Maaskantpad etappe 13, Herkenbosch te Limburg

14 km Wandelroute Maaskantpad etappe 13, te Herkenbosch

Deze etappe van de plaats Herkenbosch naar Sint Odiliënberg staat geheel in het teken van het riviertje de Roer. De Roer is een zijrivier van de Maas, die door Nederland, België en Duitsland stroomt. Vanuit het Duitse Heinsberg stroomt de Roer naar Vlodrop, waarna hij via Herkenbosch, Sint Odiliënberg en Melick naar Roermond slingert. In Roermond mondt de Roer uit in de Maas. De Roer is ongeveer 165 km lang, waarvan 21,5 km door Nederlands grondgebied stroomt. Bij het begin van de etappe wordt de oever van het riviertje gevolgd tot Vlodrop. Bij Vlodrop gaat de etappe over rustige landwegen en onverharde paden door het landbouwgebied en over onverharde paden door bospercelen aan de rand van het beekdal. 67% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-7-2015, laatst bijgewerkt op: 28-3-2023

Vanuit de bushaltes over het parkeerterrein richting de kerk lopen, vervolgens voorbij het plein voor de kerk, bij T-splitsing LA, direct daarna RA, “Klinkerstraat”.
Bij T-splitsing LA.
Iets voorbij woning nr.30 RA, grindpad.
# Als het grindpad i.v.m. schuttersfeesten is gesloten RD de weg verder volgen, grindpad aan rechterhand negeren, wn19. Iets voor T-splitsing RA, “Steegstraat 76t/m82 45t/m49”, kn19 volg 20. In bocht naar links RD, grindpad, de wn route wordt verlaten. Bij kruising RD, weg met bordje “Landgoed Beatrixhof”. Ga verder bij punt 2. 1ste regel.

