Maaskantpad etappe 12b, Boukoul te Limburg

18 km Wandelroute Maaskantpad etappe 12b, te Boukoul

Deze etappe start in de plaats Boukoul en gaat de grens met Duitsland over naar de Galgenberg en het deelgebied Lüsekamp van het Grenspark Maas-Swalm-Nette om vervolgens via het Nationaal Park De Meinweg te eindigen in de plaats Herkenbosch. Het deelgebied Lüsekamp is een overgangsgebied naar een hoger gelegen hoogterras met beuken- en dennenbossen. De etappe gaat door het overgangsgebied van het lager naar het hoger gelegen deel met een grote verscheidenheid in natuurbeleving. Bij het mooie Melickerven, steken we de grens weer over en komen in het zo kenmerkende plateaulandschap van De Meinweg. Als bezienswaardigheid passeert men de IJzeren Rijn, een buiten gebruik geraakte spoorlijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. Verder komt men aan het begin van de etappe als bezienswaardigheid langs de kasteelboerderij Zuidewijck Spick en aan het einde langs Kasteel Daelenbroeck. Kasteelboerderij Zuidewijck Spick is een versterkt huis met een grote graanzolder erop, wordt meestal een spijker of, in het Limburgs, spieker genoemd. Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg, de Gulikse leenheer van Wassenberg. Hij gebruikte het als woon- en als jachtslot. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-10-2018, laatst bijgewerkt op: 31-3-2024

