Maaskantpad etappe 19, Baarlo te Limburg

15 km Wandelroute Maaskantpad etappe 19, te Baarlo

Deze etappe start in Baarlo en gaat door de Kesselse Bergen, het Dubbroek, Blerickse Bergen en de Romeinenweerd naar Hout-Blerick. De Kesselse Bergen, aanvankelijk gepland om te gebruiken in de mijnbouw, is een gevarieerd bosgebied met stuifzandheuvels. Dubbroek ligt deels in een oude Maasbedding en is voornamelijk bedekt met elzenbroekbos en op de hogere delen eiken-berkenbos en naaldbos. De Romeinenweerd is onderdeel van de Maascorridor een kilometers lang aan de rivieroever gelegen natuurgebied in ontwikkeling, een gebied dat bestaat uit plaatselijk ruig grasland met kleine wilgenbosjes. Dit oorspronkelijke weiland met recent gegraven nevengeul van de Maas ontwikkelt zich door de begrazing met galloways tot een soortenrijk gebied. 61% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-6-2015, laatst bijgewerkt op: 4-12-2023

Vanuit het fietspad aan westzijde van de doorgaande weg en met de rug naar de bosschages langs dit fietspad RA vertrekken, iets verder passeert men de poort van kasteel “Scheres”.
Iets voorbij beekje, voorbij de kasteeltuin RA, weg met fietspaaltjes.
Bij T-splitsing LA, weg met fietspaaltjes, “Schutterhof”, wn route.
RD, “Heinerhof”, weg aan rechterhand negeren, wn route, de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.56, zijwegen negeren.
Bij deze 4-sprong rechts aanhouden, “Koeberg”, kn80 volg 81, het pad richting het parkje met speeltoestellen aan rechterhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij kruising RD, pad met omheining rond terrein politiehondenvereniging “Kuukven” aan linkerhand, kn81 volg 82, het pad volgen tot 4-sprong met aan linkerhand een stijgend pad, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, wn route, het pad volgen tot pad aan rechterhand iets voorbij flauwe bocht naar rechts, overige zijpadennegeren.
Bij dit pad RA, kn82 volg 55, verderop buigt het pad naar links.
Voorbij deze bocht RD, men passeert een heuvel, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij de heuvel RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising met aan rechterhand grasland RD, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij 5-sprong RD, onverhard pad aan overzijde van de verharde weg met bosrand aan linkerhand inlopen, wn route.
T.h.v. bankje RD, bospad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, verderop t.h.v. van woning gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing RA, kn51 volg 55.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, vervolgens voorbij beekje RA, kn55 volg 54, “Soeterbeek”.
Voorbij woning nr.13 LA, kn54 volg 50, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voorbij de kassen RD, pad aan rechterhand langs de kas negeren, kn50 volg 15, verderop buigt het pad naar rechts.
# Iets voorbij deze bocht wordt een pad gevolgd dat door het broekbos gaat, in natte jaargetijden kan het er nat zijn, als alternatief kan men: voor de bosrand het pad met bocht naar links langs de metalen afsluitboom verder volgen, kn15 volg 18. Voorbij omheind grasland aan linkerhand RD, pad aan linkerhand negeren, kn18 volg 13, het pad door de rand van grasland volgen, verderop bij bosrand aan linkerhand gaat het pad over in een grindpad. Voor houten afsluitboom LA, wn route, smal pad door de bosrand, na ca. 40m buigt het pad naar rechts met een poel aan rechterhand, iets voorbij de poel buigt het pad iets naar links en gaat door een groente- en fruittuintje van zorgboerderij Dubbbroek. Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn13 volg 10. Bij 3-sprong RA, kn10 volg 11. Bij T-splitsing LA, “Aan de Steenoven”, direct daarna LA door klaphek, kn11 volg 58. Ga verder bij punt 4 eerste regel beginnend bij:, het iets verhoogde gras-pad……….

