Maaskantpad etappe 24, Vierlingsbeek te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Maaskantpad etappe 24, te Vierlingsbeek

Deze etappe start in Vierlingsbeek en gaat via het uniek Maasheggen landschap en de natuurgebiedjes Schraalzand en Brestbosch naar Boxmeer. Karakteristiek voor de Maasheggen is dat het landschap is verdeeld in een groot aantal kleine percelen die van elkaar zijn gescheiden door meidoorn- en sleedoorn heggen. De heggen zijn zo dicht in elkaar gevlochten dat ze een ondoordringbare afscheiding vormen. In het verleden diende ze dan ook als natuurlijke afrastering voor vee. Tevens vormen de dichte heggen een prima broedplaats voor vogels. Onderdeel van het natuurgebied Maasheggen zijn de Groeningsche Bergen. De Groeningsche Bergen is een beboste rivierduin, de etappe gaat over deze rivierduin. Het natuurgebiedje Schraalzand is een rabattenbos dat aan het eind van de 19de eeuw is aangelegd om in de behoefte van stookhout te voorzien. Het Brestbosch is ook een hakhoutbos. Het gehakte hout in de vorm van takkenbossen of "mutserds" vonden vroeger hun weg naar bakkerijen. 60% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-6-2015, laatst bijgewerkt op: 9-12-2023

