Maaskantpad etappe 3, Afferden te Limburg

16 km Wandelroute Maaskantpad etappe 3, te Afferden

Deze etappe start in Afferden en gaat via de uiterwaarden van de Maas, het Bergerbos en de Eckeltse Bergen naar Nieuw Bergen. In de uiterwaarden van de Maas wordt al snel de Eckeltse Beek gevolgd richting het Bergerbos. De Eckeltse Beek mondt uit in Maas, het beekdal is nog vrij intact en heeft in de loop van de tijd geen noemenswaardige veranderingen ondergaan. In het Bergerbos gaat de etappe langs het mooi gelegen Paoters kapelletje en de kasteelruïne Bleijenbeek. Kasteel Bleijenbeek begint haar bouwgeschiedenis kort voor de 14e eeuw en eindigt als ruïne in 1944 toen ze verwoest werd. Na het verlaten van het Bergerbos gaat de etappe door de Eckeltse Bergen. Aan de noordoostrand van dit gebied is een mooi voorbeeld van een paraboolduin. Deze paraboolduinen zijn ontstaan gedurende de ijstijd, de wind heeft maaszand in de vorm van een aantal paraboolduinen op de oostoever van de huidige Maas gedeponeerd. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-3-2015, laatst bijgewerkt op: 11-1-2019

Vanuit de bushalte richting zijweg naar het veer bij de Maas lopen, direct daarna bij kruising RD, “Veerweg”.
Voor het veer LA, terreintje met picknicktafels oplopen richting klaphek aan oever van de Maas, na passeren van het klaphek gras-pad met de Maas aan rechterhand volgen, verderop na ca. 450m, beekje dat uitmondt in de Maas buigt het gras-pad naar links, vervolgens het meanderend beekje aan rechterhand volgen.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Na ca. 200m scherp LA, kn86 volg 39/52, vervolgens bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!, doorlopen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, kn86 volg 39/52.
Na ca. 50m, voor beekje RA, gras-pad met beekje aan linkerhand, kn86 volg 39/52, verderop via een hangbrugje het beekje oversteken en de andere zijde volgen, let op het brugje kan bij nat weer glad zijn!, vervolgens het beekje aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, iets verder passeert men kn86 volg 39, vervolgens een klaphek, verderop het grasland weer via een klaphek verlaten.
# Het beekdal van de “Eckeltse Beek” kan voorbij het hangbrugje gedurende natte jaargetijden heel drassig zijn. Als alternatief omkeren en teruglopen naar de verharde weg. Bij de verharde weg LA. Na ca. 100m LA, “Spitsbrug”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot woning nr.10, zijpaden negeren, men passeert kn39 volg 35. Ga verder bij punt 2. 2de regel.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn39 volg 35, vervolgens de weg volgen tot woning nr.10.
Na passeren van deze woning RA, onverhard pad, wn route.
Bij kruising in bosgebied met rechts een smal pad RD, vervolgens het pad ca. 650m verder volgen tot kruising voorbij omheining rond woning, zijpaden negeren, verderop verlaat men het bosgebied.
Bij deze kruising LA, kn35 volg 41, direct daarna bij kruising met doorgaande weg “Rimpelt” en verhard fietspad RD, smal bospad, wn route.
Bij T-splitsing RA, eveneens smal bospad, wn41, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, rode paaltjes route, kn41 volg 43.
Na ca. 150m RA, sterk stijgend pad, rode paaltjes en wn route, op heuvelrug buigt het pad naar links.
Voorbij “Poaterskapelletje”, bij 3-sprong rechts aanhouden, rode paaltjes en wn route.
# Het oorspronkelijk kapelletje is in 1880 gebouwd in opdracht van paters Jezuieten Bleyenbeek.
Bij Y-splitsing RA, rode paaltjes en wn route, verderop t.h.v. rand bosgebied buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Direct na deze flauwe bocht RD, pad aan linkerhand negeren, rode paaltjes en wn route.
Bij 4-sprong RA, rode paaltjes route, kn43 volg 9.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, rode route.
T.h.v. klein kapelletje RA, “Bleijenbeek 10-12”, onverhard pad, rode paaltjes en wn route.
# Aan rechterhand passeert men kasteelruïne Bleijenbeek.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij T-splitsing met informatiepaneel “Wandelroutenetwerk” RA.
Na ca. 50m LA, rood paaltjes route, kn9 volg 97, vervolgens het rechte pad met aan beide zijden een golfterrein volgen tot grindpad aan linkerhand  in het bosgebied met bordje “Next Tee”.
Bij dit pad LA, rode paaltjes en wn route.
Iets voorbij bocht naar rechts RD, lang recht pad, pad aan linkerhand negeren, rode paaltjes en wn route.
Voorbij bankje RD, pad langs waterloop aan rechterhand negeren, rode en wn route.
Bij Y-splitsing RA, wn route, direct daarna bij kruising met SBB informatiepaneel LA, kn97 volg 96, de rode paaltjes route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn route, niet vergeten de dassenpoort te sluiten!
Na ca. 220m LA, bospad met SLL bordje en houten afsluitboom, direct daarna LA, rode paaltjes route, kn96 volg 95.
Bij T-splitsing LA, pad volgt open grasland aan linkerhand, rode paaltjes en wn route.
Voorbij het grasland LA door klaphek, bosrand aan rechterhand volgen, voor bosrand buigt het pad naar rechts het bosgebied in, rode paaltjes en wn route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing voorbij bankje.
Bij deze Y-splitsing LA, rode paaltjes en wn route.
Na ca. 330m, aan rand van open heuvelachtig gebied RA, rode paaltjes, de rand van open gebied aan linkerhand volgen.
Bij kruising RD door klaphek, rode paaltjes en wn route.
Na een korte klim het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, kn95 volg 94.
RD, pad richting klein parkeerterreintje aan linkerhand negeren, rode paaltjes route.
Bij T-splitsing RA, rode paaltjes en wn route.
Na passeren van klaphek RD, pad aan linkerhand negeren, kn94 volg 96.
Bij kruising met rechts een houten hek en klaphek LA, rode paaltjes en wn route.
Ca. 30m voor T-splitsing RA, smal pad, rode paaltjes route, de wn route wordt verlaten.
Bij klaphek RD, rode paaltjes route, smal pad parallel aan een breder pad door omheind gebied volgen.
Bij kruising LA door klaphek, direct daarna bij T-splitsing RA grindpad, de rode paaltjes route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m LA door klaphek, karrespoor door heidegebied volgen.
Bij kruising RD, na ca. 30m stijgt pad licht.
Bij T-splitsing op lage heuvelrug LA, verderop na ca. 120m bij hoek in afrastering buigt het pad naar rechts weg van het bosgebied.
RD door klaphek, vervolgens bij T-splitsing LA, pad met het heuvelachtig gebied aan linkerhand.
Bij 4-sprong met aan linkerhand houten hek met klaphek RA, pad met bosrand aan linkerhand.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 100m, t.h.v. houten hek RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg volgen, vervolgens na ca. 40m bij Y-splitsing LA, onverhard pad, wn route.
Voor bosrand aan linkerhand LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Maasdal”.
Bij 4-sprong LA, verharde weg, kn19 volg 99.
Voorbij flauwe bocht RA, “Smal 1t/m6”, onverhard pad, kn99 volg 40.
Bij splitsing links aanhouden, wn route.
Bij Y-splitsing links aanhouden, het doorgaand pad verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens voor woning nr.89 RA, onverhard pad.
Bij 3-sprong LA, pad langs de omheining rond de sportvelden verder volgen, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA.
Voorbij bouwcentrum RA.
Bij T-splitsing RA.
RD, verhard voetpad aan linkerhand negeren, direct daarna t.h.v. van woning nr.233 RA, grindpad.
Bij kruising voorbij grote vijver RA, direct daarna LA, fietspad langs doorgaande weg volgen.
Bij rotonde RD, iets voorbij de langwerpige rotonde zijn de bushaltes “Bergen L, Gemeentehuis”, het eindpunt.

Wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Veer Naar Sambeek, Gening (N271), 5851 AP te Afferden. Plan Route

Bushalte Gemeentehuis, Rijksweg 9 te Nieuw Bergen.

A77/E31, neem afrit 2-Gennep. Volg de N271 naar de Dorpsstraat in Afferden. Doorrijden tot er aan uw linkerhand een parkeerterrein te zien is, hoek Dorpstraat-Kapelstraat. Aanlooproute naar startpunt etappe: Met rug aan de zijde van doorgaande weg naar parkeerterreintje RA vertrekken, direct daarna RD, weg langs parkeerterreintje aan rechterhand negeren, vervolgens LA richting kerk. Na passeren van de kerk RD pleintje oversteken, weg aan rechterhand negeren. Bij T-splitsing LA, de weg buigt naar rechts. Bij T-splitsing LA, vervolgens doorlopen tot doorgaande weg. Bij deze doorgaande weg zijn de bushaltes, van waaruit men de route kan starten.

Bushalte Afferden L, Veer Naar Sambeek.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Hangbrugje over de Eckeltse Beek Adrie: Hangbrugje over de Eckeltse Beek
De Eckeltse Beek Adrie: De Eckeltse Beek
Paoters kapelletje Adrie: Paoters kapelletje
Kasteelruïne Bleijenbeek Adrie: Kasteelruïne Bleijenbeek
Ruïne in de Eckeltse Bergen Adrie: Ruïne in de Eckeltse Bergen
De Eckeltse Bergen Adrie: De Eckeltse Bergen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-3.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Afferden en Nieuw Bergen

1. Frank 11 januari 2019 om 10:21

Hoi,

Deze route op 19 december 2018 gelopen.
    Een mooie route. Deze via beschrijving en via navigatie gelopen.

Er staat in de beschrijving een klein foutje.
    Bij nr 9 staat; Na ca. 150m voorbij bouwcentrum RA.
    Bij T-splitsing RA.
    Dit zou moeten zijn, meteen na het bouwcentrum RA.

Wanneer je de 150 meter door loopt kom je op een kruising uit bij het café. Hier zou je rechtsaf kunnen gaan en zo kom je ook weer bij de rijksweg uit.

1. Adrie 11 januari 2019 om 11:36

Frank bedankt voor de reactie! Inderdaad een foutje, er ontbrak een komma in de zin. Ik de afstand uit de zin verwijderd de opmerking bouwcentrum volstaat hier.