Maaskantpad etappe 19, Baarlo te Limburg

15 km Wandelroute Maaskantpad etappe 19, te Baarlo

Deze etappe start in Baarlo en gaat door de Kesselse Bergen, het Dubbroek, Blerickse Bergen en de Romeinenweerd naar Hout-Blerick. De Kesselse Bergen, aanvankelijk gepland om te gebruiken in de mijnbouw, is een gevarieerd bosgebied met stuifzandheuvels. Dubbroek ligt deels in een oude Maasbedding en is voornamelijk bedekt met elzenbroekbos en op de hogere delen eiken-berkenbos en naaldbos. De Romeinenweerd is onderdeel van de Maascorridor een kilometers lang aan de rivieroever gelegen natuurgebied in ontwikkeling, een gebied dat bestaat uit plaatselijk ruig grasland met kleine wilgenbosjes. Dit oorspronkelijke weiland met recent gegraven nevengeul van de Maas ontwikkelt zich door de begrazing met galloways tot een soortenrijk gebied. 61% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-6-2015, laatst bijgewerkt op: 21-5-2018

Vanuit het fietspad aan westzijde van de doorgaande weg en met de rug naar de bosschages langs dit fietspad RA vertrekken, iets verder passeert men de poort van kasteel “Scheres”.
Iets voorbij beekje, na passeren van de kasteeltuin RA, weg met fietspaaltjes.
Bij T-splitsing LA, weg met fietspaaltjes, “Schutterhof”, wn route.
RD, “Heinerhof”, weg aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.56, zijwegen negeren.
Bij deze 4-sprong RA, “Koeberg”, kn80 volg 81, het pad richting het parkje met speeltoestellen aan rechterhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij kruising RD, pad met omheining rond terrein politiehondenvereniging “Kuukven” aan linkerhand, kn81 volg 82, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met aan linkerhand stijgend pad, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze 4-sprong RD, wn route, vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand iets voorbij flauwe bocht naar rechts, overige zijpaadjes negeren.
Bij dit pad RA, kn82 volg 52, verderop buigt het pad naar links.
Voorbij deze bocht RD, men passeert heuvelrug, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij de heuvelrug RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising met aan rechterhand grasland RD, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij 5-sprong RD, onverhard pad aan overzijde van de verharde weg met bosrand aan linkerhand inlopen, wn route.
T.h.v. bankje RD, bospad aan linkerhand negeren, verderop t.h.v. van woning gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing RA, kn51 volg 55.
Bij T-splitsing LA de doorgaande weg volgen, vervolgens voorbij beekje RA, kn55 volg 54, “Soeterbeek”.
Voorbij woning nr.13 LA, kn54 volg 50, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voorbij de kassen RD, pad langs kas aan rechterhand negeren, kn50 volg 15.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, direct daarna LA, bospad met SLL bordje, kn15 volg 12.
Na ca. 200m, voor houten afsluitboom t.h.v. rand bosgebied LA, verderop iets voorbij 2de bocht naar rechts buigt het pad naar links het bosgebied weer in, vervolgens het doorgaande pad volgen tot klein parkeerterreintje.
Na het passeren van het parkeerterreintje LA, verharde weg, kn12 volg 11.
Weg met bocht naar rechts verder volgen, “Aan de Steenoven”, weg aan linkerhand negeren, direct daarna LA door klaphek, kn11 volg 58, vervolgens het iets hoger gelegen gras-pad richting houten hek met klaphek aan de overzijde van grasland volgen, wn route, na passeren van dit klaphek het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren, t.h.v. afrastering buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Bij deze kruising RA, verharde weg, kn58 de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren, verharde weg gaat over in een grindpad met metalen SLL afsluitboom.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij kruising RD, het grindpad verder volgen.
Voor picknicktafel met rechts daarvan een waterplas (visvijver) RA, 1ste pad aan rechterhand met bord “Mortelsven” volgen, kn91 volg 92, smal pad met de waterplas aan linkerhand.
Aan andere smalle zijde van de waterplas, in bocht naar links RA, kn92 volg 93, iets verder buigt het pad naar rechts, direct daarna LA, wn route, stevig stijgend pad over heuvelrug, vervolgens bij T-splitsing aan voet van de heuvelrug LA, wn route, breed pad.
# Verderop iets voor verharde weg passeert men aan linkerhand een voormalige gereformeerde begraafplaats.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn93 volg 98, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren.
RD, gras-/onderhoudspad langs waterloop aan linkerhand negeren, kn98 volg 94.
Bij T-splitsing RA, “De Horstweg”, kn94 volg 97.
Bij T-splitsing LA, “Aan de Steenoven”, kn97 volg 25.
Na passeren van woning nr.12 RA, “Beringhouterstraat”, onverhard pad, wn route, verderop voor bosperceel buigt het doorgaande pad naar links.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-/onderhoudspaden langs waterloop negeren, kn25 volg 20, direct daarna gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg.
Voorbij boerderij, bij 4-sprong LA, kn20 volg 32, vervolgens de verharde weg volgen tot woning nr.14.
T.h.v. deze woning RA, “Hei 15t/m19”, onverhard pad, kn32 volg 30.
RD, weg aan rechterhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Na ca. 100m LA, via fietspad de doorgaande weg oversteken, let op zeer drukke weg!!!, kn30 volg 33.
Ca. 60m voorbij flauwe bocht naar links RA, onverhard pad, wn route.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, kn33 volg 31.
Bij T-splitsing RA, kn31 volg 46, vervolgens de bosrand aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, verharde weg, kn46 volg 40.
T.h.v. kasteel RD, weg aan rechterhand negeren, kn40 volg 41.
Bij kruising RD, “De Breckt”, wn route.
In bocht naar rechts RD door klaphek, kn41 volg 49, vervolgens doorlopen tot T-splitsing voor de Maas.
Bij deze T-splitsing LA, gras-pad met de Maas aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men een smal beekje met stapstenen.
RD, gras-pad richting de dijk aan linkerhand negeren, verderop passeert men een overstap waarna tijdelijk een smaller pad gevolgd wordt.
RD, pad tussen twee waterplassen aan linkerhand negeren, kn34 volg 36.
# Indien het pad te drassig wordt kan men als alternatief omkeren en teruglopen naar het zijpad bij kn34 paaltje, bij dit pad RA, kn34 volg 31. Na passeren van klaphek RA, gras-pad over de dijk parallel aan de verharde weg volgen, de wn route wordt verlaten, vervolgens het gras-pad over de dijk ca.1,1km volgen tot T-splitsing met verharde weg. Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong voor beekje. Ga verder bij punt 8 3de regel, Bij deze 3-sprong links aanhouden…….

