Maaskantpad etappe 12b, Boukoul te Limburg

18 km Wandelroute Maaskantpad etappe 12b, te Boukoul

Deze etappe start in de plaats Boukoul en gaat de grens met Duitsland over naar de Galgenberg en het deelgebied Lüsekamp van het Grenspark Maas-Swalm-Nette om vervolgens via het Nationaal Park De Meinweg te eindigen in de plaats Herkenbosch. Het deelgebied Lüsekamp is een overgangsgebied naar een hoger gelegen hoogterras met beuken- en dennenbossen. De etappe gaat door het overgangsgebied van het lager naar het hoger gelegen deel met een grote verscheidenheid in natuurbeleving. Bij het mooie Melickerven, steken we de grens weer over en komen in het zo kenmerkende plateaulandschap van De Meinweg. Als bezienswaardigheid passeert men de IJzeren Rijn, een buiten gebruik geraakte spoorlijn. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal te graven. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. Verder komt men aan het begin van de etappe als bezienswaardigheid langs de kasteelboerderij Zuidewijck Spick en aan het einde langs Kasteel Daelenbroeck. Kasteelboerderij Zuidewijck Spick is een versterkt huis met een grote graanzolder erop, wordt meestal een spijker of, in het Limburgs, spieker genoemd. Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg, de Gulikse leenheer van Wassenberg. Hij gebruikte het als woon- en als jachtslot. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 22-10-2018

Vanuit de bushalte aan de “Heikant” in westelijke richting vertrekken, direct daarna bij kruising LA, “Graeterhofweg”.
Bij T-splitsing LA, direct daarna voorbij kapelletje RD, weg aan rechterhand negeren, “Beneden Boukoul”, men passeert de kerk.
Voorbij de kerk RD, weg “Kerkweg” aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, “Elmplerbaan”, direct daarna LA, “Bergstraat”.
In bocht naar links van de verharde weg RD, “Bergstraat”, wn route, verderop t.h.v. witte woning nr.19 gaat de smalle weg over in een grind-/fietspad.
Voor bankje het doorgaande grindpad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna bij Y-splitsing scherp LA, verharde weg, kn12 volg 13, vervolgens in bocht naar rechts LA, “Blankwater”, kn13 volg 16.
Bij kruising LA, breed grindpad, kn16 volg 20.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens in flauwe bocht naar links RA, kn20 volg 21, verderop t.h.v. rand bosgebied buigt het pad naar links, bosrand aan linkerhand volgen.
Voor bosschages aan rechterhand rechts aanhouden, direct daarna bij kruising RD, kn21 volg 22.
RD pad richting bosgebied verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing met grenspaal 411 RA, kn22 volg 17.
Bij 4-sprong gescheiden door metalen afsluitboom LA, kn22 de wn route wordt verlaten, stijgend pad met dal aan rechterhand volgen.
Na ca. 100m RA door de houten voetgangerssluis, dalend pad met traptreden, aan overzijde van het dal het stijgend bospad volgen.
RD, smal pad aan linkerhand negeren.
Na passeren van houten voetgangerssluis, bij kruising RD door houten voetgangerssluis.
Bij 4-sprong RD, smal pad met greppel aan rechterhand.
Voorbij dalend pad met traptreden en houten voetgangerssluis bij kruising LA, breed stijgend grindpad, vervolgens het pad volgen tot kruising met “Ringstand”, een verdedigingsbouwwerk uit WOII, zijpaadjes negeren.
Bij deze kruising RA, bosrand aan rechterhand volgen, vervolgens het grindpad volgen tot deze overgaat in verharde weg met veerooster en klaphek.
Na passeren van het klaphek RD het viaduct over, weg aan linkerhand negeren.
Na passeren van viaduct RD, achtereenvolgens weg en twee onverharde paden aan linkerhand negeren, iets verder gaat de verharde weg over in een breed grindpad, vervolgens het pad ca. 400m volgen tot kruising met iets smaller pad voorbij een hoge heuvelrug.
Iets voor het laagste punt voorbij de hoge heuvelrug, bij de kruising RA.
Bij kruising ruim voor groen metalen poort LA, vervolgens pad volgen tot kruising met rechts een open gebied en bord “Naturschutzgebiet”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD.
RD, pad aan linkerhand negeren, op enige afstand het open gebied aan rechterhand blijven volgen.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 70m bij Y-splitsing rechts aanhouden.
Bij 4-sprong RD, MSN “Melickerven”, breed grindpad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed dalend grindpad, iets verder passeert men aan rechterhand een vennetje.
T.h.v. bord “Naturschutzgebiet” RD, pad aan rechterhand negeren, MSN route, doorgaand stijgende pad verder volgen.
Bij T-splitsing RA richting woning, direct daarna voor omheining LA, MSN route, pad met omheining aan rechterhand.
Bij kruising op heuvelrug RA, MSN route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot T-splitsing voor ven, na passeren van bord “Naturschutzgebiet” gaat het doorgaande pad licht slingerend verder.
Bij deze T-splitsing RA, de MSN route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m links aanhouden, direct daarna bij kruising met grenspaal 407C LA, wn51, zanderig pad met ven aan linkerhand.
Bij 3-sprong voor bosrand links aanhouden, pad langs ven verder volgen, wn51.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn51 volg 50, men passeert mooi uitzichtpunt met picknicktafel bij ven.
Na passeren van metalen voetgangerssluis bij kruising RA, wn50, breder pad met bosrand aan linkerhand.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, MSN en wn50 route.
Doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, ATB en ruiterpad aan linkerhand negeren, MSN en wn50 route.
Doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn50 volg 25, men passeert veerooster.
Voor restant spoorlijn LA, breed pad met verhard rolstoelpad, de wn route wordt verlaten.
# Voor een pauze, er is een kleine stukje RD aan linkerhand een horecagelegenheid.
T.h.v. overgang van verhard rolstoel pad naar grindpad links aanhouden, het licht stijgend grindpad volgen.
RD, pad richting uitkijktoren aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij de uitkijktoren het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een mooi uitzicht over de heide toch even RA naar de uitkijktoren.
Bij kruising voorbij lange picknicktafel RA, wn67.
Na ca. 800m t.h.v. bankje RA, kn67 volg 61.
Bij 4-sprong met schuilhut voor bosrand RD, wn61.
Bij 5-sprong met verharde weg 1ste pad aan rechterhand, wn61.
Het pad met bocht naar links verder volgen, wn61, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, wn61, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn61 volg 64, vervolgens de weg volgen tot restant van spoorlijn, zijpaden negeren.
Na passeren van het restant van de spoorlijn RD, kn64 volg 60, smal grindpad rechts van de weg volgen.
RD, smal pad met houten beeld aan rechterhand negeren.
Voor flauwe bocht naar rechts RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, MSN en wn60 route.
Pad met bocht naar links langs bosrand verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, MSN en wn60 route.
Doorgaand met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, MSN route.
Voorbij beekje LA, kn60 volg 39, direct daarna links aanhouden, smal pad met beekje aan linkerhand volgen, pw route, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 60m, voorbij houten beeld, RA, pw route.
Bij T-splitsing LA, breed pad, pw route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising RA, pw route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voorbij een wat meer open plek en aan linkerhand een heuvel.
Bij deze 4-sprong RD, smal stijgend pad met houten beeld, pw route, licht slingerend pad over heuvelrug.
Bij 3-sprong op heuveltop met pw routepaaltje LA, pw route, vervolgens aan voet van de heuvel, bij T-splitsing LA, breder pad, pw route.
Bij 4-sprong RD, pad met omheining aan linkerhand, pw en wn39 route.
Na ca. 80m, voor heuvel het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, smal pad langs omheining over de heuvel aan linkerhand negeren, het pad volgt de voet van de heuvel, vervolgens het pad verder volgen tot 4-sprong t.h.v. hoogspanningsmast.
Bij deze 4-sprong LA, pw route kn39 volg 62, breed grindpad, direct daarna voorbij hoogspanningslijnen rechts aanhouden, smal pad parallel aan hoogspanningslijnen, pw route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de pw route wordt verlaten.
Bij kruising LA, wn62, breed grindpad.
Na passeren van hoogspanningslijnen, t.h.v. schuilhut het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, zijpaden negeren.
Bij 4-sprong RD, wn62, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van weg volgen, kn62 volg 24.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid loop bij de verharde weg het zijpad aan linkerhand in, iets verder is aan linkerhand de horecagelegenheid.
Bij T-splitsing met doorgaande weg RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen, let op drukke weg!, direct daarna t.h.v. ANWB wegwijzerbord LA, akkerrand volgen, wn24, iets verder buigt het pad naar rechts de bosschages in.
Na daling bij 3-sprong LA, kn24 volg 21.
Bijna aan einde van flauwe bocht naar links, voorbij bosschages aan rechterhand RA, smal gras-pad met waterloop aan rechterhand, MSN “Rode Beek” route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, eveneens gras-pad met waterloop aan rechterhand.
Voorbij flauwe bocht naar links RA brugje over, pad met afrastering aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA richting kasteel, verharde weg.
Bij kruising met aan linkerhand poortgebouw RA, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij poort.
Bij deze kruising RD, kn30 volg 31, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, voetpaden aan linker- en rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn31 volg 32.
Bij 3-sprong LA, “Hoofdstraat”, kn32 volg 33.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, “Hoofdstraat”, kn33 volg 18, vervolgens de weg volgen tot de kerk.
Voorbij de kerk RA, plein aan rechterhand volgen.
Voorbij het plein RA “Kerkplein” richting bushaltes, het eindpunt.

