Maaskantpad etappe 17, Roggel te Limburg

21 km Wandelroute Maaskantpad etappe 17, te Roggel

Deze etappe staat in het teken van de beekjes. De etappe start in Roggel en gaat via het natuurgebied het Leudal, het stroomgebied van de Neerbeek en het natuurgebied Kesseleikerbroek naar Helden. Vanuit Roggel wordt de Roggelse beek, de Zelsterbeek en Neerbeek naar Neer gevolgd. De drie beekjes zijn prachtige voorbeelden van het beekdalen landschappen. Als bezienswaardigheid komt men langs de Sint Servaaskapel en watermolen de Friedesse Molen. Aan het oostelijk uiteinde van het natuurgebied het Leudal staat de Sint Servaaskapel uit 1891 op een heuvel omringt door prachtige acacia's. De Friedesse Molen is gebouwd in het jaar 1717 en is gerenoveerd in het jaar 2002. Na het plaatsje Neer gepasseerd te zijn gaat de etappe naar het bosgebiedje de Musschenberg, op diverse plaatsen heeft men een prachtig uitzicht over het maasdal. Na verlaten van dit bosgebiedje gaat de etappe door het plaatsje Kesseleikerbroek en langs het 'afwateringskanaal' naar het natuurgebied Kesseleikerbroek. Het natuurgebied Kesseleikerbroek is grotendeels gelegen op lage, drassige gronden. Dit in tegenstelling tot de meeste bossen in de omgeving. Toch is gebied goed toegankelijk, afwisselend en heeft gevarieerde begroeiing. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-5-2015, laatst bijgewerkt op: 17-7-2019

Vanuit de bushaltes “Molenweg/Brugstraat” aan de “Molenweg”, met de rug naar het kleine parkeerterreintje RA in zuidoostelijke richting vertrekken.
Na passeren van woning nr.62 RA, kn2 volg 42, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, kn42 volg 7.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, licht stijgend pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, kn7 volg 6.
In flauwe bocht naar links RA, “Op de Bos 6a-7+7a”, kn6 volg 9, direct daarna rechts aanhouden, onverhard pad met informatiepaneel “Wandelroutenetwerk Leudal” parallel aan verharde weg inlopen.
Bij T-splitsing met bankje RA, kn9 volg 11.
Na passeren van beekje RD, pad aan rechterhand negeren, kn11 volg 61, vervolgens bij splitsing links aanhouden, direct daarna bij volgende splitsing weer links aanhouden, wn62, daarna bij 3-sprong LA, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, men passeert houten voetgangerssluis, pad aan de voet van heuvelrug.
Bij 3-sprong links aanhouden, stijgend pad, wn route, pad dicht langs rand van de heuvelrug, vervolgens het pad volgen tot T-splisting voorbij voetgangerssluis, verderop buigt het pad naar rechts weg van de heuvelrand met open plek aan rechterhand.
Bij deze T-splitsing LA, kn62 volg 63, breed pad, vervolgens het pad volgen tot brugje, zijpad negeren.
Voor het brugje RA, kn63 volg 50, pad met het beekje aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot smal metalen brugje aan linkerhand, zijpaadjes negeren.
Bij dit brugje LA het brugje over.
Na korte klim bij 3-sprong LA, wn route, direct daarna rechts aanhouden door houten voetgangerssluis, vervolgens bij T-splitsing LA, kn50 volg 2.
RD, pad aan rechterhand negeren, verderop na verlaten van bosgebied buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
# Voorbij horecagelegenheid staat aan rechterhand iets naar achter de Sint Servaaskapel.
Voorbij omheining rond tennisvelden LA, grindpad, verderop passeert men een brugje, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing LA, verhard fietspad.
In bocht naar rechts RD door houten voetgangerssluis, gras-pad, direct daarna bij T-splitsing LA, iets verder voor beekje buigt het gras-pad naar rechts en volgt het beekje aan linkerhand, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand betonnen brugje RD, het beekje verder volgen, vervolgens bij stuw rechts aanhouden, kn13 volg 68.
Na passeren van houten voetgangerssluis, bij Y-splitsing RA, verhard voetpad, kn68 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing voor doorgaande weg LA, fietspad, direct daarna voor brug RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, aan overzijde door klaphek, gras-pad met beek aan linkerhand.
Bij kruising met verharde weg RD, de beek aan linkerhand verder volgen, kn66 volg 60.
Bij kruising op de dijk RD, wn route, direct daarna bij 4-sprong met verhard fietspad eveneens RD door klaphek, kn60 volg 29, vervolgens de beek aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, verharde weg, kn29 volg 22, “Spuitjes”.
Bij T-splitsing RA, “Bergerstraat”.
Na passeren van woning nr.10C RA, “Friedesemolen”, vervolgens de stuw rechts van de watermolen oplopen.
# Watermolen de Friedesse Molen.
Na passeren van de stuw LA, grindpad met beek aan linkerhand.
Bij kruising op de dijk RD, kn40 volg 42, vervolgens na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, direct daarna voorbij de beek RA door klaphek, wn route, gras-pad met beek aan rechterhand.
Na passeren van brugje links aanhouden, pad richting draaihekje op de dijk aan rechterhand negeren, wn route, gras-pad met beek aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA brugje over, kn42 volg 39, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, kn39 volg 38, direct daarna bij 4-sprong eveneens RA, “Hanssum”, wn route.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, dalende weg naar de Maas aan rechterhand negeren, kn38 volg 37.
RD, weg aan linkerhand negeren, weg langs de Maas verder volgen.
RD, “Schoor”, weg aan linkerhand negeren, kn37 volg 35.
Voorbij twee picknicktafels, in bocht naar links RA, verhard fietspad, wn route.
Na passeren van brugje, in scherpe bocht naar links RD, onverhard pad tussen twee bankjes inlopen, het pad loopt langs de rand van een hoge heuvelrug parallel aan de Maas, verderop iets voor een rommelige omheining buigt het pad naar links weg van de steile helling.
T.h.v. rand bosgebied bij kruising RD door klaphek, het gras-pad door grasland richting klaphek aan overzijde links van bosschages volgen, wn42.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing RA, kn42 volg 93, het pad buigt naar links met aan rechterhand een groot ven.
T.h.v. poort RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg buigt vervolgens naar links.
Bij 4-sprong met kapel RD, kn93 volg 92, men loopt het plaatsje “Kessel-Eik” in.
Na passeren van woning nr.44 LA, “Sterrenbosweg”, kn92 volg 89.
Bij kruising RD, onverhard pad, wn route.
Bij splitsing voor bosrand links aanhouden, kn89 volg 79, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route, vervolgens het fietspad volgen tot weg aan rechterhand direct na kanaaltje met stuw, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RA, “Kanaaldijk”, wn72, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het kanaaltje aan rechterhand volgen.
Na ca. 650m, bij 4-sprong RA, het pad kruist het kanaaltje, kn72 volg 89.
Bij kruising LA, kn89 de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren.
RD, gras-pad langs bosrand aan rechterhand negeren,vervolgens het pad ca. 270m volgen tot 2de weiland aan linkerhand.
Halverwege dit weiland, voor grote eik RA, smal kaarsrecht bospad.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad.
Bij kruising RA, kn75 volg 76.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Ca. 40m voorbij flauwe bocht naar links LA, kn76 volg 72, smal pad met houten afsluitboom.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een weiland RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren, verderop passeert men kn72 volg 80.
Bij deze T-splitsing LA, kn80 volg 44.
Na ca. 150m, in flauwe bocht naar rechts LA, wn route.
Bij 4-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot omheind perceel (lage omheining) aan linkerhand, zijpaden negeren.
T.h.v. dit perceel RD, pad aan rechterhand negeren, wn44.
Voorbij houten afsluitboom, bij Y-splitsing scherp LA, kn44 volg 41, pad met nog steeds het omheind perceel aan linkerhand.
Na ca. 100m, voor landbouwperceel RA, smal pad met het landbouwperceel aan linkerhand, wn route.
Bij kruising voor bosrand RD, bospad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, gras-pad, wn route.
Bij Y-splitsing recht aanhouden, kn41 volg 33.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, verharde weg, wn route.
Na ca. 65m, voorbij woning nr.10 RA, “NOS 4-5”, de wn route wordt verlaten, direct daarna LA, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Iets voorbij bocht naar links, bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg.
Bij T-splitsing RA, voetpad aan overzijde van doorgaande weg volgen, vervolgens de weg ca. 200m volgen tot weg “Schepenstraat” aan rechterhand iets voor kapelletje, overige zijwegen negeren.
Bij deze zijweg RA, “Schepenstraat”, direct daarna LA, “St. Annastraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk, “Rochusplein”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA richting de rotonde.
Bij de rotonde RA, “Molenstraat”, na ca. 80m zijn de bushaltes “Kubke”, het eindpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Molenweg/Brugstraat, Molenweg 52, 6088 AS te Roggel. Plan Route

