Maaskantpad etappe 20, Hout-Blerick te Limburg

19 km Wandelroute Maaskantpad etappe 20, te Hout-Blerick

Deze etappe van Hout-Blerick naar Grubbenvorst en gaat door de Blerickse Bergen, het natuurgebied Koelbroek en het bosgebied Sint Jan Sleutelbergbos. De Blerickse Bergen is een bosgebied met hoofdzakelijk naaldhout. In de Blerickse Bergen liggen twee natuurbegraafplaatsen, de etappe gaat een stukje door de meest natuurlijke natuurbegraafplaats, de graven zijn alleen herkenbaar aan een klein houten bordje of een zwerfkei, hier heerst de natuur. Koelbroek is een natuurgebied dat is gevormd door een oude Maasarm, waarvan de restanten nog steeds zichtbaar zijn. Het gebied wordt gezien als één van de nog best bewaarde beek begeleidende elzenbroekbossen van Nederland. Het bosgebied Sint Jan Sleutelbergbos is een mooi gevarieerd bebost van oorsprong stuifduinengebied. Verder gaat de etappe een klein stukje door het Greenport Venlo. In 2012 is op het terrein de Floriade geweest momenteel bestaat het uit bedrijventerreinen, natuurlandschappen en een campus, de etappe gaat het gedeelte met natuurlandschappen. Verder wordt het (deels vrij toegankelijke) landgoed Pelgrimshof bezocht, een nieuw half open bosgebied dat op (privé) initiatief is aangeplant met op diverse plaatsen sculpturen. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-6-2015, laatst bijgewerkt op: 3-3-2024