Voor bosrand het bospad aan rechterhand met SLL bordje en houten afsluitboom inlopen, kn15 volg 12.
T.h.v. bosrand, voor houten afsluitboom LA, verderop iets voorbij 2de bocht naar rechts buigt het pad naar links het bos weer in, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot parkeerterreintje.
Na verlaten van het parkeerterreintje LA, verharde weg, kn12 volg 11.
Weg met bocht naar rechts verder volgen, “Aan de Steenoven”, weg aan linkerhand negeren, direct daarna LA door klaphek, kn11 volg 58, het iets verhoogde gras-pad door grasland richting houten poort met klaphek aan overzijde volgen, voorbij het klaphek passeert men een betonnen brugje, iets verder t.h.v. grasland aan rechterhand buigt het pad met een flauwe naar rechts en gaat daarna door het bos, het pad verder volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, verharde weg, kn58 de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren, de verharde weg gaat over in een grindpad met wit metalen SLL afsluitboom.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij kruising RD, het grindpad verder volgen.
Voor picknicktafel met rechts daarvan een waterplas (visvijver) RA, het 1ste pad aan rechterhand inlopen, kn91 volg 92, smal pad met de waterplas aan linkerhand.
Aan andere smalle zijde van de waterplas, in bocht naar links RA, kn92 volg 93, iets verder buigt het pad naar rechts, direct daarna LA, wn route, stijgend pad over heuvel, vervolgens aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA, wn route, breed pad.
# Verderop iets voor de verharde weg passeert men aan linkerhand een voormalige gereformeerde begraafplaats.
Bij T-splitsing RA, kn93 volg 98, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, de weg met verderop kn98 volg 94 volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, “De Horstweg”, kn94 volg 97, iets verder buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing LA, “Aan de Steenoven”, kn97 volg 25.
Voorbij woning nr.12 RA, “Beringhouterstraat”, onverhard pad, wn route, verderop voor bosperceel buigt het pad naar links.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-/onderhoudspaden langs waterloop negeren, kn25 volg 20, in deze bocht gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg.
Voorbij boerderij, bij 4-sprong LA, kn20 volg 32, de verharde weg volgen tot woning nr.14 links van de weg.
T.h.v. deze woning RA, “Hei 15t/m19”, kn32 volg 30, het onverharde pad dat verderop in een bocht naar rechts overgaat in een verharde weg volgen tot weg aan linkerhand richting doorgaande weg ca. 100m voorbij de bocht naar rechts, zijweg en zijpad negeren.
Bij deze weg LA richting “Hout-Blerick”, via fietspad de doorgaande weg oversteken, let op zeer drukke weg!!!, kn30 volg 33.
T.h.v. inrit woning nr.2 (1ste woning links van de weg) RA, onverhard pad, wn route.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, kn33 volg 31, vervolgens bij T-splitsing RA, kn31 volg 46, het pad met de bosrand aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, het grindpad links van de verharde weg volgen, kn46 volg 40, voorbij een poort aan linkerhand buigt het grindpad iets weg van de weg met kasteelgracht aan linkerhand, aan einde van het pad de weg weer volgen.
T.h.v. kasteel RD, weg aan rechterhand negeren, kn40 volg 41.
# Bij de volgende kruising gaat de etappe richting de uiterwaarde van de Maas. Bij een hoge waterstand van de Maas kan men bij de kruising er ook voor kiezen de dijk te volgen. Bij normale waterstand en toch een drassig pad in de uiterwaarde dan er zijn op diverse plaatsen graspaden richting de dijk met aan het eind een klaphek waarna men de tocht over de dijk kan voortzetten. Over de dijk: bij de kruising LA, het gras-pad over graskade (dijk) rechts van de weg “Legioenweg” volgen, het gras-pad over de dijk ca. 2km volgen tot groene rechthoekige pompinstallatie aan voet links van de dijk, na ca. 1,6 km buigt de dijk iets weg van de verharde weg. Direct na de pompinstallatie LA . Ga verder bij punt 8 2de regel 2de deel beginnend bij: via traptreden………