In bocht naar rechts richting het “Schutterslokaal St, Sebastianus” RD, het onverharde pad met omheining rond het gildeterrein aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Bij kruising RA, verharde weg met bordje “Landgoed Beatrixhof”.
Ruim voor de boerderij, na verlaten van het bosperceel LA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen.
Na ca. 200m, voor bosschages rechts van de weg RA, kn41 volg 42, grindpad met metalen afsluitboom, verderop buigt het pad naar links, direct na deze bocht via klaphek links van een houten poort het grasland inlopen, door het midden van grasland met na ca. 100m aan rechterhand een waterplas, ruim voorbij deze waterplas het riviertje de Roer aan rechterhand volgen met na ca. 80m een klaphek, voorbij een ruime bocht naar rechts van het riviertje buigt het pad naar links weg van het riviertje met afrastering aan linkerhand, wn42.
In bocht naar links van het pad langs de afrastering RA het smalle betonnen brugje over, wn42, het pad met afrastering aan linkerhand volgen tot een metalen klaphek ca. 50m voorbij 2de bocht naar links, iets voor 2de bocht gaat het pad over in een grindpad.
Bij dit klaphek RA door het klaphek, wn42, door de rand van het grasland richting het riviertje lopen, voor het riviertje buigt het pad naar links met iets verder een klaphek, het pad met het riviertje aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, wn42.
Voor deze T-splitsing rechts aanhouden, wn42, het grindpad parallel aan de weg langs de achterzijde van het omheind waterschapperceeltje inlopen.
Bij T-splitsing met rotonde RA, “Tussen de bruggen”, kn42 volg 24 (het routepaaltje links van de rotonde langs de weg).
RD, weg “Effelderweg” aan linkerhand negeren, kn24 volg 43.
Voorbij brug over de Roer RD, “Grootestraat”, weg aan linkerhand negeren, kn43 volg 36.
Voorbij woning nr.35 RA, wn36, vervolgens bij splitsing rechts aanhouden, wn36.
Bij 4-sprong RA, “Steinwinkelweg”, wn36.
Voorbij woningen, bij 4-sprong RD, de wn route wordt tijdelijk verlaten, iets verder onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn36.
Bij T-splitsing RA, “Lange Paalweg”, wn36, direct daarna LA, “Wilgenpad”, de wn route wordt verlaten, vervolgens voorbij het plantsoentje met speeltoestellen, bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing RA, “Bennebroekweg”.
Na ca. 300m RD, grindpad aan linkerhand negeren.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn36, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij bosrand aan linkerhand LA, wn36, smal bospad met metalen slagboom, na ca. 130m, voorbij een bocht naar rechts volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Ca. 60m voorbij deze bocht, in bocht naar links van het pad RD, wn36, smal pad met bosrand aan linkerhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links het bos in.
Bij T-splitsing LA, wn36, het brede pad volgen tot kruising met verharde weg en fietspad.
Bij deze kruising RD, kn36 volg 40, breed grindpad, het pad volgen tot kruising met kruisbeeld.
Bij deze kruising RD, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RA, lang recht pad door landbouwgebied, wn5 (zie achterzijde van het routepaaltje).
Bij T-splitsing RA, kn5 volg 2, eveneens een grindpad.
Voor boerderij, bij T-splitsing LA, verharde weg, “Holsterweg”, wn2.
Voorbij woning nr.18 links van de weg RA, wn2.
In flauwe bocht naar rechts van de weg LA, kn2 volg 1, onverhard pad met omheining aan linkerhand, voorbij het omheind perceel volgt het pad de bosrand aan rechterhand en buigt verderop naar rechts.
Iets voorbij deze bocht, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn1.
Bij kruising RD, “Holsterweg”, kn1 volg 3, verderop voorbij woning gaat de verharde weg over in een onverhard pad, iets verder buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten, pad met visvijver aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, wn52, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn52 volg 51.
Na ca. 100m, voor kombord “Paarlo” LA, onverhard pad, kn51 volg 79.
Na ca. 500m, iets voor einde bosperceel aan rechterhand LA, gras-/onderhoudspad met metalen poort en waterloop aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, iets verder buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand en verderop een kleine knik in het pad verder volgen tot T-splitsing direct na een metalen poort.
Bij deze T-splitsing RA, het grindpad volgen tot flauwe bocht naar rechts met aan linkerhand een witte woning.
In deze flauwe bocht links aanhouden, pad met omheining rond de woning aan linkerhand, vervolgens bij T-splitsing LA, het fietspad langs de weg volgen.
Na ca. 60m, voorbij inrit woning nr.2A LA, wn79, onverhard pad, iets voorbij een smal bosperceel aan rechterhand volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij kruising RD, wn79, het pad gaat door het bos, het pad verder volgen tot men het bos weer verlaat.
Na verlaten van het bos RA, kn79 volg 58, het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot bosrand aan linkerhand, smalle zijpaden aan rechterhand negeren.
Direct na de bosrand aan linkerhand LA, smal pad door de bosrand, wn58.
T.h.v. hoek in het bosperceel, bij 4-sprong RD, wn58, men loopt dieper het bos in.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn58, vervolgens bij T-splitsing LA, wn58, het verhard fietspad volgen tot kruising met doorgaande weg N293.
Bij deze kruising LA, iets verder zijn de bushaltes, het eindpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Bushalte Centrum, Europalaan Centrum, 6075 BV te Herkenbosch. Plan Route

Bushalte Bernhardlaan, Provincialeweg te Sint Odiliënberg.

Rijd naar de Europalaan Centrum in Herkenbosch. Parkeren kan op het parkeerrein langs de Europalaan in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Centrum, Herkenbosch.

De kerk van Herkenbosch Adrie: De kerk van Herkenbosch
Boerderij op landgoed Beatrixhof Adrie: Boerderij op landgoed Beatrixhof
Riviertje de Roer Adrie: Riviertje de Roer
Riviertje de Roer, maar nu in de lente Adrie: Riviertje de Roer, maar nu in de lente
Hoogzit voor de jacht Adrie: Hoogzit voor de jacht
Omgeving van Sint Odiliënberg Adrie: Omgeving van Sint Odiliënberg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-13.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Herkenbosch, Vlodrop en Sint Odiliënberg.

1. Anne-Marie 15 april 2021 om 16:00

Wederom een prachtige etappe. Veel open gebied met weidse uitzichten, afgewisseld met kleine stukjes beschutte bospaden. Mooi om de Roer van zo dichtbij te kunnen volgen. Ook het gebied door het beekdal is prachtig. En overal zo stil en rustig, we zijn haast niemand tegengekomen. Tot nu toe is iedere etappe heel verrassend geweest, we genieten iedere keer opnieuw!

2. Frank 12 juni 2019 om 19:20

Hoi,

Deze mooie route op 3 juni 2019 gelopen.
    Een afwisselende route door bos maar ook door landerijen.
    Ik heb de route via mijn Garmin navigatie gelopen.
    Nergens problemen gehad.
    Hoogtepunt vond ik wel het veld met klaprozen. Wat is de natuur toch mooi.