Maaskantpad etappe 12a, Swalmen te Limburg

16 km Wandelroute Maaskantpad etappe 12a, te Swalmen

Deze etappe start in Swalmen en gaat al in het plaatsje langs het riviertje de Swalm. Het Swalmdal is een heel mooi gevarieerd natuurrijk gebied waardoor een nog vrijwel onaangetast riviertje stroomt. Al slingerend wordt dit meanderende snelstromend riviertje gevolgd met op diverse plaatsen mooie steile oevers. Na verlaten van het riviertje gaat de etappe de Duitse grens over door een klein stukje Diergardt'scher Wald, het natuurgebied Elmpter Schwalmbruch en de Galgenberg om vervolgens te eindigen in Boukoul. Het Duitse Diergardt'scher Wald is een bosgebied met brede lanen. In het Duitse natuurgebied Elmpter Schwalmbruch komt men weer in het stroomgebied van de Swalm. In het gebied is de Swalm gekanaliseerd, toch is Elmpter Schwalmbruch het bezoeken waard, het gebied is het enige restant van de vroegere wijd verspreide veenmoerassen in het dal van de Swalm. De etappe gaat slingerend door dit mooie gebied. De Galgenberg is een gevarieerd bosgebied met aardige hoogteverschillen. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-10-2018, laatst bijgewerkt op: 7-4-2019

