Maaskantpad etappe 25, Boxmeer te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Maaskantpad etappe 25, te Boxmeer

Deze etappe start in Boxmeer en gaat naar Oeffelt, ook nu staat een deel daarvan in het teken van het maasheggenlandschap. De etappe gaat onder andere door het maasheggengebied de Beugense weiden en het natuurgebied de Vilt. De maasheggen vormen een uniek cultuurhistorisch landschap, al tijdens het Romeinse Rijk was er in dit gebied al een heggenlandschap. De heggen bestaan uit in elkaar gevlochten levende meidoorns of sleedoorns. Het natuurgebied 'de Vilt' is de meest gave oude Maasmeader in Nederland. Deze meander is zo'n vijftienduizend jaar geleden ontstaan. Als bezienswaardigheden zijn er op deze etappe de Martinusmolen in Beugen, deze rondstenen beltmolen werd in 1868 gebouwd. Enkele ruïnes van rivierkazematten uit de 2de wereld oorlog, deze rivierkazematten waren onderdeel van Maaslinie en hadden tot doel de spoorbrug tussen Gennip en Oeffelt te beschermen. Verder het spoorviaduct dat herinnert aan het Duits Lijntje, deze spoorverbinding uit 1878 verbond het Nederlandse Boxtel met het Duitse Wezel en was onderdeel van de verbinding tussen Londen en Sint Peters. Een gedeelte van de etappe gaat door weilanden, waterdichte schoenen zijn daarom zeker een noodzaak. 60% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-7-2015, laatst bijgewerkt op: 30-4-2019

