passeert de toegangspoort van kasteel Well.
Voorbij deze woning LA, “Hoenderstraat”.
Voorbij de kerk RA, “Pastoorstraat”.
Bij T-splitsing RA, direct daarna voor parkeerterreintje LA.
Voor de Maas de weg met bocht naar links verder volgen, grindpad aan rechterhand negeren, verderop gaat de weg over in een verhard voetpad.
Aan einde van het voetpad naar de weg aan linkerhand lopen, direct daarna bij deze weg RA, kn32 volg 14.
# Aan rechterhand passeert men een kapel met historische begraafplaats.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot viaduct, verderop passeert men kn14 volg 25.
Voor het viaduct RA richting “voet- fietsveer Blitterswijck”, wn route, de weg buigt naar links, vervolgens de weg volgen tot kapelletje met kruisbeeld.
Voor het kapelletje de weg met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, kn25 volg 26.
Bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!, direct daarna RA, “Kevelaarsedijk”, wn route.
RD, weg “Schepersweg” aan rechterhand negeren, direct daarna links aanhouden, “Bergweg”, kn26 volg 31, vervolgens de weg ca. 550m volgen tot kruising aan het einde van de verharde weg, zijpaden en zijweg negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, vervolgens na ca. 60m LA, smal bospad met rood routepaaltje.
Bij 4-sprong RD, wn route, pad met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een ATB pad.
Na ca. 90m LA, wn route.
Na ca. 200m RA, wn route, iets verder passeert men half open strook door bosgebied, aan overzijde buigt het pad naar rechts en volgt de rand van deze open strook.
Links aanhouden, pad richting half open strook aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar links richting rand bosgebied.
Bij T-splitsing t.h.v. rand bosgebied RA, kn30 volg 29, breed pad met gescheiden fietspad.
RD, pad met bord “Dassenhol” aan rechterhand negeren, de bosrand verder volgen.
Voorbij flauwe bocht naar rechts LA richting “Schaapskooi”, direct daarna bij Y-splitsing RD, breed pad met gescheiden fietspad, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Iets voor bocht naar rechts, t.h.v. uiteenlopen van het pad en het grind-/fietspad RA, smal stijgend bospad met bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij T-splitsing in half open strook LA.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug RA, licht stijgend pad.
Voorbij heuveltop het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren.
Doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, dalend pad richting dal aan linkerhand negeren.
Bij splitsing links aanhouden, pad met heuvelrand aan linkerhand volgen, wn route.
T.h.v. picknicktafel RD, pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad langs houten hek naar rechts, wn route.
Voorbij deze bocht RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 70m LA, de wn route wordt verlaten, direct daarna dalend doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, halverwege passeert men een ven aan voet van een hoge heuvelrug, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad.
Bij 5-sprong 2de pad aan linkerhand volgen, breed pad.
Na ca. 200m bij kruising LA, gras-pad.
Bij T-splitsing RA, het pad is tevens ATB pad.
Bij 3-sprong LA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, pad met gescheiden grind-/fietspad, vervolgens het pad ca. 650m volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. meerstammige eik tussen pad en het grind-fietspad met daarachter een picknicktafel.
Bij dit pad scherp RA, ruiterpad met houten afsluitboom en bordje “Gemeentebossen Bergen”.
Bij 3-sprong LA, ruiterpad.
Bij 5-sprong RD, het pad links van SLL bord “Rode Hoek” inlopen met aan linkerhand heuvelrug.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, smal pad met klaphek aan rechterhand negeren, verderop ca. 130m na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar links en gaat door een smal bosperceel, na verlaten van het smalle bosperceel buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Voorbij het bosperceel RA, pad met waterloop aan rechterhand.
Bij bosrand het pad met flauwe bocht naar links volgen, ruiterpad met bordje “Gemeentebossen Bergen”, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong met aan rechterhand een smalle open plek met heide LA.
