Louwbergwandeling, Maastricht te Limburg

13 km Wandelroute Louwbergwandeling, te Maastricht

De Louwbergwandeling is een wandeling waar u in een onbekend stukje Maastricht komt. U start in het Aldenhofpark, loopt door het Jekerdal en vervolgens over en langs de Louwberg. Via het Milleniumbos, het Cannerbos, Chateau Neercanne en weer het Cannerbos loopt u via de St. Pietersberg terug naar het startpunt. Een paar pittige klimmetjes met als beloning prachtige vergezichten over het Jekerdal en Kanne.De afstand is ongeveer 13 kilometer en de duur is ongeveer 3 uur.

Opgesteld door: Ronald Smulders, op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 3-2-2018

We starten onze wandeling bij het Aldenhofpark, aan het einde van de Tongerseweg. We lopen langs de walmuur, aan het einde van de muur gaan we even rechts en dan schuin links richting hoofdweg, de Prins Bisschopsingel. Bij de verkeerslichten steken wij de weg over, gaan links via de brug de Jeker over en meteen rechts de Jekerweg in. We lopen nu parallel aan de Jeker en blijven hier altijd rechtsaanhoudend lopen. We nemen een bocht naar rechts, passeren na 200 meter een fietspad en lopen dan in de Laan van Brunswijk. Even verder komen we op een Y-splitsing, hier gaan we rechts de Meesenbroekweg in.
We blijven deze verharde weg volgen, negeren een pad naar rechts, maken een bocht naar links en meteen weer rechts. We lopen nu weer langs de Jeker. We blijven de weg volgen met aan onze linkerhand de sportvelden. We negeren een weg naar links en lopen een doodlopende straat in, de Jekermolenweg. Aan het einde van de straat lopen we de trappen op en staan nu op een bruggetje over de Jeker.We zijn nu bij de watermolen Lombok. We lopen tussen de huizen door tot aan het einde van de straat.

We steken hier de Cannerweg over, gaan even naar rechts en vervolgens meteen naar links (ook) de Cannerweg in.

Aan het eind van de straat zien we café Prix de Rome, hier gaan we scherp links de Susserweg in. We blijven deze weg alsmaar rechtdoor omhoog volgen, passeren een ijzeren veldkruis met pad naar rechts. Bijna boven aangekomen gaan we op het (1e) kruispunt rechts naar beneden, de Dalingsweg. Deze weg is gemarkeerd met de het rood/witte teken van de GR. Onder aangekomen nemen we de eerste straat links, de Vroenhovenweg. We blijven steeds rechtdoor lopen, negeren een voetpad naar rechts en blijven de GR tekens volgen. We negeren ook een pad naar links. Voorbij het laatste huis, links van u, met nr.1 gaan we meteen links. We vervolgen dit pad tot bij een Y-splitsing en gaan hier links.

Vroenhovenweg Y-splitsing, dit pad links negeren.

We komen boven aan op een kruispunt met een ijzeren kruis en een stukje naar links een zitbank. Hier gaan we rechts. Na 500 meter komt u bij een bord van het Millenniumbos, hier gaan we links. We vervolgen dit pad en komen op een soort rotonde aan.
We nemen het voetpad rechts richting de stapstenen en boog en vervolgens verder naar het bos. In het bos aangekomen rechtsaf. We bevinden ons nu in het Cannerbos. We zien hier regelmatig grote luchtverversingskokers. Deze zijn van het voormalige NAVO-hoofdkwartier dat hier onder in de Cannerberg gevestigd was. Na 50 meter lopen we het bos uit en komen bij een weiland. We blijven dit pad langs het weiland volgen en negeren twee paden naar links en lopen rechtdoor het bos weer in. We nemen het eerste pad rechts, een steile holle weg naar beneden. Let eens op hoe vroeger hier de karren hun sporen in de mergel hebben achtergelaten. Beneden aangekomen gaan we meteen links.

