Levendaalse route, Rhenen te Utrecht

8 km Wandelroute Levendaalse route, te Rhenen

Een prachtige route met enkele uitzichtpunten op de Levendaalse berg en de Grebbeberg. Het is een afwisselende tocht door bos en weide in een prachtig heuvellandschap. Op de Grebbeberg volgen we de spectaculair steile zuidhelling. De grebbeberg is niet toegankelijk voor honden. Er is wel een alternatieve route.

Opgesteld door: Peter de Witte, op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 23-7-2017

Het startpunt is de ingang van Restaurant Cunera. Dit restaurant ligt naast het NS station. Neem een van de trappen omhoog om daar te komen.

1 Sla voorbij het restaurant linksaf, de Kastanjelaan in.
2 Ga de eerste weg rechtsaf, de Levendaalseweg in.
3 Volg de Levendaalseweg tot de kruising met de Candialaan. Sla hier linksaf, een doodlopende weg in. Na 60 meter begint hier een fietspad het bos in. Dit pad heet nog steeds de Levendaalse weg. Neem eventueel het bospad dat paralell loopt aan dit fietspad. Dat loopt prettiger i.v.m. fietsers.

Voor een zeer aan te bevelen uitbreiding van een halve kilometer, lees verder bij punt 4. Voor de kortere versie die  op de kaart wordt getoond, lees verder bij punt 11

—————-
4 Volg het pad een stukje en sla dan linksaf, een bospad in. Dit pad is herkenbaar aan een paaltje met geel/blauw en wit/rood markering onder elkaar. Na enkele meters sta je aan de rand van het bos met een mooi uitzicht op de Gelderse vallei en een deel van Rhenen.
5 Ga rechtdoor langs de bosrand met het bos dus aan de rechterhand.
6 Bij de volgende splitsing rechtsaf. Blijf de bosrand volgen.
7 Bij de T-splitsing linksaf.
8 Volg de bosrand verder tot je bij een kruising komt van bospaden. Er loopt een wat breder karrespoor naar beneden naar een wit huis. Dit pad nemen we niet maar we gaan hier rechtdoor, het bos weer in. Dit pad is gemarkeerd met een  roodgekopt paaltje met een geel/blauwe markering.
9 We passeren een open plek. Volg het pad rechtdoor. Het pad is gemarkeerd met een rood paaltje met een geel-blauwe markering.
10 Direct na het verharde fietspad, linksaf slaan. Dit is een onverhard bospad gemarkeerd met een rood gekopt paaltje.
————

11 Bij de witte slagboom gaan we rechtdoor, de verharde weg op.
12 Volg deze weg tot de verharde kruising. Ga hier rechtdoor, de Levendaalselaan in.
13 Bij T-splitsing rechtsaf, de Zijdvang in.
14 Voor het kanaal rechtsaf, het fietspad in richting knooppunt 24.
15 Dit fietspad loopt langs het kanaal tot hij uiteindelijk afbuigt en bij een verharde weg uitkomt. Sla hier linksaf.
16 Steek de drukke verkeersweg over en ga rechtdoor, de halfverharde weg op bij enkele informatieborden.
17 Ga direct na het wildrooster via de bielzentrap omhoog of neem de volgende bielzentrap omhoog. (Alternatief met de hond: Ga niet omhoog maar vervolg het fietspad tot de brug. Sla hier rechtsaf tot je weer bij het station uitkomt.)

18 Boven aangekomen sla je scherp linksaf.
19 We blijven nu de steile zuidhelling van de Grebbeberg volgen. Neem steeds het pad dat langs de helling loopt maar  ga niet naar beneden.
20 De helling wordt onderbroken door een stroomgeul. Ga rechtsaf en kies het pad die om deze stroomgeul loopt en keer vervolgens terug naar de zuidhelling. Volg opnieuw het pad die de rand van de grebbeberg volgt.
21 Waneer je uiteindelijk de drukke verkeersweg nadert, zie je door de bomen het pannenkoekenrestaurant ´de Grebbeberg´. Hier kun je iets drinken of pannenkoeken eten.
22 Ga linksaf en volg deze afdalende weg richting het centrum van Rhenen tot je weer bij het beginpunt uitkomt, station Rhenen.

Station, Stationsplein 1, 3911 BK te Rhenen. Plan Route

Neem op de A12, afslag 23 (Veenendaal). volg de N233 richting Rhenen. En volg de borden P station Rhenen.

Station Rhenen, neem in Utrecht de trein richting Rhenen / Veenendaal

Het is onbekend of er honden zijn toegestaan in dit gebied.

Foto's

Er zijn geen foto's beschikbaar

Er is geen topografische kaart beschikbaar

Download(s)

Er zijn geen downloads beschikbaar

Restaurant Cunera

Grebbeweg 1
3911 AS Rhenen

1. VisitRhenen 5 november 2018 om 19:33

Een mooie route. Je kunt in Rhenen ook op andere plekken heerlijk wandelen! Lees meer: http://www.visitrhenen.com/2018/11/02/wandelen-rhenen-boswandeling-utrechtse-heuvelrug/

2. E. Vlaardingerbroek 23 juli 2017 om 15:36

Hoi, deze wandeling vandaag gelopen en erg genoten! Een kleine correctie: bij de splitsing ga je niet rechtsaf de Maatweg op, rechtsaf heet deze weg de Zijdvang en linksaf heet hij Maatweg. Je gaat dus rechtsaf de Zijdvang op.
    Verder een prima wandeling!