Bushaltes Kubke, Molenstraat 6A2 te Helden.

A67/E34, neem de afrit 36-Asten. Volg de N279 naar de Molenweg in Roggel. Parkeren kan op het parkeerterreintje bij de bushaltes Molenweg/Brugstraat,

NS station Roermond. Bus 75 (richting Meijel). Bushalte Molenweg/Brugstraat, Roggel.

Het Leudal Adrie: Het Leudal
Voetgangersbaileybrug uit WOII Adrie: Voetgangersbaileybrug uit WOII
Sint Servaaskapel Adrie: Sint Servaaskapel
De Neerbeek met in de verte de kerk van Neer Adrie: De Neerbeek met in de verte de kerk van Neer
De kerk van Neer gezien vanuit het beekdal Adrie: De kerk van Neer gezien vanuit het beekdal
Watermolen de Friedesse Molen met in de verte de kerk van Neer Adrie: Watermolen de Friedesse Molen met in de verte de kerk van Neer
Watermolen de Friedesse Molen Adrie: Watermolen de Friedesse Molen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-17.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Roggel, Neer en Helden

1. Frank 4 augustus 2019 om 09:41

Hoi,

Deze tocht op 1 augustus 2019 gelopen. Prima wandelweer en weer genoten van een mooie gevarieerde tocht door bossen, open gebieden, landelijk en stedelijk. Ik heb me geen moment verveeld. Er is genoeg te zien. Genoten van de mooie zonnebloemvelden, een ree en twee rammelende hazen. De paden waren afwisselend. Verharde asfaltwegen maar ook dwars door een weiland. Over paden waarbij je denkt “moet ik hier echt doorheen?”. Op sommige stukken is het pad behoorlijk dicht gegroeid. Ik houd er wel van, ondanks dat ik in korte broek liep. De tocht voert je langs veel beekjes waarbij de nodige libellen en vlinders te zien zijn. Een er van was de wijdebeekjuffer. Ik heb de tocht via mijn Garmin navigatie gelopen. Nergens problemen gehad.