Om de inwendige mens te versterken zijn hier een aantal mogelijkheden. We lopen even het dorpje Kanne in waar diverse gelegenheden zijn om iets te eten en te drinken. Als we onze route vervolgen komen we bij het kasteel waar het zeker in de zomer heerlijk toeven is op het terras.
Het pad stijgt en we lopen door een hek naar het kasteel. We lopen via de rode poort naar de binnenplaats van het kasteel. We blijven rechtdoor lopen en verlaten het kasteel weer via een poort.
Let goed op, direct na het kasteel, gaan we na 10 meter bij een bordje van het Limburgse Landschap scherp links omhoog langs de muur van het kasteel. Deze klim is absoluut de moeite waard. Na een paar trapjes komen we bij een rustbank waar u een magnifiek uitzicht over het Jekerdal heeft. Onder u het kasteel, de meanderende Jeker, voor u de St.Pietersberg en rechts van u het dorpje Kanne en in de verte ziet u het Albertkanaal.

We klimmen verder naar boven. Op de T-splitsing aangekomen gaan we rechts. We blijven dit “hangpad” volgen en negeren alle zijpaden. We komen aan bij een rustbank. We negeren het stijgende pad links en lopen rechtdoor. Ook nu negeren we weer alle paden links en rechts en blijven het hoofdpad volgen. Het pad blijft licht stijgen tot we links van ons een weiland zien. We nemen dit paadje naar het weiland en komen dan bij een rustbank . Geniet even van het uitzicht.
Even terug en we vervolgen ons pad dat nu sterk daalt. Onder komen we aan bij een viersprong. Hier gaan we meteen links.
Het Cannerbos is eigenlijk geen bos maar een tuin. Vroeger was dit de tuin van het kasteel. In het voorjaar is het hier een lust voor het oog, een grote deken van bosanemoontjes. U hoeft niet bang te zijn dat u hier verdwaalt. Voor de avonturiers, kijk en loop rustig over alle paden. Onder aan het bos loopt een verharde weg, als u deze richting Maastricht loopt komt u altijd voorbij de tweede parkeerplaats bij het pad links omhoog langs de Louwberg waar we de wandeling vervolgen.

We lopen dit stijgende pad omhoog. De linker kant staat in mei/juni altijd vol met klaprozen, een prachtig gezicht. We negeren een dalend pad naar rechts. Nog even flink klimmen en rechtdoor komt u weer op het kruispunt met het ijzeren kruis, hier rechtsaf richting de rustbank.
We zijn weer op de Susserweg en passeren links het huis “Louwbergkruis”. Bij de volgende kruising gaan we rechtsaf richting Apostelhoeve, bekend om zijn wijn. Let eens op de leuke versiering van het hekwerk. U heeft nu weer een prachtig uitzicht op het Jekerdal. We passeren aan de linkerhand de Apostelgroeve.

Onderaan de berg steken we de weg recht over en komen bij Wijngoed Nekum. We blijven dit pad naar links volgen en steken via een ijzeren bruggetje weer de Jeker over. Rechtdoor de weg blijven volgen. We passeren aan onze rechterkant een villa, dit was de villa van de familie Regout.
Aan het einde van deze Nekummerweg steken we recht over en nemen het pad links van de boerderij. Let op de rood/witte GR markering. We klimmen hier de St.Pietersberg op. Boven aangekomen lopen we recht tegen het Pieterpadmonument op.
We gaan hier links en blijven dit brede pad voorlopig volgen. Na ruim 550 m maakt het brede pad een flauwe bocht naar rechts. In deze bocht gaat de route linksaf op het pad met de rood/witte markering “GR128 Wissant-Aken”, maar voor een mooi uitzicht op de Oehoe-vallei loont het de moeite om eerst even een stukje rechtdoor te blijven gaan.

We lopen dit pad af, houden links aan en lopen links tot aan de rand van het plateau. Het pad maakt een bocht naar rechts, links hebben we weer een mooi uitzicht op het Jekerdal.
Voor ons doemt het Fort St.Pieter op en lopen er opaf en vervolgens rechts langs. We komen bij een rustbank. Hier hebben we een mooi uitzicht op het fort. We vervolgen ons pad met de trap naar beneden naar parkeerterrein Oog van Sint Pieter.
Hier loopt de route linksaf, maar je kunt even naar rechts naar Châlet Bergrust, hier bestaat de mogelijkheid om het noordelijke gangenstelsel te bezichtigen.

We slaan linksaf en steken het voetpad door de ellipsvormige parkeerplaats rechtdoor over en vervolgen we de Luikerweg. We negeren een straat links en lopen nu langs het politiebureau. Hier steken we de Prins Bisschopsingel over. We lopen rechtdoor. Aan uw linkerkant ziet u de Tapijnkazerne. Let ook eens op de mooie huizen in deSint Hubertuslaan.

