Maaskantpad etappe 14, Sint Odiliënberg te Limburg

14 km Wandelroute Maaskantpad etappe 14, te Sint Odiliënberg

Deze etappe start in het plaatsje Sint Odiliënberg en gaat naar Montfort. Voordat Sint Odiliënberg verlaten wordt komt men langs de imposante basiliek van de H.H. Wiro, Plechelmus en Otgerus, een voormalige abdijkerk in romaanse stijl die in 1957 tot basiliek werd verheven. De kerk ligt op een kerkheuvel boven de Roer. Na verlaten van de plaats wordt het Landgoed Hoosden bezocht, Het landgoed, vernoemd naar het gelijknamige landgoedhuis, ligt in een oude Roermeander die tegenwoordig uit Elzenbroekbos bestaat. Via rustige landweggetjes gaat de etappe naar het Landgoed Aerwinkel. Het meest opvallende onderdeel van dit landgoed is het kasteel Aerwinkel en het omringende park met zijn 100 tot 150 jaar oude beuken, esdoorns en eiken. Een flink aantal bomen staat zelfs op de monumentenlijst. Niet ver van het landgoed ligt het Munnichsbos (monnikenbos), vooral mooi is de smalle strook bos langs beide oevers van de Vlootbeek. Deze smal strook oud natuurbos bestaat nog voor een deel uit ongerepte natuur. Vanuit het Munnichsbos gaat de etappe verder door het bosgebied 't Sweeltje dat direct aan de Vlootbeek ligt, deze beek is heringericht waarbij tevens de gronden langs de oevers weer meer aan de natuur overgelaten is. Bij die grondverplaatsingen werd bij toeval een Romeinse muntschat ontdekt bestaande uit 65 zilveren denarii en 6 gouden Aurei. Van een vijftal afbeeldingen van deze munten zijn uitvergrotingen in hardsteen vervaardigd en op grote maaskeien in de buurt van de vindplaats geplaatst. Met het verlaten van de Vlootbeek in Montfort wordt ook deze etappe beëindigd. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-5-2015, laatst bijgewerkt op: 25-3-2023

Vanuit de bushaltes Bernhardlaan in noordwestelijke richting kruising vertrekken, vervolgens bij deze kruising RD de smalle parallelweg rechts van de doorgaande weg volgen, “Houtkempke”, wn58, de smalle weg volgen tot woning nr.5.
Voorbij deze woning gaat de verharde weg over in een verhard fietspad, direct daarna LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, kn58 volg 57, aan overzijde een klein stukje fietspad daarna de weg met draaicirkel inlopen.
Na ca. 75m, in flauwe bocht naar links RA, “Raadhuisstraat”, wn57.
Bij T-splitsing RA, kn57 volg 56, “Kerkplein”, weg met basiliek aan linkerhand, voorbij de basiliek buigt de weg naar links, de weg verder volgen tot onverhard pad met twee witte zuilen aan linkerhand.
Bij dit pad LA, onverhard pad, wn56, voorbij de percelen grasland aan rechterhand buigt het pad naar rechts, wn56, voorbij deze bocht het pad ca. 400m verder volgen tot flauwe bocht naar rechts.
In deze bocht LA, smal pad met SBB bordje door de bosrand, wn56
Bij T-splitsing LA, wn56, pad door de bosrand.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn56 volg 75, het pad door de bosrand verder volgen.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn75.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn75, iets verder t.h.v. bosrand, bij 4-sprong RD, wn75, het verhard fietspad volgen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, het verhard voetpad dat iets verder overgaat in een verharde weg rechts van het gemeentehuis inlopen, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. gemeenteloods RD, weg aan linkerhand negeren.
RD, weg aan rechterhand negeren, iets verder links aanhouden, onverhard pad met omheining aan rechterhand, wn25.
Bij T-splitsing RA, wn25, breed pad.
Voorbij bankje RD, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 120m, bij 4-sprong LA, smal bospad, de wn25 route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, het pad dat met ruime bocht naar links buigt en voorbij deze bocht de bosrand aan rechterhand volgt volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RD, weg richting uitvaartcentrum aan rechterhand negeren, verderop buigt de weg naar rechts.
In bocht naar links van de weg RA, wn32, direct daarna RD, onverhard pad aan linkerhand negeren.
In bocht naar rechts van de weg richting het uitvaartcentrum RD, het grindpad met bosrand aan rechterhand ca. 800m volgen tot T-splitsing bij verharde weg ruim voorbij het bosperceel met natuurgraven.
Bij deze T-splitsing RA, kn32 volg 30, direct daarna LA, wn30, het brede pad door het bos volgen tot bocht naar links aan de andere zijde van het bos, zijpad negeren.
In deze bocht RA, smal pad met bosrand aan rechterhand, de wn route wordt verlaten.
Voor omheining aan rechterhand, bij kruising LA, smal pad, vervolgens aan einde van het smalle pad links aanhouden, verharde weg.
Bij kruising RA, “Aerwinkelallee 1-2-3”, onverhard pad, kn35 volg 38.
Voorbij poort RD, smal pad aan linkerhand negeren, iets verder voor grote zwerfkei rechts van het pad RA, wn38, smal pad  met houten voetgangerssluis en iets verder houten afrastering aan linkerhand en ruim voorbij de afrastering een imposante den aan rechterhand.
In ruime bocht naar links over grasveld RA het stenen brugje over, wn38, aan overzijde bij 3-sprong LA, wn38, pad met vijver aan linkerhand en iets verder afrastering aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, wn38, het pad met verderop kn38 volg 42 volgen tot brugje, smalle zijpaden negeren.
Bij dit brugje RD, onderhoudspad langs het beekje negeren, wn42.
Na ca. 150m RA, pad langs landbouwperceel richting bos, de wn route wordt verlaten.
Voor bosrand, bij kruising RD, smal bospad met bord “Munnichsbos”, direct daarna eveneens RD smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 90m, bij splitsing links aanhouden, het pad dat slingerend verder door het bos gaat volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, recht bospad.
Na ca. 130m, t.h.v. wn44 routepaaltje LA, het pad met na ca. 200m aan linkerhand een afrastering volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand.
Bij 4-sprong RD, verharde weg, kn12 volg 8.
Na ca. 100m RA, onverhard pad door landbouwgebied richting bos, in het bos het pad verder volgen tot 3-sprong t.h.v. bosrand.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, breed pad met bosrand aan rechterhand, wn44, het pad met verderop kn44 volg 7 volgen tot 4-sprong iets voorbij een brugje, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, wn7, het brede pad ca. 120m volgen tot pad aan linkerhand met bordje “Welkom in het Munnichsbosch” met daar onder een rood bordje met Ïnrit vrijlaten” t.h.v. knooppuntpaaltje 7..
Bij dit pad LA, kn7 volg 2, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, wn2, men passeert enkele imposante oude beuken.
Na ca. 550m RA, wn2, eveneens wat smaller bospad.
Bij T-splitsing LA, wn2, iets breder bospad.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn2, het doorgaande pad dat iets verder nogmaals met flauwe bocht naar rechts buigt ca. 1km volgen tot smal pad aan linkerhand langs een beekje ca. 350m voorbij een hoogspanningsmast en iets voor dit pad zijn aan overzijde van het beekje tussen de bomen door enkele kleine stalletjes te zien, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad links aanhouden, het smalle bospad met beekje aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct na de brug RA, kn2 volg 34, smal onverhard pad met beekje aan rechterhand met verderop een brugje.
Voorbij het brugje, bij T-splitsing LA, kn34 volg 38, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 140m, in flauwe bocht naar rechts van het pad LA, wn38, smal pad richting klaphek t.h.v. bosrand, voorbij het klaphek het smalle pad met het beekje aan linkerhand volgen tot een brugje.
Bij het brugje LA het brugje over, aan overzijde rechts aanhouden richting het klaphek voor de weg, wn38.
Voorbij dit klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn38 volg 45, vervolgens bij T-splitsing LA, “Dijk”, wn45, de weg met verderop kn45 volg 46 volgen tot de bushaltes iets voorbij een parkeerterreintje rechts van de weg, het eindpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele en wit/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Bernhardlaan, Provicialeweg, 6077 AP te Sint Odiliënberg. Plan Route