Bij kruising in laagte met houten bord “Gemeente Bergen Maasduinen Hazenleger” RD, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna bij kruising met verharde weg RD, vervolgens na passeren van houten afsluitboom RA, wn route.
Bij kruising RD, wn route tevens ruiterpad.
Bij T-splitsing LA, grindpad, vervolgens na ca. 30m RA, bospad, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong LA, rode route, kn52 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, grindpad, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, de rode route wordt verlaten.
Bij kruising RD door klaphek met SLL bord “Landgoed de Hamert”, het pad buigt naar links.
RD, dalend pad aan rechterhand negeren, wn route.
Ca. 60m na flauwe bocht naar rechts RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
# Aan linkerhand heeft men een prachtig uitzicht over het “Westmeerven” en “Heerenven”.
Bij T-splitsing LA, pad door heidegebied volgen richting houten hek met klaphek voor bosrand, wn route.
Ruim voorbij dit klaphek bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men metalen afsluitboom.
Iets voor T-splitsing met aan rechterhand informatiepaneel LA, pad aan rechterzijde van smalle open plek met houten afsluitboom en SLL bordje, het pad loopt parallel aan een breder pad, verderop aan einde van de smalle open plek buigt het pad naar links.
Bij kruising met breder pad RD, pad met rood en groen routepaaltje, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, pad met rood routepaaltje.
In flauwe bocht, t.h.v. rand open strook door bosgebied gebied LA, pad met rood routepaaltje.
Bij 4-sprong RD, pad met rood routepaaltje, iets verder passeert men een heuvel.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, pad met rood routepaaltje.
Bij kruising met grindpad RD, pad met rood routepaaltje, iets verder buigt het pad naar links en gaat over een heuvelrug.
Voor klaphek LA, afrastering aan rechterhand volgen.
Bij kruising met aan rechterhand een houten hek met klaphek RA door het klaphek, grindpad.
In flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, vervolgens het gras-pad volgen tot T-splitsing voor hoge heuvelrug, zijpaden negeren, iets voor deze T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, vervolgens het pad met heuvelrug aan rechterhand volgen tot splitsing met in het pad aan linkerhand een veerooster.
Bij deze splitsing rechts aanhouden.
Na ca. 60m LA door klaphek, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, witte route, vervolgens het pad over de heuvelrug rond vennengebied volgen tot klaphek.
Ca. 80m na passeren van dit klaphek RA, smal pad, de witte route wordt weer verlaten, vervolgens pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, men blijft de heuvelrug rond vennengebied verder volgen.
# Voordat men hier RA gaat aan de hoge heuvel aan linkerhand is een vorstengraf.
Bij Y-splitsing RA, dalend pad verder volgen.
Bij kruising RD, aan linkerhand passeert men een stalletje met bijenkasten.
Bij T-splitsing voor bosrand LA.
Bij kruising met doorgaande weg RD door klaphek, let op drukke weg!, stijgend bospad.
T.h.v. blauw routepaaltje op top van heuvelrug het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, verderop dicht bij rand bosgebied buigt het pad naar rechts richting de Maas, vervolgens voor de Maas links aanhouden, de Maas aan rechterhand volgen.
Na ca. 180m RD, pad met op enige afstand een houten hek aan linkerhand negeren.
Na ca. 600m, voorbij smal bosgebied links aanhouden richting klaphek, vervolgens na passeren van het klaphek RA, fietspad langs de doorgaande weg.
Na ca. 100m LA, de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, bospad volgen.
Na ca. 150m, bij T-splitsing RA.
Rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, verharde weg.
Voorbij horecagelegenheid links aanhouden, smal grindpad.
Bij T-splitsing voor doorgaande weg LA richting de bushaltes “Wellerlooi, Hotel de Hamert”, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rode, witte, groene en blauwe = routepaaltjes van SLL wandelroutes met in een van de vier kleuren geschilderd kop.
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Kasteellaan, Kasteellaan 1, 5855 CB te Well. Plan Route

