Maasakker-tocht, Megen te Noord-Brabant

10 km Wandelroute Maasakker-tocht, te Megen

Een wandeltocht voor de liefhebber van rivierlandschappen en die het eventuele overige dijkverkeer niet al te hinderlijk vindt. De tocht start in Megen en gaat over de dijk, een struinpad en stille landweggetjes door de Maasakker. Voor Megen buigt de tocht naar de Maas en gaat struinend via de uiterwaarden in een grote boog weer terug naar het plaatsje Megen. Deze uiterwaarden zijn vrij toegankelijk en bestaan hoofdzakelijk uit weilanden en zijn vooral in het voorjaar en de zomer rijk aan bloemen. In het historische bedevaartstadje Megen komt u verschillende bezienswaardigheden tegen zoals een gevangenentoren en twee kloosters. De straten van het stadje liggen nog precies volgens eeuwenoud (middeleeuws) plan en zijn geplaveid met de karakteristieke kinderkopjes. 30% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-9-2014, laatst bijgewerkt op: 5-8-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna bij 4-sprong RD, “Dr. Baptiststraat”.
Na ca. 60m RA, “Wilhelminastraat”.
Bij T-splitsing LA.
Na ca. 60m, voorbij kloosterkerk RA, “Patersgas”.
Bij T-splitsing op de dijk RA, verhard voetpad, “Maasdijk”, vervolgens het voetpad volgen tot T-splitsing voorbij toren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, “Walstraat”.
#De toren die men passeert is een voormalige gevangenentoren.
Na ca. 40m LA, “Graaf van Alardstraat”.
In bocht naar rechts RD, verhard voetpad door plantsoentje inlopen.
Aan einde van het voetpad, bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong LA.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, “Meerstraat 1 en 6”.
Bij Y-splitsing voor de dijk scherp LA, de dijk oplopen, “Onderweg”, vervolgens op de dijk bij Y-splitsing scherp RA, vervolgens de dijk ca. 1,4km volgen tot weg aan rechterhand richting “Haren Oss” met op enige afstand een voetbalveld, overige zijwegen en paden negeren.
Bij deze weg RA, “Leitingstraat”.
# Voor een pauze men passeert een horecagelegenheid.
Voorbij het voetbalveld LA, “Elsenbosstraat”, kn61 volg 71.
RD, gras-pad aan rechterhand negeren, kn71 volg 63, direct daarna t.h.v. bankje LA door klaphek, onverhard pad door bosschages met NM bordje “Maasuiterwaarden”, kn71 volg 65.
# Begin augustus 2019 is er een geul gegraven t.h.v. knooppunt 71 met als gevolg dat het onverhard pad door de bosschages niet meer bereikbaar is. Het is nog onduidelijk of er een brugje komt. Voorlopig als alternatief bij knooppunt 71 RD de weg verder volgen, kn71 volg 63, vervolgens de weg verder volgen tot kruising, verderop iets voor bocht naar links passeert men kn63 volg 39. Bij deze kruising LA, kn39 volg 37. Bij 4-sprong op de dijk RD het gras-pad aan overzijde van de weg inlopen richting klaphek links van metalen hek, kn37 volg 30, na passeren van het klaphek RD het grasland oversteken richting klaphek aan overzijde, aan overzijde iets voorbij het klaphek en betonnen brugje buigt het gras-pad naar rechts, verderop naar links met afrastering aan linkerhand. Ga verder bij punt 3. 2de regel.

