Leenderbos-tocht, Leende te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Leenderbos-tocht, te Leende

Wandeltocht door het Leenderbos en het buurtschap Leenderstrijp. Het Leenderbos is een van de eerste bossen die bewust zo zijn aangelegd dat het tevens een aantrekkelijk recreatiegebied zou worden. Kenmerkend voor zijn de licht gebogen dreven, in tegenstelling tot de meeste ontginningsbossen waar de dreven in een dambordpatroon zijn aangelegd. Daarnaast werden een aantal vennen met omgeving gespaard. Bij deze tocht zal men snel merken hoe gevarieerd het gebied is geworden. Zo wisselen de wat opener gebieden en dichte bosgebieden elkaar snel op. Ook komt men tijdens de tocht in het stroomgebied van de inmiddels weer meanderende Tongelreep langs een aantal viskweekvijvers en voormalige viskweekvijvers die omgebouwd zijn tot rietfilter. Ook mooi is de natuurvijver De Wetering. Het buurtschap Leenderstrijp ontwikkelde zich in loop der jaren tot een langgerekte verzameling boerderijen met een driehoekig plein, het 'Kaetsveld', als middelpunt. De tocht komt langs een aantal van deze boerderijen en het driehoekig pleintje. De officiële blauwe plaatsnaamborden die men bij het buurtschap passeert willen de voorbijganger doen denken dat het buurtschap Strijp heet. Deze borden zijn echter misleidend, Strijp is de volksmond-benaming. De meest gangbare naam van het buurtschap is toch echt Leenderstrijp. Verder zijn er als bezienswaardigheid De Heimolen, een door twee liefhebbers op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen en de Sint-Janskapel te zien. 91% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-11-2016, laatst bijgewerkt op: 10-3-2018

Vanuit parkeerterrein richting klaphek links van GSM mast lopen, vervolgens na passeren van het klaphek RA, direct daarna voorbij de mast eveneens RA.
Bij T-splitsing RA, direct daarna bij T-splitsing LA, verhard fietspad, verderop buigt het fietspad naar links.
Ca. 100m voorbij deze bocht LA, bospad, men passeert een poel.
Bij T-splitsing RA, bosrand aan rechterhand volgen.
Bij kruising met bankje RD, smal pad door grasland volgen, let op de routepaaltjes (gw route achterzijde van de routepaaltjes).
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad.
Fietspad met flauwe bocht naar links verder volgen, achtereenvolgens pad aan linker- en rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 350m RA, onverhard pad, wn route, verderop voor viskweekvijvers buigt het pad naar links, wn route.
Ca. 500m voorbij deze bocht RA brugje over, kn45 volg 17, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing RA, graskade volgen, wn en rw route.
RD, gras-pad aan linkerhand negeren, wn en rw route, verderop voor metalen hek buigt het gras-pad naar links.
Bij 2de linkerbocht van de graskade RD, de graskade verlaten, direct daarna bij T-splitsing voor bosrand LA, wn en rw route.
Na ca. 250m, in flauwe bocht naar links RA, wn en rw route, iets verder passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, de wn en rw route worden verlaten.
RD, brugje aan rechterhand negeren.
In flauwe bocht naar links RA brugje over, rw route, direct daarna aan overzijde bij 4-sprong LA, bospad, rw route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong LA, rw route, vervolgens na passeren van brugje bij T-splitsing RA, wn en rw route.
Bij kruising met aan rechterhand een brug LA, verhard weggetje, kn3 volg 20, rw route.
Na passeren van brug over de Toggelreep en beekje RD, achtereenvolgens onverhard pad aan linker- en weggetje aan rechterhand negeren, wn en rw route.
T.h.v. bosgebied links aanhouden, smal bospad parallel aan verhard weggetje volgen, rw route.
Bij 4-sprong links aanhouden, breed pad met gescheiden verhard fietspad, kn20 volg 44, rw route, vervolgens het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA door klaphek, kn44 volg 23, rw route, afrastering aan linkerhand volgen.
Bij kruising met aan linkerhand een bankje RA, wn en rw route, vervolgens het brede pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links.
Bij deze kruising RA, pad met gescheiden fietspad, kn23 volg 43, de rw route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising t.h.v. bocht naar rechts van het fietspad.
Bij deze kruising RD, kn43 volg 42.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met breed pad iets voorbij picknicktafel, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing LA, breed pad met gescheiden fietspad, kn42 volg 50.
Bij kruising met verhard weggetje en ANWB paddenstoel 21628/001 RD richting Strijp, wn route.
Bij kruising RA, bospad met SBB bordje “Het Leenderbos”, kn50 volg 56, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot drie dicht bij elkaar gelegen paden aan rechterhand t.h.v. bankje.
Ca. 130m voorbij deze drie paden RA, bospad met routepaaltje (rw route achterzijde van het paaltje).
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij 4-sprong rechts aanhouden, breed bospad.
Bij T-splitsing LA, breed pad met gescheiden verhard fietspad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
# In het volgende deel van de tocht gaat men verderop ca. 750m over een smal gras-pad langs een waterloop, geeft men de voorkeur aan meer doorgaande paden dan als alternatief bij de T-splitsing LA, verharde weg, “Strijperstraat”, verderop passeert men het kombord “Strijp”, vervolgens de weg verder volgen tot flauwe bocht naar links voorbij pleintje met aan rechterhand klein winkeltje “Coop. St. Jan”, zijpad en zijwegen negeren. verderop voor het pleintje passeert men kn54 volg 59. Bij deze bocht de doorgaande weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren. RD, “Strijperstraat”, weg aan rechterhand negeren, kn59 volg 33, direct daarna voorbij horecagelegenheid LA, de wn route wordt verlaten. Bij 4-sprong RD, vervolgens voor boerderij nr.6 LA, direct daarna RD, doodlopende weg aan rechterhand negeren. Bij 4-sprong RA, ANWB 23830 richting “Leenderbos 0.7”. Bij kruising RD, “Kapelstraat”. Ga verder bij punt 7. 1ste regel.