Bushalte Centrum, Markt te Montfort.

Er zijn beperkte parkeermogelijkheden in de directe nabijheid van de bushalte. Parkeren kan eventueel in de parkeervakken aan de Hoofdstraat. Een andere mogelijkheid is op een van de kleine parkeerterreinen in de directe omgeving van de basiliek.

Bushalte Bernhardlaan, Sint Odiliënberg.

Kasteel Aerwinkel Adrie: Kasteel Aerwinkel
Oprijlaan naar kasteel Aerwinkel Adrie: Oprijlaan naar kasteel Aerwinkel
Landgoed Aerwinkel Adrie: Landgoed Aerwinkel
Het Munnichsbos (monnikenbos) Adrie: Het Munnichsbos (monnikenbos)
Het Munnichsbos (monnikenbos), maar nu in een ander seizoen Adrie: Het Munnichsbos (monnikenbos), maar nu in een ander seizoen
Beuk met naam en oud jaartal in de schors gekerfd Adrie: Beuk met naam en oud jaartal in de schors gekerfd
Afbeelding van Romeinse munt Adrie: Afbeelding van Romeinse munt
Landgoedhuis Hoosden Adrie: Landgoedhuis Hoosden

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-14.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Sint Odiliënberg en Montfort.

1. Margreet 7 mei 2022 om 18:58

Fantastische wandeling op een heerlijk zonnige dag. Wat een mooie omgeving. Fijn afwisselend: dorp, buitengebied, bos, akkerland, brede paden, smalle paadjes, beekjes en stroompjes. We hebben 14 km genoten. Dank voor deze fraaie wandeling!

2. Anne-Marie 12 april 2021 om 21:29

Prachtige route met de basiliek in St. Odiliënberg als hoogtepunt en eveneens Kasteel Aerwinkel. Veel zwijnensporen gezien. Vanwege verblijf op Posterholt hebben we er een rondwandeling van gemaakt en links en rechts van de Vlootbeek gelopen, erg mooi.

3. Frank 4 juni 2019 om 12:42

Hoi.

Deze route op 4-6-2019 gelopen. Een mooie gevarieerde route door de bossen als door de open weides. Helaas geen wild gezien deze keer alhoewel er wel de sporen van de reeën te zien waren. Adrie weet je langs de mooiste plekjes te brengen. Compliment hier voor.
    Ik heb de tocht met een Garmin wandelnavigatie gelopen.

Het eindpunt van deze route is bushalte Markt in Montfort. Deze halte is tot nader berichtgeving niet meer in gebruik. Je zal terug moeten lopen naar 2 haltes verderop. Halte Mariaveld aan de Waardeweg.

1. Adrie 4 juni 2019 om 14:59

Frank bedankt voor het melden!
      Volgens Arriva kan het enkele maanden duren.
      Oorzaak
      Werkzaamheden
      Gevolg
      Vervallen haltes: 1) Dijk, 2) Centrum, 3) Zandstraat
      Advies
      Halte Mariaveld ga bij punt 7 voorlaatste regel RA i.p.v. LA, vervolgens de weg volgen tot rotonde. Bij de rotonde RA, “Waarderweg”, deze weg volgen tot de bushalte.