1. Adrie 23 juli 2017 om 15:55

E. Vlaardingerbroek bedankt voor het melden! De straatnaam is in de routebeschrijving vervangen.

3. Henk en Stefan 9 oktober 2011

Na een stevige hagelbui zijn we begonnen aan de toch was mooi en prima uitgezet maar je moet wel goed opletten en niet te veel kletsen anders verloop je eigen het stuk door de polder viel ons tegen was lang en saai maar het stuk op de Grebbeberg is prachtig voor al de trap bij nr 17 maar is geen bielzentrap meer maar een ijzeren met rode rubberen maten erop maar we lopen hem waarschijnlijk nogmaals als de bomen hun blad hebben verloren.
    Tocht is echt een aanrader!!

4. Dick en Emmy 9 oktober 2010

Woensdag 6 oktober deze wandeling gedaan. We hebben genoten van deze duidelijk beschreven route. Top!
    (Bielzentrap bij nr. 17 is goed voor de conditie.)

5. Willem Helms 9 mei 2010

Onmogelijk om met rolstoel of scootmobiel de trap op te komen op 3/4 van de route.
    Alternatief is om het pad onderlangs de Grebbeberg te volgen.
    Wim
    Verder prachtige route.

6. Bep en Bert 14 februari 2010

wij hebben vandaag deze route in de sneeuw gelopen, een echte aanrader.De beschrijving klopt helemaal zelfs in de sneeuw was deze heel goed te volgen.
    we lopen deze zeker nogmaals.

7. Mark 11 augustus 2009

Afgelopen zondag de route gelopen, erg goed beschreven, kon niet missen.
    Mooie afwisselende route in volle zon en lekker in de schaduw. Aan het eind nog even een ijsje gegeten bij het pannekoekhuis.

8. Tineke 25 mei 2009

Mooie route, jammer dat het stuk langs de weilanden wat saai was. Ik was van plan de route 2x te lopen, maar zag hier vanaf door dat stuk langs de weilanden. Heb toen maar een rondje extra Grebbenberg gedaan. Mooie vlinders bij het kanaal gezien.

9. Gijs en Jolanda 14 oktober 2008

Leuke wandelroute. Veel afwisseling van vlak tot heuvelachtig. Het was prachtig weer. Een aanrader deze route.

10. Joh en Jac 1 mei 2008

Gisteren deze relaxte route gelopen. Prachtig!
    het is een mooie afwisselende tocht met voor ons als hoogtepunt het uitzicht vanaf de zuidelijke helling op het natuurgebied “De Blauwe Kamer”.Opgegroeid in deze omgeving en toch deze kant van de “Greb” voor het eerst gezien en beleefd…
    De route is vanaf punt 17 niet geschikt voor rolstoelen maar de alternatieve hondenroute komt daar m.i wél voor in aanmerking.Een aanrader, deze wandeling!

11. penny 14 oktober 2007

Wij hebben vandaag de route glopen op zich een hele mooie route maar een beetje kind onvriendelijk en dan heb ik het over het smalle fietspad langs het water misschien een idee om er kindvriendelijke route’s op te zetten of een icoontje net als wat voor omgeving het is.

12. Angela 13 oktober 2007

Hallo,
    Ik raad iedereen om die route te lopen.
    Alleen jammer van het oude kasteeltje wat ze aan het renoveren zijn het lijkt er niet eens meer ik weet of ze wel weten hoe het er uit zag vroeger.
    Ondanks dat heeft u daar een prachtig uitzicht dus allemaal lekker deze route wandelen.

Groetjes Angela

13. Paul 10 oktober 2007

Leuke route, voor een korte wandeling. Mooie vergezichten, tussen weilanden, en ook nog wat klimmetjes. Prima beschreven, waarvoor dank!

14. vanzet 13 september 2007

mooi stukje om te lopen, zelf een stukje anders gelopen: langs erebegraafplaats grebbeberg…..

15. Ronald en Roderick 4 juni 2007

Mooie route vol afwisseling. Hou er rekening mee dat het pannekoekenhuis Grebbeberg bij drukke (zonnige) dagen niet echt berekend lijkt te zijn op zoveel klandizie. We moesten na de bestelling 50 min wachten op onze pannekoeken. Die tijd hadden we liever gewandeld.

16. Thijs en Marjan 17 april 2007

Hallo, Op zondag 15 april 2007 deze prachtige, duidelijke route in volle zon gewandeld. Heel afwisselend. Een aanrader!

17. nelma 31 maart 2007

Ha
    Wij hebben 31-03-07 de tocht gelopen. Goed aangegeven,prettige wandeling. Leuk om even te doen en na afloop een heerlijke pannenkoek mmmmm

18. inge van gumster-Dahl 13 maart 2007

een prachtige wandelroute + stralende zon=
    een fantastische zondag…bedankt!!!

19. Bert, Piet en Cees. 17 januari 2007

Hallo wandelaars, vandaag 17/01/07 de route gelopen en wij waren erg enthousiast.
    De route was heel goed en lekker kort op papier gezet, we hadden dan ook geen enkel probleem om deze te volgen.
    Leuke en afwisselende tocht met als hoogte punt de Grebbeberg met mooie vergezichten.
    Wel even de aantekening dat ik bij nr 20, ondanks mijn beperkingen niet om de stroomgeul gelopen heb, maar heerlijk als een klein kind hollend naar beneden en ook weer omhoog.
    De tocht is echt de moeite waard.