Maaskantpad etappe 26, Oeffelt te Noord-Brabant

15 km Wandelroute Maaskantpad etappe 26, te Oeffelt

Deze etappe start in Oeffelt en gaat naar Cuijk een deel daarvan zal ook nu in het teken staan van het maasheggen landschap. De etappe gaat onder andere door het maasheggengebied de Oeffeltse weiden en het natuurgebied de Zevenhutten. De maasheggen vormen een uniek cultuurhistorisch landschap, al tijdens het Romeinse Rijk was er in dit gebied al een heggenlandschap. De heggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns. Het natuurgebied de Zevenhutten is een kleinschalig van oorsprong landbouwgebied. Ooit lagen hier 7 armzalige boerderijtjes, ze maakten het begin van een bijzondere ontginning. Heide werd omgezet in eikenhakhout, met als doel te voorzien in de behoefte aan hout zoals het laten branden van de kachel en gereedschap van te maken. Vanwege de cultuurhistorie wordt het eikenhakhout in een deel van dit gebied in stand gehouden. Als bezienswaardigheden is er het Kruisherenklooster van Sint Agatha. Dit klooster werd omstreeks 1371 opgericht door de Kruisheren. Het klooster is het oudste nog bewoonde klooster van Nederland. Een gedeelte van de etappe gaat door weilanden, waterdichte schoenen zijn daarom zeker een noodzaak. 59% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-7-2015, laatst bijgewerkt op: 30-4-2019

Vanuit de bushalte met de rug naar “Raadhuisplein” RA vertrekken, “Molenstraat”, de weg parallel aan de doorgaande weg volgen, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.1.
# Iets voor deze kruising passeert men molen “De Vooruitgang”.
Bij deze kruising RA, “Kerkstraat Noord”.
In flauwe bocht naar rechts, voor plantsoentje met speeltoestellen LA, “Katsestraat”, direct daarna eveneens LA, “Looi”, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.1B , zijwegen negeren.
T.h.v. deze woning RD, smal grind-/fietspad met waterloop aan rechterhand, kn21 volg 20.
Bij Y-splitsing RA, breed pad, wn route.
Voor woning, in bocht naar links RA door smalle opening in beukenhaag, smal pad, wn route.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten, men loopt weer richting Oeffelt.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong LA, “Hogehoek nr. 1-2-3-7”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.12.
Voorbij deze woning RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens de weg volgen tot op de dijk.
In flauwe bocht naar links op de dijk RA door metalen poort, gras-pad over de dijk.
In flauwe bocht naar rechts, t.h.v. betonnen paaltje LA via trap de dijk afdalen, vervolgens bij 4-sprong aan voet van de dijk RD, smalle weg, kn51 volg 53, men passeert het beekje de “Oeffelse Raam”.
RD pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 160m LA door draaihekje, kn53 volg 52, iets hoger gelegen gras-pad door grasland volgen, voor bosschages buigt het gras-pad iets naar links, gras-pad met bosschages aan rechterhand, na passeren van 2de doorgang met draaihekje rechts aanhouden richting doorgang aan overzijde, wn route.
Na passeren van deze doorgang richting doorgang met draaihekje in linkerhoek aan overzijde, in deze hoek na passeren van het draaihekje gras-pad aan linkerzijde van het grasland volgen richting doorgang met draaihekje aan overzijde, na passeren van het draaihekje diagonaal door grasland richting doorgang aan overzijde, wn route.
Na passeren van deze doorgang RD, gras-pad met beekje aan linkerhand, wn route.
Na passeren van draaihekje RA, breed grindpad, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een draaihekje iets voor de Maas, verderop kruist het pad een pad met betonplaten, het pad links van het betonplaten pad volgen.
Bij deze 4-sprong LA door draaihekje, kn52 volg 51, vervolgens de linkerzijde van het grasland volgen tot brugje, halverwege passeert men een draaihekje.
Na passeren van dit brugje rechts aanhouden richting de Maas, kn51 volg 50, iets verder buigt het gras-pad naar links, de Maas aan rechterhand volgen, verderop passeert men dicht na elkaar twee draaihekjes t.h.v. doorgang naar drinkplaats voor vee aan de Maas.
Na passeren van 3de draaihekje LA richting de haag, voor haag buigt het gras-pad naar rechts, gras-pad met de haag aan linkerhand.
T.h.v. grote boom in de haag RD, draaihekje aan linkerhand negeren, gras-pad met de haag aan linkerhand verder volgen, kn50 volg 49, verderop bij een metalen hek via draaihekje rechts van het hek het grasland verlaten en grindpad volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn49 volg 48.
Bij kruising met bankje LA, kn48 volg 60, men passeert de achterzijde van het klooster.
Voorbij het klooster rechts aanhouden, weg aan voet van de dijk verder volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij splitsing op dijk RA, vervolgens na ca. 70m bij T-splitsing RA.
Na passeren van kloostermuur bij 4-sprong RD, “Kloosterlaan”.
Bij kruising RD, “Kloosterlaan”.
RD, weg over de dijk aan rechterhand negeren, vervolgens bij splitsing links aanhouden, de weg links van het beeld inlopen, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, “Gildeweg”, wn route.
Voor kapelletje rechts aanhouden, “Kuilen”, kn47 volg 44, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, “Drogesestraat”, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.15 t.h.v. bosgebied.
T.h.v. inrit bij deze woning RA, smal bospad, kn44 volg 43.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 30m links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met rechtdoor een smal verbindingspad richting spoorlijn RA, het bredere pad volgen.
Bij kruising iets voor rand bosgebied LA, smal pad dat naar rechts buigt, direct daarna rechts aanhouden, pad langs volkstuinencomplex aan linkerhand negeren.
Voorbij het volkstuinencomplex rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren.
Na verlaten van het bosgebied bij splitsing links aanhouden, vervolgens na passeren van betonnen duikers in de waterloop rechts aanhouden richting smal bospad met wn paaltje aan overzijde van het grasveld, overige graspaden negeren, bij het wn paaltje het bosgebied inlopen, smal bospad, direct daarna bij T-splitsing in het bosgebied LA, wn route, vervolgens het smalle bospad volgen tot 4-sprong iets voor rand bosgebied.
Bij deze 4-sprong RD, wn route, vervolgens bij T-splitsing voor woning RA, breed pad, kn42 volg 41, direct daarna LA, kn41 volg 40.
Onverhard pad gaat over in verharde weg, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens bij T-splitsing LA, wn route.
RD door spoorwegtunneltje, onverhard pad aan rechterhand negeren, na passeren van het tunneltje buigt het onverhard pad naar rechts, direct daarna voor linkerbocht LA, smal bospad, kn40 volg 62, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot houten afsluitboom voor verharde weg, zijpaden negeren, verderop na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar rechts.
Voor de houten afsluitboom RA, afrastering aan rechterhand volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Na ca. 100m, voorbij inrit woning 30A LA, onverhard pad met BL bord “Zevenhutten”, “Hoenderberg 21. 23”, wn route, verderop gaat het onverhard pad over in een smal verhard weggetje en buigt weg van de snelweg, vervolgens het weggetje volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, vervolgens weg volgen tot T-splitsing, men passeert aan rechterhand een begraafplaats.
Bij deze T-splitsing LA, kn14 volg 13.
Bij T-splitsing RA richting spoorwegovergang, kn13 volg 12, vervolgens voorbij de spoorwegovergang LA, verhard voetpad met spoorlijn aan linkerhand, wn route.
Bij 3-sprong aan het einde van het voetpad LA, weg parallel aan de spoorlijn volgen, vervolgens de weg volgen tot NS station, iets voor het station gaat de weg over in verhard fietspad, het eindpunt.