Vanuit het perron RA richting de plaats Swalmen vertrekken, direct daarna bij kruising RD richting “Centrum Swalmen”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing met doorgaande weg N271, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, doorgaande weg N271 volgen.
T.h.v. woning nr.1 aan linkerhand RA, onverhard pad, vervolgens bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, smal onverhard pad tussen woning en omheining, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg, iets voor woningen.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, wn route.
Voor brugje LA, onverhard pad, kn60 volg 61.
Na passeren van klaphek rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren.
RD, verhard voetpad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong met bankje RA, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, iets verder passeert men het riviertje de “Swalm”, vervolgens de gedeeltelijk verharde weg volgen tot 4-sprong voorbij woning.
Bij deze 4-sprong LA, smal stijgend pad voorbij bankje, kn55 volg 78, iets verder klaphek met SBB bordje “De Hout”.
Bij kruising met aan linkerhand boerderij “De Hout” RD, wn route, smal pad met bosrand aan linkerhand, vervolgens het pad ca. 700m volgen tot klaphek voorbij grote open plek in bosgebied, het pad loopt twee keer dicht langs het riviertje.
Direct na passeren van het klaphek, bij splitsing RA, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong LA, wn route, het pad kruist een ondiepe waterloop/greppel, direct daarna aan overzijde van de greppel links aanhouden.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA door houten voetgangerssluis, iets verder voorbij flauwe bocht naar rechts buigt het pad met ruime bocht naar links, verderop het riviertje aan linkerhand volgen tot knuppelbrugje, smalle paden aan rechterhand negeren.
Na passeren van het knuppelbrugje, iets voor verharde weg bij 4-sprong LA.
Voorbij houten beelden kikker en bosbeekjuffer RD richting 2de knuppelbrugje.
Iets voorbij het brugje, t.h.v. de houten beelden ringslang en steenmarter RD, pad met houten voetgangerssluis aan rechterhand negeren, iets verder links aanhouden, pad met traptreden, men passeert 3de een wat langer knuppelbrugje.
Na passeren van dit knuppelbrugje, bij splitsing RA, vervolgens na ca. 40m bij 3-sprong LA, iets verder lijkt het pad versperd, het pad buigt om de omgevallen boom.
Na passeren van 4de knuppelbrugje, bij T-splitsing met houten beeld van buizerd RA richting rand bosgebied.
T.h.v. rand bosgebied, bij 3-sprong LA, pad door rand bosgebied, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg volgen.
T.h.v. benzinestation RD, weg aan rechterhand negeren.
Na passeren van horecagelegenheid “Aan de Grens” LA richting “Bracht”, pad met metalen afsluitboom.
Voor bosgebied RA, bosrand aan linkerhand volgen.
Na passeren van metalen afsluitboom RD, breed grindpad, pad aan linkerhand negeren, men passeert bord “Naturschutzgebied”, verderop na ca. 200m achtereenvolgens het doorgaande pad met bocht naar rechts en naar links verder volgen.
Ca. 150m voorbij bocht naar links RA, MSN route, licht dalend grindpad.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Kamerickshof”, MSN route.
Ca. 90m na passeren van brugje LA, MSN route, eveneens wat breder grindpad, vervolgens het doorgaande grindpad volgen tot T-splitsing met bankje en fietsbordje.
Bij deze T-splitsing LA, MSN route, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het grindpad met het riviertje aan linkerhand ca. 800m volgen tot eveneens breed grindpad aan rechterhand, t.h.v. fietsbordje.
Bij dit pad RA, MSN route, grindpad.
Voor open gebied, t.h.v. wegwijzerbord “Aussichtsturm” LA, MSN route, grindpad met open gebied aan rechterhand.
Na ca. 300m, iets voorbij flauwe bocht naar rechts RA, smal pad met bankje en ven aan linkerhand, MSN route.
Na passeren van wat groter ven bij 3-sprong RA, breed grindpad, MSN route.
Na ca. 100m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, grindpad aan linkerhand negeren, MSN route, het pad gaat weer terug naar het open gebied, buigt naar links en volgt vervolgens de rand van het open gebied.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een uitkijktoren LA, MSN “Wasserblicke” route.
# Voor een mooi uitzicht over de omgeving toch even RA naar de uitkijktoren.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, breed grindpad met bosrand aan linkerhand, MSN route.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts langs bosrand verder volgen, pad aan linkerhand negeren, MSN route.
Voor bosrand aan rechterhand, t.h.v. fietsbordje rechts aanhouden, smaller grindpad, MSN route.
Bij kruising voorbij schuilhut LA, MSN “Grenzpfad”.
Bij kruising RA richting “Herkenbosch”, breed grindpad, MSN route.
Na passeren van rood-gele woning, bij 3-sprong rechts aanhouden, smalle verharde weg, direct daarna in bocht naar rechts RD richting “Herkenbosch”, breed grindpad, MSN route.
T.h.v. grenspaal 417 RD, smal pad aan rechterhand negeren, kn84 volg 80, vervolgens na ca. 50m eveneens RD, pad aan linkerhand negeren.
Ruim voorbij grenspaal 415B, t.h.v. rand bosgebied aan rechterhand RA, pad met metalen afsluitboom, direct daarna LA, pad met afrastering aan linkerhand, wn route, men loopt nu aan de Nederlandse zijde van de grens.
RD, gras-pad aan rechterhand negeren.
T.h.v. grenspaal 414 het pad met flauwe bocht naar links langs afrastering verder volgen, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad met flauwe naar rechts weg van het parallel lopende pad aan Duitse zijde van de grens.
Bij kruising met verharde weg RD, onverhard pad.
Bij kruising RD, kn8 volg 67.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, bosrand aan rechterhand volgen.
Bij 5-sprong met bankje RD, bospad, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna voor houten afsluitboom LA, kn67 volg 2.
RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Ruim voor verlaten van bosgebied RA, smal bospad.
Na ca. 100m LA, eveneens smal bospad.
Na ca. 90m RA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breder bospad.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route
RD, breed pad aan rechterhand negeren, kn1 volg 3.
T.h.v. rand bosgebied, voorbij bankje LA, wn route, pad met bosrand aan linkerhand, iets voor rand bosgebied aan linkerhand RD, bospad aan linkerhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot 3-sprong iets voor woning met grote vijver.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij 4-sprong RA, verharde weg, “Kerkweg”, kn3 de wn route wordt verlaten.
RD, “Kerkweg”, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising RA, “Heikant”, vervolgens de weg volgen tot de bushalte, het eindpunt.

Legenda: RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
MSN route = Blauw-witte Maas-Swalm-Nette route bordjes.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

NS station, Stationsstraat 1, 6071 KA te Swalmen. Plan Route

Bushalte Heikamp, Heikamp 42 te Boukoul.

A73, neem afrit 18-Beesel. Volg de Rijksweg, Rijksweg Noord en Hollestraat naar de Parallelweg in Swalmen.

NS station Swalmen

Het riviertje de Swalm Adrie: Het riviertje de Swalm
Brugje over het riviertje Adrie: Brugje over het riviertje
Kunstwerkje Adrie: Kunstwerkje
Knuppelbrugje in het beekdal van de Swalm Adrie: Knuppelbrugje in het beekdal van de Swalm
Veenmoeras in het Elmpter Schwalmbruch Adrie: Veenmoeras in het Elmpter Schwalmbruch
Elmpter Schwalmbruch Adrie: Elmpter Schwalmbruch
Pad met bankje in Elmpter Schwalmbruch Adrie: Pad met bankje in Elmpter Schwalmbruch
Grenspad aan Duitse zijde van de grens Adrie: Grenspad aan Duitse zijde van de grens
Zicht op de Galgenberg Adrie: Zicht op de Galgenberg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maaskantpad-etappe-12a.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.