Maaskantpad etappe 27, Cuijk te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Maaskantpad etappe 27, te Cuijk

Deze tevens laatste etappe start in Cuijk en gaat naar het eindpunt Molenhoek, men komt o.a. door de natuurgebieden Sint-Jansberg en de Mookerheide. Na verlaten van Cuijk wordt al snel de Maas overgestoken en gaat de etappe via de uiterwaarden en de dijk richting het plaatsje Middelaar, een klein leuk kerkdorpje met circa 1000 inwoners. Na verlaten van Middelaar komt men langs de Mookerplas, ooit een zandafgraving, is nu een recreatieplas maar ook zeer geschikt als wandelgebied. Na de Mookerplas gezien te hebben gaat de etappe richting de hellingen van de Sint-Jansberg en de Mookerheide. De Sint-Jansberg is een landgoed met beboste hellingen, akkers en weilanden. Het bosgedeelte bestaat uit fraaie oude loofbossen en naaldbossen. De Mookerheide ligt op een uitloper van de Nijmeegse stuwwal en kent forse hoogteverschillen. Hierdoor heeft men op sommige punten prachtige vergezichten over de Maas. Op de Mookerheide liggen twee schansen de Mookerschans en de Heumense schans. De Mookerschans is vermoedelijk in de tweede helft van de zeventiende eeuw gebouwd en bestaat uit een vierkant met een omvang van ongeveer 70 bij 70 meter. De tweede schans de Heumense schans, uit dezelfde periode, is in de vorm van een vijfpuntige ster met een doorsnede van 50 meter gebouwd. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-7-2015, laatst bijgewerkt op: 6-4-2019

Met de rug naar het station RD vertrekken, “Stationsstraat”, vervolgens de weg volgen tot kruising voor plein, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RD, weg met aan linkerhand het plein volgen, “Louis Jansenplein”.
Aan einde van het plein RD, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren, “Korte Molenstraat”.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, “Kerkstraat”, vervolgens voor de kerk rechts aanhouden.
Bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot op de kade voor de Maas, zijwegen negeren.
Op deze kade links aanhouden, vervolgens de Maas aan rechterhand volgen tot veerpont richting “Middelaar”, bij veerpont de Maas oversteken.
Na het verlaten van het veerpont RA door klaphek, “Struinommetje Maas”, struinpad door grasland.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, verharde weg, “Struinommetje Maas”.
Bij 4-sprong RA, onverhard pad, “Struinommetje Maas”.
Na ca. 700m LA, “Struinommetje Maas”.
Bij kruising RD, het “Struinommetje Maas” wordt verlaten
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, doorgaande weg.
Bij kruising op de dijk RA, gras-pad op de dijk.
Bij kruising met verharde weg RD, gras-pad, vervolgens het gras-pad op de dijk verder volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voor de kerk, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, “Bouwsteeg”, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Heikantseweg”, direct daarna LA, grindpad, wn route.
Iets voorbij metalen poort, bij T-splitsing RA, grindpad met “Mookerplas” aan linkerhand.
Bij metalen poort RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij het strandpaviljoen RD, verhard voetpad, kn73 volg 75.
RD richting klein gebouwtje, verhard voetpad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. dit gebouwtje RD, verhard voetpad aan rechterhand negeren, direct daarna bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing LA, onverhard pad.
Na passeren van metalen poort RA, smal bospad met NM bordje “De Zevenbergen”, direct daarna links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na enkele meters bij splitsing rechts aanhouden.
Na verlaten van bosgebied, bij T-splitsing RA, grindpad.
Na ca. 70m LA, verhard voetpad met houten voetgangerssluis.
Direct voorbij hoek in omheining, bij splitsing links aanhouden, onverhard pad.
Bij 4-sprong RD, direct daarna bij Y-splitsing voor “Mookerplas” RA, grindpad, vervolgens het grindpad volgen tot metalen voetgangerssluis, zijpaden negeren.
Na passeren van de metalen voetgangerssluis, bij T-splitsing voor groot parkeerterrein RA, verhard voetpad.
Voorbij het parkeerterrein LA, verhard voetpad met diverse horecagelegenheden aan rechterhand.
Aan einde van het voetpad, bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, “Rijksweg”, let op drukke weg!!
Na ca. 120m, voorbij 1ste horecagelegenheid LA, “Kiekbergsebaan”, grindpad.
Na passeren van de horecagelegenheid rechts aanhouden, “Kiekbergsebaan”, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. bosrand RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens het pad met aan rechterhand lager gelegen beekje volgen tot splitsing in dalletje.
Bij deze splitsing links aanhouden, bruine NM route.
Bij 4-sprong op heuvelrug RD, dalend pad, bruine NM route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna t.h.v. rand bosgebied eveneens rechts aanhouden, bruine NM route, vervolgens het pad met bosrand aan rechterhand ca. 600m volgen tot pad met brede haag aan linkerhand t.h.v. bankje.
Bij dit pad LA, paarse NM route, de bruine NM route wordt verlaten.
Na passeren van houten afsluitboom, bij Y-splitsing rechts aanhouden, paarse NM route.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, smalle verharde weg, paarse NM route, vervolgens na ca. 45m LA, onverhard dalend pad met NM bordje “Mookerheide”, paarse NM route, het dalend pad volgen tot Y-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing links aanhouden.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m RA, direct daarna rechts aanhouden richting klaphek.
Na passeren van het klaphek, bij T-splitsing LA, het naar rechts buigend stijgend pad volgen.
# Op de heuvel t.h.v. eik met bankje heeft men een mooi uitzicht over het land van Cuijk.
In heidegebied, bij splitsing t.h.v. een routepaaltje links aanhouden, verderop voor rand heuvelrug buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad met afrastering aan linkerhand met een ruime bocht naar rechts volgen tot 3-sprong in dalletje.
Bij deze 3-sprong RA, smal pad door het dalletje.
T.h.v. groepje bomen, bij 3-sprong links aanhouden.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA.
RD, klaphek aan linkerhand negeren.
T.h.v. betonnen waterput, bij 3-sprong links aanhouden richting klaphek.
Iets na passeren van het klaphek, bij 6-sprong gescheiden door houten afsluitboom 2de pad aan linkerhand volgen.
Voor parkeerterreintje links aanhouden, vervolgens bij 2de pad LA, dalend pad, let op het pad is tevens een ATB pad!!!
Bij T-splitsing in dalletje RA, direct daarna LA, sterk stijgend pad.
Bij kruising RD.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna RA, smal pad langs bosrand, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij kruising LA, verharde weg, “H van Nassaulaan”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad met NM bordje “Mookerheide”.
Na ca. 150m, ruim voor dalletje LA.
In laagte RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD.
Na ca. 170m, t.h.v. rood NM routepaaltje RA, licht dalend pad.
Bij kruising met ATB pad RD.
Voorbij bosperceel met beuken, bij kruising LA.
Bij kruising met bord “Boomfeestdag 20-3-1991” RD.
Bij kruising RD richting uitkijktoren.
T.h.v. uitkijktoren, bij 4-sprong RA houten vlonder over.
# Men passeert de Mookerschans
Voor bosrand, bij T-splitsing LA, het pad  buigt naar rechts, vervolgens het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot Y-splitsing met aan linkerhand dalend pad.
Bij deze Y-splitsing RA, vervolgens het pad ca. 200m volgen tot pad aan linkerhand, paden aan rechterhand negeren.
Bij dit pad links aanhouden, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA.
Na ca. 80m RA door klaphek, iets verder pad met traptreden, op heuvel het smalle pad door heidegebied volgen.
# Midden op het heidegebied passeert men de Heumense schans
Na passeren van klaphek links aanhouden, het linker pad van de twee parallel lopende paden volgen, direct daarna LA heuvel afdalen, pad met traptreden, vervolgens aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA.
Na ca. 100m RA, vervolgens het smalle pad volgen tot het station, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
NM = Natuurmonumenten
Wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Cuijk, Stationsplein 2, 5431 CE te Cuijk. Plan Route