Bij deze T-splitsing RA, “Heggerdijk”, vervolgens de weg volgen tot onverhard pad aan linkerhand iets voor flauwe bocht naar rechts, ruim voorbij woning nr.1.
Bij dit pad LA, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor waterloop, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, waterloop aan rechterhand volgen, wn route, verderop t.h.v. smal broekbos de waterloop oversteken, vervolgens waterloop verder aan linkerhand volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Bij splitsing voor pleintje links aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje bij 4-sprong LA, kn54 volg 28, vervolgens de weg volgen tot woning nr.58B, zijweg negeren.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid, voor het pleintje rechts aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje RD, iets verder is aan linkerhand de horecagelegenheid.
Voorbij deze woning RA, onverhard pad, wn route.
Bij kruising met “Heerstraat” RD, verharde weg, wn route, vervolgens bij volgende kruising LA, “Kapelstraat”, wn route.
RD, pad richting kapel aan linkerhand negeren, de verharde weg gaat over in onverhard pad met verhard fietspad, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong in bosgebied met aan linkerhand ANWB paddenstoel 23832, zijpaden negeren, verderop voorbij de molen gaat “Kapelstraat” over in “Strijperpad”.
# Aan het einde het pad aan linkerhand staat de Sint-Janskapel, verderop passeert men De Heimolen een op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen.
Bij deze 5-sprong 2de pad aan rechterhand, kn28 volg 21, het pad volgt op enige afstand de rand van het bosgebied aan rechterhand.
Bij ruime 4-sprong links aanhouden, wn route.
Het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, ruiterpad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 60m bij 3-sprong links aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Bij 4-sprong in het midden van open strook RD.
Bij 4-sprong voorbij open plek RD, pw route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een verhard fietspad, pw route, direct daarna bij kruising eveneens RD, vervolgens het pad volgen tot splitsing.
Bij deze splitsing links aanhouden, pw route, iets verder is aan rechterhand een open plek met picknicktafel.
Voorbij de open plek bij T-splitsing LA, pw route, pad met houten afsluitboom, vervolgens het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, pw route.
Bij T-splitsing LA, pw route.
#  Voor een bezoek aan een horecagelegen bij deze T-splitsing een klein stukje RA.
Bij T-splitsing RA, pw route.
Bij 4-sprong RA, niet het versperde pad inlopen, pw route.
RD, pad aan linkerhand negeren, pw route, vervolgens het pad verder volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
pw en rw = paars-witte en rood-witte SBB route bordjes met pijl als richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje genummerde met richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein Leenderbos Staatsbosbeheer, Strijperpad 1, 5595 XR te Leende. Plan Route

A2, neem afrit 34-Valkenswaard. Volg de Valkenswaardseweg/N396 naar de Strijperpad, afslag Leenderbos.

Station Maarheeze. Bus 173 (richting Eindhoven via Maarheeze). Bushalte Dorpsstraat, Soerendonk. Buurtbus 455 (richting Geldrop Zkhs Hfdingang). Bushalte Strijperstraat, Leende. Aanlooproute: Vanuit de bushalte met de rug naar café De Hospes RA vertrekken, direct daarna RD, "Strijperstraat", weg aan linkerhand negeren, kn59 volg 54. Voor pleintje de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weggetje aan linkerhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot woning nr.58B, zijwegen negeren, verderop voorbij het pleintje passeert men kn54 volg 28. De route starten bij punt 6. voorlaatste regel.

Omgeving voormalige viskweekvijvers Adrie: Omgeving voormalige viskweekvijvers
Het Leenderbos Adrie: Het Leenderbos
Houtoogst in het Leenderbos Adrie: Houtoogst in het Leenderbos
Langgevel boerderij in het buurtschap Leenderstrijp Adrie: Langgevel boerderij in het buurtschap Leenderstrijp
De Sint-Janskapel Adrie: De Sint-Janskapel
Op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen Adrie: Op schaal van 2:3 gebouwde standerdmolen
Vliegenzwammen Adrie: Vliegenzwammen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart leenderbos-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café De Hospes

Strijperstraat 46
5595 GD Leenderstrijp

Pannenkoekenhuis De Clown

Valkenswaardseweg 31A
5595 XB Leende

1. Karin 10 mei 2018 om 21:11

wat een mooi gebied… wij hebben genoten! Dankjewel voor de mooie route

2. Adrie 10 maart 2018 om 09:45

Gisteren 9 maart 2018 de wandelroute gecontroleerd. In grote delen van het Leenderbos zijn boswerkzaamheden geweest, open plekken gecreëerd en bospercelen uitgedund. Vooral de open plekken hadden gevolgen voor de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Lenie 29 november 2016

Zaterdag 26 november de route gelopen. Mooie afwisselende route. In het begin van de route (punt 2) is het pad evenwijdig aan de visvijvers erg nat, door de vele regen is de beekloop overgelopen op het pad.
    De route is duidelijk aangegeven, op één punt een kleine typefout.

Bij deze kruising LA door klaphek, kn44 volg 45, rw route.

moet worden:
    Bij deze kruising LA door klaphek, kn44 volg 23, rw route.

1. Adrie 29 november 2016 om 07:57

Lenie bedankt voor het melden! Het nummer is aangepast in de routebeschrijving. Het pad langs de kweekvijvers is inderdaad wat natter, toch voor dit pad gekozen omdat men door een mooi gevarieerd bos richting de vijvers gaat en bij de vijvers een goed uitzicht heeft over de vijvers.