Bij kruising met aan rechterhand een weg naar woning nr.18 RD, “De Breckt”, wn route.
In bocht naar rechts van de weg RD door klaphek, kn41 volg 34/49, vervolgens doorlopen tot T-splitsing voor de Maas. (Men kan ook LA door het klaphek met opschrift “Hazepaedje” richting de uitkijktoren lopen, voorbij de uitkijktoren door klaphek en RD door het hoger gelegen grasland, voorbij de bosschages aan rechterhand naar het lager gelegen pad lopen en iets verder de stapstenen over)
Bij deze T-splitsing LA, gras-pad met de Maas aan rechterhand, wn34, verderop stapstenen over, voorbij 2de overstap passeert men aan linkerhand een met bosschages omringde waterplas met voorbij deze waterplas kn34 volg 36 en voorbij de 2de waterplas kn36 volg 38, ca. 350m voorbij de 3de waterplas passeert men een smal beekje met stapstenen dat uitmond in de Maas met voorbij het beekje aan linkerhand een stukje zomerdijk, na ca. 150m aan einde van het stukje zomerdijk LA richting de dijk lopen, iets verder is een bankje te zien en links daarvan een metalen poort met klaphek.
Voor de dijk, bij T-splitsing LA de dijk oplopen richting het klaphek, vervolgens voorbij het klaphek op de dijk LA langs metalen poort, pad over de dijk.
Voor groene rechthoekige pompinstallatie (klepduiker en overpompinstallatie) aan voet van de dijk RA, via traptreden de dijk afdalen richting verharde weg, wn route, bij de weg bij 4-sprong LA, verharde weg, kn37 volg 35, vervolgens voorbij  beekje RA, onverhard pad met vistrappen in het beekje aan rechterhand.
Voor SLL bord “Tangkoel”, bij 3-sprong links aanhouden, smal pad tussen waterloop en bosperceel.
Na ca. 160m RA smal metalen brugje over, kn35 volg 76, iets voorbij het brugje gaat het onverharde pad gaat over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen tot bushaltes, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Bushalte Centrum, Baarlo, Napoleonsbaan Zuid 11, 5991 NC te Baarlo. Plan Route

Bushalte Molenkampweg, Baarlosestraat te Hout-Blerick.

Parkeren kan eventueel aan de Markt bij de kerk.
Aanlooproute: Op het plein met horecagelegenheid aan rechterhand RD de Grotestraat inlopen. Deze weg volgen tot kruising met doorgaande weg. Bij deze kruising LA de doorgaande weg Napoleonsbaan Zuid/de N273 volgen tot de bushalte, het startpunt.

Bushalte Centrum, Baarlo, Limburg.

Begrazing met galloways Adrie: Begrazing met galloways
De Maas Adrie: De Maas
Zicht op kloosters bij Steyl Adrie: Zicht op kloosters bij Steyl
Galloway in de Romeinenweerd Adrie: Galloway in de Romeinenweerd
Romeinenweerd Adrie: Romeinenweerd
Ook zij helpen met de begrazing Adrie: Ook zij helpen met de begrazing
Het Mortelsven Adrie: Het Mortelsven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-19.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Baarlo en Hout-Blerick

1. Marion 29 november 2023 om 12:34

Hoi hoi, gisteren deze ook al weer prachtige tocht gelopen. Op blz 2 waar staat; thv rand bosgebied voor houten afsluitboom l.a. beter kiezen om bij de afslagboom rechtdoor te gaan en op de verharde weg links.Dan kom je weer op de oorspronkelijke route uit. Door het bos zoals beschreven is niet te doen nu. Tot je enkels door het water. Ik heb t nog door de struiken geprobeerd maar net voor waar het pad naar links buigt opgegeven en dus bij de slagboom rechtdoor gegaan.
    Waar staat voorbij woning nr 12a moet idd gewoon Beringerhouterstraat zijn bordje staat gewoon op de hoek.
    Op het laatst gekozen voor de beschreven route over de dijk want wat is het nat overal.
    Dankjewel weer voor deze mooie dag!!