Vanuit bushalte richting kruising met witte woningen lopen, vervolgens bij deze kruising in westelijke richting tussen woning nr.286 en fietsenwinkel nr.284 de zijweg inlopen, “Molenkampweg”.
Bij splitsing RA, kn74 volg 71, vervolgens bij T-splitsing LA, wn route.
Voorbij woonboerderij nr.87 LA richting de kerk, wn route.
Na verlaten van het plein voor de kerk LA, kn71 volg 77.
Voorbij woning nr.16 RA, kn77 volg 57.
Voor bocht naar rechts van de weg LA, verhard voetpad, wn route, direct daarna schuin naar links, smal dalend verhard voetpad aan overzijde van de weg tussen twee woningen inlopen, voor beekje RD het brugje over, kn57 volg 56, aan overzijde bij T-splitsing RA, gras-pad met het beekje aan rechterhand, kn56 volg 72.
Voorbij klaphek, bij kruising RD de doorgaande weg via fietspad links van rotonde “Hoverhof” oversteken, de wn route wordt tijdelijk verlaten, aan overzijde de weg met bocht naar links volgen, “Moutzdijkweg”, wn route, weg “Hoverhofweg” aan rechterhand negeren.
Voor boerderij rechts van de weg RA, “de Horstweg”, kn73 volg 79.
Voorbij woning nr.110 rechts van de weg LA, het onverhard pad tussen de twee woningen inlopen, wn route.
Na ca. 130m RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Bij 4-sprong RD, “Grote Winkelweg”, kn79 volg 99.
Voor bosrand, bij 4-sprong LA, “Hoverhofweg”, wn route, vervolgens na ca. 60m RA de zanderige helling oplopen richting het linker bankje op de top van de heuvel.
Op de heuvel, bij 4-sprong LA langs achterzijde van het bankje, smal bospad, wn route, vervolgens bij T-splitsing RA, eveneens smal pad, wn route.
Na ca. 90m, halverwege klein klimmetje, bij kruising LA, eveneens smal pad, de wn route wordt verlaten.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, na ca. 70m volgt het pad een omheining rond een camping aan rechterhand, voorbij de omheining het smalle slingerende pad ca. 350m verder volgen tot kruising.
Bij kruising RA, eveneens smal pad, het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, bospad met bordje “Stichting bosbeheer Helden”, het pad volgen tot 5-sprong.
Bij deze 5-sprong LA, zanderig pad, wn route.
Bij 4-sprong met informatiepaneel “Natuurbegraafplaats” RA, de wn route wordt weer verlaten, iets verder RD, smal pad aan rechterhand negeren, na ca. 150m buigt het pad t.h.v. een perceeltje grasland naar rechts.
Bij 4-sprong RA, wn route, het pad over de heuvelrug met landbouwperceel aan linkerhand volgen tot pad aan linkerhand voorbij het landbouwperceel t.h.v. bankje.
Bij dit pad LA, dalend pad, wn route, na ca. 60m buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn69 volg 68, pad met verderop een bankje.
Bij T-splitsing LA brugje over, “Kockerseweg”, verharde weg, kn68 volg 67.
T.h.v. bosrand aan linkerhand RA, onverhard pad, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn67 volg 64.
Bij bosrand RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, kn64 volg 61, iets verder RA, het smalle slingerende bospad met SBB bordje “Koelbroek” volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, het pad met iets verder lager gelegen beekdal aan rechterhand volgen tot 4-sprong bij verharde weg, smalle zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze 4-sprong RD, verharde weg, “2e Römerweg”, kn32 volg 31, direct daarna RA, wn31, onverhard pad met houten voetgangerssluis en SBB bordje “Koelbroek”, het pad volgen tot een brugje met stuw.
Bij het brugje RD het brugje over, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn31 volg 28, vervolgens voor beek bij T-splitsing LA, de wn route wordt tijdelijke verlaten, het pad met de meanderende beek aan rechterhand volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een stuw.
Bij deze 4-sprong RD, wn route, grindpad met de beek aan rechterhand, iets verder rechts aanhouden, onverhard pad met de beek aan rechter- en iets verder de hoogspanningsmast aan linkerhand, verderop rechts aanhouden en het grindpad weer volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, de weg buigt naar links.
Bij fietspad aan rechterhand RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, de weg “Columbusweg” aan overzijde volgen, wn route.
RD de spoorwegovergang over, “Newtonweg”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens voor flauwe bocht naar rechts van de weg LA, het brede onverharde pad direct na het verhard fietspad inlopen, wn route, het brede pad volgen tot viaduct.
Direct na het viaduct het brede pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route.
Voor hoogspanningsmast, bij 4-sprong LA, kn30 volg 90, het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het pad met bosperceel aan linkerhand volgen tot bocht naar rechts.
In deze bocht links aanhouden, het pad dat parallel loopt met het verhard fietspad aan linkerhand volgen tot 4-sprong met het fietspad.
Bij deze 4-sprong RD, het pad kruist het verhard fietspad en loopt tussen spoorlijn aan linker- en het fietspad aan rechterhand.
Na ca. 200m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, smal pad langs spoorlijn aan linkerhand negeren, direct daarna bij kruising RD richting “Venlo Greenpark”, verhard fietspad.
In flauwe bocht naar links van het fietspad RA richting “Visvijver”, “Zaanderweg”, kn90 volg 73, het brede onverharde pad volgen tot een breed pad aan rechterhand.
Bij dit pad RD, het brede pad aan rechterhand negeren, vervolgens t.h.v. twee heel dicht bij elkaar staande eiken links van het pad RA het smalle pad richting de visvijver inlopen, wn route, voor visvijver LA, smal pad met de visvijver aan rechterhand, wn route.
Voorbij bankje RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna voorbij volgend bankje links aanhouden, wn route, men passeert hoogspanningslijnen.
Voor 2de visvijver links aanhouden, men passeert een bankje, direct daarna t.h.v. clubgebouw “Zaarderheike” RD, pad met visvijver aan rechterhand.
Na ca. 110m, iets voor bocht naar links LA door smalle doorgang in bosschages, wn route, voorbij de doorgang LA, de visvijver wordt verlaten.
Voorbij grote betonnen duiker, bij T-splitsing RA, wn route, het pad met bord “Doodlopende weg” en met bosrand aan rechterhand volgen tot ingang “Campus Greenport Venlo”, zijpaden negeren.
Voorbij de ingang, bij kruising LA, kn73 volg 71, de verharde weg volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing scherp RA, de wn route wordt verlaten, direct daarna LA, onverhard pad door het bos, het pad volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een klaphek.
Bij deze 4-sprong RD, smal pad met op enige afstand een verharde weg aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht, bij 4-sprong RD, wn route.
Bij kruising LA, wn route, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RA, de wn route wordt verlaten, verharde weg richting houten poort met klaphek.
Voorbij het klaphek RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, het fietspad langs de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg richting viaduct.
Ca. 50m voorbij het viaduct, t.h.v. inrit woning nr.105A RA door houten klaphek, het grasveld met berken oversteken met iets verder sculptuur “Verborgen icoon” aan rechterhand, let op de routepalen met L-oop pijlen (wandelroute door “Pelgrimshof”), t.h.v. het sculptuur met “Twee gezichten” buigt het pad naar links met iets verder kapelletje “Jacobus” aan rechterhand.
Voorbij het kapelletje, voor smalle ondiepe geul rechts aanhouden, iets verder eveneens rechts aanhouden, L-oop route, verderop buigt het pad naar links, doorlopen tot 3-sprong met L-oop routepalen.
Bij deze 3-sprong RA, L-oop route, het pad volgen tot men het wandelgebied met sculpturen via een metalen voetgangerssluis weer verlaat.
Voorbij deze voetgangerssluis, bij T-splitsing RA, wn route, het verhard fietspad met voor het viaduct kn45 volg 39 volgen tot men het viaduct over de snelweg gepasseerd is.
Voorbij het viaduct, direct na reling scherp LA, onverhard pad, kn39 volg 38, het pad buigt naar links en gaat onder het viaduct door met voorbij deze bocht omheining aan rechterhand.
Ca. 170m voorbij de bocht het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder wordt het pad breder, het pad met verderop kn38 volg 53 ca. 1km volgen tot 4-sprong voor spoorwegovergang, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, kn53 volg 35, verderop gaat de verharde weg over in een breed onverhard pad, het pad volgen tot flauwe bocht naar links met omheining rond bedrijventerrein aan rechterhand ruim voorbij een kapelletje links van het pad.
Iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts langs de omheining verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Voor spoorlijn het pad met bocht naar rechts langs de afrastering verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 250m LA de spoorwegovergang over, wn route, de verharde weg volgen tot omheind groen metalen en stenen gebouwtje rechts van de weg.
T.h.v. deze gebouwtjes LA, kn35 de wn route wordt verlaten, vervolgens voorbij verkeerssluis (betonnen blokken) RD, fietspad aan rechterhand negeren, fietspad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 100m RA, smal bospad met SBB bordje “Sint Jan Sleutelbergbos” en bankje.
Bij 4-sprong RD, licht stijgend smal pad, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, licht dalend pad, wn route, het pad buigt met flauwe bocht naar links en volgt aan rechterhand de rand van de langgerekte heuvel, ruim voorbij een bankje buigt het pad naar links met een dal aan rechterhand en gaat iets verder door een dalletje.
# T.h.v. van het bankje staan aan overzijde van de weg de resten van het Gebroken Slot oorspronkelijk heette het Slot Gribben dat dateert uit circa 1300.
In 2de dalletje rechts aanhouden, direct daarna in volgend dalletje, bij 4-sprong LA, wn route, iets verder bij 3-sprong met aan linkerhand een omheind perceel RA, het pad met de rand van de heuvel  aan rechterhand volgen tot grasveldje, zijpaden negeren, wn route, bij dit veldje door de rechterzijde lopen richting een SBB bordje aan overzijde, bij het bordje het bospad links van het bordje inlopen, pad aan voet van de heuvel.
Aan einde van het pad rechts aanhouden, verharde weg.
Bij T-splitsing RA, richting bushaltes, het eindpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Bushalte Molenkampweg, Baarlosestraat, 5926 PN te Hout-Blerick. Plan Route