Vanuit de bushalte “Heikant” in westelijke richting vertrekken, direct daarna bij kruising LA, “Graeterhofweg”.
Bij T-splitsing LA, direct daarna voorbij kapelletje RD, “Beneden Boukoul”, weg aan rechterhand negeren, men passeert de kerk.
Voorbij de kerk RD, weg “Kerkweg” aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, “Elmplerbaan”, direct daarna LA, “Bergstraat”.
In bocht naar links van de weg rechts aanhouden, breed grindpad, “Bergstraat”, wn route, verderop t.h.v. witte woning nr.19 wordt het grindpad smaller.
Voor bankje het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna bij Y-splitsing scherp LA, verharde weg, kn12 volg 13, vervolgens in bocht naar rechts van de weg LA, “Blankwater”, kn13 volg 16.
# Bij de verharde weg is aan rechterhand kasteelboerderij Zuidewijck Spick te zien. Oorspronkelijk stond er een graanschuur die reeds in 1463 werd vermeld. Het tegenwoordig bestaande huis is 17e-eeuws.
Voor bosrand aan rechterhand, bij kruising LA, breed grindpad, kn16 volg 20.
Na ca. 400m, t.h.v. een omheind perceeltje grasland RA, kn20 volg 21, verderop t.h.v. de bosrand buigt het pad naar links met bosrand aan linkerhand.
Voor bosschages aan rechterhand rechts aanhouden, iets verder bij kruising RD, kn21 volg 22.
RD pad richting het bos verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij klaphek met veerooster met grenspaal 411, bij T-splitsing RA, kn22 volg 17.
Bij 4-sprong gescheiden door metalen afsluitboom LA, de wn route wordt verlaten, stijgend pad met dal aan rechterhand.
Na ca. 100m RA door de houten (vervallen) voetgangerssluis, dalend pad met traptreden, in het dal RD het stijgend bospad volgen tot kruising voorbij een houten afsluitboom, zijpad aan andere zijde van het dal aan linkerhand negeren.
Bij deze kruising RD door houten voetgangerssluis, het pad volgen tot 4-sprong met rechtdoor een greppel rechts van het pad.
Bij deze 4-sprong RD, het smalle pad met greppel aan rechterhand volgen tot kruising na daling van het pad met traptreden en aan het eind een houten voetgangerssluis.
Bij deze kruising LA, het brede stijgende grindpad volgen tot kruising voorbij een “Ringstand”, een verdedigingsbouwwerk uit WOII, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, het grindpad met iets verder een GSM mast volgen tot deze overgaat in een verharde weg met veerooster en klaphek.
Voorbij het klaphek RD het viaduct over, grindpad aan linkerhand negeren.
Voorbij viaduct RD, achtereenvolgens weg aal linkerhand en voorbij klaphek met veerooster twee onverharde paden eveneens aan linkerhand negeren, iets verder gaat de verharde weg over in een breed grindpad, het pad ca. 400m volgen tot kruising met iets smaller pad voorbij een hoge heuvel.
Voorbij de hoge heuvel, iets voor het laagste punt, bij de kruising RA.
Bij kruising met in de verte een groene metalen poort LA, het pad volgen tot kruising met aan rechterhand een open gebied en bord “Naturschutzgebiet”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het brede grindpad met aan rechterhand het open gebied volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens na ca. 70m rechts aanhouden, pad met doorkijk naar het open gebied.
Bij 4-sprong RD, MSN “Melickerven” route, het brede grindpad volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een stijgend pad, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het brede dalende grindpad met iets verder een poel aan rechterhand volgen tot T-splitsing met aan rechterhand een woning, zijpad negeren
Bij deze T-splitsing RA richting de woning, direct daarna voor omheining LA, MSN route, onverhard pad met de omheining aan rechterhand.
Op heuvel, bij kruising RA, MSN route, voorbij een bord “Naturschutzgebiet” gaat het doorgaande pad licht slingerend verder, het doorgaande pad verder volgen tot T-splitsing voor een ven.
Bij deze T-splitsing RA, de MSN route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m links aanhouden, direct daarna voorbij grenspaal 407C, bij kruising LA, wn51, zanderig pad met ven aan linkerhand.
Voor bosrand, bij 3-sprong links aanhouden, pad langs het ven verder volgen, wn51.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn51 volg 50, men passeert een mooi uitzichtpunt met picknicktafel bij het ven.
Voorbij metalen voetgangerssluis, bij kruising RA, wn50, breder pad met bosrand aan linkerhand.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, breed pad tevens fietspad, MSN en wn50 route, het brede pad met verderop in 2de bocht naar rechts kn50 volg 25 en een klaphek met veerooster volgen tot pad aan linkerhand voor het restant van een spoorlijn, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, breed pad met verhard rolstoelpad en met de spoorlijn aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, verderop door breed klaphek met veerooster.
# Voor een pauze, er is een kleine stukje RD is aan overzijde van het spoorweg restant aan linkerhand een horecagelegenheid.
T.h.v. overgang van verhard rolstoel pad naar grindpad links aanhouden, het licht stijgende grindpad volgen.
T.h.v. bankje RD, pad richting uitkijktoren aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij de uitkijktoren het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een mooi uitzicht over de heide toch even de uitkijktoren op.
Voorbij lange picknicktafel, bij kruising RA, wn67.
Na ca. 800m, in open gebied, t.h.v. bankje RA, kn67 volg 61.
Voorbij schuilhut voor de bosrand, bij 4-sprong RD, wn61.
Bij 5-sprong met verharde weg het 1ste pad aan rechterhand volgen, wn61.
Het pad met bocht naar links verder volgen, wn61, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, wn61, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn61 volg 64, de weg verder volgen tot restant van de spoorlijn, zijpaden negeren.
Voorbij het restant van de spoorlijn RD, kn64 volg 60, het smalle grindpad rechts van de weg volgen.
RD, smal pad met houten beeld aan rechterhand negeren.
Voor flauwe bocht naar rechts, voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, MSN en wn60 route.
Pad met bocht naar links langs de bosrand verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, MSN en wn60 route.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, MSN route.
Voorbij beekje (staat vaak droog) LA, kn60 volg 39, direct daarna links aanhouden, het pad met het beekje aan linkerhand volgen, pw route, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 60m, voorbij houten beeld, RA, pw route, pad met een picknicktafel rond een boom.
Bij T-splitsing LA, breed pad, pw route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising RA, pw route, het pad volgen tot T-splitsing voorbij een wat opener plek en aan linkerhand een heuvel.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA het smalle stijgende pad met houten beeld inlopen, pw route, licht slingerend pad dat iets verder over een heuvelrug gaat.
Op een heuveltop met pw routepaaltje, bij 3-sprong LA, pw route, vervolgens aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA, breder pad, pw route.
Bij 4-sprong RD, pad met omheining aan linkerhand, pw en wn39 route.
Na ca. 80m, voor heuvel het pad met flauwe bocht naar rechts langs de heuvel verder volgen, het smalle pad pal naast omheining over de heuvel aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot 4-sprong voorbij hoogspanningsmast.
Bij deze 4-sprong LA, pw route kn39 volg 62, breed grindpad, vervolgens voorbij de hoogspanningslijnen rechts aanhouden, smal pad parallel aan de hoogspanningslijnen, pw route, het pad volgen tot T-splitsing ruim voor volgende hoogspanningsmast, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de pw route wordt verlaten.
Bij kruising LA, wn62, breed pad.
Iets voorbij hoogspanningslijnen, t.h.v. schuilhut het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zijpaden negeren.
Bij 4-sprong RD, wn62, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van weg volgen, kn62 volg 24.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid loop bij de verharde weg het zijpad aan linkerhand in, iets verder is aan linkerhand een horecagelegenheid.
Bij T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg oplopen, let op drukke weg!, direct daarna t.h.v. ANWB wegwijzerbord LA, smal pad door de rand van het landbouwperceel, wn24, iets verder buigt het pad naar rechts de bosschages in.
Na daling bij 3-sprong LA, kn24 volg 21, het pad volgen tot verharde weg aan rechterhand.
Bij deze weg RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 300m, t.h.v. bankje RA, de weg volgen tot weg aan linkerhand richting kasteel Daelenbroeck.
# Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg.
Bij kruising met aan linkerhand het poortgebouw RA, de weg volgen tot kruising voorbij poort.
Bij deze kruising RD, kn30 volg 31, de weg volgen tot T-splitsing, voetpaden aan linker- en rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn31 volg 32.
Bij 3-sprong LA, “Hoofdstraat”, kn32 volg 33.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, “Hoofdstraat”, kn33 volg 18, de weg volgen tot de kerk.
Voorbij de kerk RA, plein aan rechterhand volgen.
Voorbij het plein RA “Kerkplein” richting de bushaltes, het eindpunt.