Bij het station en met de rug naar perron 1 RD richting het restaurant lopen, vervolgens voor het restaurant bij T-splitsing LA richting “centrum Vierlingsbeek”, wn route.
Voorbij het sportpark RA, kn79 volg 86, verhard fietspad.
Bij kruising RD, het fietspad ca. 250m verder volgen tot plantsoen met enkele speeltoestellen, verharde zijpaden negeren.
Voor het plantsoen RA, grindpad, wn route.
Na ca. 80m het grindpad met bocht naar links verder volgen, iets verder het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, beide smalle paden aan linkerhand negeren, wn route, het grindpad met voorbij de bosschages een picknicktafel volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, gras-pad met een insectenhotel aan linkerhand, direct daarna bij T-splitsing eveneens LA, kn86 volg 81.
T.h.v. overgang naar verharde weg, bij 4-sprong RA, smalle verharde weg, de wn route wordt verlaten, de weg volgen tot 3-sprong voorbij een metalen voetgangerssluis.
Bij deze 3-sprong RA, verharde weg, iets verder eveneens RA, “Vlasakker”.
In bocht naar links van de weg RA, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad en buigt naar links, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg iets voorbij een bocht naar links.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, “Grotestraat”.
# Voor een bezoek aan de watermolen op de “Grotestraat” een klein stukje RA. De Beekse watermolen bestaat uit een ijzeren rad als aandenken aan de door oorlogsgeweld verwoeste Vierlingsbeekse watermolen. De oudste vermelding van deze molen is uit 1430, in 1672 herbouwd en in 1944 opgeblazen. In 1970 liet de toenmalige eigenaar het originele rad herstellen en vormt samen met de kollergang uit een veevoederfabriek een tastbare herinnering aan de watermolen.
Bij kruising RA richting “Bergen”, “Staaiweg”, kn83 volg 84.
Na ca. 80m, voorbij woning nr.3 LA, “Achter de Heuf”, wn route wordt verlaten.
Voor begraafplaats aan rechterhand, bij T-splitsing RA, “D’n Umloop”, verderop buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route.
RD, doodlopende weg aan rechterhand negeren, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad.
Het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, kn58 volg 57.
Na ca. 70m, iets voor flauwe bocht naar rechts LA, smal bospad met SBB bordje, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, verderop voor een open plek buigt het pad naar rechts.
Aan einde van het pad rechts aanhouden, verhard fietspad, wn route.
T.h.v. bosrand LA, kn57 volg 55, het smalle pad door de bosrand volgen tot bankje op een heuveltop.
Voorbij het bankje buigt het pad naar links en daalt, iets voorbij deze bocht bij 4-sprong het pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad met gescheiden verhard fietspad, kn55 volg 56, direct daarna RA, eveneens een breed pad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, wn route, breed pad.
Na ca. 550m, het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad richting landbouwperceel aan rechterhand negeren.
Na ca. 250m, in flauwe bocht naar links RA, kn56 volg 25.
RD, pad met SBB bordje en houten afsluitboom aan linkerhand negeren.
RD, pad met SBB bordje, smal fietspad aan rechterhand negeren, kn25 volg 26, verderop buigt het pad naar links.
Voor bosperceel RA, kn26 volg 35, pad door de bosrand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 70m, voor flauwe bocht naar links van de weg RA, smal bospad met houten afsluitboom en SBB bordje, wn route.
T.h.v. bosrand, bij 3-sprong LA, kn33 volg 23, pad met bankje, verderop gaat het pad over een langwerpige heuvel (beboste stuifduin).
Na verlaten van de heuvel, bij T-splitsing RA, wn route, het pad buigt naar links, het smalle pad langs de kleine percelen grasland volgen tot T-splitsing, men passeert vier draaihekjes.
#Voor een bezoek aan een horecagelegenheid De Schutskooi tussen het 1ste en 2de draaihekje het perceel grasland aan linkerhand inlopen, de rechterzijde volgen tot een draaihekje, na verlaten van het perceel RA.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna voorbij waterloop RD, half verharde weg aan rechterhand negeren, kn23 volg 22.
Het pad met bocht naar links verder volgen, pad met SBB bordje aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing links aanhouden, verharde weg, kn22 volg 21.
Voorbij waterloop “Sambeekse Uitwatering” RA, de wn route wordt verlaten.
Weg met flauwe bocht naar links verder met de Maas aan rechterhand volgen, pad richting stuw met klaphek aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt de weg naar links.
Iets voorbij deze bocht, voor bocht naar rechts LA door opening in bosschages rechts van de picknicktafel, kn5 volg 4, door de rand van een klein perceel lopen met bosschages aan linkerhand, voorbij het perceel buigt het pad naar links met aan beide zijde bosschages, iets verder wordt het pad breder.
Ca. 350m voorbij deze bocht RA, kn4 volg 8.
Bij 3-sprong met picknicktafel links aanhouden, kn8 volg 6.
Bij Y-splitsing met aan linkerhand een grindpad richting een woning RA, verharde weg, wn route.
Bij Y-splitsing links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, “Grotestraat”, doorgaande weg, wn route, direct daarna RA, “Kortestraat”, kn6 volg 7, vervolgens bij kruising LA, “Torenstraat”, de wn route wordt verlaten, de weg met aan rechterhand parkje en kloostergebouw volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Zandsteeg”, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RA, “Grotestraat”, vervolgens na ca. 45m RA het plein voor de kerk oplopen, kn20 volg 19, iets verder het fietspad rechts van kerktoren inlopen, voorbij de toren RD, “Vrijthof”.
Bij T-splitsing LA, ”Torenstraat”, wn route.
Na ca. 70m, voorbij woning nr.53/55 RA, “Torenpad”, wn route.
Voorbij begraafplaats, bij T-splitsing RA, wn route.
Bij kruising LA, “Zandsteeg”, kn19 volg 18.
RD, weg “Heihekkenseweg” aan rechterhand negeren, verderop passeert men een spoorwegovergang.
RD, weg met picknicktafel aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising RA, “Hoogeindseweg”, kn18 volg 11.
Bij T-splitsing RA, “Heikant”, wn route.
Direct na kombord “Boxmeer” LA, onverhard pad met bordje “Schraalzand”, kn11 volg 9.
Voorbij perceel grasland aan linkerhand LA, de wn route wordt verlaten, iets verder bospad.
Ca. 60m voorbij de bosrand aan linkerhand RA, eveneens smal bospad.
Bij kruising met eveneens smal bospad RD, wn route.
Bij kruising RA, wn route.
Iets voor grote loods LA, wn route, verderop buigt het pad iets naar rechts met een waterloop aan linkerhand en waterberging aan rechterhand..
Direct na deze bocht LA de waterloop over, aan overzijde RA, pad met nu de waterloop aan rechterhand, kn9 volg 8.
Na ca. 200m, bij kruising LA, pad door de bosrand met open plek aan rechterhand.
Voorbij de open plek RA, pad door de rand van de open plek, wn route, ca. 50m voorbij de open plek buigt het pad achtereenvolgens naar rechts en iets verder naar links.
Ruim voorbij de bocht naar links, bij 3-sprong links aanhouden, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Voorbij bocht naar rechts en brugje van balken, bij T-splitsing RA, kn8 volg 95.
Bij T-splitsing met aan linkerhand in de verte de snelweg RA, wn route.
Bij T-splitsing LA, breder pad, wn route.
T.h.v. bosrand, bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
Voorbij bocht naar links met aan linkerhand een stuw, bij 3-sprong links aanhouden, pad over kade met aan linkerhand een waterloop en aan rechterhand een waterbuffer
In bocht naar rechts van de kade RD naar de overzijde van de waterloop lopen, aan overzijde bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA, grind-/fietspad met veerooster.
Aan einde van het grindpad, bij T-splitsing RA, de verharde weg parallel aan de doorgaande weg volgen, verderop gaat de weg over in een fietspad.
Na ca. 350m, t.h.v. restaurant aan overzijde van de weg LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!! , vervolgens aan overzijde RA, het fietspad volgen.
Na ca. 80m LA door klaphek, smal bospad met BL bordje “Brestbosch”, wn route.
Na ca. 200m RA, wn route, smal licht slingerend bospad.
Bij kruising LA, breder pad met aan rechterzijde beuken, wn route, het pad volgen tot kruising, zijpaden aan rechterhand richting trimparcours negeren.
Bij deze kruising RD, wn route, het pad verder volgen tot kruising met wn routepaaltje en aan linkerhand smal pad.
Bij deze kruising RA, wn route, het pad volgen tot 4-sprong voor sportvelden, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, de wn route wordt verlaten, het pad met de sportvelden aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, “St. Anthonisweg”, de weg volgen tot spoorwegovergang.
Direct na de spoorwegovergang RA, “Stationsweg”, de weg volgen tot station aan rechterhand, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
BL = Brabants Landschap
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Station Vierlingsbeek, Soetendaal 9, 5821 BL te Vierlingsbeek. Plan Route

