Leikeven-de kleine tocht, De Moer te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Leikeven-de kleine tocht, te De Moer

Wandeltocht door natuurgebied Huis ter Heide. Deze wandeltocht is de ingekorte Leikeven-tocht en gaat alleen door het zuidelijk deel van het natuurgebied Huis ter Heide, De deelgebieden Landgoed Huis ter Heide, Galgeneind en Loonse Heide vormen samen het natuurgebied Huis ter Heide. De drie gebieden vormen samen een aantrekkelijk natuurgebied met vennen, glooiende akkers, gevarieerde loof- en naaldbossen. In het zuidelijk deel zijn twee oude vennen hersteld en verder uitgebreid tot een groot vennencomplex. Het belangrijkste streven is de ongerepte natte heide, die hier voor 1940 lag, terugkrijgen. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-4-2018, laatst bijgewerkt op: 25-10-2020

Met de rug naar het pleintje voor de ingang van de kerk LA vertrekken, vervolgens bij 4-sprong RA, “Pastoor Kampstraat”.
Voor hoogspanningsmast LA, onverhard pad.
Ruim voor bosrand, voorbij NM bord “Huis ter Heide” RA, pad met houten afsluitboom.
Bij kruising met breed pad RD door klaphek, rode NM en wn route, vervolgens bij splitsing rechts aanhouden rode NM route, kn14 volg 65.
Bij 3-sprong links aanhouden, rode NM route, kn65 volg 66.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad verder volgen tot T-splitsing iets voor een groot ven, zijpaadjes negeren.
Bij deze T-splitsing LA, men passeert bankje, direct daarna RA, knuppelbrug oplopen, groene NM route, de rode NM en wn route worden verlaten.
Na passeren van de knuppelbrug, bij 3-sprong RD, groene NM route, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar links.
T.h.v. de uitkijktoren LA over het brede pad, na ca. 1,1 km het pad met bocht naar links verder volgen, groene NM route.
T.h.v. picknicktafel aan linkerhand buigt het pad naar rechts, na ca. 100m buigt het pad naar links richting bosgebied, t.h.v. het bosgebied de afrastering aan linkerhand volgen, voorbij de afrastering pad met aan beide zijde bosschages, let op de groene NM routepaaltjes.
Bij 3-sprong RA, breder pad tevens ruiterpad, groene NM route, verderop passeert men bordje “Galgenven”.
RD, gras-pad aan rechterhand negeren, groene NM en wn route, men passeert hoogspanningslijnen en verderop bordje “Vlindervennen”.
Voor bosrand LA door klaphek, groene NM route, kn67 volg 10, gras-pad door rechterzijde van grasland, het gras-pad volgen richting klaphek aan de overzijde van het grasland t.h.v. rij bomen.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg, groene NM en wn route.
Na ca. 200m LA door klaphek, groene NM en wn route, gras-pad door grasland, het gras-pad gaat in een boog naar rechterzijde van bosschages in midden van het grasland, verderop na passeren van de bosschages buigt het gras-pad naar links en gaat in een boog naar het klaphek aan overzijde, groene NM en wn route.
Voorbij het klaphek bij T-splitsing LA, verharde weg, groene NM en wn11, verderop passeert men een kleine woning nr.2.
T.h.v. bosgebied links aanhouden, bospad met NM bordje “Huis ter Heide”, groene NM route, kn11 volg 66.
RD, doodlopend pad aan linkerhand negeren, groene NM route, verderop passeert men hoogspanningslijnen.
Bij T-splitsing RA, ruiterpad, de groene NM en wn route wordt verlaten, verderop passeert men weer de hoogspanningslijnen.
Bij kruising RD door klaphek, smal pad, rode NM route, kn12 volg 85a.
T.h.v. bosrand aan linkerhand LA, bospad, rode NM en wn route.
Na ca. 330m het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, rode NM en wn route, het pad gaat slingerend verder door het dennenbos, verderop iets voor open plek passeert men een klaphek.
Bij T-splitsing RA, rode NM en wn route.
Voor klaphek het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad met klaphek aan rechterhand negeren, rode NM en wn route.
Na ca. 90m RA door klaphek, rode NM en wn route, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Bij Y-splitsing LA, rode NM en wn route.
Voorbij klaphek, bij Y-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de verharde weg volgen, rode NM en wn route.
Voorbij kombord “De Moer” RD, kn85a volg 70, de weg verder volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.
NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Middelstraat 26, 5176 NJ te De Moer. Plan Route

Rijd naar de Middelstraat in De Moer. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Vanaf NS-station Tilburg ongeveer 12 km. fietsen naar De Moer. Of neem de buurtbus die op afroep van Loon op Zand of Kaatsheuvel naar De Moer rijdt.

Knuppelbrugje over het Leikeven Adrie: Knuppelbrugje over het Leikeven
Door de harde wind verijsde grassprieten Adrie: Door de harde wind verijsde grassprieten
Het knuppelbrugje maar nu in een heel ander seizoen Adrie: Het knuppelbrugje maar nu in een heel ander seizoen
Uitkijktoren Adrie: Uitkijktoren
Skyline van Tilburg Adrie: Skyline van Tilburg
Een van de vele vennen Adrie: Een van de vele vennen
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders
Bospad Adrie: Bospad

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart leikeven-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats De Moer

1. Adrie 22 oktober 2018 om 16:18

20 oktober 2018 de wandelroute gewijzigd. Natuurmonumenten heeft een pad in het begrazingsgebied verlegd, de wandelroute is hierop aangepast met dank aan degene die het gemeld heeft. Tevens een klein stukje verharde weg uit de wandelroute gehaald en vervangen door een bospad. De routebeschrijving is weer actueel. Op foto de uitkijktoren in de omgeving van het Leikeven op de behoorlijk mistige zaterdagochtend. Veel wandelplezier!