Na verlaten van de bosschages via betonnen trap de dijk oplopen, vervolgens op de dijk bij T-splitsing RA, verharde weg over de dijk, kn65 volg 37.
T.h.v. steunzender, bij 4-sprong voorbij bankje links aanhouden, dijk afdalen richting klaphek links van metalen hek, gras-pad, kn37 volg 30, na passeren van het klaphek RD het grasland oversteken richting klaphek aan overzijde, aan overzijde iets voorbij het klaphek en betonnen brugje buigt het gras-pad naar rechts, verderop naar links met afrastering aan linkerhand.
Na passeren van metalen hek met poortje, bij T-splitsing LA, kn30 volg 31, verharde weg, direct daarna RA, “Rulstraat”, kn31 volg 53, vervolgens de weg volgen tot doorgaande weg, zijpaden negeren.
# Voor een pauze, ruim voor de doorgaande weg passeert men een koffie en theeterras.
Iets voor de doorgaande weg LA, fietspad, na ca. 50m buigt het fietspad naar rechts en kruist de doorgaande weg, het fietspad verder volgen.
Aan einde van fietspad, bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens de naar rechts buigende weg volgen tot doorgaande weg, zijwegen aan linkerhand negeren.
Voor T-splitsing LA, verhard voetpad parallel aan doorgaande weg richting veerpont volgen.
Voor veerpont links aanhouden richting metalen hek met klaphek, na passeren van het klaphek de Maas ca. 1,2km volgen tot waterloop die uitmondt in de Maas.
Voor deze waterloop links aanhouden, gras-pad met de waterloop aan rechterhand volgen tot hoek in grasland.
In deze hoek het grasland via overstap verlaten, vervolgens bij verharde weg LA.
Na ca. 60m bij Y-splitsing scherp RA, verhard fietspad over de dijk volgen.
Na ca. 300m, in flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad.
Einde pad, bij 4-sprong LA, “Lindenstraat”.
In bocht naar rechts RD, onverhard pad.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Einde pad, bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woning nr.2, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Engstraat”.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong voor woning nr.4 RA, “Clarastraat”, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Schoolstraat 1, 5366 AT te Megen. Plan Route

Volg de A50. Neem afrit 16-Oss vanaf de A50. Volg de N329 naar de Schoolstraat in Megen.

Centraal Station, Oss. Buurtbus 296 (richting Megen). Bushalte Willem Kippstraat, Megen. Aanlooproute: Ga noordoostelijke op Willem Kippstraat richting Torenstraat. Sla linksaf naar de Torenstraat. Ga rechtdoor op Broeder Everardusplein. Sla linksaf naar de Schoolstraat, het startpunt.

Dorpsgezicht Megen Adrie: Dorpsgezicht Megen
De gevangenentoren Adrie: De gevangenentoren
Zicht op de Maas Adrie: Zicht op de Maas
Het veer bij Megen Adrie: Het veer bij Megen
Kunst in de uiterwaarde Adrie: Kunst in de uiterwaarde
Het klooster van de Franciscanen Adrie: Het klooster van de Franciscanen
Klok tegen de muur van het kloostergebouw Adrie: Klok tegen de muur van het kloostergebouw

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart maasakker-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant Op de Poort

5366 KA Megen

1. Jan Hartman 5 augustus 2019 om 10:16

Hoi,

Ik heb gisteren deze wandeling gelopen. IN de routebeschrijving staat dit:

RD, gras-pad aan rechterhand negeren, kn71 volg 63, direct daarna t.h.v. bankje LA door klaphek, onverhard pad door bosschages met NM bordje “Maasuiterwaarden”, kn71 volg 65.

alleen dan moet je over het water oid,er was geen brug…zie foto’s

1. Adrie 5 augustus 2019 om 12:27

Jan Hartman bedankt voor het melden! Het klaphek staat er nu wat verloren bij. De geul is heel recent gegraven eind juni ben ik daar nog geweest. Voorlopig een alternatief in de routebeschrijving verwerkt tot het duidelijk is of er een brugje komt. Graag via contactpagina of een reactie melden als men veranderingen ziet bij knooppunt 71, bij voorbaat bedankt!.

2. Heidi Broeren 24 februari 2019 om 18:59

Wederom een prachtige route. Aanrader om in haren onder aan de dijk op t terras een harense heerlijkheid te nuttigen.

3. Eddy 23 mei 2018 om 14:39

Hoi Adrie,
    De tocht begint niet in de schoolstraat, maar bij het Toeristisch Informatiecentrum Megen.
    Deze is te vinden op het Broeder Everardusplein ( in het gebouw van Acropolis)

1. Adrie 23 mei 2018 om 15:45

Eddy bedankt voor de reactie! Mij is niet duidelijk wat bedoelt wordt. Toen ik bijna 4 jaar geleden deze wandelroute heb samengesteld heb ik de kerk als startpunt gekozen. Veel van mijn wandelroutes starten bij een kerk, een gemakkelijk vindbaar gebouw met vaak ook parkeer mogelijkheden in de directe omgeving.

4. Irene 27 april 2017 om 15:08

Volgens de borden: Honden zijn welkom, mits aangelijnd.

1. Adrie 27 april 2017 om 15:21

Irene bedankt voor het melden! De wandelroute is gewijzigd in “Honden zijn toegestaan”.