1. Adrie 29 november 2023 om 17:56

Marion bedankt voor het melden van het straatnaambordje! Ja nat is het, het betreffende pad vaker gelopen ook in de nattere jaargetijden maar zo nat nog niet meegemaakt. Een paar jaar geleden heeft men een waterloop langs het pad gedempt mogelijk dat dit nu na deze langdurige neerslag het gevolg daarvan is. Het gekozen alternatief: bij de afsluitboom RD en vervolgens bij de verharde weg LA en de weg volgen is inderdaad een mogelijkheid een andere mogelijkheid is: voor de bosrand LA kn15 volg 18 vervolgens naar kn13 dan naar kn10 en kn11 en daar de etappe verder volgen dit is gevarieerder wel met een extra stukje verharde weg.

2. Adrie 4 december 2023 om 16:37

Naar aanleiding van de reactie van Marion afgelopen zaterdag 2 december 2023 naar het Dubbroek geweest. Inmiddels was het pad weer beloopbaar al was het nog bijzonder drassig. Waarschijnlijk zal het pad in de nattere jaargetijden vaker nat zijn. Er zijn werkzaamheden in het Dubbroek geweest waarbij de waterhuishouding is aangepakt. In het gebied zijn recent weer sloten gedempt of verondiept dit om water langer vast te houden. Het pad dat gevolgd wordt gaat dwars door het gebied en ging al langs een eerdere gedempte sloot met weinig uitwijkmogelijkheden. In de routebeschrijving en op de kaarten is nu een alternatief opgenomen dat ook door het gebied gaat maar tijdens natte jaargetijden meer uitwijk mogelijkheden heeft.

2. nollie van den broek 17 oktober 2023 om 16:16

aanpassing voor route 19 van het maaskantpad
    punt 2 kn 82 volg 52 moet zijn volg 55
    punt 5 laatste alinia Beringhouterstraat moet zijn Berendonkweg

11 Juli 2023 ben ik gestart met het lopen van het Maaskantpad en inmiddels een aardig eind “op streek”. Bijzonder mooie route, ik beleef er erg veel plezier aan.
    Hartelijk dank daarvoor.

vriendelijke groet,
    Nollie van den Broek

1. Adrie 17 oktober 2023 om 17:49

Nollie van den Broek bedankt voor het melden van de veranderingen! Bij punt 2 is het nummer aangepast, volgens Routebureau Noord-Limburg is knooppunt 52 vervallen. Bij punt 5 is volgens de kaart van het kadaster en Google Maps het onverharde pad de Beringhouterstraat. Bij dit onverharde pad gaat de weg Aan de Steenoven over in Berendonkweg. Mogelijk dat het straatnaambordje Berendonkweg een beetje ongelukkig is geplaatst, duidelijk is dat het straatnaambordje Beringhouterstraat er niet meer is voorlopig de straatnaam Beringhouterstraat doorgestreept in de routebeschrijving.

3. Anne-Marie 6 mei 2021 om 21:22

Erg genoten van deze etappe boordevol afwisseling. Prachtige gebieden, vooral het Dubbroek, heel verrassend. En zo rustig, je komt er nauwelijks iemand tegen. De Romeinenweerd is zich ook erg mooi aan het ontwikkelen. Veel watervogels met veel jonkies. De Galloways doen goed werk! Het uitzicht naar de overzijde van de Maas is ook mooi en vooral weids, je kunt kilometers ver kijken. De Baarlose uitkijktoren beklommen en de visstrap bij de watermolen bewonderd. Prachtige dag gehad!

4. Adrie 22 september 2020 om 15:29

De etappe aan het einde een klein beetje gewijzigd, de etappe gaat nu aan het einde een klein stukje over de dijk met mooi uitzicht op de vissentrap in de Springbeek bij de voormalige watermolen. Ook leuk te melden dat er inmiddels al een poosje geleden een nieuwe uitkijktoren in de uiterwaarde staat. Veel wandelplezier!

5. Frank 30 september 2019 om 18:57

Hoi,

Deze tocht heb ik op 14-8-2019 gelopen.
    Prima te doen met mijn Garmin navigatie. Een mooie afwisselende wandeling.
    Lekker dicht/een zijn met de natuur. Lopen en oog in oog staan met de Galloway runderen. Smalle paadjes waarvan je denkt “loop ik hier wel goed”.
    Erg mooi allemaal. Heb nog een fazant met 4 jonkies gezien. Vind ik ook altijd wel een genot om wat dieren te zien die je niet zo vaak ziet.