Bij de grote volière gaan we links het park in. Links het dierenpark en rechts de walmuur en de Jeker. We blijven rechtdoor lopen, steken de Jeker over. Let eens op, net voorbij de brug ziet u boven op een bank beer Jo zitten. Hij zit te treuren om al zijn dode mededieren. Aan het eind van de walmuur rechts en we zijn weer bij het begin van onze wandeling.

Aan de rand van het centrum bij het Aldenhofpark, Tongerseweg 2-4, 6211 LT te Maastricht. Plan Route

Via de A2 ,na het stoplicht bij het Geuseltstadion, rechtdoor en na het 3e stoplicht rechtsaf richting centrum, volg de bordjes 11. Op de Kennedybrug blijft u rechtdoor rijden, na de stoplichten komt u bij het Tongerseplein. Hier rechtsaf, de Tongerseweg en meteen weer rechts. Nu bent u bij het Aldenhofpark.

Met de bus vanaf het station en markt bereikbaar met de lijnen 3,4,9,12,21,28 en 29. Uitstappen op de Tongersestraat. De straat omhoog lopen en na 50 meter links bij het park begint de wandeling.

Het is onbekend of er honden zijn toegestaan in dit gebied.

Foto's

Er zijn geen foto's beschikbaar

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart louwbergwandeling.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. huijsman-berendsen Wehl 9 november 2013

01-11-2013 Prachtige, pittige route maar door de afwisseling van landschappen hier niets van gemerkt en alleen maar genoten. De Dalingsweg was voor ons het punt om de weg kwijt te raken. De draad met een beetje fantasie weer op kunnen pakken en uiteindelijk onze weg kunnen vervolgen. Verder prima uitleg.

2. Len van den Berg 23 juli 2012

Mooie route, maar volstrekt niet geschikt voor rolstoel of wandelwagen.

3. Ronald Smulders 22 september 2008

Ik de wandeling geactualiseerd. Op mijn site http://www.wandeleninmaastricht.nl staat de bijgewerkte versie. Er is niet veel verandered alleen bij het Fort Sint Pieter. Bij de printversie staat ook een routekaart.

4. Anoniem 2 mei 2008

2 mei 2008. Schitterende route. veel afwisseling: velden, bos, licht heuvelig tot of af en toe een stevige klim. De opmerkingen in vorige voetnoot is zeker van nut. Na het zogenaamde bordje Sint Pietersberg ben ik de weg verloren geraakt en heb ik een weggetje achter een huizenrij gevolgd en ben daardoor bij tuintjes geraakt met een grote speelpaddestoel, ontelbare kabouters, een speeltuint etc. Kleine troost voor hetgeen ik heb moeten missen op de Sint Pietersberg.

Tocht is zeker de moeite waard!

5. Truus Rouleaux 24 september 2007

Dit is een fantastische rout. We hebben die in oktober 2005 gelopen en op 23 september 2007. Het bordjes St. Pietersberg is verdwenen, dus wet je even de weg niet meer en de schietbomen kwamen ook niet meer tegen, dit is even verwarrend, maar deze rout is zeker een aanrader, een dikke 9 waard.
    Truus Rouleaux uit Venlo

6. Jan en Thea van den Boomen 6 augustus 2006

6 aug. Vandaag hebben we deze prachtige, maar pittige route gelopen.We hebben er wel veel lager dan 3 uur over gedaan, maar we hebben genoten.
    Een opmerking van ons is dat er soms teveel tekst beschreven staat zoals het eerste stuk. Schrijf dat je vanaf de parkeerplaats de walmuur moet volgen aan je linkerhand en even daarna volg je gewoon de rivier de Jeker tot aan de watermolen.
    De alleenstaande zin: Vroenhovenseweg Y-splitsing…… er tussen uit halen(schept alleen verwarring).
    Bij het kasteel vermelden om in de kasteeltuin te gaan kijken naar prachtige beelden.
    Het gele bordje St, Pietersberg staat er niet( dus 3e weg links)
    De schietboom van de schutterij hebben we niet gezien en het bosje is gekapt.
    Aan het eind zou ik schrijven: de Jeker blijven volgen, net voorbij de brug ziet u een beer enz.
    Wij advisren andere wandelaars deze route echt eens te lopen. Ronald bedankt.