Bij 3-sprong voorbij 2de waterplas rechts aanhouden, kn36 volg 38, de Maas verder aan rechterhand volgen, verderop passeert men weer een smal beekje met stapstenen.
Ca. 150m na passeren van het smalle beekje LA richting de dijk t.h.v. klaphek en bankje lopen.
Bij T-splitsing voor de dijk LA, vervolgens na passeren van klaphek RA, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot 3-sprong voor beekje.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn37 volg 35, vervolgens voorbij het beekje RA,  pad met vistrappen in beekje aan rechterhand.
Voor SLL bord “Tangkoel”, bij 3-sprong links aanhouden, pad tussen beekje en bosperceel.
Na ca. 160m RA smal metalen brugje over, kn35 volg 76, na passeren van het brugje gaat het onverharde pad gaat over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, vervolgens het fietspad volgen tot bushaltes, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Centrum, Baarlo, Napoleonsbaan Zuid 11, 5991 NC te Baarlo. Plan Route

Bushalte Molenkampweg, Baarlosestraat te Hout-Blerick.

A67, neem afrit 14-Maasbree. Rijd naar de Napoleonsbaan Zuid/N273 in Baarlo.

NS station Venlo. Bus 77 (richting Roermond). Bushalte Centrum, Baarlo, Limburg.

Begrazing met galloways Adrie: Begrazing met galloways
De Maas Adrie: De Maas
Zicht op kloosters bij Steyl Adrie: Zicht op kloosters bij Steyl
Galloway in de Romeinenweerd Adrie: Galloway in de Romeinenweerd
Romeinenweerd Adrie: Romeinenweerd
Ook zij helpen met de begrazing Adrie: Ook zij helpen met de begrazing
Het Mortelsven Adrie: Het Mortelsven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-19.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.