Maaskantpad etappe 15, Montfort te Limburg

16 km Wandelroute Maaskantpad etappe 15, te Montfort

Deze etappe start in het plaatsje Montfort en gaat naar Heel, waarbij het Maaskantpad de Maas gepasseerd. Direct nadat men het plaatsje verlaten heeft komt men langs de kasteelruïne Montfort. Het kasteel Montfort dateert uit 1260 en was eeuwenlang één van de grootste kastelen van Nederland, hieraan herinnert de indrukwekkende ruïne en een gerestaureerde kasteeltoren. Vervolgens gaat de etappe door het landgoed Rozendaal, een mooi afwisselend gebied met bos en oud cultuurlandschap. Na het verlaten van het landgoed Rozendaal, gaat men via rustige landweggetjes en een klein maar mooi bosgebiedje langs de Vlootbeek richting de Maas. Dicht bij de Maas staat de etappe voor een groot deel in het teken van energie, men komt o.a. langs de Clauscentrale en de waterkrachtcentrale Linne. In vergelijking met de beide Clauscentrales A en C, samen goed voor 1.900 megawatt, heeft de waterkrachtcentrale Linne slechts een bescheiden vermogen van 11 megawatt. De beide Clauscentrales zijn stilgelegd in 2014. Voor de liefhebber van waterbouwkundige werken, tijdens de overtocht van de Maas komt men over een twee sluis en stuwcomplexen, het sluis- en stuwcomplex Linne en de sluiscomplex Heel. Na de Maas gepasseerd te zijn gaat de etappe naar Sint-Anna’s Beemd, deze geïsoleerde door ontgrinden ontstane plas met moerasvegetatie heeft op diverse plaatsen mooie doorkijkjes. Vervolgens wordt de dijk naar Heel gevolgd, het eindpunt. Als verdere bezienswaardigheid komt men bijna aan het einde van de etappe langs kasteel Nederhoven ook wel 'het Kasteeltje" genoemd. Het kasteel is in 1614 als jachthuis gebouwd op oudere fundamenten. 82% van deze wandeltocht is onverhard.
Een paar keer per jaar zijn de graslanden en paden in de directe omgeving van de plaats Linne gesloten door schietwedstrijden van de Schutterij en Drumband Sint Martinus, zie voor datums de agenda van Schutterij en Drumband Sint Martinus Linne.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-5-2015, laatst bijgewerkt op: 12-6-2018