Station Boxmeer, Stationsweg 1 te Boxmeer.

Parkeren kan bij het station.

Station Vierlingsbeek.

Beekse molen in Vierlingsbeek Adrie: Beekse molen in Vierlingsbeek
Maasheggen met in de verte de kerktoren van Vierlingsbeek Adrie: Maasheggen met in de verte de kerktoren van Vierlingsbeek
Pad met bloemrijke graskanten Adrie: Pad met bloemrijke graskanten
Bloemrijke graskanten Adrie: Bloemrijke graskanten
Aan de oever van de Maas Adrie: Aan de oever van de Maas
De Maas Adrie: De Maas
Sambeek met zijn imposante kerktoren Adrie: Sambeek met zijn imposante kerktoren
Rozenteelt in Sambeek Adrie: Rozenteelt in Sambeek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-24.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Vierlingsbeek, Sambeek en Boxmeer

De Schutkooi

Veerweg 3
5827 AD Vortum-Mullem

1. Adrie 10 december 2023 om 15:23

De etappe is iets gewijzigd. In het bosgebied Schraalzand is de Oeffeltsche Raam opnieuw ingericht en een waterberging aangelegd. De etappe gaat langs deze waterberging waardoor dit deel van de etappe gevarieerder is geworden.

2. Ria 24 november 2023 om 13:09

De route is mooi en zeer goed beschreven, maar niet aan te raden om deze na een regenperiode te lopen. Dat had ik dus gisteren helaas wel gedaan. Heel veel en erg modderige paden en dat was voor mij (79 jaar) wel erg lastig en zwaar om dit traject te lopen. Gelukkig had ik deze etappe al in tweeën gedeeld. Ik liep nu van Vierlingsbeek naar Sambeek.

1. Adrie 24 november 2023 om 15:52

Beste Ria, bedankt voor de reactie! Het probleem van modderige paden speelt niet alleen in het rivierengebied maar momenteel overal. Door de vele regen van de laatste tijd is de grond verzadigd, verdampen doet het water als gevolg van de lagere temperaturen nauwelijks. Zeker veertien dagen droog weer zijn nodig voordat de paden weer goed te belopen zijn.

3. Adrie 5 juni 2022 om 14:54

In het bos Brestbosch de etappe iets gewijzigd. Een pad dat aan het dichtgroeien is uit de etappe gehaald en vervangen door een beter te belopen pad.

4. Frank 3 januari 2020 om 19:54

Hoi,

Deze route op 16-10-2019 gelopen.
    Gevarieerde route. Makkelijk te lopen met gps systeem.