Bushalte Grubbenhove, Venloseweg 27 te Grubbenvorst.

Aan de Baarlosestraat zijn weinig parkeermogelijkheden. Men zou ook kunnen starten op het Kerkplein voor de kerk. Op het plein met de rug naar kerk LA vertrekken, start vervolgens de routebeschrijving bij punt 1. 4de regel.

Bushalte Molenkampweg.

Landgoed Pelgrimshof, sculptuur Adrie: Landgoed Pelgrimshof, sculptuur
Landgoed Pelgrimshof, kapelletje Adrie: Landgoed Pelgrimshof, kapelletje
Landgoed Pelgrimshof, sculpturen Adrie: Landgoed Pelgrimshof, sculpturen
De Blerickse Bergen, een pauzeplaats, al zijn de bankjes wel klein Adrie: De Blerickse Bergen, een pauzeplaats, al zijn de bankjes wel klein
De Blerickse Bergen Adrie: De Blerickse Bergen
Het natuurgebied Koelbroek Adrie: Het natuurgebied Koelbroek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-20.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Hout-Blerick en Grubbenvorst

1. Adrie 3 maart 2024 om 18:19

Het water in de vijvervijver Zaanderheike bij punt 7 staat (3-3-2024) zo hoog dat de paden langs de vijver volledig onder water staan. Als tijdelijk alternatief het pad Zaanderweg langs de bosrand verder volgen tot de ingang van Campus Greenport Venlo.