MSN = Maas-Swalm-Nette route met blauwe witte markeringen voor de richting.
pw = SBB wandelroute met paars/witte bordjes voor de richting.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Bushalte Heikamp, Heikamp, 6071 AT te Boukoul. Plan Route

Bushaltes Kerkplein, Europalaan Centrum te Herkenbosch.

Parkeren kan e.v.t. bij de kerk langs de weg Beneden Boukoul, vervolgens starten bij punt1 3de regel.

Bushalte Heikamp, Boukoul.

Kasteelboerderij Zuidewijck Spick Adrie: Kasteelboerderij Zuidewijck Spick
Pad iets voor de grens met Duitsland Adrie: Pad iets voor de grens met Duitsland
Hoogzit voor de jacht op de Galgenberg Adrie: Hoogzit voor de jacht op de Galgenberg
Leuk dalletje in de Galgenberg Adrie: Leuk dalletje in de Galgenberg
Ringstand Typ 58c, onderdeel van Westwalls verdedigingslinie 1944/45 Adrie: Ringstand Typ 58c, onderdeel van Westwalls verdedigingslinie 1944/45
De IJzeren Rijn Adrie: De IJzeren Rijn
Pad door Lüsekamp Adrie: Pad door Lüsekamp
Melickerven Adrie: Melickerven
Uitkijktoren op De Meinweg Adrie: Uitkijktoren op De Meinweg
De Meinweg Adrie: De Meinweg
Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-12b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Boukoul en Herkenbosch.

Café Restaurant Rijstal Venhof

Kasteellaan 2
6075 EZ Herkenbosch

1. Adrie 7 juli 2022 om 16:01

De etappe is een klein beetje gewijzigd, in de omgeving van Kasteel Daelenbroeck is een pad dat vooral in het voorjaar behoorlijk drassig is uit de etappe gehaald.

2. Mariëlle 19 april 2022 om 06:43

Adrie, dit was genieten van begin tot het eind!
    Ook nu weer combi gemaakt met auto en fiets ipv 2 auto’s. We hebben de auto bij bezoekerscentrum Meinweg neergezet en zijn teruggefietst naar de kerk in Boukoul waar we wandelend zijn gestart. Soort van mini duathlon :-))