Vanuit de bushaltes “Markt” in noordelijke richting vertrekken, men passeert een klein parkeerterreintje, vervolgens de weg ca. 100m volgen tot zijweg aan linkerhand met wegwijzerbord “H. Catherina”.
Bij deze weg LA, kn45 volg 48, “Dijkstraat”.
Bij kruising RD, vervolgens voorbij de kerk RA, “Aan de kerk”, kn48 volg 62.
Iets voorbij achterzijde van de kerk LA, gras-pad met waterloop aan linkerhand, kn62 volg 63.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn63 volg 43
# Kasteel Montfort, ook bekend onder D’n Tómp of De Grauwert, is gebouwd rond het jaar 1260.
RD, weg aan linkerhand negeren, kn43 volg 42.
Na ca. 90m RA, kn42 volg 26, “Oude Brachterweg”.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Gelreweg”, vervolgens in flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad, wn26, vervolgens het pad volgen tot bosrand met SLL bordje voorbij een grotere akker aan linkerhand.
Bij deze bosrand RD, achtereenvolgens smal bospad aan rechter- en linkerhand negeren, wn26, vervolgens het licht stijgend pad volgen tot splitsing, smalle zijpaadjes aan rechterhand negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, kn26 volg 27.
Bij Y-splitsing RA, wn27, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn27 volg 28, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij een kleine parkeerstrook, zijpad negeren.
Bij deze kruising met aan linkerhand een SLL informatiepaneel LA, breed pad, “Roosendaal 1”, wn28.
Na ca. 50m LA, kn28 volg 31, pad met houten afsluitboom.
RD, smal stijgend pad aan linkerhand negeren, vervolgens bij 4-sprong LA, wn31.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand volgen, wn31, vervolgens na ca. 35m RA, smal licht stijgend pad, wn31.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij 3-sprong voor rand heuvelrug LA, smal pad aan rand van de heuvelrug, wn31, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, dalende zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze 4-sprong RA, stevig dalend pad, wn31, vervolgens t.h.v. rand bosgebied bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn31.
Bij T-splitsing RA, kn31 volg 30, pad met aan beide zijde eikenbomen, verderop passeert men een beekje.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, kn30 volg 78, verderop iets voor de boerderij buigt het pad naar links.
Direct na deze bocht LA, breed grindpad met bosrand aan linkerhand, wn78, direct daarna voorbij wit metalen afsluitboom RA, wn78, verderop bosrand aan linkerhand volgen.
T.h.v. bankje het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn78.
Iets voor brugje scherp LA, smal pad door open plek met gras, kn78 volg 46.
Bij T-splitsing RA, verharde weg met spoor aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA richting spoorwegovergang, fietspad aan de overzijde van de weg volgen, “Stationsstraat”, wn route.
Na passeren van viaduct bij rotonde LA richting “Maasbracht”, doorgaande weg, wn route.
Voorbij witte woning nr.33 RA, “Grachtweg”, wn route, direct daarna LA de brug over, aan overzijde voor poort van woning nr.5 RA, onverhard pad, vervolgens het pad met beek aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna voorbij beekje RD, “Maasbrachterweg”, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 150m LA, “Ossenbergweg”.
Ruim voorbij woning nr.16, in flauwe bocht naar rechts LA, smal grindpad.
Iets voor brugje RA, smal slingerend bospad met beekje aan linkerhand, iets voor verlaten van het bosgebied volgt het pad een hoge heuvelrug aan rechterhand.
Na verlaten van bosgebied bij T-splitsing LA, verharde weg.
# Verderop gaat de etappe door graslanden. Een paar keer per jaar zijn de graslanden en paden in de directe omgeving hiervan gesloten door schietwedstrijden van de Schutterij en Drumband Sint Martinus, voor datums van de schietwedstrijden zie link onder de routebeschrijving. Zijn er schietwedstrijden of geeft men de voorkeur aan goed gebaande paden dan kan men als alternatief ook na passeren van beekje “Vlootbeek” LA, breed grindpad met beekje aan linkerhand. RD, pad met metalen afsluitboom aan linkerhand negeren, kn41 volg 60. Bij T-splitsing voor omheining RA richting “Waterkrachtcentrale Linne”, wn route, breed grindpad, verderop buigt het met flauwe bocht pad naar rechts. In deze flauwe bocht, bij splitsing links aanhouden richting “Waterkrachtcentrale Linne”, kn60 volg 32. Ga verder bij punt 6 laatste regel.