2. Anne-Marie 6 mei 2021 om 21:41

Wederom een zeer gevarieerde route door prachtige natuurgebieden, op 5 mei 2021 gelopen met stormachtige wind, pittige hagelbuien en regen. Dat kon ons niet deren, genoten van iedere kilometer. In 2012 hebben we de Floriade bezocht, verrassend om te zien hoe de natuur er daar nu uitziet. Sommige delen (en gebouwen) herkenden we, andere stukken leken helemaal niet meer op de destijds aangelegde tuinen-parken. Pelgrimshof was bijzonder met alle kunstwerken en het kleine kapelletje tussen de 7 linden. Leuk hoe het graspad zich daar doorheen slingerde. Het landgoed zag er wel enigszins verwaarloosd/verwilderd uit, de tuinman kan er wel eens langsgaan …
    Leuk einde van de etappe door de stuifduinen met mooi zicht op het naastgelegen gebied richting Maas. Ondanks het minder goede weer toch een prachtige dag gehad!

3. Frank 30 september 2019 om 19:04

Hallo,

Ik heb deze tocht op 19-9-2019 gelopen.
    De poort was, ondanks de aankondiging dat hij in het voorjaar weer open zou gaan, nog steeds dicht. Wel kun je links ervan, bij de buren, tussen de glazen afzetting door een smalle doorgang, om zo je tocht te kunnen hervatten. Ik had de tocht al in mijn Garmin staan dus ik weet niet of de gpx aangepast is aan de nieuwe route.

Al met al weer een mooie tocht. Al had ik graag gezien dat er meer over het oude floriade terrein zou zijn gelopen om vervolgens over de fietsbrug naar de overkant te gaan. Deze tocht heeft weer mooie plekjes laten zien. Afwisselend.
    Voor deze route had ik eerst mijn fiets in Grubbenvorst gezet om vervolgens met de auto naar Blerick te rijden om te gaan lopen. Dit omdat openbaar vervoer wat moeilijker is (langer duurt) omdat je eerst via station Venlo gaat en de ritten niet naadloos op elkaar aansluiten. Met de fiets was het 25 minuten fietsen eer ik weer bij mijn auto was. Prima te doen.

1. Adrie 1 oktober 2019 om 07:12

Frank bedankt voor de reactie(s)! Vermoedelijk heb je oude etappe gelopen, de huidige gaat wat meer door het bosgedeelte op het voormalige Floriade terrein. De onverharde paden door dit bos komen best wel natuurlijk over dit in een parkachtige omgeving. De fietsbrug heb ik overwogen om dan via het fietspad langs de Venrayseweg en de weg Raaieind naar de spoorlijn te lopen. Langs de spoorlijn heb je dan weer onverharde paden door een mooi stukje natuur. Voordat je bij de spoorlijn bent toch best veel industrie waardoor mijn voorkeur uitgegaan is naar het landgoed Pelgrimshof toch een bijzonder plekje.

4. Adrie 3 september 2019 om 16:37

De etappe is gewijzigd. Op het terrein van Greenport Venlo is op de plek waar het eivormig Nederlands paviljoen (Foriade 2012) heeft gestaan een nieuw gebouw gekomen. De poort in de directe omgeving van dit gebouw is gesloten. De etappe verlaat het terrein nu op een andere plaats.

5. Tini van Rijbroek 28 april 2018 om 08:51

Dag Adri,
    Bij etappe 19 tussen 4 en 5 staat direct daarna LA door klaphek,kn11 volg 81 dit is niet goed, het moet zijn kn11 volg 58!

Gr.Tini van Rijbroek

1. Adrie 28 april 2018 om 14:24

Tini van Rijbroek bedankt voor het melden! Bij etappe 19 is de routebeschrijving aangepast. Blijkbaar is Routebureau Noord- en Midden Limburg het wandelnetwerk aan het wijzigen. Op de website van Routebureau Noord- en Midden Limburg zijn bij de routeplanner tussen knooppunt 11 en knooppunt 81 twee nieuwe knooppunten te zien maar er staan nog geen nummers bij. Duidelijk dat de eerste knooppunt 58 moet zijn.