5. Greetje 22 maart 2017 om 19:47

Ik woon in Megen .en zie dat er bij route geen honden mee mogen . Wil vertellen dat dit zeker wel mogelijk is .onze hond en veel megense honden bezitters lopen met de hond Door de uiterwaarden en langs de maas en allemaal hebben we respect voor de natuur en eventueel de dieren die we tegen komen . Op stukken waar dit is !kan je de hond gewoon aan de lijn houden . Dus denk dat hond meenemen geen bezwaar is .mits je je als baasje de regels na komt . Geniet met respect van de natuur .

1. Adrie 23 maart 2017 om 06:50

Greetje bedankt voor de reactie! Mogen honden ook mee in de Ossenkamp? Of wil een volgende wandelaar dit bevestigen zodat bij de wandelroute “honden zijn wel/niet toegestaan” aangepast kan worden, bij voorbaat bedankt!

6. Ed en Linda Steiger 17 maart 2017 om 10:38

Een hele leuke wandeling. Je kunt ook starten bij het koffie en theeterras de Maasakker aan de Rulstraat. (de route loopt er langs). Vandaar is ook een stukje alternatief via de natuurafgraving langs de Maas of een stukje historie, naar het monument van de gevallen Maaswerkers.

7. Jan van Houwelingen 6 maart 2017 om 17:12

Sinds april 2016 is het een mogelijkheid om deze tocht niet in Megen te beginnen.
    tHuis in Haren is een restaurant met B&B en het gehele jaar dagelijks geopend vanaf 9 uur ’s morgens.Bovendien beschikken we over voldoende parkeergelegenheid.
    Wenst u hiervan gebruik te maken pik dan de route op bij het eind van alinea 2, begin van alinea 3. Wandelaars zijn altijd meer dan welkom.

8. Adrie 21 mei 2016

12 mei 2016 de wandelroute gecontroleerd. De kunst in de uiterwaarde (zie een van foto’s ) is verdwenen verder geen echte grote veranderingen geconstateerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Henk 24 mei 2015 om 12:43

Vandaag deze wandeling gelopen. Prachtig zonnig weer. Prachtige route!

Foto’s van links naar rechts: Langs de dijk, Langs de Maas en Elzenbosstraat

10. Jos 6 september 2014

Momenteel is deze route niet zonder hindernissen te lopen.
    Ongeveer halfweg ter hoogte van Dieden op de terugtocht langs de Maas is een zandafgraving gestart, voor het herstel van de oude loop van de Maas.
    Dit gebied is met dubbel prikkeldraad afgezet en moeilijk te doorkruisen vanwege de werkzaamheden.

1. Adrie 14 september 2014 om 12:19

Jos bedankt voor het melden! In de Diedensche Uiterdijk vinden al langere tijd werkzaamheden plaats. Het genoemde punt was eenvoudig te passeren. In dit gebied wordt gedurende 20 weken per jaar klei gewonnen, deze klei wordt vervoerd naar een laadponton in de Maas. Het pad waarover deze klei vervoerd wordt is afgezet met een dubbele prikkeldraad, momenteel een lastig passeren punt. Omdat dit langlopende werkzaamheden zijn heb ik de wandelroute veranderd, zodanig dat het deel door de uiterwaarde met de lastige passage uit de wandelroute is verdwenen. Veel wandelplezier!

11. Jan Vloet 21 februari 2014

Bij metalenhek LA, zandpad, helaas moet men hier over het hek klimmen, tijdens het samenstellen van de route resteerde slechts een paaltje van de overstap.
    Reactie: de betreffende overstap met paaltje is heden (20-2-2014) nog steeds aanwezig. Echter niet onoverkomelijk. Mooie route overigens!

12. Lennard 22 september 2013

Gisteren gelopen met af en toe een bleek zonnetje.

Ik vond het een aardige route door een open landschap.
    De route zelf is correct en duidelijk beschreven.

Als je vroeg vertrekt valt het met de verkeershinder op de dijken reuze mee. Later loop je een heel stuk langs de oever van de maas waar de enige andere "verkeersdeelnemers" op de je pad nieuwsgierige koeien zijn… Ik vond het grootste deel van de wandeling zelfs vrij rustig.

Zorg wel voor waterdicht schoeisel, hier en daar kom je door lang nat gras.