Het perron aan centrumzijde verlaten, met de rug naar het stationsgebouw RD vertrekken, “Bilderbeekstraat”, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij parkje met speeltoestellen, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RA richting klooster “Elsendael”, “Dr Peelenstraat”, men passeert het voormalig klooster.
Voorbij het klooster LA, “Past. Kerstenstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voorbij woning nr.23, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, “Past. Kerstenstraat”, “Na 100m Julie Postelsingel 2 t/m 22”, verderop voorbij woning nr.9 buigt de weg met flauwe bocht naar rechts, “Julie Postelsingel 2 t/m 22”.
Iets voorbij deze bocht, t.h.v. woning nr.6 LA de doorgaande weg oversteken richting “P Centrum”, “’t Pleintje”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing met aan rechterhand de kerk, zijwegen negeren, t.h.v. flauwe bocht naar rechts gaat “’t Pleintje” over in “Burg. Verkuijlstraat”.
Bij deze T-splitsing RA, “Steenstraat”, direct daarna voor de kerk LA, “Kerkpad”, verhard voetpad met kerk aan rechterhand.
Voorbij de kerk RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren.
RD, weg aan rechterhand negeren, direct daarna bij 4-sprong RD, “Zandpaadje”, verderop iets voorbij woning nr.7 gaat de smalle weg over in verhard voet-/fietspad.
Aan het einde van het verhard voet-/fietspad, bij T-splitsing RA.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Bocstraat”, weg “Van Sasse van Ysseltstraat” aan rechterhand negeren, kn16 volg 17, vervolgens voor bocht rechts LA, “Loerangelsestraat”, wn route.
In ruime bocht naar rechts LA, vervolgens de weg volgen tot de Maas, zijpaden en zijweg negeren, verderop iets voor de Maas passeert men kn17 volg 10, voor de Maas gaat de weg over in een onverhard pad en buigt naar links, vervolgens pad met de Maas aan rechterhand volgen.
Ca. 800m voorbij deze bocht LA door klaphek, wn route, verderop voor de dijk gaat het grindpad over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing aan overzijde van de dijk.
Bij deze T-splitsing RA, kn10 volg 80.
Voor kombord “Einde bebouwde kom Boxmeer” LA, onverhard pad over de dijk.
Bij T-splitsing RA, verhard fietspad, vervolgens het fietspad over de dijk volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna RD, onverhard pad aan linkerhand negeren, wn route.
Na passeren van kombord “Einde bebouwde kom Boxmeer” LA, onverhard pad, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn82 volg 81.
Bij T-splitsing LA richting viaduct, kn81 volg 85, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg richting de dijk, wn route.
Bij kruising op de dijk RA, gras-pad over de dijk, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, verharde weg, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, kn85 volg 86.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Hagelkruisstraat”.
Bij kruising RA richting de kerk, “Kerkplein”, vervolgens de weg volgen tot weg “Carolusstraat” aan linkerhand t.h.v. woning nr.11, verderop gaat “Kerkplein” over in “Oeffelterweg”, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA richting molen, “Carolusstraat”.
Bij T-splitsing voor de molen RA, “Molenstraat”.
Bij T-splitsing LA, “Oeffelterweg”, doorgaande weg, wn route.
Na passeren van boerderij nr.26 LA, wn route.
Bij 4-sprong LA, onverhard pad kn86 volg 87, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij klein parkeerterreintje met enkele picknicktafels en informatiepaneel “De Vilt”.
Bij deze T-splitsing RA, kn87 volg 77.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Laag Werveld”, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg ca. 800m volgen tot bocht naar links voor inrit kleine woning nr.1, zijpaden negeren.
Bij deze bocht RA, onverhard pad met picknicktafel en BL bordje “De Vilt”, na ca. 200m buigt het pad naar links, verderop ruim voorbij het weidemolentje buigt het pad naar rechts.
Ca. 100m na passeren van brugje RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Ca. 70m na passeren van bocht naar links LA, smal bospad.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, smal verbindingspad richting rand bosgebied aan linkerhand negeren.
Na ca. 200m, voor wn routepaaltje LA, smal slingerend bospad.
Bij T-splitsing RA, kn77 volg 86, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
RD, smal grindpad “Kerkepad” aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, “Hoog Werveld”, verderop buigt de weg naar links.
Bij 5-sprong LA, fietspad langs de doorgaande weg.
Na ca. 200m RA de doorgaande weg oversteken en parkeerterreintje “Portaal De Vilt” oplopen, vervolgens smal grindpad rechts van het gebouwtje met informatiepaneel inlopen, wb route.
Bij T-splitsing voor de dijk RA, wb route.
Bij 4-sprong links aanhouden, de dijk oplopen, verharde weg, , vervolgens op de dijk de weg met bocht naar links verder volgen, fietspad aan rechterhand negeren, wb route, kn17 volg 16.
T.h.v. overgang naar grindpad het doorgaande pad met bocht naar rechts volgen, fietspad aan linkerhand negeren, direct daarna iets voorbij de bocht LA door draaihekje, gras-pad aan linkerzijde van grasland, wb route, kn16 volg 14, verderop na passeren van doorgang diagonaal door grasland richting hoek aan overzijde lopen, wb route, in deze hoek via draaihekje naar volgend perceel lopen, vervolgens de linkerzijde van het grasland volgen tot volgend draaihekje, wb route.
Na passeren van het draaihekje, voor poel rechts aanhouden, diagonaal door grasland langs hoek gevlochten haag lopen richting doorgang in hoek aan overzijde, wb route, na passeren van deze opening schuin naar links richting opening aan overzijde, na passeren van deze opening doorlopen tot draaihekje aan overzijde, wb route, vervolgens via het draaihekje het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij 4-sprong RD, breed grindpad, wb route, kn14 volg 13, vervolgens het pad volgen tot verhard fietspad aan linkerhand voor brug over de Maas, verderop iets voor de Maas buigt het pad naar links.
Bij dit fietspad LA, verhard fietspad, wb route, kn13 volg 11.
Bij kruising met aan rechterhand tunnel (voormalige spoorviaduct Duits lijntje) RD, onverhard pad, wn route, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij kruising RA, kn11 volg 56.
Bij kruising RD, let op drukke weg!, “Urlingsestraat”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.11c, zijpaden negeren.
Voorbij deze woning LA, grindpad, wn route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links.
Voorbij deze bocht RD het brugje over, verhard voetpad.
Voorbij school, bij T-splitsing RA, verharde weg, “Kerkstraat Zuid”.
Na ca. 50m LA, “Lietingsestraat”, kn56 volg 57, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voor doorgaande weg, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Dorpsstraat”, kn57 volg 58, vervolgens de weg parallel aan doorgaande weg volgen tot rotonde met bushalte “Raadhuisplein”, het eindpunt.

BL = Brabants Landschap
SBB = Staatsbosbeheer
wb = wit-blauwe routepaaltjes van Staatsbosbeheer.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Boxmeer, Stationsweg 1, 5831 CR te Boxmeer. Plan Route

Bushalte Raadhuisplein, Dorpsstraat 20 te Oeffelt.

A73, neem afrit 6-Boxmeer. Ga verder op de Sint Anthonisweg. Rijd naar de Stationsweg.

NS station Boxmeer Let op! de bus lijn93 vanuit het eindpunt bushalte Raadhuisplein in Oeffelt rijdt niet op zaterdagen en zondagen, voor alternatieven http://www.ikwilvervoer.nl/.

De Martinusmolen in Beugen Adrie: De Martinusmolen in Beugen
't Lèste Vèrke Adrie: 't Lèste Vèrke
Rozenteelt in Beugen Adrie: Rozenteelt in Beugen
De maasheggen met in de verte de kerk in Beugen Adrie: De maasheggen met in de verte de kerk in Beugen
De maasheggen Adrie: De maasheggen
De Vilt, weidemolentje Adrie: De Vilt, weidemolentje
Zicht op vesting 't Genneperhuys Adrie: Zicht op vesting 't Genneperhuys
Oeffeltse Weide Adrie: Oeffeltse Weide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-25.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.