BL = Brabants Landschap
SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Raadhuisplein, Dorpsstraat 20, 5441 AC te Oeffelt. Plan Route

Station Cuijk, Stationsplein 2 te Cuijk.

A73, neem afrit 5-Haps. Volg de N264 naar de Dorpsstraat in Oeffelt. Indien er op het plein geen parkeerplaatsen beschikbaar zijn aan de achterzijde van kantoor nr.18 is ook een parkeerterrein.

NS station Cuijk. Bus 93 (richting Boxmeer). Bushalte Raadhuisplein, Oeffelt. Let op! de buslijn 93 vanuit het startpunt bushalte Raadhuisplein in Oeffelt rijdt niet op zaterdagen en zondagen, voor alternatieven http://www.ikwilvervoer.nl/.

De Oeffeltse weiden, gezelschap onderweg Adrie: De Oeffeltse weiden, gezelschap onderweg
De Oeffeltse weiden, wat groter gezelschap onderweg Adrie: De Oeffeltse weiden, wat groter gezelschap onderweg
De Oeffeltse weiden, doorkijk Adrie: De Oeffeltse weiden, doorkijk
De Oeffeltse weiden met zicht op de Maas Adrie: De Oeffeltse weiden met zicht op de Maas
De maasheggen Adrie: De maasheggen
De Oeffeltse weiden met in de verte het Kruisherenklooster Adrie: De Oeffeltse weiden met in de verte het Kruisherenklooster
Kruisherenklooster van Sint Agatha. Adrie: Kruisherenklooster van Sint Agatha.
Zicht op Cuijk Adrie: Zicht op Cuijk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-26.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Oeffelt, Sint Agatha en Cuijk

1. Adrie 13 mei 2016

Vandaag 13 mei 2016 ben ik gaan kijken of de werkzaamheden afgerond zijn. Op een plaats was men nog bezig met de afrastering, verder geen werkzaamheden gezien. Het oorspronkelijk pad langs de Virdsche Graaf is komen te vervallen en het ziet er niet naar uit dat daar een nieuw pad komt. De etappe blijft zoals deze nu is. Veel wandelplezier!

2. Adrie 23 januari 2016

Er vinden momenteel in de Oeffelter Meent werkzaamheden plaats. De loop van de Oeffeltsche Raam is op verschillende plekken vergraven en gedempt zodat een nieuwe meanderende beek is ontstaan. Ook is de Virdsche Graaf in het gebied gedempt. Het oorspronkelijk pad langs de Virdsche Graaf liep is hierdoor komen te vervallen. De graafwerkzaamheden zijn afgerond, wel is men nog bezig het gebied waarin de graafwerkzaamheden plaatsgevonden hebben opnieuw in te richten. Routebeschrijving, kaart en GPS track zijn aangepast aan de huidige situatie. In de lente ga ik eens kijken of er nog nieuwe leukere paadjes bijgekomen zijn.