Bushalte Walbeckerweg, Hamert 2 te Wellerlooi.

A73, neem afrit 9-Venray. Volg de N270 naar de Moleneind/N271 in Well. Parkeren kan bijvoorbeeld langs de weg Sterrenbos, een zijweg voor café restaurant Vink.

Station Venray. Bus 60 (richting Well L). Bushalte Kasteellaan.

Kasteel Well Adrie: Kasteel Well
De Wellse Heide Adrie: De Wellse Heide
De Rode Hoek Adrie: De Rode Hoek
Landgoed de Hamert, uitzicht vanuit de Dikkenberg Adrie: Landgoed de Hamert, uitzicht vanuit de Dikkenberg
Landgoed de Hamert, stuifduinen rond het Pikmeeuwenwater Adrie: Landgoed de Hamert, stuifduinen rond het Pikmeeuwenwater
Landgoed de Hamert, het Pikmeeuwenwater Adrie: Landgoed de Hamert, het Pikmeeuwenwater
Landgoed de Hamert, stalletje met bijenkorven Adrie: Landgoed de Hamert, stalletje met bijenkorven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-5.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café-Restaurant Vink

5856 CK Wellerlooi

1. Frank 11 januari 2019 om 10:34

Hoi,
    Deze route op 26 december 2018 gelopen.
    Ik zet meestal eerst de auto op het eindpunt neer en ga dan met de bus naar het beginpunt. Voordeel aan deze route, tot nu toe, is dat de start- en vertrek-punten aan een doorgaande weg liggen waar het openbaar vervoer stopt. Je hoeft dus geen extra km te maken.

Maar weer een geweldig mooie route. Hoe krijg je ze gevonden?
    Het venijn zat hem in het staartje. Ongeveer 2km voor het einde nog een flinke klim richting de maas. Maar wat loopt het mooi daar langs de maas af.
    Echt genieten.
    Ik heb de tocht via mijn navigatie gelopen.

2. Mariëlle 30 april 2018 om 10:43

Oja, en laatste kilometers die we miste van dit pad hebben we ook gelopen. Eerst fietsen bij jachthut Op den Hamer neergezet, met auto terug naar voetbalveld, en daarna naar jachthut gewandeld. Daarna met fiets terug naar auto. Ging perfect, mooie tochtje weer 🙂

3. Marielle 30 april 2018 om 10:40

Hoi Adrie, we hebben een auto neergezet bij voetbalveld want dit is vrij toegankelijk.
    Prachtige route, wederom genoten!

4. Marielle 3 april 2018 om 13:34

Hoi Adrie, wij zijn de vorige (geweldig mooie) etappe ge-eindigt bij de parkeerplaats van het Reindersmeer (omdat wij 20 km te lang vinden). Als wij daar nu weer beginnen en we willen weer +- 15 km wandelen wat is dan een goed plek om te eindigen op de route, waar we ook een auto neer kunnen zetten?

1. Adrie 3 april 2018 om 14:33

Hallo Mariëlle, leuk te lezen dat jullie het een mooie etappe vonden. Met het Reindersmeer als startpunt gecombineerd met eerste gedeelte van etappe 5 passeer je na 14,7 kilometer de Venweg. Dit is de weg van Wellerlooi naar de Duitse grens. Op ca. 400 meter vanaf dat punt zou het parkeerterrein van voetbalvereniging Resia als eindpunt kunnen dienen, helaas kan ik mij niet meer herinneren of het terrein vrij toegangkelijk is, zo niet dan op ca. 700 meter het parkeerterrein bij het gemeenschapshuis ’t Luukske aan de Catherinastraat. Dit gemeenschapshuis is aan de rand van de bebouwde kom. Om te kunnen eindigen op een van de twee parkeerterreinen wordt punt 6. laatste regel “Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna bij kruising met verharde weg RA, vervolgens de weg volgen tot het parkeerterrein”.

2. Mariëlle 4 april 2018 om 11:21

Adrie, je bent geweldig!!! Duizendmaal dank voor meedenken.