MSN = Maas-Swalm-Nette route met blauwe witte markeringen als richting aanduiding.
pw = SBB wandelroute met paars/witte bordjes voor richting aanduiding.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Bushalte Heikamp, Heikamp, 6071 AT te Boukoul. Plan Route

Bushaltes Kerkplein, Europalaan Centrum te Herkenbosch.

Volg de A73, neem afrit 18-Beesel. Ga verder op de Rijksweg. Neem de Rijksweg Noord en Riet naar de Heikant in Boukoul. Parkeren kan e.v.t. bij de kerk, vervolgens starten bij punt1 3de regel.

Station Roermond. Bus 17 richting Beesel. Bushalte Heikamp, Boukoul.

Kasteelboerderij Zuidewijck Spick Adrie: Kasteelboerderij Zuidewijck Spick
Pad iets voor de grens met Duitsland Adrie: Pad iets voor de grens met Duitsland
Hoogzit voor de jacht op de Galgenberg Adrie: Hoogzit voor de jacht op de Galgenberg
Leuk dalletje in de Galgenberg Adrie: Leuk dalletje in de Galgenberg
Ringstand Typ 58c, onderdeel van Westwalls verdedigingslinie 1944/45 Adrie: Ringstand Typ 58c, onderdeel van Westwalls verdedigingslinie 1944/45
De IJzeren Rijn Adrie: De IJzeren Rijn
Pad door Lüsekamp Adrie: Pad door Lüsekamp
Melickerven Adrie: Melickerven
Uitkijktoren op De Meinweg Adrie: Uitkijktoren op De Meinweg
De Meinweg Adrie: De Meinweg
Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-12b.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Boukoul en Herkenbosch.