Station Mook Molenhoek, Lindenlaan 69 te Molenhoek.

A73, neem afrit 4-Cuijk. Ga verder op de Beersebaan. Neem de Beerseweg naar de Parallelweg in Cuijk.

Station Cuijk

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Kerk in Cuijk Adrie: Kerk in Cuijk
Uiterwaarden met zicht op kerk in Cuijk Adrie: Uiterwaarden met zicht op kerk in Cuijk
Watermolen de Bovenste Plasmolen Adrie: Watermolen de Bovenste Plasmolen
Watertoevoer van watermolen Adrie: Watertoevoer van watermolen
De Mookerheide, een stevige klim Adrie: De Mookerheide, een stevige klim
De Mookerheide, de beloning Adrie: De Mookerheide, de beloning
Uitkijktoren bij de Mookerschans Adrie: Uitkijktoren bij de Mookerschans
Richting de Heumense schans Adrie: Richting de Heumense schans
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-27.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Cuijk, Middelaar, Plasmolen en Molenhoek

Strandpaviljoen Dushi

Pastoorsdijk 11a
6587 AP Middelaar

1. A. Olijve 2 mei 2017 om 16:05

Op deze pagina verwijzen de twee links naar de pdf’s helaas allebei naar de topografische kaart. De link die nabij de gpx file staat zou mijns inziens moeten verwijzen naar de routebeschrijving. Dat was in het verleden ook zo (ik heb hem eerder gedownload en wilde nu kijken of ik de laatste versie had). Dat was ook beter te printen dan de tekst die hierboven onder de routebeschrijving staat, want hierboven is de tekst in het grijs en in de oude print was het zwart (zwart is beter te printen en vooral ook beter te lezen).

1. Adrie 2 mei 2017 om 16:47

A. Olijve bedankt voor de reactie! Een proefje gedaan als ik op de link van het GPX bestand klik dan krijg ik toch echt een GPX bestand. Wat betreft het printknopje rechts van de Routebeschrijving dat is misschien nog even wennen. Bij het printen was verleden in het verleden de Google Maps kaart gekoppeld aan de boutebeschrijving. Los daarvan kon men de topografische kaart printen. Nu is de routebeschrijving los van de kaarten te printen waarmee de keuze tussen een Google Maps/Openstreetmaps of de Topografische wat eenduidiger is. Aan het grijs is wel wat te doen. Zou U contact op willen nemen via info@klikprintenwandel.nl misschien dat via die weg kunnen achterhalen waarom het downloadenbij U fout gaat, bij voorbaat bedank!