Na passeren van beekje “Vlootbeek” RD, onverhard pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong RA, “Weerd nrs. 2-3-4 en 5”, verderop t.h.v. boerderij nr.4 gaat de verharde weg over in een grindpad.
Rechts aanhouden het smal brugje over, direct daarna voorbij het brugje LA door klaphek, smal grindpad met SLL bordje “Maasplassen”.
Na passeren van klaphek, bij kruising LA, breed grindpad, vervolgens het pad volgen tot houten brugje, zijpad en klaphek negeren.
Voorbij het brugje RA door klaphek, gras-pad met brede waterloop aan rechterhand, voor de Maasplas buigt het gras-pad naar links, de rand van de graslanden volgen met Maasplas aan rechterhand, verderop verlaat men de graslanden en volgt men onverhard pad.
Bij verharde weg RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, verhard fietspad richting “Waterkrachtcentrale Linne”, kn32 volg 31, vervolgens het fietspad over de stuw volgen tot bocht naar links met veerooster, voor deze bocht passeert men een picknicktafel.
Bij overgang naar verharde weg LA, verhard fietspad richting “Waterkrachtcentrale Linne”, kn32 volg 31, vervolgens het fietspad over de stuw volgen tot bocht naar links met veerooster, voor deze bocht passeert men een picknicktafel.
Voorbij deze bocht RD, weggetje aan linkerhand negeren, het breder wordend fietspad volgen.
In bocht naar links RA de dijk over, aan overzijde na passeren van klaphek, bij T-splitsing LA, breed grindpad met de dijk aan linkerhand, verderop buigt het pad naar rechts.
Na passeren van klaphek met metalen slagboom RD, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 450m LA, smal gras-pad tussen akkers volgen, verderop de talud oplopen.
Bij T-splitsing op de dijk RA, verharde weg.
Na passeren van sluis “Linne” bij T-splitsing LA, “Sluisweg”.
Na passeren van woningen de weg met bocht naar rechts verder volgen, zijweg en zijpad aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot sluis, voor de sluis passeert men kn31 volg 30/76.
# In deze bocht passeert men aan linkerhand het monumentje “Lock Force”, dit monumentje is ter nagedachtenis aan een geallieerde gevechtsgroep die bij het sluizencomplex strijd leverde.
Na passeren van de sluis, voorbij de reling LA trapje afdalen, vervolgens beneden rechts aanhouden, weggetje met de sluis aan linkerhand volgen, kn31 volg 30.
Aan einde van verharde weg RA door klaphek, na passeren van klaphek links aanhouden richting doorgang t.h.v. 2de klaphek, vervolgens voorbij de doorgang het gras-pad over de dijk met bosschages aan rechterhand volgen, wn route.
Na passeren van klaphek bij Y-splitsing RD, breed grindpad, wn route.
Bij 4-sprong RA door metalen klaphek, gras-pad over de dijk volgen, kn30 volg 26, verderop loopt men over verharde inlaat van “Retentiebekken Zuid”, vervolgens voorbij deze inlaat het gras-pad over de dijk ca. 150m volgen tot informatiepaneel “Welkom in Sint Anna’s Beemd” aan voet van de dijk met mooi zicht over waterplas.
T.h.v. het informatiepaneel RA de dijk afdalen, kn26 volg 21, direct daarna aan voet van de dijk rechts aanhouden, grindpad, men loopt een stukje terug richting de inlaat, verderop iets voor de inlaat buigt het pad naar links en volgt de waterplas verder aan linkerhand.
Bij splitsing voor de dijk RA, kn21 volg 93.
Voorbij SLL bord “Sint Anna’s Beemd” LA de talud oplopen, direct daarna schuin naar links door klaphek aan overzijde van de weg, grindpad over de dijk volgen.
Na passeren van klaphek bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA door klaphek, onverhard pad over de dijk volgen, wn route.
Bij kruising LA, de dijk wordt verlaten, kn93 volg 92.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
T.h.v. kasteelpoort RA, wn route.
# Het Huis – in Beegden ‘het Kasteeltje” genoemd, is in 1614 als jachthuis gebouwd op oudere fundamenten.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Nieuwstaart”, kn92 de wn route wordt verlaten, vervolgens voorbij woning nr.4 RA, “Welweg”.
Bij T-splitsing LA, vervolgens doorgaande weg volgen tot bushaltes bij “Wilhelminaplein”, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Meer informatie over dorpsschieten Schutterij en Drumband Sint Martinus Linne

Bushalte Markt, Markt 9, 6065 AV te Montfort. Plan Route

Bushalte Wilhelminaplein, Heerbaan 36 te Heel.

Volg de A73 naar de Schepersweg in Sint Odiliënberg. Neem afrit 21-Linne vanaf de A73. Neem de Rijksweg, Montforterweg en Linnerweg naar de Markt in Montfort.

Station Echt. Bus 80 (richting Sint Odilienberg). Bushalte Markt, Montfort.

Kasteelruïne Montfort Adrie: Kasteelruïne Montfort
Hoeve Heerenhof Adrie: Hoeve Heerenhof
De Clauscentrales Adrie: De Clauscentrales
Sluis- en stuwcomplex Linne Adrie: Sluis- en stuwcomplex Linne
Boerderij in omgeving van kasteel Nederhoven Adrie: Boerderij in omgeving van kasteel Nederhoven
Kasteel Nederhoven ook wel het Kasteeltje genoemd Adrie: Kasteel Nederhoven ook wel het Kasteeltje genoemd

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-15.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Montfort en Heel

1. Adrie 22 mei 2018 om 17:46

De etappe is vernieuwd, in de omgeving van de plaats Linne zijn graslanden in de etappe opgenomen met als resultaat meer variatie. Voor degene die de voorkeur geeft aan goed gebaande paden het oorspronkelijk pad is als alternatief in de routebeschrijving opgenomen. Veel wandelplezier!